Gå til innhold

Edderkoppfobi. Livredd.

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag oppdaget jeg har at jeg angorafobi. Jeg bor i en liten studenleilighet på 15kvm med eget bad og soverom - ja det er kjempelite. Og i dag åpnet jeg klesskapet i stua og der falt det ned en død edderkopp. Jeg kastet den i do og tok på meg en jakke fra skapet. Det neste som skjer er at jeg kjenner noe i nakken, av ren refleks tok jeg meg i nakken og der ramler en STOR edderkopp ned på gulver og kryper under sengen min :( Jeg er livredd store edderkopper jeg ikke har kontroll på hvor er hen, spesielt fordi soverommet er kjempe lite og jeg hadde mange bagger under sengen så jeg klarte ikke finne den. Enevendte soverommet, snudde sengen på hodet og nå ligger jeg på badet og må tilbringe natten her. Den kom jo fra stua, og jeg sendte den inn på soverommet så badet er det eneste "trygge" stedet. Haha, en smule gal kanskje med det å IKKE finne den er helt forferdelig. Nå ligger riktignok alle baggene fra under sengen, tepper og andre ting i fellesgangen. Haha. Det verste er at jeg er student i ny by og kunne ikke akkurat ringe klassevenninner jeg akkurat har blitt kjent med og spurt om å sove der. Savner kjæreste og familien min hinsides mye nå, som befinner seg 3 timer unna :( Føler meg hjelpesløs uten støvsuger eller noe til å ta knekken på de. Bor i 3.egt men bygget jeg bor i er kjempegammelt og det er sprekker mellom parketten og veggen som jeg fant spindelvev i, har riktignok teipet de igjen. Men tanken på at det er edderkopper i klesskapet mitt er ikke noe deilig.

Vil ikke være hjemme, og vil absolutt ikke legge meg på soverommet eller på stua. Føler meg som fange i eget hjem. De som ikke har angst for edderkopper synes nok dette er helt latterlig, men angst er ikke bare bare.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Ja,jeg vet de ikke dreper meg men det går på psyken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rydd og vask hele leiligheten, gå å kjøp deg permetrin, spray langs alle lister og i hvert hjørne, og luft ut.

Det skulle ta knekken på de hvis det er noen flere :)

Skrevet

Forstår deg godt og håper du fikk noe søvn i natt. Det er dessverre som med andre fobier, når man er så redd at man ikke klarer å leve normalt så bør man ta tak i det. Det er absolutt mulig å øve seg opp til å ikke være redd lenger!

Jeg fikk hjelp av å eksponere meg, det betydde i første omgang at jeg leste om edderkopper på wikipedia og andre sider. Fikk et tips om å starte med hoppeedderkopper, leste om hva de spiser, hvor de lever osv. Senere klarte jeg å se videoer på youtube. Ettersom jeg lærte mer og mer fakta om norske edderkopper gikk sakte men sikkert skrekken over til en slags mild fascinasjon. Det var ikke behagelig i starten! Jeg måtte ta det i et rolig tempo. Jeg liker fremdeles ikke store husedderkopper, men jeg skriker ikke når jeg ser en og jeg får sove selv om det er en i rommet. Jeg har til og med har hatt vevkjerringer på hånden helt frivillig (men jeg grøsset litt, må innrømme det).

Jeg tok et valg om å ta kontroll over fobien, hvis jeg klarer det så kan du også! Men du må ønske det selv.

Anonymous poster hash: ecdeb...285
Skrevet

jeg er også livredd for edderkopper! tør ikke å støvsuge de heller for er redd for at de overlever og krabber ut igjen. ser jeg en edderkopp sprayer jeg den med Jif eller setter et glass over den. tør ikke ta de med papir før de allerede er døde. jeg hadde en svær edderkopp under et glass i en uke. den døde aldri! mens små edderkopper dør fort under glass. til slutt måtte jeg bare ta et ark under glasset og få den ut. ganske smart! kan legge til at jeg hysterisk ringte mamma før jeg klarte å sette glasset over den svære. i en alder av 25 år.

Skrevet

Vi hadde sånne svære kjelleredderkopper (tror jeg de blir kalt) i to av leilighetene vi har bodd i.

De er jo rett og slett digre og jeg har faktisk HØRT de tasse over gulvet før jeg i det hele tatt så dem!

Ved tidligere erfaring, der jeg brukte en halvboks med insektspray på en som utrolig nok overlevde, måtte støvsugeren til!

Men som du over her skrev, jeg var redd de skulle krype ut igjen.

Det jeg da gjorde etter at den var sugd opp, var å holde den "slangen" høyt opp i været mens støvsugeren fremdeles var på i et på minutter.

Tredde en sånn gjennomsiktig liten plastpose på og teipet som en gud rundt!

Lot støvsugeren få ferie i noen dagen og posen var fremdeles tom!

De krøp aldri ut igjen.

Så jeg vil anbefale mitt pose og teip triks til dere, veldig beroligende å se den tomme posen :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har og fobi. Det er så slitsomt!!

Jeg støvsuger ALDRI edderkoppene. Ser for meg at det er et himmelrike for edderkoppene med støv, matrester og div.. Så formerer de, og kommer ut lang tid etterpå.

Jeg kjøper den rosa hårsprayen på HM, den billige, og sprayer de i hjel.

Anonymous poster hash: 5f010...7b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...