Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk klager og syter så mye pga legetabber. Vi er alle mennesker og alle kan gjøre feil. Hvis en kokk lager dårlig mat får han bare en klage, men hvis en lege gjør en feil så kan det i værste fall føre til dødsfall. Men begge gjorde en FEIL og gjorde det ikke med vilje.

Så forstår rett og slett ikke hvorfor folk skal få enkelte leger bli fratatt legelisensen pga en feil. Men seff gjør man feil så skal den erstattes enten det er dårlig mat eller om man blir ufør etter en legetabbe.

Blir nesten for dumt når enkelte personer krever lisensen til en lege pga en tabbe (seff ingen regel uten unntakk finnes ekstreme tillfeller.

En tabbe er en feil man gjør og ikke noe man selv ønsker skal skje

:evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, om jeg gjør feil, handler det om kroner. Om en lege gjør feil, kan det handle om livet. Det er altså konsekvensen som avgjør hvor alvorlig det er.

Når det er sagt, så er jeg langt på vei enig med deg. Vi bor også i et land som snart ikke kan akspetere at det skjer ulykker. Det er skremmende.

Skrevet

Det er lett for deg å si, hvis du ikke har opplevd noen legetabber. Jeg har opplevd flere, til dels grove, feil gjort av leger da jeg var alvorlig syk. Jeg har aldri saksøkt noen eller ønsket at de ble fratatt legelisensen, men jeg skjønner de som går så langt. Å servere noen et dårlig måltid er en bagatell sammenlignet med de fysiske og/eller psykiske plagene som folk kan slite med i årevis pga en legetabbe. Og det er forskjell på tabber leger gjør i god tro, og når det er regelrett dumhet.

Skrevet
Ok, om jeg gjør feil, handler det om kroner. Om en lege gjør feil, kan det handle om livet. Det er altså konsekvensen som avgjør hvor alvorlig det er.

:Nikke: Broren til venninnen min er så hjerneskadd at han omtrent ikke fungerer i det hele tatt, kun pga en sykehustabbe.

Er allikevel også enig i mye av det du skriver hovedinnlegger. Det er menneskelig å feile.

Skrevet
Det er lett for deg å si' date= hvis du ikke har opplevd noen legetabber. Jeg har opplevd flere, til dels grove, feil gjort av leger da jeg var alvorlig syk. Jeg har aldri saksøkt noen eller ønsket at de ble fratatt legelisensen, men jeg skjønner de som går så langt. Å servere noen et dårlig måltid er en bagatell sammenlignet med de fysiske og/eller psykiske plagene som folk kan slite med i årevis pga en legetabbe. Og det er forskjell på tabber leger gjør i god tro, og når det er regelrett dumhet.

Har aldri opplevd noe slikt selv nei så har ikke den følelsen nei..

Sef er det en bagatell å servere noen dårlig mat i forhold til det en lege kan risikere å gjøre feil. Men begge er menneskelig og ingen er feilfrie.

Må være tragisk når slikt skjer, men en lege gjør aldri slikt med viten og vilje vil jeg tro så det er ikke noe han selv også ønsker skal skje.

Skrevet

På 70-tallet (tror jeg det var) var det en stor legestreik i USA, kun de aller mest nødvendige operasjoner ble foretatt, alt annet ble kansellert. Dødstallene gikk ned med 50%! Det sier vel litt. Jeg tror ikke tallene ville være like ekstreme i Norge, men det er likevel verdt å merke seg synes jeg.

Skrevet
På 70-tallet (tror jeg det var) var det en stor legestreik i USA' date= kun de aller mest nødvendige operasjoner ble foretatt, alt annet ble kansellert. Dødstallene gikk ned med 50%! Det sier vel litt. Jeg tror ikke tallene ville være like ekstreme i Norge, men det er likevel verdt å merke seg synes jeg.

Vil neppe tro dette har så mye med streiken å gjøre. Hvor lenge varte den? Som du selv sier kun de aller mest nødvendige opperasjonene ble utført. Så da sitter man igjen med sykdommer som ikke er så kritisk for øyeblikket. Dvs sykdommer der man ikke dør på en dag.. men kanskje over år hvis man ikke får god nok behandling / dårlig behandling / (feil behanding ( :-x )

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror faktisk at noen av de feilene som blir begått innen helsevesenet kunne vært unngått hvis man hadde hatt bedre bemanning. Man jobber hele tiden under stress og tidspress. Av og til blir man også beordret på ekstravakter eller må gå dobbeltvakt. Noen leger har også en turnus med vakter som varer 24 timer. Når man er trøtt, sliten eller stresset går dette utover konsentrasjonen og man er mer utsatt for å gjøre feil.

Vi er mennesker og ikke maskiner. Det som er viktig hvis man gjør en feil er å rapportere dette videre og stå for det man har gjort. Pasienten bør bli ivaretatt på best mulig måte både medisinsk og økonomisk hvis en feil oppstår.

Skrevet

Ja, nettopp. Ingen kritiske sykdommer, men disse menneskene dør altså når de blir behandlet av leger, i motsetning til under streiken når de ble overlatt til seg selv.

Gjest Miss Gemini
Skrevet
Jeg tror faktisk at noen av de feilene som blir begått innen helsevesenet kunne vært unngått hvis man hadde hatt bedre bemanning. Man jobber hele tiden under stress og tidspress. Av og til blir man også beordret på ekstravakter eller må gå dobbeltvakt. Noen leger har også en turnus med vakter som varer 24 timer. Når man er trøtt, sliten eller stresset går dette utover konsentrasjonen og man er mer utsatt for å gjøre feil.

Vi er mennesker og ikke maskiner. Det som er viktig hvis man gjør en feil er å rapportere dette videre og stå for det man har gjort. Pasienten bør bli ivaretatt på best mulig måte både medisinsk og økonomisk hvis en feil oppstår.

Helt enig! Selvfølgelig er det lettere å gjøre feil når man er trett og sliten. Jeg tror også sykehuspersonalet føler presset av hvor dyrt det er å ha folk liggende på sykehus,desverre.

Heldigvis er vel sykehustabber ikke noe som skjer så veldig ofte her i Norge, men mitt inntrykk er at alle kjenner noen som har vært utsatt for et eller annet som ikke burde skjedd.

Bedre bemanning hadde nok hjulpet på en del av disse feilene.

Gjest Poirot
Skrevet

Alle kan gjøre feil. Det triste for leger er at feil kan få så enorme konsekvenser. Å tro at leger er feilfrie er like fullt en utopi. Ingen lege gjør feil med vilje, men som andre mennesker er nok noen sløvere enn andre. Og det bør slås ned på. Men selv den skarpeste kan foreta en feilvurdering. Det gjør vi alle.

Har selv fått alvorlig sykehusinfeksjon som antakelig kunne vært unngått pga legefeil, som ble gjort med vilje, a la "Det går stort sett bra". Vel, det gikk ikke bra og jeg lå på sykehusisolat i flere uker etterpå.

For noen år siden ønsket jeg å ta et oppgjør med fortiden (mange vonde minner), og jeg ble overrasket da jeg bestilte journalen og så at lite av det jeg mente var realevant var nedskrevet. Det gjorde meg trist. Var som om mine skrekkopplevelser som tildels har formet meg ikke fant sted.

(Vet at dette ikke er det verste som kan skje i forhold til mye annet)

Skrevet

Mange legetabber hadde vært unngått om legene hadde tatt seg bedre tid til hver pasient. Når man er hos legen, er det jo et jag for å bli fortest mulig ferdig. Tror mange feile diagnoser og feilmedisineringer kommer av det.

Gjest tusjen
Skrevet

Jeg ble feilbehandlet av en tannlege. Jeg var ikke den eneste.. Jeg hadde problemer med tennene og hodepine i 2 år etterpå.. Helt grusomt kan jeg love. Jeg anmeldte ham ikke, men det var det andre pasienter som gjorde.. (heldigvis, skulle ønske jeg også hadde vært så fornuftig).. Han ble fratatt lisensen.. :klappe:

tusjen

Skrevet

Over 1500 dødsfall i året er allikevel mye, i tillegg til alle de som sliter med kroniske plager pga slurv og mangelfulle rutiner. Trafikkdøden og narkotikadødsfallene blir små i forhold...

Problemet med legetabber har så langt vært at legene selv tror at de er perfekte, og at legenes første reaksjon ved feil i stor grad har vært å lyve, unerslå og dekke over. For å få ned antall legetabber er det derimot viktig at hver eneste feil blir registrert og analysert, for at man skal finne ut hva man kan gjøre for å unngå denne feilen igjen.

Leste en artikkel om dette for ikke så lenge siden, i Dagbladet tror jeg. Der innrømte også legene selv denne holdningen, og de jobber nå for at det skal bli tatt opp på medisinerstudiet hvordan man skal forholde seg til feil, for å få nukt med problemet. Men for at dette skal skje må også media sette søkelys på det først.

Skrevet

Min mamma holdt på å blø ihjel 2 ganger på 1 uke på Riksen i Oslo. Bare på grunn av en dårlig jobb/tabbe. De hadde glemt !!??!! å kjøre kontrast gjennom blodårene hennes, og det skulle de selvfølgelig og automatisk ha gjort ved en slik operasjon. Tabbe til tusen, men de klarte så vidt å redde livet hennes. Syns at den som har hovedansvaret skulle fått seg en skikkelig reprimande, men om han skulle mistet lisensen vet jeg ikke om han burde. Mamma fikk journalen sin og beskjed om å kontakte pasientskade..... (et eller annet) for å få erstatning. Hun orket ikke å gå videre med dette, men jeg som er hennes datter vet hvor tøft det var for henne å lese om hva som holdt på og skje, og ettervirkningene av dette. Det var helt forferdelig å få telefon om natten med beskjed om å komme til Riksen med en gang fordi mamma lå på operasjonsbordet og muligens ikke kom til å overleve. Det satte en skikkelig støkk i meg og det har jeg hatt mange tøffe stunder av senere.

Burde overlegen ha mistet jobben? Han var skikkelig ydmyk etterpå, hjalp mamma med alt hun trengte av papirer, snakket med meg/oss i mange timer og han tok seg utrolig godt av oss, han ringte meg tilbake med en gang hver gang jeg ringte han og lurte på ting eller var redd og bekymret. Hadde han ikke gjort disse tingene for oss og heller hadde satt seg på sin høye hest, så tror jeg at jeg kunne ha lagd masse trøbbel for han.

Gjest Poirot
Skrevet

Som Titti sier trro jeg holdningen etterpå har mye å si. Mange er villige til å tilgi om man viser seg ydmyk og angrende.

Skrevet

Alle kan gjøre feil, men jeg mener at leger skal ha en veldig god grunn for å feile og det hører vi mye om at de ikke har. Det foregår nok slurv blandt leger som i alle andre yrker.

:)

Skrevet

Helt enig! Selvfølgelig er det lettere å gjøre feil når man er trett og sliten. Jeg tror også sykehuspersonalet føler presset av hvor dyrt det er å ha folk liggende på sykehus,desverre.

Heldigvis er vel sykehustabber ikke noe som skjer så veldig ofte her i Norge, men mitt inntrykk er at alle kjenner noen som har vært utsatt for et eller annet som ikke burde skjedd.

Bedre bemanning hadde nok hjulpet på en del av disse feilene.

:Nikke:

Enig med de to over...

Det hadde ikke gjort noe om det ble flere folk på jobb om gangen, nei.

Dessverre driver div. budsjettkutt og sparinger etc. å setter kniven på strupen for sunn fornuft. Ser på jobb at det har skjedd småting der, dvs. mindre feil som fint kunne vært unngått om ikke folk hadde så mye press på seg, så mye å gjøre, så mange pasienter på en gang osv. Det er skikkelig hardkjør på avdelingene nå, og det er ikke sunt for noen!

Alle kan gjøre feil som har konsekvenser for pasientene, selv oss i kontordelen av helsevenset. Det er ganske skremmende. Jeg tror dog folk er veldig nøye med at alt blir gjort ordentlig, men feil kan dessverre forekomme. Det er absolutt ikke med vilje, og jeg tror folk blir veldig fortvlte over det som har skjedd pasienten. Stort sett så går det lenge mellom tilfellene og de fleste har ikke alvorlig / dødelig utgang.

Uansett så synes jeg man skal være nøye og til stede i jobben og ikke være sløv og uinteressert. Det gjelder for alle. At folk har lange vakter og får et stort arbeidspress, synes jeg er utrolig trist. Det gjør det faktisk vanskeligere å gjøre en god jobb!

Fælt at det skal være sånn :riste:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig i det flere har skrevet om at for dårlig bemanning sikkert har innvirkning på at man blir sliten og lettere gjør tabber.

Jeg tror også at det finnes endel dyktige leger som har gjort tabber de ikke burde gjøre, med vonde konsekvenser. Jeg mener det er feil å ta fra disse legene lisensen, da mister de jo muligheten til å redde/hjelpe andre som trenger det!

Derimot mener jeg det er på sin plass å ta fra en lege lisensen som gjør gjentagende tabber.

Skrevet
Jeg tror faktisk at noen av de feilene som blir begått innen helsevesenet kunne vært unngått hvis man hadde hatt bedre bemanning. Man jobber hele tiden under stress og tidspress. Av og til blir man også beordret på ekstravakter eller må gå dobbeltvakt. Noen leger har også en turnus med vakter som varer 24 timer. Når man er trøtt' date=' sliten eller stresset går dette utover konsentrasjonen og man er mer utsatt for å gjøre feil.[/quote']

:enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...