Gå til innhold

Staffordshire Bull Terrier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det jeg mente med at man skal være litt forsiktige med å rope ut at eieren er dårlig med en gang, for ofte kan det ligge mer bak :)

Når det skal sies, så har aldri hunden min angrepet en annen, han er bare tøff i trynet på avstand. Han har møtt flere hunder som han ikke går overens med, og da står han bare stille å glefser i lufta. Han går aldri etter andre. Og ikke tok han igjen på den andre hunden som fløy på han med det første heller, ikke før han ikke kom seg unna, trengt opp i et hjørne eller noe sånt.

Fikk tatt på anonymknappen igår kveld så jeg, men er altså jeg som er AB over :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så skal en Staff være så godt skrudd sammen at den skal riste av seg et anngrep og ikke tenke mer på det, men når det er sagt så er det jo ikke akkurat ukjent at det er mye sammekjønnsaggresivitet innad i rasen, og mine får aldri leke med fremmede hunder uansett. Selv om ingen av dem er utpreget aggresive mot andre hunder. Det er ingen parkhund liksom ;)

Man må også være nøye på å kjøpe en hund med stamtavle! En Staff uten stamtavle kan desverre risikere å bli avlivd (også blandingshunder)

Anonymous poster hash: a2c65...6be
  • Liker 1
Skrevet

Hei, dette innlegget kommer ikke til å hjelpe deg det grann, men jeg ville skrive det likevel, siden du har fått flere gode svar, som ikke kun er kunnskapsløs romantisering (som dette kommer til å bli).

Jeg er, og har alltid vært, kjemperedd hunder. Bortsett fra en, og det er en Staffordshire Bull Terrier som jeg har blitt kjent med. For en vennlig og glad fyr! Jeg skjønner jo at det er veldig individuelt hos både meg og han+eierne, og at dette handler mer om at han var den første hunden jeg ble trygg på enn om rasen i seg selv, men åh.. :rodmer: Han pleier å ligge nesten oppå meg i sofaen og klenger verre enn verst, men for en sjarmør.

Anonymous poster hash: be6cb...6c2
Skrevet

Det jeg mente med at man skal være litt forsiktige med å rope ut at eieren er dårlig med en gang, for ofte kan det ligge mer bak :)

Når det skal sies, så har aldri hunden min angrepet en annen, han er bare tøff i trynet på avstand. Han har møtt flere hunder som han ikke går overens med, og da står han bare stille å glefser i lufta. Han går aldri etter andre. Og ikke tok han igjen på den andre hunden som fløy på han med det første heller, ikke før han ikke kom seg unna, trengt opp i et hjørne eller noe sånt.

Helt klart kan det ligge mye mer bak enn en dårlig eier. Jeg ville mer frem til at dersom Badebuksa kun har møtt staffer som er tøffe i trynet, tror jeg at det handler om hva slags folk hun treffer enn rasen.

Skrevet

For det første så skal en Staff være så godt skrudd sammen at den skal riste av seg et anngrep og ikke tenke mer på det, men når det er sagt så er det jo ikke akkurat ukjent at det er mye sammekjønnsaggresivitet innad i rasen, og mine får aldri leke med fremmede hunder uansett. Selv om ingen av dem er utpreget aggresive mot andre hunder. Det er ingen parkhund liksom ;)

Man må også være nøye på å kjøpe en hund med stamtavle! En Staff uten stamtavle kan desverre risikere å bli avlivd (også blandingshunder)

Anonymous poster hash: a2c65...6be

Når hunden din blir flydd på for første gang når han er 5 mnd, av en hund han er trygg på og mens han tilogmed sitter fredfult på teppet med ryggen til, da sier det seg selv at det ikke bare preller av. Spesielt ikke når dette skjedde maaaange ganger til etter det. Vi prøvde som sagt å skille de så godt vi kunne, vi kastrerte hunden vår sånn at den andre hannhunden kanskje ikke skulle se på vår som konkurrent(tips fra trener og dyrlege) og han ble sosialisert grundig med andre hunder hele tiden. Men uhell skjedde, ikke så rart når man bor oppå hverandre, men for den perioden så måtte det bare være sånn.

Etter at vi flyttet i nabohuset har det gått kjempe bra med de gjennom gjerdet og noen ganger på tur, men plutselig har hunden vår hoppet over gjerde om vi har vært der borte eller den andre hunden har lagd hull i gjerdet..

Når det er sagt, så kjenner jeg familien til hunden min godt, vokst opp med moren hans og flere i familien min og bekjente har flere av søsknene og etterkommere av de igjen. Alle de går overens med andre hunder(begge kjønn) og de har aldri vært agressiv mot noen andre hunder. Så dette er ikke pga det, vi har fått bekreftet av trenere og dyrleger at det er som det er pga hendelsene når han var liten, og at med gooood tålmodighet så går han overens med de fleste hunder..

Helt klart kan det ligge mye mer bak enn en dårlig eier. Jeg ville mer frem til at dersom Badebuksa kun har møtt staffer som er tøffe i trynet, tror jeg at det handler om hva slags folk hun treffer enn rasen.

Det er jeg enig i. Nå er det jo dessverre sånn at mange av de litt dårlige stelte i samfunnet gjerne skaffer seg sånne typer hunder(muskelhunder) for å tøffe seg og skremme bort andre, dette er jo da med på å lage dårlig rykte for disse herlige skapningene.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Vet ikke helt om jeg vil anbefale til førstegangs-hund. Det er en ENERGISK rase,og trenger mye stimuli,mentalt og fysisk. Men om dere er innstilt på å jobbe hardt med den,så blir de ganske underholdende og fine :-)

Min er dessverre ikke særlig vennligstilt til fremmede hunder,men lar jeg den bli kjent på forsiktig måte,kan den bli bestevenner med andre firbeinte.

Min elsker å løpe,så om det er en stor eng eller gresslette så løper den ivei.

Syns den er meget lett å lære,og den er av de hunder jeg har hatt tidligere(Shæfer,Husky,Doberman),så er denne den mest lettlærte. Den liker å bruke energi på alt :-)

Det fins tester som kan fortelle hvilke hunderase som passer best til ens personlighet,så google opp og prøv å finn noe på nettet.

Hvis dere velger å kjøpe denne rasen,vær forberedt og dere vil få en happy,snill og gladenergisk hund :-)

Jeg kjøpte min i Sverige. De tar mer ansvar der er min erfaring. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg tror ikke man blir mer forberedt på å ha staff ved å ha golden i åtte år, så dersom man ønsker seg staff og er innstilt på at det er en del mer jobb enn med mange andre raser - så gå for det!

Kom i kontakt med andre staffeeiere og oppdrettere, be om å få være med på treff, trening ol for å se hvordan hundene er og for å bli bedre kjent med rasen.

Morsomt å se at flere også har inntrykk av at svenske oppdrettere er mer seriøse. Håper det smitter over til norske oppdrettere snart, selv om det nok finnes noen gode her også.

Blomsterert, kan jeg spørre hvor din er fra? :)

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Nå har sønnen min navnet på oppdrettere,det eneste jeg husker er at eieren het Alice.

Det var ikke så langt inn i Sverige.

De hadde også Pitbull og ..nå fikk jeg jernteppe..: sånn stor sak hvor pelsen går andre veien så den får en mørk stripe på ryggen. Alle hundene var veloppdragne,flotte sosialt sett og jeg vet flere har hunder derfra og er meget fornøyd! De er flinke og følger gjerne opp og en kan ringe om det er noe. Bedre engasjemant også. Og dritt lei at populære hundeslag blir misbrukt sånn at de får medfødte skader.

Nå er min / år,og har aldri feilt noe!

Skrevet

Rhodesian ridgeback du tenker på?

Bra at du er fornøyd uansett! :)

Skrevet (endret)

Hei!

I fjor sommer var jeg på en grillings der ei hadde med seg en Staffordshire Bull Terrier og ei annen hadde samme rase og det ble hele grillkveldens hovedtema. Vi falt alle for den medbrakte hunden, og jeg har ikke ristet det helt av meg ennå.

Jeg er en katteperson, men aller mest en dyreperson. Jeg har vokst opp med bl.a. siameser og jeg ser mange likhetstrekk i lynne. Jeg har jobbet på dyreklinikk i over to år tidligere, med ansvar for kennel bl.a. Så det jeg lurer på er som følger:

1) Egner Staffordshire seg som hund for ei som ikke har hatt hund tidligere (kommer jo til å lese mer opp og muligens gå på kurs).

2) Egner rasen seg for en med moderat allergi (min samboer)?

- Hein

Verdens "deiligste" hunderase. Vær imidlertid særdeles nøye med tanke på gemytt. Har selv hatt SBT, og hun var som et "lam" mot mennesker, men rablet fullstendig i møte med andre hunder.

Rasen slipper hår hele året, og de stive, korte hårene fester seg overalt. Ikke veldig allergivennlig.

Hiv gjerne ut samboeren din til fordel for en SBT. Bedre venn finner du ikke. :):vin:

Endret av Lettkverulerende
  • Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

:-) Riktig det!

Gjest Blomsterert
Skrevet

:-) stemmer ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...