Gå til innhold

Vegetarisk godis og kosemat til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal godt gjøres å holde opp motivasjonen for trening hvis den ikke får noe med kjøtt i. Min tok imot godbiter som tørrfor, tortillalefse osv, men ble superivrig og superhappy når den fikk pølse eller kotelett (man tager hva man haver). Med de andre godbitene gikk han lei fort, de er bare sånn passe ålreit. Kanskje han gidder p sitte litt inne for dem, men ute er det mye annet som er mer spennende.

Rent ernæringsmessig skal ikke hunder ha grønnsaker eller for mye korn, det er de ikke laget for å spise. Mennesker er altetende, hunder er rovdyr.

De skal ikke ha for mye melkeprodukter heller, kan bli løse i magen.

Ser de andre allerede har påpekt at hunden ikke er kjøtteter, slik som katten er.

Uansett, vi har to hunder hvor begge får vanlig hundemat. Men den yngste fikk vi etter at vi ble vegetarianere, så den er vant til plantebasert mat og synes dette er like spennende som kjøttmat. Den eldste som derimot vokste opp med alt annet, driter ganske greit i vegetargodis. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at hunden din er en naturlig kjøtteter. Å presse på den dine holdninger for mat er bare egoistisk, kjøtt er det de utnytter best

Det er fryktelig viktig for hunden at den får den maten den fra naturens side er skapt til å spise, og det må gå foran ethvert menneskelig opplevd ubehag ved å ta i noen varer som inneholder kjøtt fra planteetere.

Tenk litt igjennom det poenget og det enkle poenget jeg nevnte innledningsvis.

Har du dokumentasjon på dette? Sikkert fult mulig, men jeg tenker at det må jo være et rent helvette mtp proteiner, mineraler, vitaminer o.s.v. Selv vegeterianere må jo ta kosttilskudd for å veie opp! Det er jo en grunn til at flere og flere går bort fra vanlig tørrfor hvor 50% av maten er korn, hunden tar det opp dårligere og resultatet er rimelig større avføringspose når man er på tur ;)

Skal godt gjøres å holde opp motivasjonen for trening hvis den ikke får noe med kjøtt i. Min tok imot godbiter som tørrfor, tortillalefse osv, men ble superivrig og superhappy når den fikk pølse eller kotelett (man tager hva man haver). Med de andre godbitene gikk han lei fort, de er bare sånn passe ålreit. Kanskje han gidder p sitte litt inne for dem, men ute er det mye annet som er mer spennende.

Rent ernæringsmessig skal ikke hunder ha grønnsaker eller for mye korn, det er de ikke laget for å spise. Mennesker er altetende, hunder er rovdyr.

De skal ikke ha for mye melkeprodukter heller, kan bli løse i magen.

1) Hunder er omnivorer, ikke carnivorer. Lær forskjellen.

2) Det finnes mennesker som er svært opptatt av ernæring og gjør alt de kan for å gi dyret et balansert kosthold. De aller fleste der i mot kjøper med seg en sekk med Labb eller RC liksom... Man kan ikke skryte på seg at det er utrolig naturlig for hunden da, ikke er det det beste de kan få; men de fleste hunder klarer seg helt fint likevel. Akkurat som de kan på vegetardiett.

3) Å si at en vegetardiett er det aller beste for hunden er å dra den litt langt (i følge det meste jeg har lest, og i motsetning til de fleste som svarer antar jeg at jeg har lest ganske mye), men en balansert og gjennomtenkt diett kan være tipp topp og bedre enn det de fleste gir dyra sine.

4) Mennesker som er vegetarianere trenger ikke tilskudd av noe som helst, med mindre det eneste du liker å spise er biff eller godteri (og dermed ender opp med det siste...). Må bare påpeke det, selv om det ikke er så relevant. ;)

5) Jeg kjenner til et par stykker med veganske hunder (shit altså :sjokkert:) som faktisk har hunder som spiser godt og tar blodprøver hos veterinær jevnlig der de får bekreftet at hunden har null mangler på noe som helst. Som får bekreftet av vet. at hundene har det flott. Hvor ofte er det dere kjøttforkjempere sjekker dette på deres dyr, egentlig? Ingen jeg kjenner til i alle fall...

6) Noen hunder kan være såpass kresne at det ikke funker med vegetarmat, men de aller fleste liker det godt. Altså, hunden min spiser gjerne jord og gress liksom, det finnes ingenting han ikke liker... Min forrige hund sin yndlingsmat var gulrøtter. :)

Min hund er ikke veggis. Men det gjør meg likevel irritert å se så mange hardnakkede påstander fra folk som ikke har mye kunnskap om temaet annet enn noen tanker om at ''sånn har det alltid vært''.

Det finnes masse lesestoff dersom man faktisk er interessert i å utvide kunnskapen litt. Kan være vanskelig å finne noe nøytralt, ofte er det pro-veggis eller pro-kjøtt, så her er ett eksempel;

http://www.une.edu.au/__data/assets/pdf_file/0015/30471/brown-raan-2009-vegetarian-dog.pdf

Til TS, jeg fant en nettbutikk fra Norge en gang som solgte vegetargodis. Kan se om jeg finner det etterpå, når jeg har litt bedre tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg, Marr! :)

Jeg forstår faktisk ganske godt dem som er nøye på hva slags mat de gir hundene. Når man tenker etter er det jo egentlig litt dobbeltmoralsk at vi sier vi er glad i dyr/hunder, men gir dem hundemat som er laget av andre dyr som har hatt et dårlig liv (industriell produksjon) eller testet på andre dyr (deriblant hunder). Eukanuba er i alle fall et av selskapene som driver med dyretesting, og det er sikkert flere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hunder er omnivorer, ikke carnivorer. Lær forskjellen.

2) Det finnes mennesker som er svært opptatt av ernæring og gjør alt de kan for å gi dyret et balansert kosthold. De aller fleste der i mot kjøper med seg en sekk med Labb eller RC liksom... Man kan ikke skryte på seg at det er utrolig naturlig for hunden da, ikke er det det beste de kan få; men de fleste hunder klarer seg helt fint likevel. Akkurat som de kan på vegetardiett.

3) Å si at en vegetardiett er det aller beste for hunden er å dra den litt langt (i følge det meste jeg har lest, og i motsetning til de fleste som svarer antar jeg at jeg har lest ganske mye), men en balansert og gjennomtenkt diett kan være tipp topp og bedre enn det de fleste gir dyra sine.

4) Mennesker som er vegetarianere trenger ikke tilskudd av noe som helst, med mindre det eneste du liker å spise er biff eller godteri (og dermed ender opp med det siste...). Må bare påpeke det, selv om det ikke er så relevant. ;)

5) Jeg kjenner til et par stykker med veganske hunder (shit altså :sjokkert:) som faktisk har hunder som spiser godt og tar blodprøver hos veterinær jevnlig der de får bekreftet at hunden har null mangler på noe som helst. Som får bekreftet av vet. at hundene har det flott. Hvor ofte er det dere kjøttforkjempere sjekker dette på deres dyr, egentlig? Ingen jeg kjenner til i alle fall...

6) Noen hunder kan være såpass kresne at det ikke funker med vegetarmat, men de aller fleste liker det godt. Altså, hunden min spiser gjerne jord og gress liksom, det finnes ingenting han ikke liker... Min forrige hund sin yndlingsmat var gulrøtter. :)

Min hund er ikke veggis. Men det gjør meg likevel irritert å se så mange hardnakkede påstander fra folk som ikke har mye kunnskap om temaet annet enn noen tanker om at ''sånn har det alltid vært''.

Det finnes masse lesestoff dersom man faktisk er interessert i å utvide kunnskapen litt. Kan være vanskelig å finne noe nøytralt, ofte er det pro-veggis eller pro-kjøtt, så her er ett eksempel;

http://www.une.edu.au/__data/assets/pdf_file/0015/30471/brown-raan-2009-vegetarian-dog.pdf

Til TS, jeg fant en nettbutikk fra Norge en gang som solgte vegetargodis. Kan se om jeg finner det etterpå, når jeg har litt bedre tid. :)

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen min er muslim, har nettopp fått seg hund og nekter at den skal spise noe med svin. Den får ikke griseører, for da må hun ta på det og ta på hunden etterpå. Jeezes



Anonymous poster hash: 42b4d...7fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollegaen min er muslim, har nettopp fått seg hund og nekter at den skal spise noe med svin. Den får ikke griseører, for da må hun ta på det og ta på hunden etterpå. Jeezes

Anonymous poster hash: 42b4d...7fc

Hva er det med folk som kommer inn i tråder, kun for å skrive ett eller annet piss i forsøk på å sværte muslimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at hunder primært er carnivore men med en adaptiv metabolisme slik at de kan fordøye vegetarmat ved behov. Så selvom de kan fungere greit på industrimat med korn i så er kjøtt det mest optimale. Kilde: http://rawfed.com/myths/omnivores.html

Jeg selv går ut i fra at hunden er et rovdyr med tanke på dens anatomi. Jeg gir hunden min vom og hundemat og litt norwegian polar i tillegg og hun er i svært god form. Har prøvd tørrfor på henne men hun fikk mengder med helseplager så aldri mer. Om jeg hadde vært vegetarianer hadde jeg nok ikke foret hunden min på en vegetardiett siden den er et rovdyr, og selv om de kan fungere på det, hvorfor ikke gi dem det som er mest optimalt?



Anonymous poster hash: 1541f...516
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er carnivore, hunder er omnivore.

Min hund spiser i hovedsak plantebasert mat og lever godt med det. Dette er også veterinæren enig i. Dersom jeg serverer kjøtt eller fisk er det ekte saker, ikke hundemat bestående av stort sett derivater.

Jeg kjøper mye fra veggiepets, http://www.veggiepets.com/shop/vegetarian-vegan-dog-chews.html

Anonymous poster hash: 421a5...4e0

Ønsketenkning. Å prakke på ditt personlige valg på andre er intet annet enn religiøs adferd.

Hundefamilien (jeg snakker da om samlebegrepet) er rovpattedyr. Canidene som er den vitenskapelige benevnelsen, kalles også mellomstore kjøttetere. Å være omnivore betyr at de kan pga nød og situasjon også klare seg i perioder med plantebasert føde. Ikke at man kan klare seg like fint med en av delene eller at planteføde er proritert. Dette er da også veldig enkelt å se ved å studere hundenes tannregion.

Bildet er fritt tilgjengelig og utgitt for fri distribusjon via blant annet wikipedia:

Lupocranio.jpg

Anonymous poster hash: d3b42...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsketenkning. Å prakke på ditt personlige valg på andre er intet annet enn religiøs adferd.

Hundefamilien (jeg snakker da om samlebegrepet) er rovpattedyr. Canidene som er den vitenskapelige benevnelsen, kalles også mellomstore kjøttetere. Å være omnivore betyr at de kan pga nød og situasjon også klare seg i perioder med plantebasert føde. Ikke at man kan klare seg like fint med en av delene eller at planteføde er proritert. Dette er da også veldig enkelt å se ved å studere hundenes tannregion.

Anonymous poster hash: d3b42...f3b

Jeg skrev da at hunden får rent kjøtt og fisk, så at jeg prakker på min religiøse adferd er feil. Les igjen. Det er da forskjell på hovedsakelig og utelukkende.

Anonymous poster hash: 421a5...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4) Mennesker som er vegetarianere trenger ikke tilskudd av noe som helst, med mindre det eneste du liker å spise er biff eller godteri (og dermed ender opp med det siste...). Må bare påpeke det, selv om det ikke er så relevant. ;)

Ernæringsfysiologen til min veninne er uenig! Hun har flere pasienter inkludert min veninne som er vegeterianer og veganere og samme reglene er at over flere års vil de alle få tap på vitaminer. Selv med et godt og variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefamilien (jeg snakker da om samlebegrepet) er rovpattedyr. Canidene som er den vitenskapelige benevnelsen, kalles også mellomstore kjøttetere. Å være omnivore betyr at de kan pga nød og situasjon også klare seg i perioder med plantebasert føde. Ikke at man kan klare seg like fint med en av delene eller at planteføde er proritert. Dette er da også veldig enkelt å se ved å studere hundenes tannregion.

Anonymous poster hash: d3b42...f3b

Tidligere trodde man at ulvens kosthold bestod utelukkende av kjøtt, mens nyere forskning har bevist at plantebasert føde også er en del av deres kosthold. Samme sak med hunder, de kan overleve på det meste.

Siterer fra det jeg linket til i første innlegg jeg;

The domestic dog (Canis familiaris) is of the class Mammalia, order Carnivora, superfamily Canoidea.

As a member of the Carnivora, it is often assumed that the dog is carnivorous. This is true of its closest relatives, the Feloidea, all of whom are flesh-eaters and are strictly carnivorous. In contrast to this, the Canoidea include families with diverse dietary habits, such as the herbivorous panda, the omnivorous bear and racoon, and the carnivorous weasel.

Within the same genus as the domestic dog are four species of jackal, all of which are omnivorous, and the

coyote (C. latrans), which is able to subsist on fruit and plant material when prey is scarce (Bradshaw, 2006).
Also within this genus is the wolf (C. lupus), recently identified as the principal and perhaps sole ancestor of the domestic dog (Clutton-Brock, 1995). The diet of C. lupus consists primarily of meat in most of the
areas that it currently inhabits (Bradshaw, 2006) and yet the stomach contents of 32 wolves culled from their
natural habitat in Greece revealed that plant material (grasses and fruits) contributed substantially to their
diet (Papageorgiou et al., 1994). The domestic dog is an opportunistic feeder and is able to adapt to a wide
variety of foodstuffs when required.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at hunder primært er carnivore men med en adaptiv metabolisme slik at de kan fordøye vegetarmat ved behov. Så selvom de kan fungere greit på industrimat med korn i så er kjøtt det mest optimale. Kilde: http://rawfed.com/myths/omnivores.html

Jeg selv går ut i fra at hunden er et rovdyr med tanke på dens anatomi. Jeg gir hunden min vom og hundemat og litt norwegian polar i tillegg og hun er i svært god form. Har prøvd tørrfor på henne men hun fikk mengder med helseplager så aldri mer. Om jeg hadde vært vegetarianer hadde jeg nok ikke foret hunden min på en vegetardiett siden den er et rovdyr, og selv om de kan fungere på det, hvorfor ikke gi dem det som er mest optimalt?

Anonymous poster hash: 1541f...516

Den dietten du beskriver er nok neppe ''det mest optimale'' heller. Ikke misforstå; dårlig er det ikke. Men jeg tror likevel at en hund kan få en fullgod og ikke minst mer spennende diett (dersom man lager mat selv) som vegetarianer.

Ernæringsfysiologen til min veninne er uenig! Hun har flere pasienter inkludert min veninne som er vegeterianer og veganere og samme reglene er at over flere års vil de alle få tap på vitaminer. Selv med et godt og variert kosthold.

Håper du ser selv hvor tullete argumentasjon det der er, det går jo ikke an å svare på engang. Jeg kjenner en som kjenner en som sier at jorda er flat...

