Gå til innhold

Angsten eskalerer...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i lang tid slitt med "litt angst", dvs at noe har vært vanskelig for meg å gjøre, men har fint levd med det. Det har vært ubehag, men jeg kunne til en viss grad kontrollere det.

Nå er jeg i en periode der jeg er hjemme, starter snart opp i ny jobb, men i mellomtiden (en ukes tid+) er jeg hjemme og venter, rydder, vasker, holder huset i stand. Til å begynne med var det deilig å få tatt tak i endel ting hjemme, følte en ro jeg ikke har følt på årevis. Kunne bare ta ting i mitt tempo, følte meg som sagt roligere enn på lenge. Jeg har vært hjemme en stund, men ikke helt alene. Nå er jeg helt alene på dagtid.

Men etter en liten stund helt alene hjemme, merker jeg at angsten er verre enn på veldig lenge. Jeg går konstant med en uro i kroppen. Ser "skygger", særlig når jeg våkner om morgenen. Sikkert øynene mine som spiller meg et puss, men det påvirker angsten. Jeg får lett "hetta" hvis det er mye å gjøre. Dette har eskalert i løpet av 1-2 dager. Hvis jeg har "vært sosial", dvs snakket med bekjente eller ukjente, og kommer hjem, kommer angsten. "Sa jeg noe feil?", "oppførte jeg meg rart?".

Jeg merker jeg mister kontrollen? At det klikker? Jeg er en av dem som bare går til legen om jeg tror jeg holder på å dø, dessverre, men nå er det så ille at jeg vurderer å ta en prat med legen. Mennhva kan de tilby? De kan ikke tilby meg psykolog, det er ingen ledige. Aldri. Pga stor pågang. Medisiner? :(

Det er i så fall et ekstremt skritt for meg å ta (bare tanken på å dra til byen gir meg angst nå), og det skal veldig, veldig lite til for at jeg avblåser hele greia. F.eks hvis noen presser meg, eller anbefaler det (vanskelig å forklare). Har derfor ikke sagt noe til min bedre halvdel...

Anonymous poster hash: ecb34...27e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått god hjelp mot angst gjennom oppmerksomhetsmeditasjon. På mange måter er angst en stressreaksjon, så når jeg ble flinkere til å håndtere stressreaksjonen ble angsten mindre. Boken jeg fikk mest hjelp av for å lære oppmerksomhetsmeditasjon og stressmestring heter "Stress" og er skrevet av Andries Kroese.

Før jeg begynte med meditasjonen bygde jeg opp angstreaksjoner i meg selv fordi jeg forventet at en situasjon skulle gå slik og sånn, som ville være stressende og vondt. Nå fokuserer jeg mer på å leve her og nå, fordi det er egentlig det eneste jeg har kontroll over. Det er forventningen om stress og vondt som er angst, det er veldig sjelden øyeblikket skaper angsten.

Anonymous poster hash: 8edad...bc3
Skrevet

Jeg har fått god hjelp mot angst gjennom oppmerksomhetsmeditasjon. På mange måter er angst en stressreaksjon, så når jeg ble flinkere til å håndtere stressreaksjonen ble angsten mindre. Boken jeg fikk mest hjelp av for å lære oppmerksomhetsmeditasjon og stressmestring heter "Stress" og er skrevet av Andries Kroese.

Før jeg begynte med meditasjonen bygde jeg opp angstreaksjoner i meg selv fordi jeg forventet at en situasjon skulle gå slik og sånn, som ville være stressende og vondt. Nå fokuserer jeg mer på å leve her og nå, fordi det er egentlig det eneste jeg har kontroll over. Det er forventningen om stress og vondt som er angst, det er veldig sjelden øyeblikket skaper angsten.

Anonymous poster hash: 8edad...bc3

Kan sjekke den opp. Ja - det er tankene som er vanligst, derfor skremmer det meg at det i større grad de siste dagene har vært angst for det som er "her og nå", eller det som innbilles at er her og nå.

Skrevet

Hvilken type angst er det?

Anonymous poster hash: ac0aa...01e
Skrevet

Hvilken type angst er det?

Hva tenker du på? Jeg vet ikke. Har fått angstanfall tidligere,i sommer, da jeg trodde jeg skulle dø. Fikk ikke puste osv, kom ut av det blå. Skrev om det her.

Det er nok sosial angst (pga angst etter jeg har vært sosial), men også noe annet jeg ikke vet. Har jo ikke vært hos psykolog

Skrevet

Hva tenker du på? Jeg vet ikke. Har fått angstanfall tidligere,i sommer, da jeg trodde jeg skulle dø. Fikk ikke puste osv, kom ut av det blå. Skrev om det her.

Det er nok sosial angst (pga angst etter jeg har vært sosial), men også noe annet jeg ikke vet. Har jo ikke vært hos psykolog

Panikkangst + sosial angst? Ja, det går jo an å ha flere typer.

Jeg tror du burde oppsøke psykolog, evt få hjelp i en angstgruppe. Synes det høres merkelig ut at det skal være umulig å få seg psykolog? Vet ikke hvor du bor, men om du bor et sted hvor det studeres psykologi, har de gjerne gratis psykologmulighet via 5-6 klassingene med kort ventetid. Hvis ikke, kan du få psykolog hos en privat som har avtaleordning med staten, slik at man betaler det samme som man ville i det offentlige. Det kan du få hjelp med hos fastlegen. De offentlige psykiatrietatene kan være litt vanskelige å ha med å gjøre, og kun gi hjelp i et begrenset tidsrom osv.

Hvis du har god råd, er det jo bare å bestille hos en vanlig privat psykolog, det skal vel gå ganske raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...