Gå til innhold

Kaffegjester er ikke annenrangs gjester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere diskusjoner rundt dette og irriterer meg noe så inni hampen over enkelte holdninger!! :sinna:

De som er så utakknemlige, egoistiske og bitchy at de faktisk mener det er en fornærmelse å bli invitert til kaffen burde hatt en real omgang juling! For å sette det på spissen om noen trodde noe annet...

Hvis den som gifter seg virkelig hadde sett på dere som "annenrangs", hadde de bedt dere i bryllupet sitt da? Og tror dere virkelig dere er verdens midtpunkt for alle dere kjenner?

Jeg har ett forbehold: om man splitter vennegjengen og har helt ulogiske inndelinger i kaffe- og middagsgjester kan jeg forstå at det kan være litt sårt. Men når man deler inn i "kategorier", som at foreldre+søsken+forlovere i middag og alle andre i kaffen, eller bare familie i middagen og vennene til kaffen, da synes jeg de som blir fornærmet over en kaffeinvitasjon kan takke nei og jeg ønsker dem en lang, vond helg med omgangssyke. Det er det eneste de fortjener med den innstillingen der.

Vi skal ha liten middag og stor kaffe fordi vi ønsker å vise flest mulig at de er en viktig del av livet vårt, og de som tar det som en fornærmelse... se avsnittet over hva jeg ønsker dem. Skulle vi virkelig brukt masse tid og penger og krefter på å fornærme hundre mennesker vi er glad i....??? :murvegg:

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Som jeg har sagt før er det stor forskjell på kaffe og kaffe.

Noen steder sitter man å venter i 2 timer fordi middagen er forsinket, er det i noen timer og så er alt slutt. Ekstra ille er det når det kun er 6 invitert i kaffen, som en venninde opplevde.

Andre steder er kaffen kl 20, det kommer nattmatt kl 24 og det er fest til den lyse morgen. Her var det 80 inviterte naboer, bekjente og andre. Kjempegøy!

Selv synes jeg det er fint å bli invitert i kaffe, føler meg ikke annenrangs. Men jeg hadde kanskej gjordt det hvis vennergjenger var splittet i to, til middag og kaffe. Og erdet langt unna ville jeg kanskej droppet å dra hvis det ble dyrt, med mindre jeg kunne kombinert det med en liten reisetur jeg uansett ville ha.

Skrevet

Helt enig. Jeg ser ikke kaffegjester som annenrangsgjester, og blir glad hver gang jeg blir bedt som kaffegjest i et bryllup.

Selv om vi ber alle til alt i vårt bryllup (velger enklere middag for å kunne ha med alle), skjønner jeg godt de som velger å ha kaffegjester. Jeg synes imidlertid det er en uting å be langveisfarere på kun kaffe. Dersom gjestene bruker mye tid og penger på reise og overnatting, synes jeg de bør få middag.

Skrevet

jeg har servert i mange bryllup og jeg har alltid synes det har vært synd på kaffegjestene. middagen er jo som regel alltid forsinket,, og de har måtte sittet og ventet.

så vi har bestemt at alle som skal i bryllupet vårt skal få være med på middagen.

men dette er nå vår mening da. :wink:

Skrevet

Et grusomt og særnorskt fenomen, der man sorterer mennesker etter hvem man liker best.

Ikke til å komme unna det. :wink:

Jeg hadde ikke kaffegjester, og jeg rynker på nesa hver gang jeg hører om noen som skal ha det.

Har du ikke råd eller lyst til å ha de under middagen, kan de liksågodt være hjemme.

Er min mening. :tunge1:

Og personlig har jeg takket nei de tre gangene jeg har blitt bedt til kaffe i bryllup og det uten å få omganngsyken.

Sent en gave med noen andre gjester, og ønske om et godt liv sammen.

Skrevet

Dersom en kun skal ha familie til middag så er det ok med alle venner som kaffegjester. Men da kun om middagen er tidlig ferdig og kaffegjestene ikke må sitte og vente i et par timer før de får komme inn.

Jeg har et par venninner som måtte vente i to timer, sang en sang, ga gaven, fikk bittelitt kaffe og kake, og så var festen over. Da skjønner jeg dem veldig godt når de sier at de aldri mer skal gå som kaffegjest.

Vi har bevisst valgt å ikke ha kaffegjester. De som vi ikke vil spandere middag på betyr heller ikke så mye for oss at de absolutt må komme.

Men det er nå vår mening da. Og jeg våger også å si at jeg ikke hadde blitt hoppende glad for å bli invitert til kaffe hos noen.

Skrevet

Og personlig har jeg takket nei de tre gangene jeg har blitt bedt til kaffe i bryllup og det uten å få omganngsyken.

Sent en gave med noen andre gjester, og ønske om et godt liv sammen.

Hæ?!? :o

Jeg aaaante ikke at noen kunne synes det var annenrangs å komme til kaffi. Men jeg er fra "landsbygda" og her er det vanlig med kaffi kl 19:00. Alle våre synes det er stas... og det er bare nærmeste slekt (til onkler og tanter) som blir bedt til middag. Festen begynner jo etter kaffien så da er det jo en hel kveld å ta av.

Vi hadde iallefall ikke råd til å be alle 150 gjester på middag :roll:

Skrevet

Jeg blir faktisk lei meg når jeg leser at det skal være så veldig negativt å være kaffegjest. Vi har bedd 60 til middag og 40 til kaffe. Det er flere grunner til dette: For det første vil vi at så mange som mulig skal få dele dagen med oss. Hvis vi skulle ha 100 stk til middag, måtte vi jo finne en gedigen gymsal og ordne alt selv. Det er ikke vi interessert i. Vi skal ha det på et sted som ordner alt for oss. Greit at folk rynker på nesa over det , men det er sånn vi vil ha det

Så alternativet hadde vært 60 til middag og ingen til kaffe. De som er bedd til kaffe er stort sett venner og en del søskenbarn. Vi har ikke fått en eneste negativ reaksjon på dette. Guskjelov for da hadde jeg blitt veldig lei meg.

Skjønner jo godt at folk synes det er kjipt å vente, men vi skal ha dette på et sted der de har holdt bryllup mange ganger før, så vi regner med å ikke sprekke så veldig på tidsskjema. Kaffegjestene vil bli ta godt vare på når de kommer, og få noe å drikke på + en liten snacks med en gang.

Gjest lmari
Skrevet

Hvis man ber noen venner til middag og noen venner til kaffen, så vil jeg si at jeg forstår de som føler seg som "annenrangs".

Jeg har selv opplevd å sitte i fire timer og vente på å få komme i selskap. (vi var invitert til klokka sju, men middagen var ikke ferdig før klokka elleve.) Ikke spesielt morsomt.

Jeg har også opplevd at vi verken ble hilst på eller ønsket velkommen da vi kom som kaffegjester - tvert i mot var det eneste bruden selv sa i forbifarten "og der er dere ja, vi har gavebord inne i salongen" før hun løp videre.

Om ikke det har vært ment at vi var annenrangs, så følte vi oss i hvert fall som det.

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Vi er bedt i flere bryllup denne sommeren og på kaffe hos det ene paret og middag hos det andre. Og faktisk er de som vi er bedt på "kun" kaffe hos bedre venner av oss enn det andre paret der vi såvidt kjenner bruden... Jeg har aldri blitt skuffet over å bli bedt "bare" på kaffe, sikkert både noe med økonomien å gjøre samtidig som en middag med 100 middagsgjester nok ville blitt litt upersonlig etter min smak. men så må jeg jo påføye at de gangene vi har vært på kaffe så har vi aldri måttet vente og det var fest med på invitasjonen, pluss at vi alltid har vært mange til kaffen da! Tror jeg ville følt meg nok så ille til mote dersom jeg var en av feks 7 kaffegjester..... I det bryllupet vi er bedt på kaffe i er det vel omlag 25 personer som er bedt til kun kaffe.

Men når man ber gjester til "bare" kaffe...er det da vanlig at man serverer litt mer enn bare kaker?? Jeg tenker på snitter e.l.??

Skrevet

I bryllup er det som regel masse taler og sanger,

dette tilsvarer at middagen alltid blir lenger enn beregnet.

Og personlig synes jeg "festen" er mest hyggelig under maten.

God mat med god drikke, som er nøye tilpasset og tilberedt gjennom mange timer.

Og ikke så veldig opptatt av å drikke kaffe,drinker osv etterpå.

Men igen, typisk norskt; svelg unna maten, for nå skal det festes.

Litt trist, spør du meg.

