Gå til innhold

Hva tenker dere om dette bryllupet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi giftet oss i utlandet (Europa). Hadde et lite bryllup og visste at våre gjester hadde økonomi som bærte et weekendtur til en Europeisk storby. I tillegg hadde vi en bryllupsfest da vi kom tilbake til Norge for de som ikke hadde mulighet/lyst til å bli med. Selv bryllupet ønsket vi å ha så lite som mulig fordi det er mer "oss".

I selve bryllupet i utlandet ordnet vi med veldig gode rabatter på overnatting (ca. 40 % av vanlig pris), vi ordnet også med ekstra rimelig transport til og fra flyplassen og tipset om rimelige flybilletter (fra. 1200 kr tur/retur).

På selve bryllupsdagen var selvfølgelig absolutt alt gratis for gjestene. Transport til og fra vielsesstedet (hest og kjerre tilbake inkl. en liten sightseeing i byen), fingerfood, champagne, juice, mineralvann på vielsesstedet, coctails før middagen (så mange de ønsket), all alkohol og drikke til middagen og ettermiddagen. I tillegg fikk gjestene noen ekstra små gaver (konfekt fra vielsesstedet som er veldig kjent, og roser). Som en ekstra gest fikk gjestene en flaske vin og noe sjokolade og snacks på rommene da de sjekket inn også. Litt sånne småting som er "det lille ekstra".

Siden vi har familie spredt utover hele landet (og utlandet), inviterte vi også til full bryllupsmiddag/fest i Norge da vi kom hjem. Også her var alt til middagen og etterpå gratis selvfølgelig.

Jeg synes det er en uting å forvente at gjestene tar med seg penger når de er invitert i bryllup.

Vi gjorde det veldig klart at vi ikke ønsket/forventet gaver, men likevel ønsket flere å gi oss dette. Vi la derfor ut ønskeliste i en butikk kjede i Norge.

Jeg presiserer at de gjestene som ble med til utlandet er svært nære venner og familie (kun foreldre og våre voksne søsken) som vi vet har god økonomi. For disse var dette kun èn av mange utenlandsreiser i året, og alle ønsket å delta. Vi inviterte også selvfølgelig våre foreldre og søsken til bryllupsmiddagen i Norge også.

Ikke overraskende er jeg ikke motstander av bryllup i utlandet (vi giftet oss i utlandet fordi jeg har en særdeles nært forhold til der vi giftet oss - et sted jeg selv har bodd i over 10 år og som passer perfekt til romantiske bryllup). Men jeg synes det er en uting å forvente at gjester skal betale noe som helst i bryllup. Være seg i Norge eller utlandet. Kanskje spesielt i utlandet.

Anonymous poster hash: 3afe0...f9b
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at dere gifter dere i Italia alene, eventuelt med de aller nærmeste som foreldre (muligens søsken), for deretter å arrangere feiring i Norge etterpå? Der dere har leid et lokale og står for middag, bryllupskake og drikke selv?

Jeg forstår at det kan være tiltrekkende for brudepar i seg selv å gifte seg i utlandet. Men jeg har aldri forstått meg på dette med å drasse med seg familie nedover, som må betale for dette selv og som bare blir masse styr for alle andre!

Også blir det slemt for de som ikke har råd. Du skriver "vi blir ikke sur på de som ikke kommer".. Nei, selvfølgelig ikke! Men det kan jo hende DE blir lei seg fordi de ikke kan være med på feiringen fordi dere gjør det for uoverkommelig..

Anonymous poster hash: 1102a...f4b

Planen vår var i utgangspunktet å gifte seg i Afrika alene, eller kun med våre foreldre. Men pga mennesker som gjerne ønsket å dele dagen med osv, så ble det altså foreslått å ta det i Europa. Siden av flere av gjestene kommer fra forskjellige europeiske land.

Så nei, det ikke aktuelt å ha festen i Norge.

Skal det være sånn at man tenker mer på gjestene enn seg selv på denne dagen? Bør det være sånn at vi er nødt til å feire i Norge fordi det kan hende noen blir såret fordi de ikke har mulighet til å komme? virkelig?

Vi gir beskjed i god tid i forveien ang hvor bryllupet skal være og vi gir tydelig beskjed om at har de ikke mulighet av forskjellige årsaker, så er dette helt greit. Vi kan ikke ta hensyn og tilrettelegge vårt bryllup etter om en eller annen blir såret... Det bør da være vi som er de viktigste i vårt bryllup!

Vi vil feire i Italia, vi inviterer ca 40 stk... så får man se hvor mange som har lyst til å være med. Steder er viktigere for oss enn om alle kan være med.

TS

Anonymous poster hash: 94124...831

• Liker 1
Skrevet

Det første jeg tenker er at dere kommer til å få et vakkert bryllup. Hadde jeg hatt den muligheten selv hadde nok jeg også hatt bryllupet i utlandet en plass.

Når det kommer til drikke og betalar syns ikke jeg personlig det høres så feil ut. Her har dere gratis drikke til alle før middag, under middag, dessert og bong(er) etter. Har ikke gjestene fått i deg nok % etter det får de stå for det selv. Men det er nå min mening :)

tror dere kommer til å få et flott og vakkert bryllup

• Liker 2
Skrevet

Vi giftet oss i utlandet (Europa). Hadde et lite bryllup og visste at våre gjester hadde økonomi som bærte et weekendtur til en Europeisk storby. I tillegg hadde vi en bryllupsfest da vi kom tilbake til Norge for de som ikke hadde mulighet/lyst til å bli med. Selv bryllupet ønsket vi å ha så lite som mulig fordi det er mer "oss".

I selve bryllupet i utlandet ordnet vi med veldig gode rabatter på overnatting (ca. 40 % av vanlig pris), vi ordnet også med ekstra rimelig transport til og fra flyplassen og tipset om rimelige flybilletter (fra. 1200 kr tur/retur).

På selve bryllupsdagen var selvfølgelig absolutt alt gratis for gjestene. Transport til og fra vielsesstedet (hest og kjerre tilbake inkl. en liten sightseeing i byen), fingerfood, champagne, juice, mineralvann på vielsesstedet, coctails før middagen (så mange de ønsket), all alkohol og drikke til middagen og ettermiddagen. I tillegg fikk gjestene noen ekstra små gaver (konfekt fra vielsesstedet som er veldig kjent, og roser). Som en ekstra gest fikk gjestene en flaske vin og noe sjokolade og snacks på rommene da de sjekket inn også. Litt sånne småting som er "det lille ekstra".

Siden vi har familie spredt utover hele landet (og utlandet), inviterte vi også til full bryllupsmiddag/fest i Norge da vi kom hjem. Også her var alt til middagen og etterpå gratis selvfølgelig.

Jeg synes det er en uting å forvente at gjestene tar med seg penger når de er invitert i bryllup.

Vi gjorde det veldig klart at vi ikke ønsket/forventet gaver, men likevel ønsket flere å gi oss dette. Vi la derfor ut ønskeliste i en butikk kjede i Norge.

Jeg presiserer at de gjestene som ble med til utlandet er svært nære venner og familie (kun foreldre og våre voksne søsken) som vi vet har god økonomi. For disse var dette kun èn av mange utenlandsreiser i året, og alle ønsket å delta. Vi inviterte også selvfølgelig våre foreldre og søsken til bryllupsmiddagen i Norge også.

Ikke overraskende er jeg ikke motstander av bryllup i utlandet (vi giftet oss i utlandet fordi jeg har en særdeles nært forhold til der vi giftet oss - et sted jeg selv har bodd i over 10 år og som passer perfekt til romantiske bryllup). Men jeg synes det er en uting å forvente at gjester skal betale noe som helst i bryllup. Være seg i Norge eller utlandet. Kanskje spesielt i utlandet.

takk for at du delte dine erfaringer, det er veldig nyttig for oss :)

ts

Skrevet

Er veldig frekt synes jeg når dere skal ha bryllup utenlands hvor gjestene må ta seg fri fra jobb, det vil si tapte inntekter, betale reise og opphold selv. Det er mange tusen kroner, og så må de i tillegg betale for drinkene sine..

• Liker 3
Skrevet

Planen vår var i utgangspunktet å gifte seg i Afrika alene, eller kun med våre foreldre. Men pga mennesker som gjerne ønsket å dele dagen med osv, så ble det altså foreslått å ta det i Europa. Siden av flere av gjestene kommer fra forskjellige europeiske land.

Så nei, det ikke aktuelt å ha festen i Norge.

Skal det være sånn at man tenker mer på gjestene enn seg selv på denne dagen? Bør det være sånn at vi er nødt til å feire i Norge fordi det kan hende noen blir såret fordi de ikke har mulighet til å komme? virkelig?

Vi gir beskjed i god tid i forveien ang hvor bryllupet skal være og vi gir tydelig beskjed om at har de ikke mulighet av forskjellige årsaker, så er dette helt greit. Vi kan ikke ta hensyn og tilrettelegge vårt bryllup etter om en eller annen blir såret... Det bør da være vi som er de viktigste i vårt bryllup!

Vi vil feire i Italia, vi inviterer ca 40 stk... så får man se hvor mange som har lyst til å være med. Steder er viktigere for oss enn om alle kan være med.

TS

Synes det bør være fri bar og at det er rart at stedet er viktigere enn menneskene du skal dele dagen med. Da kunne dere jo bare gifte dere der alene evt. med forlovere?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser poenget ditt i forhold til at dette er deres dag og at dere burde få legge den opp akkurat slik dere ønsker, men samtidig så tenker jeg at man også gifter seg fordi man ønsker å dele denne dagen med de en er glade i. Når dere velger å legge bryllupet til et annet land så har dere allerede der lagt den økonomiske utgiften til gjestene deres ganske høyt for jeg tror ikke dere har et helt realistisk bilde på hva dette faktisk vil koste dem. Vi ble for noen år siden bedt i bryllup i utlandet der det eneste som ble dekket av brudeparet var bryllupsmiddagen, drikke til maten og kakene. Etter å ha regnet på hva det ville komme på både i forhold til tapt inntekt, barnepass, reise, kennel, gave, utgifter for å komme seg til og fra, mat både under reisen og under opphold osv. så kom vi opp i 18.000,- for en helg. Og dette var i SVERIGE. Vi hadde fryktelig lyst til å overvære bryllupet til venneparet vårt men som en småbarnsfamilie med alt det medfører så hadde vi ikke råd. Det var drittkjipt å takke nei og det hele endte med at vi løy om grunnen for vi visste at dette med økonomi ikke ville være grunn god nok for brudeparet. Men når du selv skriver at du som brud tar høyde for at reisen kan bli ganske billig siden det er utenom sesong og opphold vil koste litt men resten kan du ikke sette deg inn i så skjønner jeg godt at enkelte føler seg luket ut. Så spørsmålet siden gjestene deres må dekke såpass mye selv er hva er viktigst for dere? Lokasjon eller hvem som faktisk kommer?

Anonymous poster hash: 25251...829
  • Liker 1
Skrevet

Stedet er viktigere enn at alle de inviterte kan komme?? ....da tenker jeg om det bryllupet at det virker veldig kjipt og egoistisk ut.

Anonymous poster hash: 905ea...fad

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser poenget ditt i forhold til at dette er deres dag og at dere burde få legge den opp akkurat slik dere ønsker, men samtidig så tenker jeg at man også gifter seg fordi man ønsker å dele denne dagen med de en er glade i. Når dere velger å legge bryllupet til et annet land så har dere allerede der lagt den økonomiske utgiften til gjestene deres ganske høyt for jeg tror ikke dere har et helt realistisk bilde på hva dette faktisk vil koste dem. Vi ble for noen år siden bedt i bryllup i utlandet der det eneste som ble dekket av brudeparet var bryllupsmiddagen, drikke til maten og kakene. Etter å ha regnet på hva det ville komme på både i forhold til tapt inntekt, barnepass, reise, kennel, gave, utgifter for å komme seg til og fra, mat både under reisen og under opphold osv. så kom vi opp i 18.000,- for en helg. Og dette var i SVERIGE. Vi hadde fryktelig lyst til å overvære bryllupet til venneparet vårt men som en småbarnsfamilie med alt det medfører så hadde vi ikke råd. Det var drittkjipt å takke nei og det hele endte med at vi løy om grunnen for vi visste at dette med økonomi ikke ville være grunn god nok for brudeparet. Men når du selv skriver at du som brud tar høyde for at reisen kan bli ganske billig siden det er utenom sesong og opphold vil koste litt men resten kan du ikke sette deg inn i så skjønner jeg godt at enkelte føler seg luket ut. Så spørsmålet siden gjestene deres må dekke såpass mye selv er hva er viktigst for dere? Lokasjon eller hvem som faktisk kommer?

Anonymous poster hash: 25251...829

I alle dager. 18.000 i kostnader for å reise til Sverige en helg!? Det var vel i overkant voldsomt, og ikke helt normalt vil jeg påstå.

• Liker 1
Skrevet

Er veldig frekt synes jeg når dere skal ha bryllup utenlands hvor gjestene må ta seg fri fra jobb, det vil si tapte inntekter, betale reise og opphold selv. Det er mange tusen kroner, og så må de i tillegg betale for drinkene sine..

Vi giftet oss også i utlandet (Europa.). Ingen av våre gjester tapte inntekter på å reise. Noen tok avspassering fredagen, andre hadde en feriedag til overs, og noen kom fredag kveld etter jobb. Italia er ikke så langt unna at man må ta flere dager fri for å komme seg dit.

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke dratt i det bryllupet med mindre det var min bror eller søster som skulle gifte seg. Jeg gidder rett og slett ikke bruke så mye penger på et bryllup. Det blir penger ut av reise, hotellopphold, mat og reise på stedet man er osv. Ville heller tatt ferie på et sted jeg ville dra og når jeg hadde lyst.

Ser nå at du har betalbar i tillegg, det hadde jeg ikke brydd meg om fra eller til da jeg uansett ikke drikker alkohol.

Endret av Askmeagain89
Skrevet

Er det betalbaren som er så grusomt her (det er forøvrig ikke helt fastbestemt)

eller er det at bryllupet som er utenlands som er så grusomt? Dere synes virkelig det er forferdelig frekt å ville ha bryllupet sitt i utlandet og det er VIKTIGERE at gjestene får kort reisevei enn at brudeparet får ha et bryllup som de ønsker?

Og selv om gjestene fint kan takke nei, så er ikke dette heller nok....fordi det kan hende noen kan bli såret! og dette bør brudeparet tilrettelegge dagen sin etter...Virkelig? er dette holdningene der ute?

Jeg mener at når man svir av 150 000 på en hendelse som skal skje EN gang i livet, så bør man da jaggu få velge hvor denne hendelsen skal finne sted. Og ja det er viktigere for meg at bryllupet finner sted der enn at et eller annet vennepar dessverre ikke kan komme.

Jeg har pratet med 5 vennepar om bryllupet....4 svarte : "alle har jo utenlandsbryllup det er jo helt normalt, det skal du ikke tenke på, gjør det DERE vil, vi gleder oss til å komme"

Mens et par nevnte at det var betydelige kostnader innvolvert for han.

Beklager, jeg har ikke tenkt å tilrettelegge vår dag etter et mindretall

• Liker 3
Skrevet

eller er det at bryllupet som er utenlands som er så grusomt? Dere synes virkelig det er forferdelig frekt å ville ha bryllupet sitt i utlandet og det er VIKTIGERE at gjestene får kort reisevei enn at brudeparet får ha et bryllup som de ønsker?

Og selv om gjestene fint kan takke nei, så er ikke dette heller nok....fordi det kan hende noen kan bli såret! og dette bør brudeparet tilrettelegge dagen sin etter...Virkelig? er dette holdningene der ute?

Jeg mener at når man svir av 150 000 på en hendelse som skal skje EN gang i livet, så bør man da jaggu få velge hvor denne hendelsen skal finne sted. Og ja det er viktigere for meg at bryllupet finner sted der enn at et eller annet vennepar dessverre ikke kan komme.

Jeg har pratet med 5 vennepar om bryllupet....4 svarte : "alle har jo utenlandsbryllup det er jo helt normalt, det skal du ikke tenke på, gjør det DERE vil, vi gleder oss til å komme"

Du kan jo se det slik. Hadde du tatt det i Norge så hadde mange måtte reise lengere enn de må nå. Du skriver at du har familie/venner på flere steder i Europa og tar det sånn ca i midten.

For min del er det bedre at noen må betale noe etter all mat med dessert er ferdig og ha det i et fint og romantisk sted og ikke minst et sted dere som par trives og vet dere kan ha en dag dere kan se tilbake på og være fornøyd over. Ha et minne for livet. Enn at dere spanderer alt og at dere har en dag dere er middels fornøyd med alt i alt.

Hadde jeg hvert en venn av noen som skulle giftet seg i utlandet hadde jeg mye heller betalt for et par glass ekstra drikke etter maten for å være med på deres store dag enn å klage over noe så lite som en betalbar.

Men et lite tips. Er jo evt kunne dele ut noen flere "brus" bonger? Fant ikke noe bedre navn på det. Eller få ordnet noe leskende som kunne hvert fremme for er ikke alltid alkohol som er mest trengende utover kvelden :)

Men for all del. Det er deres dag. Og alt i alt syns jeg dere har startet å planlegge noe som ser ut som et flott bryllup :)

Skrevet

TS, tror ikke du skal bry deg for mye om kommentarer her. Folk her er alltid mye mer negative enn ute i realiteten, tror det er fordi forum trekker til seg en spesiell mennesketype.

Jeg syns det er helt fair at dere prioriterer sted over at flest mulig kan komme. Det er skikkelig ironisk, hvis folk prioriterer økonomi over antall gjester for å unngå betalbar er det helt ok iht KG-standard, men gud forby om noen prioriterer andre ting over antall gjester.

Det folk heller ikke tenker over er at for mange nordmenn er det helt vanlig å måtte betale mye i reise når de skal i bryllup i NORGE også. Alle bor ikke på Østlandet, alle gifter seg ikke på Østlandet. Min familie betaler mye mer for å komme i mitt bryllup, enn vi hadde måtte gjort for å reise til Italia. Broren min har bedt om at neste familieselskap etter bryllupet holdes i utlandet i stedet, fordi det er for dyrt for dem å reise dit vi bor her i Norge. Utenlandsbryllup trenger IKKE nødvendigvis koste mer for gjestene, og når dere har en del europeiske gjester er det fullstendig greit at dere gjør det enkelt for alle, i stedetfor å tilrettelegge alt for nordmenn og drite i deres egne ønsker. For nei, dere bør ikke bruke masse penger på et opplegg dere ikke liker, bare for at et fåtall av gjestene skal spare penger.

Snakk med familiene deres og vennene deres om tips og råd. På KG blir alle bryllup slaktet.

PS. Syns ikke dere skal gi opp tanken om å ha festen i en hage. Syns det hørtes kjempetrivelig ut, og det trenger ikke bli mye arbeid - det må ikke være heelt perfekt!

Skrevet

TS, tror ikke du skal bry deg for mye om kommentarer her. Folk her er alltid mye mer negative enn ute i realiteten, tror det er fordi forum trekker til seg en spesiell mennesketype.

Dette stemme jo ikke. Her inne er vi helt vanlige mennesker som også er gjester i gjerne flere bryllup iløpet av livet. Forskjellen er at her er vi faktisk ærlige. Tror du noen her hadde sagt direkte til bruden etter bryllupet "for et nydelig bryllup, men det var jævlig drit at vi måtte betale for drikken selv" Det er derfor vi kommer med oppriktige meninger her når fremtidige bruder spør for vi vet hva vi som gjester kan tenke.

