AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #1 Skrevet 14. september 2014 hei! jeg sliter med depresjon og angst som blir verre på grunn av jobben (hvorfor er ikke viktig) og behandleren min på dps synes jeg skal snakke med legen min om det. jeg føler at jeg kommer til å gå på en smell hvis noe ikke skjer.. spørsmålet mitt er da at HVIS jeg blir sykmeldt, har arbeidsgiver da rett til å spørre hvorfor og hva som feiler meg? er jeg nødt til å forklare meg selv? hvis det er tilfelle så vil jeg ikke engang diskutere det og da får det heller bare smelle..Anonymous poster hash: 32669...730
koskenkorva Skrevet 14. september 2014 #2 Skrevet 14. september 2014 Nei, de har ikke rett til å vite noe som helst. Med mindre du vil si det selv, da. Men de har som sagt INGEN rett på å vite grunnlag for sykemelding. Så om sjefen din spør kan du rett og slett si "det er en privatsak" uten å gå noe mer innpå det. Jeg var også "redd" for dette før, men de fleste sjefer spør ikke hva som er grunnen til sykemeldingen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #3 Skrevet 14. september 2014 Nei, de har ikke rett til å vite noe som helst. Med mindre du vil si det selv, da. Men de har som sagt INGEN rett på å vite grunnlag for sykemelding. Så om sjefen din spør kan du rett og slett si "det er en privatsak" uten å gå noe mer innpå det. Jeg var også "redd" for dette før, men de fleste sjefer spør ikke hva som er grunnen til sykemeldingen. min sjef kommer til å gjøre det, sammens med " er du heeelt sikker på at du iiikke kan komme på jobb? hm? heeeeelt sikker?".. og da gir jeg som oftest etter, for jeg takler ikke skyldfølelsen, som bare gjør det verre.Anonymous poster hash: 32669...730
Molekylet Skrevet 14. september 2014 #4 Skrevet 14. september 2014 Tror arbeidsgiver har rett til å spørre, men ikke til å vite. Her er litt info: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78249/
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #5 Skrevet 14. september 2014 Tror arbeidsgiver har rett til å spørre, men ikke til å vite. Her er litt info: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78249/ det er dette oppfølgingsmøtet jeg er så bekymra for.. seriøst, jeg har tenkt konstant på det siden jeg snakket med behandleren min og jeg kjenner jeg bare vil grine. jeg vil ikke at noen skal vite noe som helst, spesielt ikke verdens minst forståelige sjef. Anonymous poster hash: 32669...730
Pinkee Skrevet 14. september 2014 #6 Skrevet 14. september 2014 Diagnose for sykmelding er en sak mellom deg, lege og NAV. Ingen andre. Men, arb.giver skal få vite om dem kan gjøre noe for at du skal komme fortere tilbake i arbeid, tilrettelegging. Da kan det jo bli litt kinkig å forklare, uten at dem forstår sammenhengen. Men, det går, hvis man vil. Bare sørg for å ha noen med forståelse sammen med deg under samtale, feks tillitsvalgt.
Molekylet Skrevet 14. september 2014 #7 Skrevet 14. september 2014 det er dette oppfølgingsmøtet jeg er så bekymra for.. seriøst, jeg har tenkt konstant på det siden jeg snakket med behandleren min og jeg kjenner jeg bare vil grine. jeg vil ikke at noen skal vite noe som helst, spesielt ikke verdens minst forståelige sjef. Anonymous poster hash: 32669...730 Men det sto vel nederst her at om arbeidstaker ikke ønsket, trengte ikke møtet å finne sted?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #8 Skrevet 14. september 2014 Diagnose for sykmelding er en sak mellom deg, lege og NAV. Ingen andre. Men, arb.giver skal få vite om dem kan gjøre noe for at du skal komme fortere tilbake i arbeid, tilrettelegging. Da kan det jo bli litt kinkig å forklare, uten at dem forstår sammenhengen. Men, det går, hvis man vil. Bare sørg for å ha noen med forståelse sammen med deg under samtale, feks tillitsvalgt. dette er en jobb med sykt mye press og krav som er ganske ubevegelige, siden det er likt for alle på landsbasis. det er dette som sliter meg ut og gjør meg verre. jeg har jobbet der/holdt ut i over to år fordi det ikke var like ille i begynnelsen. det er flere som nå er sykemeldt på grunn av dette, og mange av de jeg jobber med sier også de blir slitne av det. kan jo også nevne at jeg kun jobber 50%, og det sier jo litt.Anonymous poster hash: 32669...730
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #9 Skrevet 14. september 2014 De har ikke rett til å vite årsak til sykemelding. Etterhvert må arbeidsgiver fylle ut skjema med forslag til tilrettelegging. Jeg grudde meg helt vanvittig til møtet med NAV og arbeidsgiver, men det første saksbehandleren min sa var "vi skal ikke diskutere din diagnose, for det er din privatsak". Selvsagt kan det være litt kinkig å skulle diskutere tiltak etc, men sånn er det bare. Tro meg, du vil heller gå gjennom et NAV-møte enn å fortsette slik du har det nå Anonymous poster hash: 42541...f89
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #10 Skrevet 14. september 2014 De har ikke rett til å vite årsak til sykemelding. Etterhvert må arbeidsgiver fylle ut skjema med forslag til tilrettelegging. Jeg grudde meg helt vanvittig til møtet med NAV og arbeidsgiver, men det første saksbehandleren min sa var "vi skal ikke diskutere din diagnose, for det er din privatsak". Selvsagt kan det være litt kinkig å skulle diskutere tiltak etc, men sånn er det bare. Tro meg, du vil heller gå gjennom et NAV-møte enn å fortsette slik du har det nå Anonymous poster hash: 42541...f89 hvis det er lov å spørre, hvordan var det møtet? hvordan fungerte det?Anonymous poster hash: 32669...730
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #11 Skrevet 16. september 2014 jeg var hos legen i går og fikk sykemelding med en gang, som varer frem til neste time jeg skal ha med legen. hun skjønte at jeg var nervøs for oppfølgingsmøtet og forklarte det ganske godt, men skrev i sykemeldinga at hun hadde vurdert det slik at tilpasning ikke var aktuelt på nåværende tidspunkt. jeg fikk også spørsmål med en gang jeg leverte sykemeldingen hva som var galt, og om jeg ikke var heeelt sikker på at jeg ikke kunne jobbe. ble ringt opp i dag med akkurat de samme spørsmålene. forstår ikke at de kan ha lov til det? Anonymous poster hash: 32669...730
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #12 Skrevet 16. september 2014 Det er en privatsak. Du kan bare være ærlig, og si at du ikke ønsker å fortelle. Så kan de bare spekulere i vei. Ikke at jeg syns det er noe å skamme seg over. Alle kan bli syke, både fysisk og psykisk.Anonymous poster hash: d8d68...542
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #13 Skrevet 16. september 2014 jo, men det er akkurat det - jeg skammer meg. men det irriterer meg at jeg blir oppringt til tross for sykemelding. jeg skjønner jo at de vil ha meg tilbake, men jeg har kanskje en eller to fraværsdager i perioden jeg har jobbet der, og det er ikke den typen jobb at de trenger å ringe noen andre for å overta for meg.. Anonymous poster hash: 32669...730
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #14 Skrevet 16. september 2014 Men kjære deg... Du trenger jo ikke gå i detalj, men å si at "jeg er sykmeldt av psykiske årsaker og det er pr. i dag ikke mulig for meg å være i jobb" - det er da en smal sak? Uansett hvor lite forståelsesfull din arbeidsgiver er. Si det én gang, og ferdig med det. Skulle noen nærme seg årsaken igjen, sier du bare at "jeg ønsker ikke å gå i detalj utover at det er psyiske årsaker til sykmeldingen min". Vær nå litt tøffere. Plassér skapet, og ferdig med dét. Anonymous poster hash: cc9ec...ee4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Du må ikke si noe som helst. Selv om du kom med gipset ben og krykker når du leverte sykemeldingen, så måtte du ikke bekrefte at du hadde brekt benet. Si det du vil Og sjefen har taushetsplikt! Så om du forteller hvorfor du er sykemeldt så skal h*n ikke si det til noen andre. Så om hele arbeidplassen plutselig vet det så vet du at det ikke er greit, da hadde jeg klaget til sjefen og sjefens leder (om det finnes). Anonymous poster hash: 031ee...c38
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #16 Skrevet 17. september 2014 Du må ikke si noe som helst. Selv om du kom med gipset ben og krykker når du leverte sykemeldingen, så måtte du ikke bekrefte at du hadde brekt benet. Si det du vil Og sjefen har taushetsplikt! Så om du forteller hvorfor du er sykemeldt så skal h*n ikke si det til noen andre. Så om hele arbeidplassen plutselig vet det så vet du at det ikke er greit, da hadde jeg klaget til sjefen og sjefens leder (om det finnes). Anonymous poster hash: 031ee...c38
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #17 Skrevet 17. september 2014 Arbeidsgiver har IKKE rett til å vite årsaken til sykemeldingen. Den aller ørste gangen jeg ble sykemeldt visste jeg ikke hvordan systemet virket, så jeg leverte hele sykemeldingsskjemaet til sjefen. Han stoppet meg, rev av arket hvor "diagnosen" sto og sa at den delen skulle jeg beholde selv, og at jeg ikke hadde noe plikt til å opplyse om årsaken til sykemeldingen. Forøvrig en fantastisk sjef som var en menneskekjenner ( og som fikk vite årsaken etter hvert). Dersom du er så dårlig som du beskriver, lever inn sykemeldingen med god samvittighet. Arbeidsplassen har mer å hente på at du sykemeldes nå og klarer å ta deg inn igjen, enn at du går på en mega giga smell og aldri kommer tilbake til arbeidplassen. God bedring og lykke til! Anonymous poster hash: 5ff8f...d72
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå