Gå til innhold

Trøst i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har observert opptil flere ganger når jeg henter sønnen min i barnehagen at personalet trøster barn i 1-2 års alder ved å prate rolig, men at det er ikke noe form for fysisk kontakt. Jeg tenker at det er normalt at man stryker på ryggen eller lignende og at rolig prat ikke er nok for sånne små. Hva er vanlig i barnehager generelt og hva mener dere andre?

Anonymous poster hash: 4b014...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg enig i, og jeg ser at de gir fysisk kontakt ved trøst i vår barnehage. De fleste barn har jo behov for det når de er så små. Jeg husker også hvor betryggende det var å kjenne fremmed parfymelukt på barnet mitt da han begynte i barnehage. Da følte jeg meg trygg på at han ble tatt godt hånd om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små barn skal ha så mye kos og fysisk kontakt siden den alderen er en "grunnleggende" alder. Å trøste barnet ved bare å prate rolig, uten å ta på fanget og gi kos og klem, faller meg veldig unaturlig. For meg er det en selvfølge å bruke dysisk kontakt ved trøst av så små

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage får barna kos og de får gjerne sitte på fanget hvis de vil.



Anonymous poster hash: f7b24...b03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage har det vært ett par tilfeller av at barn i tre-års alderen ikke har fått trøst når de har trengt det. De har rett og slett stått på en side av utearealet i barnehagen og grått mens TO av de ansatte har stått langt borte fra det og snakket med hverandre. Ved ett annet tilfelle som var litt likt måtte jeg bare gå inn og snakke med noen av de andre som jobbet der for å si at jeg håper barna får trøst når de trenger det, samt at jeg forklarte hva jeg hadde sett.

Det er ikke så lenge siden jeg så en artikkel i en nettavis om at barn sjelden får sitte på voksnes fang i barnehagen nå for tiden. Det er synd.

Jeg tror heldigvis at dette varierer fra barnehage til barnehage.



Anonymous poster hash: c3a9e...f69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøster og koser masse med barna. Også de store barna som vi har hatt på avdelingen. I dag fikk jeg seks klemmer da vi kom tilbake fra skogsturen av barna som vi hadde til i sommer.



Anonymous poster hash: 033fa...9c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss ser det ut som at den store, gode, varme , nære klemmen uteblir. Ser ofte barn som har slått seg blir holdt i hånden og snakket rolig til.

Før sommeren slo en gutt seg veldig stygt, og ble tatt med inn. Da jeg passerte avd for å hente tingene satt gutten (nettopp fylt 3 år), på sofaen med en voksen ved sin side og en på krakken foran han. Gutten blødde fra munnen og kutt i pannen. Jeg reagerte på at han ikke ble trøster tilstrekkelig

Anonymous poster hash: d02c6...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

I barnehagen til barna, blir hvertfall mine barn møtt med varme klemmer.

Har blitt fortalt at minsten hvertfall elsker når de "rundsusser" han, og ler seg helt skakk.

Der sitter de ofte med både ett og to barn på fanget og koser og slapper av.

På eldste sin avdeling er det også gode klemmer og varme fang, om barna trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ett fang å sitte på eller en klem å gi vist det trengs. Synes det sitter ett eller også fler barn samtidig på fange mitt store deler av dagen.

Kunne ikke falle meg inn å ikke trøste ett barn som har slått seg uten å gi en klem eller 100 :)

Men man må også huske på at ikke alle barn vil ha klemmer og sitte på fanget da de er lei seg, eller har slått seg. De vil gjerne være i fred til de får roet seg selv.

Utrolig frustrerende da man gjerne vil trøste, og gjøre alt bedre. Men man må respektere at noen barn vil ha det sånn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i barnehage, og er raus med både klemmer og trøst, hvis barna trenger eller ønsker det. Det er mange barn som ikke vil ha trøst når det har skjedd noe, og løper unna, eller bare trenger å vite at noen er nær og venter til barnet er klar til å bli trøstet/vil snakke om det som har skjedd.

Når man kommer utenfra og ikke kjenner barna det er snakk om, og ser bruddstykker av en situasjon kan nok nye også misforstås. Jeg tror og håper at folk flest som jobber i barnehage går langt for å skape trygge og gode relasjoner til barna de har i barnehagen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får frøkna mi alt det hun skulle ønske av klemmer fra personalet, men jeg vet at frykt for pedofile gjør at andre barnehager har regler mot å ha barn på fanget, rundnusse og gi klemmer. De ansatte skal bare prate rolig til ungen og satse på at det er nok, noe det dessverre så altfor sjeldent er. Det er trist. :(



Anonymous poster hash: f84a5...4dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en i en barnehage som sa at hun aldri gav klemmer fordi hun var så lei av å få snørr og griseriet klint på seg. Så jeg tviler ikke på at det forekommer. Blir helt sjokkert av slike holdninger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til mine barn har de ansatte nesten alltid ett eller to barn på fanget. Og det ser ut som det er en selvfølge at de som trenger trøst får kos og trøst og fang.

Det klemmes masse, og de voksne virker genuint glade i barna! (Og barna i dem.)



Anonymous poster hash: 3e83f...c0e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i, og jeg ser at de gir fysisk kontakt ved trøst i vår barnehage. De fleste barn har jo behov for det når de er så små. Jeg husker også hvor betryggende det var å kjenne fremmed parfymelukt på barnet mitt da han begynte i barnehage. Da følte jeg meg trygg på at han ble tatt godt hånd om.

Som jeg skulle sagt det selv.

For min del er det viktigere at barna får kose så mye de vil, sitte på fanget og slappe av og lese en bok eller skravle, enn at de skal gå på lange turer, lage store formingsprosjekter og slikt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Jeg jobbet med en i en barnehage som sa at hun aldri gav klemmer fordi hun var så lei av å få snørr og griseriet klint på seg. Så jeg tviler ikke på at det forekommer. Blir helt sjokkert av slike holdninger!

For en dårlig holdning å ha i en barnehage! :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er førskolelærer og jobber med ettåringer i barnehage.. Jeg mener at grunnlaget for all læring og utvikling ligger i god omsorg fra voksenpersonene i barnets liv.. Og i god omsorg legger jeg varme, nærhet, trygghet, tilstedeværelse og ro..

Men jeg merker meg at flere av mine kolleger kommenterer at jeg altfor lett tar barna opp på fanget eller i armene, og dette er en holdning jeg ikke forstår. SELVSAGT får barna komme opp i fanget, både når de er lei seg og når de trenger en trygg havn.. Jeg koser og klemmer på hver eneste en av disse småtrollene mine hver eneste dag og jeg mener at det burde falle seg helt naturlig når man jobber med små barn :hjerte:



Anonymous poster hash: c737b...c4a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og jobber med ettåringer i barnehage.. Jeg mener at grunnlaget for all læring og utvikling ligger i god omsorg fra voksenpersonene i barnets liv.. Og i god omsorg legger jeg varme, nærhet, trygghet, tilstedeværelse og ro..

Men jeg merker meg at flere av mine kolleger kommenterer at jeg altfor lett tar barna opp på fanget eller i armene, og dette er en holdning jeg ikke forstår. SELVSAGT får barna komme opp i fanget, både når de er lei seg og når de trenger en trygg havn.. Jeg koser og klemmer på hver eneste en av disse småtrollene mine hver eneste dag og jeg mener at det burde falle seg helt naturlig når man jobber med små barn :hjerte:

Anonymous poster hash: c737b...c4a

Håper du er førstelærer på min datters avdeling. :)

Bare det at du kaller dem "småtrollene mine" viser at du er glad i dem. Jeg jobber selv i skolen, og mener at man gjør en mye bedre jobb om man faktisk tillater seg selv å bli glad i barna man jobber med. Og ved å si det du sier, viser det at det er netopp det du gjør. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er førstelærer på min datters avdeling. :)

Bare det at du kaller dem "småtrollene mine" viser at du er glad i dem. Jeg jobber selv i skolen, og mener at man gjør en mye bedre jobb om man faktisk tillater seg selv å bli glad i barna man jobber med. Og ved å si det du sier, viser det at det er netopp det du gjør. :)

Jeg klarer ikke å forstå at man kan jobbe med barn på denne måten uten å bli glad i de.

For tiden jobber jeg litt rundt om i barnehagen vår, og jeg har litt over 50 barn som er "barna mine".

Kom for en ukes tid siden en liten gutt på 2år bort til meg. Han legger begge hendene sine på kinnene mine, klemme de godt og sier: Lille vennen, jeg er så glad i deg :)

Det smeltet jo hjerte mitt helt, for det har jo jeg gjort med barna flere ganger...

Da jeg sa til han: Å jeg er glad i deg vennen.

Så svarte han: Det vet jeg jo :)

Mange barn rundt om har det ikke like greit hjemme, og derfor er det å viktig for meg at de i hvertfall vet at noen er glad i de. Å at de har ett trygt sted, enten det er i barnehagen eller skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nok hender og folk så skulle alle barn fått den omsorgen de trenger, men regjeringen og staten, kommunen og alle private barnehager tenker bare på penger og sparing og sparing. Derfor er alle bhg manko i folk. 4 voksne på 24 barn sier seg selv at ikke alle barn får bli kost med og tatt på fanget. Dette er harde fakta foreldrene lukker øynene for. Samme i eldreomsorgen.....det er ikke nok folk til å gå tur med dem ute i frisk luft, eldre ligger i sengene sine tl langt på dag osv. Nei OMSORG vet dere, DET tjener INGEN penger på, så derfor er det slik i ALLE områder.



Anonymous poster hash: 70333...f4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...