AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #21 Skrevet 13. september 2014 Rørene hos meg ligner mye på disse http://vvs.oppdateringsfabrikken.com/index.php?do=product&id=1258 Hvordan skrur jeg rørene fra hverandre? For hånd eller med rørleggertang? Vil de ikke bli ødelagt av å brukes rørleggertang på, når de er av plast? Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #22 Skrevet 13. september 2014 Skal det være oversvømmelses-greie i alle vasker? Det er det ikke i noen av de to kummene på kjøkkenet hos meg. Anonymous poster hash: 76205...1e9 Oversvømmelses sluk er pålagt i alle vasker. Sugekoppmetoden når det er så potetett fører bare problemet enda lengre ned i rørene = mer penger til rørleggeren. Her må det skikkelig trykk til. Høytrykksvaskeren står i boden. Tror den er en helt ordinær sak, av de minste med hjul fra Kacher. Bruker den i vaskemaskinavløpet og i dusjene. Vaskene holdes åpne med oppvaskmaskinpulver og varmt vann når det begynner å tetne seg noe. Har nyere bolig. Du må prøve å putte en egnet høytrykksdyse inn i røret slik at vann ikke spruter ut i rommet, legg håndkleer i skapet. Du merker når du skrur i fra hverandre der hvor rørene er skrudd sammen hva som er løst. Er du i tvil tar du en cd merker / vannfast tusj, skriver nummer eller alfabetet på delene fra toppen av og nedover da kan du ikke skru noe feil sammen igjen. Husk at hansker er gull verdt til denne jobben og ta badet og når du først er i gang.Anonymous poster hash: adcce...208
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #23 Skrevet 13. september 2014 Oversvømmelses sluk er pålagt i alle vasker. Sugekoppmetoden når det er så potetett fører bare problemet enda lengre ned i rørene = mer penger til rørleggeren. Her må det skikkelig trykk til. Høytrykksvaskeren står i boden. Tror den er en helt ordinær sak, av de minste med hjul fra Kacher. Bruker den i vaskemaskinavløpet og i dusjene. Vaskene holdes åpne med oppvaskmaskinpulver og varmt vann når det begynner å tetne seg noe. Har nyere bolig. Du må prøve å putte en egnet høytrykksdyse inn i røret slik at vann ikke spruter ut i rommet, legg håndkleer i skapet. Du merker når du skrur i fra hverandre der hvor rørene er skrudd sammen hva som er løst. Er du i tvil tar du en cd merker / vannfast tusj, skriver nummer eller alfabetet på delene fra toppen av og nedover da kan du ikke skru noe feil sammen igjen. Husk at hansker er gull verdt til denne jobben og ta badet og når du først er i gang.Anonymous poster hash: adcce...208 Tusen takk for mange gode råd og tips! Jeg skal prøve meg som "rørlegger" både på kjøkken og bad Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #24 Skrevet 13. september 2014 Oversvømmelses sluk er pålagt i alle vasker. Sugekoppmetoden når det er så potetett fører bare problemet enda lengre ned i rørene = mer penger til rørleggeren. Her må det skikkelig trykk til. Høytrykksvaskeren står i boden. Tror den er en helt ordinær sak, av de minste med hjul fra Kacher. Bruker den i vaskemaskinavløpet og i dusjene. Vaskene holdes åpne med oppvaskmaskinpulver og varmt vann når det begynner å tetne seg noe. Har nyere bolig. Du må prøve å putte en egnet høytrykksdyse inn i røret slik at vann ikke spruter ut i rommet, legg håndkleer i skapet. Du merker når du skrur i fra hverandre der hvor rørene er skrudd sammen hva som er løst. Er du i tvil tar du en cd merker / vannfast tusj, skriver nummer eller alfabetet på delene fra toppen av og nedover da kan du ikke skru noe feil sammen igjen. Husk at hansker er gull verdt til denne jobben og ta badet og når du først er i gang.Anonymous poster hash: adcce...208 Hvilket merke og hvilken dosering oppvaskmaskinpulver? Kan jeg bruke dette i alle vasker, sluk og avløp? Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #25 Skrevet 13. september 2014 På bildet har du spyleåpning nederst til høyre, der ser det ut som en skrukork. Den skal kunne åpnes for å putte dyse eller stakestreng inni. Eller du kan prøve forsiktig med en gammel tannbørste inni røret. Oppvaskmaskinpulveret tar jeg omtrent en dose tilsvarende en oppvask, det løser godt opp gammel tannpasta som er problemet på badene. Kjøkkenvasken er oppvaskmaskin tilkoblet og er ikke noe problem. Ved å ha skapdøra åpen og lyse nedi røret der du setter proppen i så ser jeg godt nedover at alt er rent og hvitt. Litt klorin i rørene desinfiserer og inni mellom. Dette fikser du lett.Anonymous poster hash: adcce...208
Libertas Skrevet 13. september 2014 #26 Skrevet 13. september 2014 Det som alltid hjelper her er bakepulver jeg heller i sluket, litt eddik slik at det bruser godt og lar det virke en liten stund, før jeg heller over kokende vann. Alltid funket her
Gjest Nosoul Skrevet 13. september 2014 #27 Skrevet 13. september 2014 MUDIN!! Finnes ingenting bedre. Kan ikke leve uten altså 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #28 Skrevet 13. september 2014 Det som alltid hjelper her er bakepulver jeg heller i sluket, litt eddik slik at det bruser godt og lar det virke en liten stund, før jeg heller over kokende vann. Alltid funket her Dette må du gjerne gjøre hjemme hos deg selv, og helst holde for deg selv fordi du skader rørene med eddik. Den er alltfor sur.Anonymous poster hash: adcce...208
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #29 Skrevet 14. september 2014 På bildet har du spyleåpning nederst til høyre, der ser det ut som en skrukork. Den skal kunne åpnes for å putte dyse eller stakestreng inni. Eller du kan prøve forsiktig med en gammel tannbørste inni røret. Oppvaskmaskinpulveret tar jeg omtrent en dose tilsvarende en oppvask, det løser godt opp gammel tannpasta som er problemet på badene. Kjøkkenvasken er oppvaskmaskin tilkoblet og er ikke noe problem. Ved å ha skapdøra åpen og lyse nedi røret der du setter proppen i så ser jeg godt nedover at alt er rent og hvitt. Litt klorin i rørene desinfiserer og inni mellom. Dette fikser du lett.Anonymous poster hash: adcce...208 Tusen takk for fyldig og fin informasjon og råd og med fremgangsmåte for hvordan jeg skal gjøre det, og oppmuntrende ord! Jeg gleder meg til å få gjort dette Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #30 Skrevet 14. september 2014 Dette må du gjerne gjøre hjemme hos deg selv, og helst holde for deg selv fordi du skader rørene med eddik. Den er alltfor sur.Anonymous poster hash: adcce...208 Takk for advarselen! Takk til alle for gode råd Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #31 Skrevet 14. september 2014 På bildet har du spyleåpning nederst til høyre, der ser det ut som en skrukork. Den skal kunne åpnes for å putte dyse eller stakestreng inni. Eller du kan prøve forsiktig med en gammel tannbørste inni røret. Oppvaskmaskinpulveret tar jeg omtrent en dose tilsvarende en oppvask, det løser godt opp gammel tannpasta som er problemet på badene. Kjøkkenvasken er oppvaskmaskin tilkoblet og er ikke noe problem. Ved å ha skapdøra åpen og lyse nedi røret der du setter proppen i så ser jeg godt nedover at alt er rent og hvitt. Litt klorin i rørene desinfiserer og inni mellom. Dette fikser du lett.Anonymous poster hash: adcce...208 Hei Kan jeg bruke oppvaskmaskinpulver-metoden også i sluket i badegulvet? Skal jeg blande ut oppvaskmaskinpulveret med f.eks 2 liter varmt vann før jeg heller det i vaskene og evt i sluket på badet? Anonymous poster hash: 76205...1e9
Pysa Skrevet 14. september 2014 #32 Skrevet 14. september 2014 Rørleggeren min sverger også til mudin. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #33 Skrevet 14. september 2014 Rørleggeren min sverger også til mudin. Takk Jeg leste om den her http://www.comfort.no/kjokkenvaskerom/rengjoring/rengjoring/mudin-avlopsapner-1-liter "Trenger gjennom vann, åpner og løser opp hår. Mudin Avløpsåpner har en egenvekt på hele 1,6 kg pr.liter. Er ikke utblandet med natriumhydroksyd, inneholder bl.a kaliumhydroksyd og monoethanolamin. Skånsom mot plast , betong , stålrør, loddinger , rustfritt stål og gummi. Ph 14. Smører rørene og forhindrer rask tiltetting. Dreper illeluktende bakterier." og dette høres svært bra ut Anonymous poster hash: 76205...1e9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #34 Skrevet 14. september 2014 Hei :)Kan jeg bruke oppvaskmaskinpulver-metoden også i sluket i badegulvet?Skal jeg blande ut oppvaskmaskinpulveret med f.eks 2 liter varmt vann før jeg heller det i vaskene og evt i sluket på badet? Anonymous poster hash: 76205...1e9 Du tømmer først varmt springvann i sluken. Så pulveret, i natt brukte jeg flytende Sun gel, og så går jeg og koker en vannkoker med vann, lar den stå til avkjøling ca. 5 minutter før jeg helte i avløpet på dusjkabinettet. Det putrer skikkelig fikk jobbe i ca. 30 min. Før jeg tømte rikelig med kalt vann nedi for å skylle. Ta en brødpose utenpå hånda og grav opp alt av løs dritt i sluken før du putter andre ting nedi. Porselensvasken er jeg litt forsikrig med då helle varmt kokt vann i fordi porselenet kan sprekke. Ved vekselsvis varmt og kalt. Rørene skal tåle både maskinoppvaskmiddel og varmt vann. De tåler jo at vaskemaskina tømmer ut 95 graders vaskevannet.Anonymous poster hash: adcce...208
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #36 Skrevet 14. september 2014 Du tømmer først varmt springvann i sluken. Så pulveret, i natt brukte jeg flytende Sun gel, og så går jeg og koker en vannkoker med vann, lar den stå til avkjøling ca. 5 minutter før jeg helte i avløpet på dusjkabinettet. Det putrer skikkelig fikk jobbe i ca. 30 min. Før jeg tømte rikelig med kalt vann nedi for å skylle. Ta en brødpose utenpå hånda og grav opp alt av løs dritt i sluken før du putter andre ting nedi. Porselensvasken er jeg litt forsikrig med då helle varmt kokt vann i fordi porselenet kan sprekke. Ved vekselsvis varmt og kalt. Rørene skal tåle både maskinoppvaskmiddel og varmt vann. De tåler jo at vaskemaskina tømmer ut 95 graders vaskevannet.Anonymous poster hash: adcce...208 Takk for gode råd Dette skader ikke rørene eller pakningene på noen måte? Jeg tenker på at denne blandingen er mye mer konsentert enn det som kommer ut av oppvaskmaskina (det er flere liter vann som er blandet med oppvaskmaskinmiddelet som kommer ut av maskina, enn det blir av å tømme litt vann i slukene/ rørene...) Anonymous poster hash: 76205...1e9
Libertas Skrevet 14. september 2014 #37 Skrevet 14. september 2014 Dette må du gjerne gjøre hjemme hos deg selv, og helst holde for deg selv fordi du skader rørene med eddik. Den er alltfor sur.Anonymous poster hash: adcce...208 Hørt om mange som bruker samme triks over flere år, og ingen skader på rørene. De hadde tidligere brukt Plumbo og måtte bytte ut rørene fordi Plumboen ødela rørene
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #38 Skrevet 14. september 2014 Hørt om mange som bruker samme triks over flere år, og ingen skader på rørene. De hadde tidligere brukt Plumbo og måtte bytte ut rørene fordi Plumboen ødela rørene Eddik er for sur for både rør og andre materialer. Å lage hjemmelagde "ABB-bomber" med å blande inn bakepulver gjør ikke dette bedre. Før eller senere gir rørene tapt. At der er brukt ting som ikke skal i rørene vil rrørlegger og forsikringsselskapene lett finne ut, og da kan dette bli en kostbar affær I en annen tråd har det kommet frem at eddikbruk i vaskemaskiner nå begynner å bli en kjent sak for vaskemaskinreperatører som blir tilkalt når vaskem. Har tatt kvelden.Anonymous poster hash: adcce...208
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå