Gå til innhold

Dere gniere, hvordan holder dere ut?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det høres ut som om du har et problem med avhengighet. Hvorfor er ikke medbrakt kaffe på termos og matpakke godt nok for deg? Når du kjøper nye plagg når koser du deg mest, i det du kjøper plagget eller når du bruker det? Hvor lenge varer gleden?

Anonymous poster hash: 9d3c5...c97

Bare for å svare på dette. Når jeg kjøper nye plagg, så koser jeg meg mens jeg gjør det. Men gleden varer som regel i flere år, for har jeg kjøpt et plagg jeg liker av god kvalitet, så bruker jeg det lenge.

Jeg kjøpte f.eks en dyr ullkjole i 2007, den var så dyr at det omtrent var vondt å betale for den. Men den har jeg brukt mye i mange år. Den holder seg godt, og kan fortsatt brukes til både jobb og mer pyntet. Utfra antall år og antall ganger jeg har brukt den, ble den fordelt på det veldig billig. Kjøpte også en kjole i 2010 som fortsatt er fin og kan brukes til alle anledninger.

Sånn er det med de fleste av mine kjøp. Jeg kjøper klær som varer lenge, og da har jeg også gleden av å bruke dem i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan skifte ut ting og tang som blir billigere, men som ikke påvirker smaksopplevelsen i større grad. Spørs hvor feinschmecker man er da.

Feks så kjøper jeg ikke kaffe langs veien når jeg kjører, får bare en kopp med varmt vann på bensinstasjonen og har diverse remedier i bilen. ( jeg bruker billige cappucinoposer kjøpt på obs, men det er jo en smakssak) Slike poser har jeg med meg på jobb også, så slipper jeg betale kaffepenger. Føler meg som DEN gjerrigknarken!

Jeg baker brød og rundstykker selv, som faktisk blir mye bedre enn ferdigkjøpte og mye billigere. Og så har jeg bare bestemt meg for at jeg har mer enn nok klær!

Har kuttet ned på rødvinen også, men da smaker den jo ekstra godt de få gangene jeg nyter et glass. And the list goes on...

La det gå litt sport i det, lykke til.

Ja, du høres ut til å være gnien :) Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men du gjør det, og prøver til og med å spare på kaffepenger på jobb. Litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du høres ut til å være gnien :) Dette er ting som de fleste ikke tenker over, men du gjør det, og prøver til og med å spare på kaffepenger på jobb. Litt spesielt.

Haha, da kjenner ikke du meg.- Kan jo bare nevne at jeg er vikar sånn av og til på den jobben jeg har med kaffeposer. De andre steiler fordi det ser så luksuriøst ut, som de sier.

Det meste av dette er eksempler og et forslag til alternativer istedetfor å kjøpe dyr mat og drikke på bensinstasjoner. Å bake brød og rundstykker selv, er vel neppe kjent som gjerrigknarkfenomener. Og de fleste i dette landet har vel mer enn nok klær hengende i skapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da kjenner ikke du meg.- Kan jo bare nevne at jeg er vikar sånn av og til på den jobben jeg har med kaffeposer. De andre steiler fordi det ser så luksuriøst ut, som de sier.

Det meste av dette er eksempler og et forslag til alternativer istedetfor å kjøpe dyr mat og drikke på bensinstasjoner. Å bake brød og rundstykker selv, er vel neppe kjent som gjerrigknarkfenomener. Og de fleste i dette landet har vel mer enn nok klær hengende i skapet.

Nei, men utfra det du beskriver så høres du ganske gnien ut. Det er ikke mange som tenker på muligheter til å spare kaffepenger på jobb. Bare det i seg selv er "urovekkende". Jeg kjenner ikke deg, og det kan godt hende du ikke tenker på små beløp ellers.

Jeg baker også selv, mest fordi vi liker å ha hjemmebakt.

Men ja, det er mange kroner å spare på det.

De fleste her i landet har mange klær i skapet, det har du rett i. Om man er gnien eller ikke handler ikke først og fremst om kleskjøp, men om hvordan man forholder seg til småkroner, f.eks kaffepenger på jobb, det å prøve å slippe unna med småbeløp når man spiser ute sammen osv. Er man grådig, vil man at andre skal ta kostnaden. Er man gnien, bestiller man kun det billigste på menyen, sammen med vann. Er man grådig eller gnien, mangler man evnen til å kose seg når man må betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

En ting jeg har lagt merke til er at det alltid er de samme folka som er blakke og det har ikke så mye med hvor mye de tjener. Tror det er snakk om holdninger og evne til å ta ansvar for egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg er ikke flink til å spare, men "tvinger" meg selv gjennom noen grep jeg har gjort:

- Jeg har kortet ned på nedbetalingstiden på boliglånet, slik at avdragene er større. På den måten har jeg mindre å rutte med hver måned, og betaler mer ned på boliglånet.

- Jeg setter av et fast beløp til shopping, kos og fritid. Bruker aldri mer enn dette.

- Bruker 2000 kr på mat i måneden, handler kun 1 gang i uka. Kjøper bare inn det som står på handlelista. Jeg kaster ALDRI mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Utrolig lærerik tråd dette! Jeg er en sløser av dimensjoner. Vet ikke hvor mye jeg bruker på hverken mat, bil, "annet" etc.pr mnd. Kun kontroll på lånet. Betaler alle regninger til fristen, og da tenker jeg det er greit liksom... Gode sparetips (som jeg skal begynne med fremover) er å se hva det er å spare på f.eks bytte av strømleverandør, bytte forsikringsselskap og bank bl.a.

Anonymous poster hash: 6a853...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...