Gå til innhold

Hallux valgus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har operert slik operasjon? Hvordan gikk det? Ble det bedre? Var det vondt og tok det langt tid før dere kunne gå el jogge? Anonymous poster hash: e0cf7...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter på å bli operert for dette så jeg vet ikke stort mye, bare at det er oppmot 2(!) års ventetid hos sykehuset her. Så jeg følger med her :)

Anonymous poster hash: 0852d...4ce

Skrevet

Og ja, hva koster det å operere? Får man gratis fysioterapi etter det?<br />Det er en bekjent av meg, han er lærer. Han vil helst ikke sykmelde seg, for han er vikar allerede, så kan en være lærer i den perioden man går med krykker?

Anonymous poster hash: e0cf7...2d4

Skrevet

*

Skrevet

Hei! Jeg har nylig tatt denne operasjonen. Er også lærer,men ble operert rett etter starten av sommerferien. Kunne ikke klart å jobbe noe særlig i de 6 første ukene etter operasjoen. De to første ukene fikk jeg beskjed om at jeg skulle holde meg mest mulig i ro og de 4 neste ukene ikke belaste benet. Brukte krykker 6 uker mens jeg gikk med gips + ca 1 uke etter at gipsen var fjernet.

Jeg benyttet fritt sykehus valg og valgte et sykehus med kort ventetid. Det er stor variasjon mellom sykehusene i forhold til hvor lang ventetid det er.

Operasjone hadde en egenandel på 300-400 kr.

Det er nå snart 3 mnd siden operasjonen min. Jeg kan ikke jogge, men har begynt og gå noen kortere turer. Har ikke fått fysioterapi, men det tror jeg er veldig ulikt hvordan dette ordnes. Føler ikke jeg har hatt behov for dette.

Lykke til : ) Jeg har ikke angret på operasjonen.

Anonymous poster hash: ef3ac...fb0
Skrevet

Og ja, hva koster det å operere? Får man gratis fysioterapi etter det?<br />Det er en bekjent av meg, han er lærer. Han vil helst ikke sykmelde seg, for han er vikar allerede, så kan en være lærer i den perioden man går med krykker?Anonymous poster hash: e0cf7...2d4

Gratis fysioterpi er det kun kreftpasienter og mennekser med enkelte godkjente kroniske sykdommer som får i Norge.

Alle andre må betale egenandel opp til egenandelstak 2, da slipper de egenandeler mer ut kalenderåret.

Fysioterapeuter med refusjonsjonsavtale har lange ventelister de fleste steder i landet så leger henviser ikke pasienter til fysoi med mindre de ser at pasienten har behov for og nytte av behandlingen.

Anonymous poster hash: 20f9b...af2

Gjest tuppesjura
Skrevet

Gratis fysioterpi er det kun kreftpasienter og mennekser med enkelte godkjente kroniske sykdommer som får i Norge.

Alle andre må betale egenandel opp til egenandelstak 2, da slipper de egenandeler mer ut kalenderåret.

Fysioterapeuter med refusjonsjonsavtale har lange ventelister de fleste steder i landet så leger henviser ikke pasienter til fysoi med mindre de ser at pasienten har behov for og nytte av behandlingen.

Anonymous poster hash: 20f9b...af2

Det stemmer ikke. Mannen min har hatt flere operasjoner, og har fått gratis fysioterapi i 6 mnd etter hver operasjon.

Han har verken kreft eller kronisk sykdom.

Skrevet

Koster det noe for de som har frikort?

Skrevet

Hei! Jeg har nylig tatt denne operasjonen. Er også lærer,men ble operert rett etter starten av sommerferien. Kunne ikke klart å jobbe noe særlig i de 6 første ukene etter operasjoen. De to første ukene fikk jeg beskjed om at jeg skulle holde meg mest mulig i ro og de 4 neste ukene ikke belaste benet. Brukte krykker 6 uker mens jeg gikk med gips + ca 1 uke etter at gipsen var fjernet.

Jeg benyttet fritt sykehus valg og valgte et sykehus med kort ventetid. Det er stor variasjon mellom sykehusene i forhold til hvor lang ventetid det er.

Operasjone hadde en egenandel på 300-400 kr.