Jeg har selv giftet meg og jeg tok til meg alle råd jeg kunne få, så når dagen kom så tror jeg vi klarte å unngå "fellene" som kunne gjøre at gjesten ikke hadde best mulig. Vi hadde et helt fantastisk bryllup og har bare fått positive responser, men man vet jo aldri. Kanskje det var noen som tenke at noe var negativt som vi ikke hadde tenkt på på forhånd. Men hvis noen hadde sagt det til meg i ettertid så hadde jeg selvfølgelig blitt veldig lei meg. Da hadde det vært bedre om noen hadde nevnt det til meg på forhånd slik at vi kunne unngått det.

• Liker 3
Skrevet

Betalbar eller ei er okke det viktigste for meg i slike sammenhenger. Kunne jeg hatt med barna mine, ville jeg kommet. Måtte jeg skaffe barnevakt over flere dager og reist til utlandet uten barna, hadde det vært uaktuelt.

Vi har rett og slett ingen å spørre om å ha barna i flere dager.

Anonymous poster hash: 17508...e87

Skrevet

Jeg syns at dere skal ha akkurat det bryllupet dere ønsker. Hvis dere vil ha det i Italia så gjør dere det, ellers kommer dere alltid til å angre. Men jeg syns dere bør se litt på rådene som er blitt skrevet her angående muligheter for å spare inn på div poster slik at mer kan være inkludert for gjestene og dette med tiden. Som andre har skrevet så er 4 timer for middag og kake i knappeste laget, i tillegg til bare 30 min fra gjestene ankommer til bordsetting.

Bare en tanke her, men hvis vielsen er kl 17 og den tar ca 30 min (det gjør det i Norge), så 30 min med familiebilder og så drar gjestene til lokalet ca kl 18. Dere tar bilder i 45 min til, ankommer lokalet, alle skåler for dere så begynner middagen ca kl 19 isteden for 19.30. Da får gjestene 15 min ekstra og middagen begynner 30 min før. Hvis jeg har forstått det riktig det du har skrevet om tiden i de andre innleggene :P

Skrevet

Det negative med utenlandsbryllup er

- man flytter kostnadene for drømmebryllupet over på gjestene. En uting.

- mange kan ikke komme pga helse (dere har allerede eksludert bestforeldre ser jeg)

- noen kommer ikke fordi økonomien ikke er der. De blir såra fordi brudeparret ikke ser at de er i en økonomisk sårbar situasjon. Brudeparret blir fornærma fordi gjesten ikke "tar seg råd" til å komme.

- ja det er deres dag, ikke helg

- ferieargumentet: bryllup er slitsomt og ingen ferie. I tillegge blir man påtvunget en "ferie" man ikke har valgt selv. Tenk deg om du har spart opp til en ferie og gått og gledet deg, for så å måtte bruke pengene på en ferie noen andre har valgt for deg.

- ønsker oss ikke gave-argumentet: tviler på at alle gjestene hadde tenkt å bruke 10-20,000 på gave

Mange par blir veldig "vår dag og vi gjør hva vi vil" uten å tenke på at man skal leve med familien resten av livet. Kanskje være ærlig med seg selv om hvorfor man ønsker utenlandsbryllup? Er det bare fordi det ser fint ut og virker eksotisk? Vil det være greit for deg om halvparten av gjestene takker nei, eller vil det såre?

Nå ble det her veldig negativt, og det finnes tilfeller hvor jeg syns UB er ok. F.eks hvis det er et land man har sterk tilhørighet eller hvis parret er fra forskjellige land og man "møtes på midten".

• Liker 1
Skrevet

Så gjestene skal betale for fly, transport, overnatting OG betalbar? :fnise:

Skrevet

Synes det er helt innenfor.

I Norge må gjester ofte betale reise og opphold om de ønsker å delta, så ser ingen forskjell på at de må de om de skal utenlands - annet enn at mat, drikke og opphold er billigere i Italia enn Norge.

Dog er jeg enig med vedkommende som skrev at gjestene merker ingen forskjell på champagne til 2000,- kontra en til 500,- flaska.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...