Gjest k Skrevet 8. juli 2004 #1 Skrevet 8. juli 2004 Da jeg valgte å få barn var det blandt annet på grunnlag av at jeg skulle være hjemmeværende og oppdra barnet mitt selv. Datteren min er et år og jeg begynner å jobbe som dagmamma til høsten. Samboeren min er student ved Høgskolen i Stavanger. Kontantstøtten gjør det mulig for oss å gjennomføre dette, noe som var planlagt før jenten vår ble født. At kontantstøtten blir fjernet vil føre til at jeg, mot min vilje, må si opp jobben som dagmamma, ta en annen jobb og overlate omsorgen for datteren min til barnehagepersonell. Det skal visst kalles likestilling, men i mitt tilfelle blir det stikk motsatt. For meg føles det som å bli fratatt retten til å være kvinne og mor.
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #2 Skrevet 8. juli 2004 Staten gir dere studielån, studiestipend, barentrygd, i tillegg til at du kanskje ikke betaler skatt av dagmammalønnen (mulig jeg tar feil). Om dette ikke er nok for dere skulle det ikke være umulig å forlnage at mannen din tok seg en jobb og forsørget dere, hvis det er så viktig for deg å gå hjemme.
Gjest Anki Skrevet 8. juli 2004 #3 Skrevet 8. juli 2004 Din mann vil få ekstra stipend hvis han forsørger deg og barnet, men som dagmamma skal man i prinsippet betale skatt da. Men de fleste jobber "svart" og da går jo pengene rett i lommen uten skattebetaling.
Gjest heksa Skrevet 8. juli 2004 #4 Skrevet 8. juli 2004 har aldri mottatt kontantstøtte,men har vært hjemme med mine barn om dagen og faren tok seg av de om kvelden.Begynte i 50%stilling og jobber i dag i 66% stilling, så vi har aldri hatt barna i barnehage, dagmamma eller sfo.Men vi har ofret mye såkalt "luksus", ikke har vi oppvaskmaskin, tørketrommel.
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #5 Skrevet 8. juli 2004 Slik kontantstøtten fungerer i dag synes jeg ikke den har noen hensikt. Det er jo mange foreldre som likevel jobber, men som mottar kontantstøtte fordi de bruker dagmamma istedet for barnehage. Da skjønner ikke jeg poenget.
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #6 Skrevet 8. juli 2004 Slik kontantstøtten fungerer i dag synes jeg ikke den har noen hensikt. Det er jo mange foreldre som likevel jobber' date=' men som mottar kontantstøtte fordi de bruker dagmamma istedet for barnehage. Da skjønner ikke jeg poenget.[/quote'] Men dette gjelder vel helst enslige forsørgere, da de mottar 66% i støtte til barnepass, og dermed tjener på å ha dagmamma i stedet for bhg fordi de får kontantstøtte?
Fru Fomle Skrevet 8. juli 2004 #7 Skrevet 8. juli 2004 Men dette gjelder vel helst enslige forsørgere, da de mottar 66% i støtte til barnepass, og dermed tjener på å ha dagmamma i stedet for bhg fordi de får kontantstøtte? Nei, alle får kontantstøtte hvis barnet ikke går/går deltid i barnehage som mottar statlig støtte.
Gjest pot Skrevet 8. juli 2004 #8 Skrevet 8. juli 2004 Men dette handler jo om de som mister hele sin livssituasjon, helt ufrivillig, hvis kontantstøtten går bort. Det er helt merkelig at man ikke får lønn og pesjonspoeng for å oppdra framtidens samfunnsborgere.
Varja Skrevet 8. juli 2004 #9 Skrevet 8. juli 2004 Forstår at du føler at du kommer i en vanskelig situasjon. I en ideell verden skulle alle foreldre som ønsket det (kvinner eller menn) fått lov til å være hjemme med små barn. Men fra det til å si at du blir "fratatt retten til å være kvinne og mor" fordi om kontantstøtten forsvinner synes jeg blir rimelig drøyt. Er ikke yrkesaktive kvinner like mye "kvinne" og "mor" som de som er hjemmeværende? Hva med dem som ikke har barn engang? Synes du definerer "kvinne" svært snevert.
Trixi Skrevet 8. juli 2004 #10 Skrevet 8. juli 2004 LENGE LEVE KONTANTSTØTTEN Jeg takker og bukker for at den finnes; det gjør at jeg har muligheten til å unngå den berømte "tidsklemma" vi småbarnsforeldre ofte havner i! Min eldste går i barnehage 80% (jeg har henne hjemme en dag i uken mest for min egen del, hun storkoser seg i barnehagen :-) og hun har blitt så stor nå at hun trenger jevnaldrende å leke med / bryne seg på). Min yngste er hjemme sammen meg, hun er 1 1/2. Jeg har en 40% stilling og i tillegg til konatntstøtten gjør dette at jeg har muligheten til å være mye tilstede for barna mine :-). Jeg slipper masete morgener; de sover til de våkner av seg selv, og ettermiddagene er stort sett rolige (så rolige de kan være med to småbarn i hus...) Jeg er frustrert over at denne ordningen kanskje skal fjernes, jeg synes heller reglene for å motta den skal skjeropes! Det kan da ikke være så vanskelig å finne ut av hvilke barn som har to foreldre i fullt arbeid og dermed er avhengig av en eller annen form for barnepass?? Er ikke det bare å ta en titt på likningen?! En reesearch på dette ville jo spart staten for mange tusen!! - og vi som virkelig er hjemme med barna våre og ikke benytter oss av barnepass kan kan få nyte godt av disse pengene! Man blir selvfølgelig ikke rik på å gå hjemme med kontantstøtte, men jeg er i alle fall villig til å ofre en del for å få det til å gå rundt
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #11 Skrevet 8. juli 2004 Jeg er ikke prinsippielt mot kontantstøtte. Jeg syne sbare det å forvente at man skal få penger av staten for å gå hjemme når ingen jobber kanskej er litt mye å be om. Vi har det godt her i landet.
Gjest tusjen Skrevet 8. juli 2004 #12 Skrevet 8. juli 2004 Jeg er imot kontantstøtten slik den er nå... Hvis kontantstøtten skal fortsette så synes jeg det må forutsettes at en av foreldrene faktiskt er hjemme... (Ellers skjønner jeg ikke vitsen med kontantstøtte..) Jeg ser mange eksempler på at barna blir passet av dagmamma fordi det "lønner" seg mest i forhold til kontantstøtten.. tusjen
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #13 Skrevet 9. juli 2004 Jeg har egentlig ikke noe forhold til kontantstøtten, men jeg støtter likevel helhjertet de som protesterer mot omlegging av denne ordningen. Hvorfor? Fordi dette er en av flere ordninger som griper inn i folks liv, og som mange familier har innrettet seg etter. Å endre på slike ordninger i tide og utide, er respektløst mot brukerne. Ref. den nylig omlagte sykemeldingsordningen som lager mye rot og ekstraarbeid for legene, og som uvegerlig i hovedsak vil gå ut over personer som har et reelt behov for sykemeldinger. Jeg sender in liten oppfordring til politikere med markeringsbehov om å besinne seg litt, og slutte å til stadighet innføre, endre eller fjerne regler som i vesentlig grad påvirker folks liv. Folk foretrekker ofte stabilitet og forutsigbarhet, og det gjelder nok særlig småbarnsforeldre.
Gjest k Skrevet 9. juli 2004 #15 Skrevet 9. juli 2004 Forstår at du føler at du kommer i en vanskelig situasjon. I en ideell verden skulle alle foreldre som ønsket det (kvinner eller menn) fått lov til å være hjemme med små barn. Men fra det til å si at du blir "fratatt retten til å være kvinne og mor" fordi om kontantstøtten forsvinner synes jeg blir rimelig drøyt. Er ikke yrkesaktive kvinner like mye "kvinne" og "mor" som de som er hjemmeværende? Hva med dem som ikke har barn engang? Synes du definerer "kvinne" svært snevert. Jeg føler det som å bli fratatt retten å være kvinne å mor. Det betyr ikke at jeg snakker for andre. Det er mitt personlige forhold til kvinnen og moren i meg selv.
Gjest pot Skrevet 9. juli 2004 #16 Skrevet 9. juli 2004 Hva gjorde man før kontantstøtten kom? Før i tiden holdt det med en inntekt til å forsørge familien. Og da var det jo også slik at kvinner var hjemme enten de ville eller ikke. Og det var ikke særlig respektert arbeid å oppdra barn. Det er bra at det har forandret seg, at kvinner kan jobbe på lik linje med menn. Men nå er det jo ifred med å gå altfor lang den andre veien igjen. At kvinner nærmest ikke får lov å være hjemme og oppdra barna. Uansett er det helt rart hvor lite respektert det er å være hjemmeværende mor. I store deler av østen er kvinnen i huset familiens overhodet, og har alles respekt og beundring.
Varja Skrevet 9. juli 2004 #17 Skrevet 9. juli 2004 Jeg føler det som å bli fratatt retten å være kvinne å mor. Det betyr ikke at jeg snakker for andre. Det er mitt personlige forhold til kvinnen og moren i meg selv. Det forandrer jo ingenting om du nå moderer dette til kun å gjelde deg selv. Forstår heller ikke hvorfor du blander likestilling inn i dette. Likestilling handler om at den enkelte skal ha frihet til å velge sin egen livsvei uavhengig av kjønn. Du har frihet til å ta utdanning og jobbe, men ingen pålegger deg det. Du har firhet til å være hjemme, men det ingen som pålegger deg det (lenger). At det innebærer lavere materiell levestandard hvis en av dere er hjemme er jo en helt annen sak. Det er en vurdering dere må ta. Man kan leve fint på en inntekt selv i sentrale strøk for en periode hvis man er litt om seg (baker brød, sylter, går på utsalg, syr klær osv. Kort sagt alt det hjemmeværende kvinner gjorde før). Når det er sagt har hun som skrev om forutsigbarhet et poeng. Klart det er urettferdig om kontantstøtten forsvinner i forhold til de som har planlagt framtiden utifra den. Men det er nå engang politikk det da. Fordeling av goder og plikter. Godt at kvinner har stemmerett så du kan bruke den og stemme på et parti som går inn for fortsatt kontantstøtte.
Gjest k Skrevet 9. juli 2004 #18 Skrevet 9. juli 2004 Jeg mister friheten til å velge, hvis kontantstøtten blir borte.
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #19 Skrevet 9. juli 2004 Du mister ikke friheten til å velge! Hvorfor skal skattebetalerne betale for at du velger å være hjemme med ditt barn lenger enn normalt? Det er et valg du tar, og det er tydelig at dere ikke har økonomi til det. Og som i andre situasjoner, det man ikke har råd til lar man være.... Fjern hele kontantstøtten!
Varja Skrevet 9. juli 2004 #20 Skrevet 9. juli 2004 Ja, forstår at du føler det sånn. Men det skyldes jo at mannen din tar utdanning og ikke har noe inntekt for tiden. Det skyldes ikke at vi har mere likestilling i Norge nå enn på 50-tallet da "alle" mødre var hjemme. Dengang måtte jo mannen bare jobbe da, hvis han hadde familie. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du tar dette opp nå? Så vidt jeg vet kommer ikke denne saken opp før det eventuelt blir en ny regjering etter neste valg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå