AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #1 Del Skrevet 11. september 2014 Hei, jeg har tysk prøve imorgen og jeg trenger hjelp , med noe. Vet noen hvordan jeg finner riktig form av ''mein'' og ''dein'' i nominativ og akkusativ? Jeg vet at det har noe med indirkete objekt osv gjøre, også at man må vite skjønnet på ordet, men mer vet jeg ikke. Kan noen for eksempel fylle ut setningen nedenfor? med riktig form for meine og forklare hvorfor? Kennst du __________ Mutter? Takk på forhånd Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #2 Del Skrevet 11. september 2014 Tysk prøve? Skjønnet? Enda bra det ikke er en norskprøve. Normalt er direkte objekt i akkusativ, indirekte i dativ. Setningen du viser til er verb-subjekt-direkte objekt (VSdO). Mutter er hunnkjønn, så skulle tro det blir "Kennst du meine Mutter?" Tysken min er riktignok litt rusten. Anonymous poster hash: 3b8c9...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #3 Del Skrevet 11. september 2014 Tysk prøve? Skjønnet? Enda bra det ikke er en norskprøve. Normalt er direkte objekt i akkusativ, indirekte i dativ. Setningen du viser til er verb-subjekt-direkte objekt (VSdO). Mutter er hunnkjønn, så skulle tro det blir "Kennst du meine Mutter?" Tysken min er riktignok litt rusten. Anonymous poster hash: 3b8c9...af5 Skriver ifra mobilen, så får ikke sett så mye over det, uansett spurte ikke deg om å rette norsken min. Takk for svar, men må jeg først finne ut om ordet (altså mutter i denne setningen) er akkusativ eller nomintaiv, og så finne ut hvilket kjønn? Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #4 Del Skrevet 11. september 2014 Skriver ifra mobilen, så får ikke sett så mye over det, uansett spurte ikke deg om å rette norsken min. Takk for svar, men må jeg først finne ut om ordet (altså mutter i denne setningen) er akkusativ eller nomintaiv, og så finne ut hvilket kjønn? Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 11. september 2014 #5 Del Skrevet 11. september 2014 Rekkefølgen er ikke så viktig, begge deler må jo på plass for at du skal kunne bøye ordet riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #6 Del Skrevet 11. september 2014 Rekkefølgen er ikke så viktig, begge deler må jo på plass for at du skal kunne bøye ordet riktig. Ok, men det er bare det jeg må kunne? nominativ - subjekt akkusativ - direkte objekt subjekt er substantivet i setningen. eks: lisa gir hanne boka.. boka = subjekt? Direkte objekt, hva er det igjen? Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #7 Del Skrevet 11. september 2014 Lisa er subjektet. Boka er objektet. Anonymous poster hash: 5a2c0...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #8 Del Skrevet 11. september 2014 Ok, men det er bare det jeg må kunne? nominativ - subjekt akkusativ - direkte objekt subjekt er substantivet i setningen. eks: lisa gir hanne boka.. boka = subjekt? Direkte objekt, hva er det igjen? Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Du har setningen ''Lisa gir Hanne boka'' Du spør det først, hva er verbet? det er å gi, det er verbalet i setningen Hvem er det som gir? Lisa, hun er dermed subjektet i setningen, og skal stå i nominativ Hva gir Lisa til Hanne? Boka, dermed er det D.O, og skal stå i akkusativ Setningen bli dermed Lisa gibt Hanne das Buch Anonymous poster hash: a8ace...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #9 Del Skrevet 11. september 2014 Du har setningen ''Lisa gir Hanne boka'' Du spør det først, hva er verbet? det er å gi, det er verbalet i setningen Hvem er det som gir? Lisa, hun er dermed subjektet i setningen, og skal stå i nominativ Hva gir Lisa til Hanne? Boka, dermed er det D.O, og skal stå i akkusativ Setningen bli dermed Lisa gibt Hanne das Buch Anonymous poster hash: a8ace...b2d Tusen takk for svar Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 11. september 2014 #10 Del Skrevet 11. september 2014 Ok, men det er bare det jeg må kunne? nominativ - subjekt akkusativ - direkte objekt subjekt er substantivet i setningen. eks: lisa gir hanne boka.. boka = subjekt? Direkte objekt, hva er det igjen? Anonymous poster hash: 43ebe...7c9 "Lisa gir hanne boka" har strukturen SViOdO. På tysk er her Lisa i nominativ, Hanne i dativ og boka i akkusativ. Merk at man ikke kasusbøyer egennavn bortsett fra i genetiv (samme som på norsk altså). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. september 2014 #11 Del Skrevet 11. september 2014 I tillegg kommer at zu geben er et verb som tar dativ. Det vil si, vedkommende som blir gitt noe, blir satt i dativ: Lisa gibt Hanne das Buch -> Lisa gibt ihr das Buch Liten huskeregel: Nominativ: rese (deR - diE - daS - diE) Akkusativ: nese (deN - diE - daS - diE) Dativ: mr mn (deM - deR - deM - den*) Genitiv: sr sr (deS - deR - deS - deR) * Dativ flertall er min venn, slutter alltid på en -N Her en link med oversikt over verb og verb+preposisjoner som får akkusativ eller dativ: http://de.scribd.com/doc/23466378/Verben-Mit-Dativ-Und-Akkusativ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. september 2014 #12 Del Skrevet 11. september 2014 Her er en bedre link: http://www.deutschegrammatik20.de/der-einfache-satz/verben-mit-akkusativ-dativ-nominativ-genitiv-praepositionalergaenzun/liste-verben-mit-akkusativ/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå