Gå til innhold

Superbillig middag.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hater at ting ikke går etter planen, og nå har det skjedd noe uforutsett som gjør at budsjettet må kuttes ned på med mellom 1-2 tusen i måneden for en liten stund. Og jeg tenkte å prøve å presse ned prisen på et par middager i uka. Derfor lurer jeg på om du har en billig middag og dele. Jeg har en til ca 50 kr og metter min familie på 4.

Suppe/lapskaus blanding

Pølser eller strimlet kjøtt etter ønske.

1-2ts med buljong

Vann så det dekker

Krydder, salt og pepper etter ønske.

Ca 50 kr, om man har litt krydder i skapet og er en ganske grei kjøttsuppe.

Legg på en tier ved kjøp av potetstappe og bruk kjøttdeig i stede for pølse og man har en lapskaus.

Kan også lages uten kjøtt om man vil det, og flatbrød kan man ha ved siden av om man har det på lur i skapet.

Håper flere har noe dele. Kan jo være mange som trenger noen tips. Sikkert ikke bare jeg som skal prøve å spare litt.

Legger til at det er flere steder jeg skal stramme litt inn altså, men siden vi bruker en del på mat var tanken at her kan vi sikkert klare å gjøre noe billigere. Og i en hektisk hverdag må man kanskje ikke bruke 100-200 på middag hver dag? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskegrateng med grønnsaker er billig :)

Skrevet

wok med svinekjøtt og nuddler :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Helt vanlig fløyelsgrøt (hvetemelsgrøt) koster ikke så mye heller :)

Skrevet

Gulrotsuppe (gulrøtter, buljong, sitron, krydder, eventuelt fersk koriander).

Anonymous poster hash: 9cfb4...782
Skrevet

Takk for svar. Grøt spiser vi ikke så mye av men wok kan vi spise mer av, det har vi ikke så ofte. Og skal sjekke ut linken. Absolutt. Er det flere som har tips så er det bare å kjøre på. :-)

Gjest Brillefin
Skrevet (endret)

Tunfisksalat :) hiv oppi noen poteter/pasta så metter det mer!

Har hørt hvis man steker tunfisken så vil den ikke smake/lukte så mye tunfisk hvis det er noen som er litt kresne på akk det.

Endret av Brillefin
Skrevet

Fiskepinner med potetmos og kokt amerikansk blanding. Det er veldig billig og godt likt blant barn ;)

Anonymous poster hash: ec1c0...58d

Skrevet

Firstprisepasta, et glass pastasaus til en tier og kjøttdeig av svin eller okse. Blir mat til 4 stykk for under 100 kr.

Gjest Margit Spat
Skrevet

En stor "bondeomelett" laget av

6egg

1/2-1pk lapskausblanding

2-3 grillpølser eller litt røkt kjøttpølse

litt revet gulost

en kjempebillig middag til en hel familie. Kan variere med annet kjøtt/skinke og andre grønnsaker altmetter hva man har, og er en fin måte å få brukt opp pølserester, osterester e.l.

Ellers koster fiskegratengene fra First Price ca 10 kr per stk, og med kokte poteter, revne gulrøtter og etnpae fiskegratenger har man også en veldig billig middag.

Pølse- og makaronigrateng er også en billig rett av typen som kan varieres ift hva man har i fryseren, og hva som er på tilbud i butikkene.

Skrevet

Gulrotsuppe (gulrøtter, buljong, sitron, krydder, eventuelt fersk koriander).

Anonymous poster hash: 9cfb4...782

Du må teste ut med ingefær :)

Anonymous poster hash: c4bf3...576

Skrevet

Chili con carne.

En pakke svin/kyllingkjøttdeig - 15/20 kr
2 bokser bønner - 10 kr
2 bokser hakkede tomater 10 kr
En paprika - 5 kr

Spis med ris, salat eller brødskiver. Veldig godt, sunt og billig.

Anonymous poster hash: 2793c...97e
Skrevet

Lagde minipizzaer i dag, og det slo meg at det slett ikke var så dyrt. Fikk ingrediensene for under hundrelappen, kan sikkert gjøres enda billigere også om man har mel i hus fra før, jeg brukte pose med ferdigbunn.

Andre tips:

Pannekaker og suppe

Hjemmelagde kjøttkaker

Hjemmelaget lasagne

Fiskeboller

Grønnsakssuppe

Ertesuppe med svineknoke

Hjemmelaget tomatsuppe

Fiskepinner, evt hjemmelagde

Laksefilet, får ofte 4 brukbare stykker til ca 38 kr på rema, metter oss som også er 4

Spaghetti, pasta carbonara/ pasta med saus, pølse, div grønnsaker, ost i stekeovn

Hyrdepai (potetmos, kjøttsaus, grønnsaker, ost)

Skrevet

Lungemos 10kr

Makaroni under 10kr for stor pakke på rema eller bunnpris

Sesongens billige grønnsaker eller frosne grønnsaker

Billig og sunt. Vi klarte å få til middagen for under 20kr for 2 1/2 personer

Ellers er det pasta med butikkmerke-pasta, butikkmerke-tomat på boks og tørkede bønner fra innvadrerbutikk, pluss litt hvitløk og krydder. Kan varieres med løk og gulerot.

Brun ris og tørkede linser fra innvandrerbutikk, litt forskjellig krydder, soyasaus fra innvandrerbutikk, gulerot og en dæsj rømme, fløte, kokosmelk eller vanlig melk blir en fin linsegryte med ris.

Kjøp bønner, ris, krydder og soyasaus på innvandrerbutikker, det lønner seg veldig. F.eks kjøpte jeg en pose med ca 3dl oregano for mindre enn det ville kostet om jeg kjøpte et vanlig glass fra matbutikken. Jeg kjøpte også to handleposer med ris, bønner og linser for noen hundrelapper.

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

"Risotto"

Ris
Pølser
Soyasaus
2 Egg
1 Purre
1 boks champignon i skiver
1 løk

Kok opp ris. Stek pølser, løk, purre og champignon i lag. Ta vare på kraften til champignonen. Knus to egg, ha i litt vann og kraften av champignonen, rør. Når risen er ferdigkokt blander du den inn med pølseblandingen. Så har du over eggene og steker det til det er "tørt". Tilsett så mye soya du ønsker. Mamma pleier å ha poteter til, jeg foretrekker uten :)

Skrevet

Tomatsuppe. Et par bokser tomater, løk, evt hvitløk, krydder og evt kokt egg eller makaroni oppi. Kan jevnes med en fløteskvett, men det er ikke nødvendig.

Beans and rice

Anonymous poster hash: 70eb4...7ea

Skrevet

Nå bor ikke jeg i nærheten av ikea, men neppe billig og sunt å skulle ta med familien på ikea for å spise til stadighet:-P

Poenget var uansett å kunne redusere prisen på en middag eller to i uken og det skal jeg nok klare ;-) En del av det som er kommet her lager vi en gang i blant, men noe kan vi lage oftere og i stede for ting som er litt dyrere, og andre ting som er foreslått kan være med å variere litt på ting vi allerede lager. Det største problemet mitt enten jeg skal gjøre det billig eller dyrt, er å finne på noe. Så tips og inspirasjon er vel egentlig nøkkelordet her. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...