Skrevet

Poirot, enig med deg:

Om festen virkelig begynner etter middagen (og den er ferdig i tide) og man har nattmat osv, gjør det meg virkelig ingenting å være kaffegjest.

Altfor mange har imidlertid litt sparebluss på, det er kake og kaffe og kanskje en drink eller to - og "festen" er slutt tidlig.

Var i et bryllup en gang da brudens far brukte som unnskyldning at kommunens sjenkelov ikke tillot at man fikk noe å drikke etter kl 2400. Ordentlig pølsevev, da festen var i privat lokale i privat regi og drikke var gratis (da gjelder ikke sjenkeloven). Siden han hadde åpnet "baren" kl 22.30 (av hensyn til "de gamle"), synes jeg dette var litt knusselt...

(Vi hadde reist langt, betalt hotell, utdrikningslag, gave mm for å komme på kaffe fra 21-24!).

Skrevet
Poirot, enig med deg:

Om festen virkelig begynner etter middagen (og den er ferdig i tide) og man har nattmat osv, gjør det meg virkelig ingenting å være kaffegjest.

Altfor mange har imidlertid litt sparebluss på, det er kake og kaffe og kanskje en drink eller to - og "festen" er slutt tidlig.

Var i et bryllup en gang da brudens far brukte som unnskyldning at kommunens sjenkelov ikke tillot at man fikk noe å drikke etter kl 2400. Ordentlig pølsevev, da festen var i privat lokale i privat regi og drikke var gratis (da gjelder ikke sjenkeloven). Siden han hadde åpnet "baren" kl 22.30 (av hensyn til "de gamle"), synes jeg dette var litt knusselt...

(Vi hadde reist langt, betalt hotell, utdrikningslag, gave mm for å komme på kaffe fra 21-24!).

Kanskje de var tomme for drikkevarer litt tidligere enn beregnet? :hoho:

Skrevet

Er helt enig med deg lille mor!

Noe av det beste jeg vet, er å invitere masse venner på middag, og bli sittende til bords i maaaange timer.

Middagen er det viktigste. Det er tross alt her du får servert god mat/vin, og får høre talene.

Skrevet

Jeg vil gjerne nyansere meg selv litt. Ble litt vel svart-hvitt i hovedinnlegget.

Jeg har selvsagt enkelte forutsetninger til at det er greit å være kaffegjest, men det går på så selvsagte ting i forhold til folkeskikk at jeg synes det er litt dumt å måtte presisere det, nesten.

Vertskapet/brudeparet har selvsagt- SELVSAGT!!- et ansvar for å sørge for at dagen ikke går med til ulidelig venting på ingenting for kaffegjestene sine. Jeg er helt for talefri middager, i det minste svært korte taler, og så bør jo tiden man bruker stå i forhold til fordelingen av gjester; liten middag/stor kaffe tilsier at kaffen starter tidlig og gjerne inkluderer nattmat.

Om gjester kommer langveisfra kommer det litt an på hvilket forhold man har til dem. Er det en stor venneflokk og/eller familie som kjenner hverandre fra før er det helt ok å sørge for at de gjerne får et sted å være og tilgang til mat, og det å ordne med overnatting (ikke betaling men f.eks. rabatt på hotell e.l) er helt naturlig. Man kan jo sørge for at det blir servert sodd eller noe helt enkelt der, eller snitter eller noe sånt. Kommer mange som ikke kjenner hverandre kan det være en god ide da også. MEN: i sånne tilfeller er det kanskje like greit å rett og slett servere sodd til ALLE.

Jeg kunne godt reist til en annen kant av landet og slett ikke syntes det var rart om brudeparet og deres nærmeste spiste en bedre middag bare jeg slapp å sitte på et hotellrom helt til klokken 19-20 alene, et uformelt vorspiel med andre gjester er jo bare gøy.

At kaffegjester er en uting er bare tull å si. Men det er selvsagt lov å forvente at vertskapet utviser folkeskikk også, og å invitere bare 3 kaffegjester synes jeg ikke er det.

Skrevet

SODD??? :o

Er det normal fest mat???? :o

Er ikke det noe lignende lapskaus?

Skrevet

Sodd er vestlandsfenomen.

Suppe til middag, alle tar med kaker til et skikkelig kakebord... ikke rart sunnmøringer har ord på seg for å være gjerrige :hoho:

Vel, skikkene varierer vel...

Og spiser alle sodd, kan det da umulig være noe problem å ha alle til middag?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...