Selv om det er uenighet angående hva som er det aller sunneste og beste kostholdet i heeele verden er det i det minste nok forskning og informasjon der ute til å konkludere med at det du skriver bare er... Feil. Tvert i mot reduseres f.eks. sjansen for å få hjerte- og karsykdommer betraktelig som vegetarianer.

Uansett, poenget mitt er; jeg hadde blitt glad hvis folk kunne vurdert sitt eget kunnskapsnivå litt bedre og ikke slengt ut feilaktige påstander i hytt og pine... Det fører jo til dårligere kunnskapsnivå generelt i befolkningen, når folk blir fortalt at å være vegetarianer er farlig (eller veggiser spiser fisk f.eks, det er så mye rart folk sier som kan tilbakevises etter 5 min. googling...), hunder er carnivorer og nærmest ikke tåler en grønnsak, etc.

Edit; Legger til et par linker.

http://www.huffingtonpost.com/2012/10/12/vegetarians-live-longer-longevity_n_1961967.html?ncid=edlinkusaolp00000003

http://helseogmat.net/hjerte-mat-kosthold/vegetarmat-sunt-for-hjertet/

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dietten du beskriver er nok neppe ''det mest optimale'' heller. Ikke misforstå; dårlig er det ikke. Men jeg tror likevel at en hund kan få en fullgod og ikke minst mer spennende diett (dersom man lager mat selv) som vegetarianer.

Håper du ser selv hvor tullete argumentasjon det der er, det går jo ikke an å svare på engang. Jeg kjenner en som kjenner en som sier at jorda er flat...

Selv om det er uenighet angående hva som er det aller sunneste og beste kostholdet i heeele verden er det i det minste nok forskning og informasjon der ute til å konkludere med at det du skriver bare er... Feil. Tvert i mot reduseres f.eks. sjansen for å få hjerte- og karsykdommer betraktelig som vegetarianer.

Uansett, poenget mitt er; jeg hadde blitt glad hvis folk kunne vurdert sitt eget kunnskapsnivå litt bedre og ikke slengt ut feilaktige påstander i hytt og pine... Det fører jo til dårligere kunnskapsnivå generelt i befolkningen, når folk blir fortalt at å være vegetarianer er farlig (eller veggiser spiser fisk f.eks, det er så mye rart folk sier som kan tilbakevises etter 5 min. googling...), hunder er carnivorer og nærmest ikke tåler en grønnsak, etc.

Edit; Legger til et par linker.

http://www.huffingtonpost.com/2012/10/12/vegetarians-live-longer-longevity_n_1961967.html?ncid=edlinkusaolp00000003

http://helseogmat.net/hjerte-mat-kosthold/vegetarmat-sunt-for-hjertet/

Jeg snakker ikke om hjerte og kar sykdommer, for det er det ingen tvil om at man blir bedre av på vegeteriansk og veganske kosthold, jeg snakker om vitmainer og mineraler. Sitter på mobil nå, men skal finne artikkelen når jeg kommer meg på pc'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om hjerte og kar sykdommer, for det er det ingen tvil om at man blir bedre av på vegeteriansk og veganske kosthold, jeg snakker om vitmainer og mineraler. Sitter på mobil nå, men skal finne artikkelen når jeg kommer meg på pc'en :)

Finnes mange artikler som er pro-kjøtt eller pro-veggis (som nevnt tidligere), men all objektiv og forseggjorte forskningsresultater og artikler jeg har lest konkluderer med at det er sunt å være vegetarianer. Igjen - problemet er dersom man blir vegetarianer uten å egentlig like grønnsaker, belgfrukter, etc. og spiser mye godteri/spiser det samme hver dag.

Hvis du hadde lest artiklene ordentlig hadde du sett at det ikke bare stod om sykdommer, men helse generelt også.

Denne tråden har egentlig sporet veldig av... Men jeg vil bare konkludere med at det absolutt, på ingen måte er farlig/dumt for en hund som faktisk får kjøtt å få vegetariske godbiter i tillegg. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...