Gå til innhold

Hvilken type prevansjon bruker du, og hvorfor den typen?

Hvilken type prevansjon bruker du?  

2 stemmer

1. 1. Hvilken type prevansjon bruker du?

• Spiral
      13
    • P-piller
      24
    • P-plaster
      5
    • P-sprøyte
      3
    • Minipille
      1
    • P-stav
      0
    • Kondom
      7
    • Pessar
      1
    • Hoppe av i svingen
      4
    • Annet
      9

Fremhevede innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Støtt og stadig kommer det spørsmål her om prevansjon, hva som anbefales, osv. Tenkte derfor vi kunne starte en tråd hvor brukerne forteller om hvilken type de bryker, og hvorfor.

- Hva bruker du?

- Er du fornøyd?

- Hvor lenge har du prøvd denne?

- Bivirkninger

- Positivt ved denne typen

Selv bruker jeg p-plasteret. Er veldig fornøyd med det. Jeg har prøvd det i 5 mndr, ca. I begynnelsen opplevde jeg noen bivirkninger (kvalme, økte menssmerter) men det har gått over nå. Jeg bruker p-laster, fordi det bare er å klistre på, og skifte etter en uke. P-piller ville jeg nok bare glemme å ta. Har også fått økt sexlyst som en "hyggelig" bieffekt. :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Xavia
Skrevet

Jeg går på p-piller. Det fungerer helt fint for meg.

Ingen bivirkninger, og ingen problemer med å huske pilla.

Hadde tidligere hormonspiral, men det var jeg UTROLIG misfornøyd med, og fikk den fjerna etter ett år.

Gjest Lilleulv
Skrevet

- Hva bruker du?

P- plaster

- Er du fornøyd?

Ganske :)

Er på 4. mnd nå...

- Bivirkninger

Kvalme, økt menstruasjonssmerter, humørsvningninger og ømme bryster. Men det var bare de 2 første mnd. Merker ingen bivirkninger nå...

Enklere enn piller som jeg brukte før. Har bedre sexlyst nå enn da jeg gikk på pilla. Oxo har jeg hatt kyssesyken, så det er ikke så gunstig å dytte i meg en haug med piller som må igjennom levra.

Gjest Poirot
Skrevet

Kondom.

Har fått for høyt blodtrykk til at ejg får lov til å gå på p-piller *sukk*

Liker ikke å bruke kondom, er alt for mye styr.

Om en stund skal jeg kansekj teste ut p-ring eller p-plaster pga mindre hormondoser. Minipiller stoler jeg ikke på.

Skrevet

Hva med p-ring?

Gjest GreenSky
Skrevet
Hva med p-ring?

Den har jeg glemt!

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg krysset av for annet. Mannen min steriliserte seg for noen år siden. Det passer oss ypperlig ettersom vi har bestemt oss for at vi ikke skal ha flere barn. Dessuten kan ikke jeg ta p-piller pga høyt blodtrykk.

Skrevet

- Hva bruker du?

p-piller

- Er du fornøyd?

ja, veldig.

i snart 3 år, så det er ikke akkurat "prøvd" lenger :wink:

- Bivirkninger

litt større bryster, litt mindre sexlyst.

det blir en rutine å ta pillen på det tidspunktet du tar den. veldig sikker så lenge du passer på rutinene, og så er det ikke så krise om du glemmer den en gang, bare du husker å ta den glemte pillen innen 36timer.

Skrevet

Hopper av, fordi jeg ikke vil dytte i meg hormoner av ulike grunner, fordi jeg synes kondomer er dyrt, kludrete og uromantisk i et fast forhold og fordi en liten en hadde vært mer eller velkommen om "uhellet" skulle være ute.

Gjest Gjesta
Skrevet

- Hva bruker du?

P-piller, trionetta

- Er du fornøyd?

Joda

1,5 år

- Bivirkninger

Tar lett til tårene :roll::roll:

At den funker slik den skal..(hvertfall for meg)

Clea

Skrevet

Bruker p-piller. Fornøyd pga at deg liker bivirkningene av pillen (går på Diane, finere hud, mindre menssmerter). Og jeg HATER å bruke kondom.

Har gått på pillen i 11 år nå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva bruker du?

P-piller.

Er du fornøyd?

Ja.

Minuset (som gjør at jeg kanskje bytter), er at jeg er glemsk, og at det fort blir krise ...

Hvor lenge har du prøvd denne?

1 - 2 år.

Bivirkninger

Ingen spesielle.

Positivt ved denne typen

Har aldri hatt noen problemer med Yasmin-pillene mine.

Skrevet

- Hva bruker du? Bruker spiral

- Er du fornøyd? Veldig fornøyd

- Hvor lenge har du prøvd denne? Hatt spiral i 10 år nå

- Bivirkninger? Ingen

- Positivt ved denne typen Kan ha spiralen i 5 år før den må byttes, ingen bivirkninger (for meg da) og man trenger ikke tenke på prevansjon, huske ta piller etc :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker p-piller og har brukt det i 6 år snart. Startet med Trionetta, men følte at pms'en ble uutholdelig etterhvert. (Det positive med Trionetta var mindre menssmerter og mindre blødninger.)

Bruker nå Synfase, men har fått veldig uregelmessig menstruasjon av dem. Pms'en er også ganske heftig...

Slutter faktisk med pillene i dag - er lei av å proppe i meg for mye hormoner. Vurderer å anskaffe meg en Persona e.l. Fram til da får vi heller bruke "hoppe av i svingen" metoden, siden kondom er uaktuelt.

Sambo har snakka om sterilisering, og det kan hende det blir vårt framtidige prevensjonsmiddel.

K

Skrevet

- Hva bruker du?

p-plaster

- Er du fornøyd?

ja

6mnd

- Bivirkninger

Lite, litt fortere vondt i hodet kanskje

Mindre å huske på, bare en gang i uka.

Skrevet

- Hva bruker du?

Jeg bruker p-piller (Trinordiol 21).

- Er du fornøyd?

Ja, veldig.

6 år

- Bivirkninger

Ingen.

Ingen bivirkninger, billig, sikker, lett å huske (man har 12 timers slingringsmonn), når man slutter kan man bli gravid med en gang (i motsetning til f.eks. p-sprøyten som kan sitte i lenge), regelmessig "mens" (betryggende, å aldri ha mens ville gjort meg bekymret).

Skrevet

- Hva bruker du?

-bruker hormonspiral

- Er du fornøyd?-

Ja, veldig fornøyd

Har hatt den i i ca halvannet år

- Bivirkninger

Eneste bivirkninger jeg har merket er vektøkning. Ble fortalt at det skulle stabilisere seg og vekta bli normal, men jeg har ikke gått ned i normalvekt enda... og forresten, større pupper :sjarmor::sjarmor: !!

Slipper mens ( :sjarmor: ), man trenger ikke tenke på å ta piller eller huske kondom feks. Veldig sikkert prevensjonsmiddel, og ikke så dyrt.

Mannen skal sterilisere seg, men venter på time. Har helst lyst til å bruke spiral jeg da, for det er så deilig å slippe mensen, hater "alt" blodet, og smertene er grusomme!!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Krysset av på annet, for jeg steriliserte meg for snart 10 år siden.

Gjest Moonshadow
Skrevet

- Hva bruker du?

Kondomer

- Er du fornøyd?

Helt greit det

Etter mye problemer etter bruk av hormoner, så har jeg bestemt meg for å aldri pakke i meg det igjen.. Hadde store problemer i to år etter jeg slutta på p-sprøyta- Blødde konstant og måtte begynne på noen piller for å stoppe blødningene. Jeg og min ex-forlovede prøvde og få barn, men legen fortalte at jeg sansynligvis ikke kan bli gravid uten hjelp, på grunn av den sprøyta..

:cry:

Skrevet

Hva bruker du?

-bruker hormonspiral

Er du fornøyd

Ja, veldig fornøyd

ca 10-12 år

- Bivirkninger

Ingen

Det å slippe mens etter en menneskealder med voldsomme bøldninger - (type stor bleie + 2 tamponger av størrelse super) og klesskift på jobb hver dag..- er det en drøm å slippe enten helt .. eller bare ha litt mens en dag innimellom.

--- så selv om jeg ikke alltid nødvendigvis trenger den for prevansjonens skyld .. er det grunn nok pga. mensen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...