Det er nå snart 3 mnd siden operasjonen min. Jeg kan ikke jogge, men har begynt og gå noen kortere turer. Har ikke fått fysioterapi, men det tror jeg er veldig ulikt hvordan dette ordnes. Føler ikke jeg har hatt behov for dette.

Lykke til : ) Jeg har ikke angret på operasjonen.

Så du kunne ikke jobbe el gå på den i det hele tatt? :O

Hva fylte du tiden med?:)

Skrevet

Så du kunne ikke jobbe el gå på den i det hele tatt? :O

Hva fylte du tiden med? :)

Jeg kunne ha foten i gulvet etter et par,tre uker. Men kunne ikke belaste den. Leste bøker : ) Og satt i solen.

Men ble noen lange uker ja.

Skrevet

Står også i kø for slik operasjon. Tok fritt sykehusvalg; både for å slippe å vente veeeldiiig lenge, og fordi mitt lokalsykehus opererer svært få pr år med hallux valgus, så tar ikke sjansen på lokal operasjon.

Er forespeilet som det sies over her; 6 uker på krykker, to uker først helt i ro, og så krykker uten å belaste foten. Gruer meg til det, for har en arbeidsgiver som IKKE ser for seg at jeg under noen omstendighet skal være hjemme i 6 uker. Hvis jeg klarer å få lov å holde meg i ro hjemme i to uker får jeg visst være glad. Har kontorjobb, så det er ikke mer springing enn hva jeg gjør det til selv, men det er likevel tungt å gå med krykker og å sitte med foten strak under pulten hele dagen hver dag. Kan jo ikke kjøre til jobb heller, vet ikke helt hvordan jeg skal løse det.

Har gått altfor lenge før jeg ba om operasjon, så er redd for å bli presset for hardt med jobben for tidlig, slik at operasjonen ikke får et vellykket resultat fordi rekonvalesensen ikke gjennomføres som meningen er.

Anonymous poster hash: 5ce78...82c
  • Liker 1
Skrevet

Står også i kø for slik operasjon. Tok fritt sykehusvalg; både for å slippe å vente veeeldiiig lenge, og fordi mitt lokalsykehus opererer svært få pr år med hallux valgus, så tar ikke sjansen på lokal operasjon.

Er forespeilet som det sies over her; 6 uker på krykker, to uker først helt i ro, og så krykker uten å belaste foten. Gruer meg til det, for har en arbeidsgiver som IKKE ser for seg at jeg under noen omstendighet skal være hjemme i 6 uker. Hvis jeg klarer å få lov å holde meg i ro hjemme i to uker får jeg visst være glad. Har kontorjobb, så det er ikke mer springing enn hva jeg gjør det til selv, men det er likevel tungt å gå med krykker og å sitte med foten strak under pulten hele dagen hver dag. Kan jo ikke kjøre til jobb heller, vet ikke helt hvordan jeg skal løse det.

Har gått altfor lenge før jeg ba om operasjon, så er redd for å bli presset for hardt med jobben for tidlig, slik at operasjonen ikke får et vellykket resultat fordi rekonvalesensen ikke gjennomføres som meningen er.

Anonymous poster hash: 5ce78...82c

Jeg fikk beskjed om at det var viktig å sitte i ro i forhold til resultatet etterpå. Men vet også andre som har tatt operasjoen som var mer mobile enn meg før det hadde gått 6 uker. Så det er nok litt individuelt.

I forhold til å komme seg til jobb, så fikk jeg beskjed fra fastlegen min at man fikk dekket drosje ( mulig det er en egenandel. Det vet jeg ikke helt) til jobb hvis det var nødvendig. Så hvis du kan sitte helt i ro på jobb så kan det hende du kan jobbe etter et par uker.

Lykke til : )

Skrevet

Håper så inderlig at jeg kan komme meg på beina før 6 uker :( Kommer garantert til å trøstespise og legge på meg!

• 1 måned senere...
Skrevet

Skal selv opereres for dette i mars 2015. Jeg grugleder meg. Er veldig redd for å legge på meg.. Hatt anoreksi tidligere. Satser på at ukene går fort. Kan oppdatere dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...