Gå til innhold

Støtte fra nav? hjeeelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Er rimelig ny innpå her,men prøver! Nå har det seg slik at jeg er gravid i uke 37. Jeg og samboer bestemte oss for at jeg skulle begynne/fortsette på studiene mine og han skulle ta ut alt av permisjon, ettersom at jeg ikke har rett på foreldrepenger (skal studere samlingsbasert, så er på skolen 1 uke i mnd). Ettersom jeg var ekstremt dårlig i begynnelsen av svangerskapet så endte det opp med at jeg fikk for nye fravær og fikk rett og slett ikke lov til å ta eksamen.. Dette, kombinert med at jeg hoppet av sykepleiestudiene i 2012 før er til at jeg ikke får støtte fra lånekassen. Fikk først avslag i sommer, snakket med dem og fikset legebekreftelse slik som jeg ble bedt om, hvor legen bekreftet at jeg hadde vært veldig dårlig i svangerskapet osv. Dette ble visst godkjent etter hva som står i vedtaksbrevet fra lånekassen, men jeg har enda 17 studiepoeng jeg må ha før jeg kan få støtte.. Samboeren min og pappaen til den kommende prinsen eller prinsessen vårs er i arbeid og har som sagt mulighet til å kunne ta permisjon med full dekningsgrad. Meeen... Han har jo absolutt ikke mulighet til å skulle betale alt, husleie, mat, strøm, regninger osv osv.

Er det noen kloke mennesker her ute som kan fortelle meg hva jeg burde gjøre? Hva kan nav hjelpe til med? Tenker jeg skal ta kontakt med husbanken allerede i morgen for å kunne søke om litt bidrag der, men det er ikke nok. Å avslutte studiene og at samboer går ut i jobb mens jeg er hjemme endrer jo forsåvidt ingenting økonomisk. Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten høre med NAV

Skrevet

Jo, må nok det. Men hva kan egentlig nav hjelpe med? Blir ikke klok.. virker som at det bare er alenemødre som får økonomisk hjelp fra dem!

Skrevet

Du kan jo evt jobbe 50% selv, og studere 50% så får du tatt de manglende studiepoengene før du fortsetter med studielån?

Anonymous poster hash: bc764...b6e
  • Liker 2
Skrevet

Jo, må nok det. Men hva kan egentlig nav hjelpe med? Blir ikke klok.. virker som at det bare er alenemødre som får økonomisk hjelp fra dem!

Alenemødre- og fedre faktisk får støtte fordi de er i en annen situasjon enn du er. Hadde du vært student hadde du fått fødselspenger fra Lånekassen. Hadde du vært i jobb hadde duo fått foreldrepenger fra NAV. Siden du verken jobber eller studerer får du engangstønad. Du vil også få barnetrygd.

Anonymous poster hash: a0e30...2df

• Liker 10
Skrevet

Hei.

Er rimelig ny innpå her,men prøver! Nå har det seg slik at jeg er gravid i uke 37. Jeg og samboer bestemte oss for at jeg skulle begynne/fortsette på studiene mine og han skulle ta ut alt av permisjon, ettersom at jeg ikke har rett på foreldrepenger (skal studere samlingsbasert, så er på skolen 1 uke i mnd). Ettersom jeg var ekstremt dårlig i begynnelsen av svangerskapet så endte det opp med at jeg fikk for nye fravær og fikk rett og slett ikke lov til å ta eksamen.. Dette, kombinert med at jeg hoppet av sykepleiestudiene i 2012 før er til at jeg ikke får støtte fra lånekassen. Fikk først avslag i sommer, snakket med dem og fikset legebekreftelse slik som jeg ble bedt om, hvor legen bekreftet at jeg hadde vært veldig dårlig i svangerskapet osv. Dette ble visst godkjent etter hva som står i vedtaksbrevet fra lånekassen, men jeg har enda 17 studiepoeng jeg må ha før jeg kan få støtte.. Samboeren min og pappaen til den kommende prinsen eller prinsessen vårs er i arbeid og har som sagt mulighet til å kunne ta permisjon med full dekningsgrad. Meeen... Han har jo absolutt ikke mulighet til å skulle betale alt, husleie, mat, strøm, regninger osv osv.

Er det noen kloke mennesker her ute som kan fortelle meg hva jeg burde gjøre? Hva kan nav hjelpe til med? Tenker jeg skal ta kontakt med husbanken allerede i morgen for å kunne søke om litt bidrag der, men det er ikke nok. Å avslutte studiene og at samboer går ut i jobb mens jeg er hjemme endrer jo forsåvidt ingenting økonomisk. Noen innspill?

Hva skal husbanken foresten hjelpe deg med?

Du kan sjekke muligheten for fødselspenger fra Lånekassen. Siden du har gyldig sykemelding.

Skrevet

Husbanken gir lån og tilskudd til kjøp av bolig for økonomisk vanskeligstilte.

I all hovedsak lånes midlene ut til kommunene, hvor saksbehandlere vurderer om søkerne virkelig er vanskeligstilte, i form av funksjonshemmet med spesielle behov, har lav nok trygd eller lønn til å kunne komme inn under ordningen.

Bostøtte kan husbanken gi men der er reglene enda trangere. Det leser du om på husbanken.no.

Så at husbanke skal kunne bidra med noe økonomisk i forhold til din situasjon tror jeg ikke noe på.

Du skriver ikke hvor gammel du er. Heller ikke om du er gift eller samboer.

Normalt er ikke sykdom i svangerskap noe som gir rett til stønad fra nav utover sykepenger dersom du er i jobb og sykelmeldt.

Studier innen for normal studietid gir heller ikke rettigheter over for NAV, da studier er noe en skal finansiere selv.

Hadde du vært enslig mor hadde du kunnet få overgangsstønad.

MAO jeg tror ikke du skal ha så store forhåpninger om økonomisk støtte fra det offentlige.

Anonymous poster hash: accc1...63d

• Liker 1
Skrevet

Får du sykepenger i dag? Dvs. hva bidrar du med økonomisk til familien som dere mister når barnet kommer?

Anonymous poster hash: bc764...b6e
Skrevet

Alenemødre- og fedre faktisk får støtte fordi de er i en annen situasjon enn du er. Hadde du vært student hadde du fått fødselspenger fra Lånekassen. Hadde du vært i jobb hadde duo fått foreldrepenger fra NAV. Siden du verken jobber eller studerer får du engangstønad. Du vil også få barnetrygd.

Tror du har misforstått litt.. jeg er student, studiet tilsvarer 100 prosent. Får ikke stipend fra lånekassen eller forsørgerstipend.

Skrevet

Tror du har misforstått litt.. jeg er student, studiet tilsvarer 100 prosent. Får ikke stipend fra lånekassen eller forsørgerstipend.

Da kan du ha krav på fødselspenger fra Lånekassen.

Syns dog du er ganske treg med å finne ut av ting😳

• Liker 5
Skrevet

Husbanken gir ikke bare lån, men støtte til bolig for de som har dårlig inntekt. Tviler på jeg får noe ettersom samboer jobber og tjener rimelig ok. Når det gjelder inntekten min, så har jeg jobbet i et vikariat, men ikke lenge nok til at jeg har opptjent meg foreldrepenger. Har derfor nettopp fått engangsstønaden fra nav. Snakket akkurat med samboer om dette, føler det er et sårt tema ettersom jeg ikke vet når jeg får inn penger. Føler meg litt tapt akkurat nå. Han har heldigvis en god del sparepenger, men føler det er så feil at han skal forsørge oss alle 3. De pengene skal jo gå til at vi kan kjøpe oss leilighet, ikke for å betale regninger :( får snakke med nav og høre om det er noe de kan gjøre også får man ta det derfra. Det at jeg skal jobbe samt studere etter at babyen er kommet om noen uker er egentlig ganske uaktuelt med det første, må prioritere baby og studiene.. Viste at han hadde sparepenger,men ikke hvor mye så skal vel bare være glad jeg har funnet meg en mann som ikke kniper igjen selvom jeg er i økonomisk vansker.. heldig der tror jeg! Regner med jeg får støtte fra lånekassen etter dette året? :)

Skrevet

Da kan du ha krav på fødselspenger fra Lånekassen.

Syns dog du er ganske treg med å finne ut av ting😳

Snakket med lånekassen i juni allerede, fikk beskjed om å søke vanlig også måtte jeg sende inn dokumentasjon. Dette har hatt ei behabdlingstid på ca 3 mnd :( trodde det skulle ordne seg, ettersom det var det jeg fikk som signal i tlf sålenge jeg ordnet med legebekreftelse. Men neida...
Skrevet

Ja, men da har i fått engangstønaden og får også barnetrygd heretter. Dere får heller leve sparsommelig det første året. Ønsk dere ting til bursdag og jul. Er nok ikke noe annet du kan få.

Skrevet

Gravid i uke 37 og har ikke ting på stell, kalles sabla dårlig planlegging.

Som student har du ikke krav på hjelp fra nav, men fra lånekassa. At du har satt deg selv i en situasjon hvor du ikke har krav på støtte fra verken nav eller lånekassa og i tillegg blir gravid, gjør at du nå vil slite litt.

Du vil få engangsstønad og barnetrygd. Og så må du enten belage deg på å leve ekstremt sparsommelig eller så må du både jobbe og studere. Tøft ja, men situasjonen har du satt deg i selv.

• Liker 9
Skrevet

Det eneste du får et engangsstønad og barnetrygd. Har selv vært i samme situasjon som deg og det er 15 år siden. Fikk grei beskjed om at det eneste jeg hadde rett på var engangsstønad.

Skrevet

Hvor mye har du hatt i mnd nå som du har studert da?

Og når tenker du å begynne studier igjen?

Si du vil være hjemme i 6 mnd. Engangsstønaden er på 38750 kr/6 mnd er 6458,33 kr. Barnetrygd er 970 kr.

Da har du jo litt i mnd☺

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye har du hatt i mnd nå som du har studert da?

Og når tenker du å begynne studier igjen?

Si du vil være hjemme i 6 mnd. Engangsstønaden er på 38750 kr/6 mnd er 6458,33 kr. Barnetrygd er 970 kr.

Da har du jo litt i mnd☺

Er startet i studiene igjen. Har fått fritak fra praksisen de skal ha nå i oktober ettersom jeg har den fra før av. Har hatt litt variabelt, alt fra 6000 til 18000 inn.

Skrevet

Da har du jo litt i mnd☺

Engangsstønaden skal gå til innkjøp av barneutstyr som krybbe, vugge, klær, bilstol, vogn m.m. Etter at det er kjøpt, så kan resten av pengene spares. Pluss at engangsstønaden regnes som inntekt. Det gjorde den i min situasjon iallefall.

Skrevet

Du må søke nav om engangsstønad, er vel ca 37000 +.

Anonymous poster hash: 879fb...6eb
Skrevet

Engangsstønaden skal gå til innkjøp av barneutstyr som krybbe, vugge, klær, bilstol, vogn m.m. Etter at det er kjøpt, så kan resten av pengene spares. Pluss at engangsstønaden regnes som inntekt. Det gjorde den i min situasjon iallefall.

Jeg kan egentlig ingenting om engangsstønad, tok bare et enkelt regnestykke☺

Når hun er 37 uker på vei så burde hun jo ha det meste av babyutstyret på plass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...