Gå til innhold

Jeg kan lukte, men ikke smake?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er forkjøla, og jeg vet at det er vanlig å miste lukt og dermed som regel smak. Siden de henger sammen.

Det har gått et par dager, jeg er enda dårlig. Nesen renner veldig ofte og det kommer mye gørr ut, men er ikke tett siden jeg snyter meg regelmessig (hoster også opp en del gørr... æsj). Når jeg sover blir jeg tett, men det snyter jeg ut. Likevel har jeg mistet jeg lukt og smak.

Nå kan jeg plutselig lukte, men jeg kan ikke smake? Det er så rart. Pusset tennene i sta og lukta tannkremlukta godt, men jeg kunne ikke smake den. Jeg luktet nettopp drikken min, men smaker den ikke når jeg drikker den..

Hva er dette for noe da? Er det vanlig?

(Og hvorfor har jeg ikke lukt/smak når jeg ikke er tett i nesa?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt. Er forkjøla selv og lukter dessverre all den herlige maten som blir lagd, men kjenner ikke en dørt av smak når jeg trykker innpå. Blæ

Skrevet

Ah, så kjedelig.... Hvorfor skjer det egentlig? Har ikke lukt og smak sammenheng?

Skrevet

Dette har aldri skjedd til meg :D hehe men det høres interessant ut (selvsagt dersom man ikke opplever det selv)... vet ikke hvorfor det skjer, men god bedring :)

Skrevet

Ja det er svært interessant,hehe, og frusterende. Jeg trodde jeg hadde smak i dag, siden jeg lukta alt. Så kom jeg hjem, lagde meg et godt måltid og en bit sjokolade ved siden av, men ingen smak... Ble litt skuffa, hehe

Takk, takk! :)

Skrevet

Ah, så kjedelig.... Hvorfor skjer det egentlig? Har ikke lukt og smak sammenheng?

Ja og nei.

Lukt er en ting.

Smak som i det smaksløkene kjenner og sender signaler om til hjernen er en ting.

Smaksopplevelse, kombinasjonen mellom lukt, smak, konsistens, det visuelle, er noe annet.

De aller fleste mener den kombinerte smaksopplevelsen når de sier smak. Så på den måten er det en sammenheng. Men det er ikke en sammenheng på den måten at hvis du blir tett i nesa så streiker smaksløkene selv om det kan oppleves slik.

Mange som opplever at maten ikke smaker noe, men som likevel smaker sukker og salt som normalt opplever egentlig at smaksopplevelsen blir meget svekket pga lukten og ikke så mye pga smaken.

I ditt tilfelle ville jeg gjettet på betennelse på tungen eller i området noe som påvirker smaksløkene.

Smaksløkene kan også bli svekket hvis man mangler enkelte vitaminer / mineraler (usikker på konkret hvilke det gjelder).

Skrevet

Da lærte jeg noe nytt! :biggrin:

Håper ikke det er betennelse da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...