Gå til innhold

p-piller og depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var en gang for 9 år siden, ei jente på 17 år som for første gang i sitt liv hadde fått seg kjæreste, som da betydde at hun også begynte på p-piller. Omtrent samme tidspunkt døde en nær venn av denne jenta. Hun ble kraftig deprimert og slet med selvmordstanker. Siste året av videregående var hun mer hjemme fra skolen, enn hun var til stedet. hun lå senga dag ut og dag inn, ville ikke treffe noen, bare være alene i mørket, i senga. Denne depresjonen måtte jo komme av at dette dødsfallet, måtte det ikke det da?

Vel.. 3 år etter at alt startet ble jenta singel igjen og hun sluttet med pillene. Livet hadde aldri vært så fantastisk som det var der og da. Livsgnisten var tilbake, alt var helt topp.

6 mnd. Senere fikk hun seg kjæreste på ny, som da igjen betydde p-piller. Alt falt i grus. Igjen. Hun ville ikke være her mer, hun ville bort, alt var et h*lvete. Hvorfor var det sånn? Alt skulle jo være helt supert nå som hun hadde fått seg kjæreste og alt?!

Det skulle ta 4 år til, før hun la sammen to og to, og endelig skjønte hva som trigget denne depresjonen. P-pillene! Selvfølgelig, alt henger sammen nå.

Så ja, denne jenta er meg og jeg kan ikke skjønne at det måtte ta så lang tid for å forstå hva som egentlig var problemet. I dag er jeg pillefri og lykkelig. P-pillene kostet meg nesten livet.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men det er godt å få det ut et sted, uten at folk som kjenner meg, skal dømme deg nord og ned. Også er det greit å dele erfaringer med andre, er det ikke? :)

Anonymous poster hash: b8cca...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg begynte på p-piller ble jeg ekstremt deprimert. Andre faktorer spilte også inn på livssituasjonen min, men merket etter tre stopp/start med p-piller at de gjør i allefall ikke situasjonen bedre!

Jeg har vært uten i over et år og kommer aldri til å bruke hormonell prevansjon igjen. Jeg sliter nok i utgangspunktet, så p-piller vipper meg lett over kanten.

Skrevet

Tror folk reagerer veldig forskjellig på de forskjellige pilletypene, og det kan funke for mange å bytte merke. Jeg går på cerazette (minipille). Disse kan visst gjøre mange med depresjon verre, men jeg har ikke merket noen forskjell fra før jeg begynte med hormonell prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...