Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten bedrift, vi er tre stykker som jobber heltid, + fire på deltid. Av oss som jobber heltid er det daglig leder, meg + en til. Denne "en til" skal fungere som en assisterende daglig leder, og jeg er bare vanlig heltidsansatt. Han får derfor mer lønn enn meg.

Nå har daglig leder hatt ferie en uke, og gjennom hele uken har jeg tatt ansvar. Jeg har skrevet lister, hvem skal gjøre hva, jeg har satt i gang deltidsvaktene (som jobber ekstra pga at han har ferie), jeg har tatt ansvar for masse skippertakoppgaver som gjøres sjelden.

I mine øyne burde assisterende daglig leder gjøre dette.. Siden han ikke har tatt ansvar har jeg da også satt opp arbeidsoppgaver til han, noe som han har gjennomført delvis.

Alt i alt har jeg lagt ned en god del mer arbeid denne uken enn han, og jeg får da som sagt mindre lønn.

La meg legge til at han er veldig engasjert i sitt område, og svært dyktig på det han gjør. Han er bare ikke dyktig på å ta ansvar totalt sett.

Det eneste jeg kan se som ass daglig leder har, som jeg ikke har, er erfaring. Jeg har tatt denne jobben som en erfaring å ta med seg, siden jeg skal bli student senere. Ass daglig leder har på en måte funnet plassen sin, han har hatt samme type stilling andre steder før, og det er han fornøyd med.

Hva syns dere? Hvordan burde jeg ta opp det her? I og med at jeg jobber "oppå" sjefen 8 timer om dagen ønsker jeg minst av alt å skape dårlig stemning..

Forresten, jeg er 23 og han er 22.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror jeg ville gjort sjefen oppmerksom på at det var du som fungerte som ass. leder når han var borte. Legg det frem på en pen måte. Si f.eks. at du ikke har noe imot det, men at du kanskje synes det er han andres jobb å ha dette ansvaret. Dersom du skal ha ansvaret ønsker du en kompensasjon for dette.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Dersom man har en annens stillings ansvar i mer enn 3 uker har man krav på lønna til den andre stillingen. Det var det venninna mi fant ut da hun i et halvår hadde jobbet som daglig leder i stedet for "vanlig ansatt"...

Sjekk hva som står i AML... Eller ring fagforeningen din og spør dem. De vil kunne svare deg kjapt og greit.

Skrevet

Jeg ordla meg feil i stad..

Det er ikke bare nå denne uken at jeg føler at jeg har tatt mer ansvar enn det som strengt tatt har vært et krav fra meg. Ass daglig leder surrer og rører mye ellers også, og jeg føler altså at jeg er mer stabil og til å stole på enn han.. Han virker rett og slett for ung (mentalt)! På "husmøtene" vi har hatt er det alltid ting han har ansvar for vi må ta opp, fordi det ikke funker slik det er i dag.

Vet ikke hvordan jeg skal få forklart det, men jeg mener altså at jeg burde hatt hans stilling..

Og, jeg klarer ikke å la vær å ta det ansvaret jeg nå tar, rett og slett fordi arbeidsplassen hadde vært et kaos om jeg hadde gitt f..

Skrevet

Hmm. Kinkig situasjon.

Jeg ville absolutt ikke ha foreslått for sjefen min at jeg skulle hatt den andre stillingen.

Grunnen er at sjefen din kan ikke degradere dagens ass. leder uten at det foreligger like god grunn som ved en oppsigelse.

Det er ofte også lite smart å bruke teknikke med å prate negativt om andre for å fremheve deg selv (selv om det er sant).

Tror jeg ville ha bedt om et møte med sjefen hvor du legger frem hvor stort ansvar du tar, vise til konkrete forebringer som du har tatt initiativ til eller saker du har gjennomført. Du behøver ikke nevne den andre personen i det hele tatt, selv om det kommer frem mellom linjene at du faktisk er den som gjør jobben til den andre.

Et veldig smart triks er å fortelle konkret hvor mye stillingen din har andret seg siden sist lønnsøkning.

Lykke til!

:-)

Skrevet
Tror jeg ville ha bedt om et møte med sjefen hvor du legger frem hvor stort ansvar du tar, vise til konkrete forebringer som du har tatt initiativ til eller saker du har gjennomført. Du behøver ikke nevne den andre personen i det hele tatt, selv om det kommer frem mellom linjene at du faktisk er den som gjør jobben til den andre.

Et veldig smart triks er å fortelle konkret hvor mye stillingen din har andret seg siden sist lønnsøkning.

Lykke til!

:-)

Et veldig godt svar !

Fremhev deg selv og dine oppgaver heller enn å undergrave den andre

Skrevet

Veldig fornuftig det Litago sier.

Skjønner godt at du blir frustrert, Newt. Hvis det kan være en trøst, så vil det alltid komme frem hvem som faktisk gjør jobben. Hvis ass. leder ikke tar ansvar, vil det synes etterhvert. Når du har ferie, vil alt det du tar ansvar for til vanlig bli liggende - og da skjønner sjefen at det er du som gjør det.

Et mulig problem her kan være følgende: Hvis du er kjapp, har oversikt og tar ansvar, så behøver ikke han gjøre det. Kanskje du skal kule'n litt, slik at han rekker å gjøre jobben? Kanskje du rett og slett skal si til ham at "nå har jeg satt opp vaktlistene denne uken, det er egentlig ikke endel av jobben min, så neste uke kommer jeg ikke til å gjøre det". Hvis det er definert som hans ansvar, så vil det svi for ham. Hvis det derimot er noe bare du mener bør være hans ansvar, men sjefen din mener er din jobb, så har du problemer.

Du bør snarest avklare hva som er dine oppgaver, og holde deg til dem. Hvis du skal påta deg mer, så bør du ha avklart det med sjefen først. Da får du synliggjort din innsats, og redusert risikoen for å bli oppfattet som over-geskjeftig (sier ikke at du er det :wink: , altså)

Det viktigste for deg fremover må være å få avklart hva som er dine oppgaver, og hva du blir lønnet for. Så kan du eventuelt si fra til sjefen at du gjerne påtar deg mer, men vil ha lønn i forhold til innsats. Det kan være skummelt å gjør masse ekstra uten ekstra lønn, etterhvert vil "alle" mene at dette hører inn under stillingen, og du klarer det jo så fint......du skal vel ikke ha ekstra lønn nå, når du har gjort dette hele tiden..... :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...