AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Jeg har hatt jernmangel i flere år nå. Har tatt Niferex kapsler 100 mg og Floradix jernekstrakt utenom. Det har hjelpt litt men ligger fortsatt langt under normalen. (verdien nå er 11, normalen skal det være fra 18 og oppover) Nå vurderer legen å gi meg jernsprøyter. Er det noen her som har erfaring med disse, mtp. bivirkninger osv..? Er det hver uke man må ta sprøyter og hvor lenge skal man behandles? Anonymous poster hash: 64977...e5a
Tabudrue Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Litt usikker på hvilke blodprøver det er snakk om her, ferritin eller Hb, men gjetter på den første da 18 i hb ville vært sjeldent høyt for en kvinne Med jernsprøyter antar jeg det er snakk om B12 sprøyter? Hyppighet på behandlingen kommer ofte ann på grunnen til jernmangelen. Mange starter med en sprøyte daglig i 5 dager og fortsetter med en vedlikeholdsdose hver 3 mnd bare, dette litt avhengig av underliggende årsaker, og forventet utfall egentlig, så vanskelig for oss å si noe om hva han tenker for deg. Forøvrig er det ikke så mange bivirkninger å bekymre seg over, utslett er vel det vanligste, men igjen veldig sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Litt usikker på hvilke blodprøver det er snakk om her, ferritin eller Hb, men gjetter på den første da 18 i hb ville vært sjeldent høyt for en kvinne Med jernsprøyter antar jeg det er snakk om B12 sprøyter? Hyppighet på behandlingen kommer ofte ann på grunnen til jernmangelen. Mange starter med en sprøyte daglig i 5 dager og fortsetter med en vedlikeholdsdose hver 3 mnd bare, dette litt avhengig av underliggende årsaker, og forventet utfall egentlig, så vanskelig for oss å si noe om hva han tenker for deg. Forøvrig er det ikke så mange bivirkninger å bekymre seg over, utslett er vel det vanligste, men igjen veldig sjeldent. Takk for svar Jeg tror det er ferritin. Det er ikke funnet noe bestemt årsak til jernmangelsen me jeg mistenker selv at det skyldes litt lite jern i kostholdet og muligens kraftige mensblødninger. Må jeg til legen hver gang disse sprøytene skal settes? Anonymous poster hash: 64977...e5a
Tabudrue Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Igjen litt avhengig av hvor ofte dette blir, men ofte har jeg inntrykk av at man reiser til legen og får satt dem der (helsesekretæren setter dem ofte, så er ikke alltid nødvendig med en egen legetime for dette). Jeg veit jeg har venner og bekjente som hjelper familiemedlemmer med å sette dem, eller setter dem på seg selv etter lang tids behandling, men nå skal det sies at de er helsearbeidere da;) Hør med legen din, men jeg anbefaler jo å få noen som kan sette sprøyter til å gjøre det
fresia Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 (endret) er ikke B12-mangel noe helt annet enn jernmangel? har selv hatt helt tomme jernlagre, men manglet ikke B12. TS: har du prøvd høyere dose jern? jeg måtte ta 200 mg for at det skulle ha noen effekt Endret 10. september 2014 av fresia
Gjest Vevila Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Har ikke prøvd jernsprøyter, men har fått det intravenøst(blir vel litt det samme?) Merket absolutt ingen bivirkninger i alle fall, men ellers burde vel legen opplyse om dette?
Tabudrue Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 er ikke B12-mangel noe helt annet enn jernmangel? har selv hatt helt tomme jernlagre, men manglet ikke B12. TS: har du prøvd høyere dose jern? jeg måtte ta 200 mg for at det skulle ha noen effekt Jo, men ubehandlet B12 mangel vil etterhvert føre til lave jernverdier, men jeg hoppa vel kanskje litt kjapt på den konklusjonen der, skal innrømme det. Er bare så uhyre sjeldent at jeg har vært borti injeksjoner med jern som ikke har vært intravenøst. Men i såtilfelle er det fortsatt ei sprøyte som settes i en muskel eller rett i blodet hos en lege, hvor ofte og lang behandling avhenger likevel av verdiene dine og hva legen tenker er best for deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå