Muscae Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Er det riktig at man skal betale det samme (makspris fastsatt av regjeringen) for en barnehage som er åpen ti timer om dagen, som en barnehage som er åpen ni eller åtte timer om dagen? En barnehage er åpen fra 7.00 - 17.00 = 50 timer i uken En barnehage er åpen fra 7.30 - 16.30 = 45 timer i uken En barnehage er åpen fra 7.30 - 16.00 = 40 timer i uken Er det riktig at disse barnehagene krever den samme betalingen, når tilbudet er så ulikt? Et annet eksempel: En privat barnehage har åpent ti timer, og har en makstid på ti timer for dagen (nesten ingen benytter ti timer hver dag, men tilbudet er der, dersom det er behov) En annen, kommunal barnehage, har makstid på 8,5 timer hver dag, selv om barnehagen er åpen lenger. Dersom barnet er i barnehagen når den åpner, må barnet bli hentet etter 8,5 timer, ellers må foreldrene betale ekstra. Er dette riktig? 1
LilleBallerina Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 (endret) Nei, det høres ikke riktig ut. Edit: Det som også forundrer meg er at bemanningsnormen er den samme... Men det er en annen diskusjon Endret 9. september 2014 av LilleBallerina
Muscae Skrevet 9. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2014 Nei, det høres ikke riktig ut. Edit: Det som også forundrer meg er at bemanningsnormen er den samme... Men det er en annen diskusjon Ja, en barnehage med kortere åpningstid har jo mye bedre bemanning morgen og ettermiddag, enn en barnehage med lengre åpningstid. (Og dette blir selvfølgelig brukt som et argument for å ikke utvide åpningstiden... *sukk*)
Gjest Kritisk Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Er det riktig at man skal betale det samme (makspris fastsatt av regjeringen) for en barnehage som er åpen ti timer om dagen, som en barnehage som er åpen ni eller åtte timer om dagen? En barnehage er åpen fra 7.00 - 17.00 = 50 timer i uken En barnehage er åpen fra 7.30 - 16.30 = 45 timer i uken En barnehage er åpen fra 7.30 - 16.00 = 40 timer i uken Er det riktig at disse barnehagene krever den samme betalingen, når tilbudet er så ulikt? Et annet eksempel: En privat barnehage har åpent ti timer, og har en makstid på ti timer for dagen (nesten ingen benytter ti timer hver dag, men tilbudet er der, dersom det er behov) En annen, kommunal barnehage, har makstid på 8,5 timer hver dag, selv om barnehagen er åpen lenger. Dersom barnet er i barnehagen når den åpner, må barnet bli hentet etter 8,5 timer, ellers må foreldrene betale ekstra. Er dette riktig? Høres merkelig ut at man skal betale ekstra. Det har jeg aldri hørt om før. Ellers vet jeg at betalingene er ca lik over hele fjøla uansett åpningstider. Men at prisene på mat varierer fra bhg til bhg, privat/kommunal. Dem sier jo at barnet helst ikke skal være mer enn 8 timer om dagen, men har aldri opplevd at folk har måttet betale ekstra om de må være der 9 timer fordi foreldrene har lang pendelvei. Merkelig opplegg... Hadde meldt ifra til den personen som har hovedansvar for alle bhg i kommunen. Maks pris er maks pris uansett.
Muscae Skrevet 9. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2014 Høres merkelig ut at man skal betale ekstra. Det har jeg aldri hørt om før. Ellers vet jeg at betalingene er ca lik over hele fjøla uansett åpningstider. Men at prisene på mat varierer fra bhg til bhg, privat/kommunal. Dem sier jo at barnet helst ikke skal være mer enn 8 timer om dagen, men har aldri opplevd at folk har måttet betale ekstra om de må være der 9 timer fordi foreldrene har lang pendelvei. Merkelig opplegg... Hadde meldt ifra til den personen som har hovedansvar for alle bhg i kommunen. Maks pris er maks pris uansett. Det er kommunestyret som har bestemt det. Det gjelder alle de kommunale barnehagene i kommunen her. Alle barnehagene er åpne ni timer, men man får altså ikke ha barnet der mer enn 8,5 timer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Det er kommunestyret som har bestemt det. Det gjelder alle de kommunale barnehagene i kommunen her. Alle barnehagene er åpne ni timer, men man får altså ikke ha barnet der mer enn 8,5 timer. Hva må man betale for å være for sen? Jeg er 8 timer på jobb, og har 10 min reisevei mellom jobb og bhg. Men - det skjer jo ofte at veiarbeid/ulykker osv forsinker minst ti min. Anonymous poster hash: 42b02...509
Gjest Kritisk Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Det er kommunestyret som har bestemt det. Det gjelder alle de kommunale barnehagene i kommunen her. Alle barnehagene er åpne ni timer, men man får altså ikke ha barnet der mer enn 8,5 timer. Mener at dette skal være feil. regjeringen har jo satt en maks pris. Da tror jeg at jeg hadde søkt opp dette i forhold til hva som er satt av de og tatt det til fylkesmann. Skal jo være likt i alle kommuner dette med betaling over hele landet. Det er satt en maks pris, da må de sette maks prisen ned slik at det ikke blir dyrere for foreldre å ha barn i nettopp denne kommunen.
Gjest Kritisk Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Mener at dette skal være feil. regjeringen har jo satt en maks pris. Da tror jeg at jeg hadde søkt opp dette i forhold til hva som er satt av de og tatt det til fylkesmann. Skal jo være likt i alle kommuner dette med betaling over hele landet. Det er satt en maks pris, da må de sette maks prisen ned slik at det ikke blir dyrere for foreldre å ha barn i nettopp denne kommunen. Hadde kontaktet media også, for dette er en problemstilling som opptar mange, og jeg mener dette er feil ut ifra bestemmelsene på maks pris.
Muscae Skrevet 9. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2014 Hva må man betale for å være for sen? Jeg er 8 timer på jobb, og har 10 min reisevei mellom jobb og bhg. Men - det skjer jo ofte at veiarbeid/ulykker osv forsinker minst ti min.Anonymous poster hash: 42b02...509 Det er jeg faktisk usikker på... Jeg tror ikke det er like mye som om man henter etter stengetid, som er 250 kr per påbegynte time. Vil tro det er en mer symbolsk sum, men det føles likevel ikke riktig, at i enkelte barnehager har man makspris for ti timer, mens i andre må en betale ekstra om en er der ni timer...
Muscae Skrevet 9. september 2014 Forfatter #10 Skrevet 9. september 2014 Jeg har ikke barn i barnehagen altså, jeg jobber der. Jeg vet det er stor misnøye blant foreldrene pga åpningstid. Jeg bor på et lite sted, og de aller fleste jobber sånn at de rekker å hente og levere. Men det er blant annet ikke videregående her, da må en pendle. Så for unge alenemødre uten utdannelse går det faktisk ikke an å bo her, ha barn i barnehagen og samtidig gjøre ferdig videregående. Det er heller ikke mulig å pendle ut av bygda, med mindre man har en partner som kan hente eller levere i barnehagen. Dermed blir jo jobbmulighetene ganske små - du kan jobbe på sykehjemmet, på matbutikken, skolen, barnehagen eller den lokale fabrikken. Dette er umilig med på å hindre fraflytting fra bygda, og det gjør jo ikke til at folk med barn ønsker å bosette seg her. Alle forslag om å utvide åpningstiden blir møtt av en vegg, som sier "vi har et budsjett, og det må vi holde!"
LilleBallerina Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Selv om åpningstiden økes betyr jo det (dessverre) at det er like mange ansatte. Hva gjør at budsjettet blir annerledes? Strømforbruk? Jeg kan ikke nok om dette kjenner jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Hva må man betale for å være for sen? Jeg er 8 timer på jobb, og har 10 min reisevei mellom jobb og bhg. Men - det skjer jo ofte at veiarbeid/ulykker osv forsinker minst ti min. Anonymous poster hash: 42b02...509 Tror det kommer an på kommunen, her er det sånn at hvis man kommer for sent må man betale den ansatte for en time ekstra som er rundt 150 kr om jeg husker rett. Det gjelder enten man er 2 minutter for sent eller 20 minutter sen.Anonymous poster hash: 37ba3...6f0
Gjest Kritisk Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Jeg hadde tatt dette til høyere hold. Det høres ikke riktig ut, ihvertfall ikke slik det er bestemt på nasjonalt plan. Maks pris skal gjelde uansett. En ting er at om man kommer for sent etter stengetid at man må betale ekstra, men når bhg fortsatt er åpen og man skal frem og tilbake til jobb, gjerne har litt kjørevei så kan dem ikke ha sånne absurde regler. Hadde blitt stressa som ansatt om jeg skulle holdt styr på hvem som kom 2 min for sent eller ikke. For ikke snakke om hvor stressa jeg hadde blitt som forelder ved å måtte rasekjøre fra jobb for å rekke å hente innen det hadde gått 8,5 time fra jeg leverte, risikert å kjøre meg ihjel på veien. Nei vet du hva! 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Det burde da ikke spille noen som helst rolle hvor lenge barnehagen er åpen da plassen til deres barn koster mye mer en den lille egenandelen som betales. Mao absolutt alle får sponset barnehageplassen med ganske mye og nå skal det i tillegg krangles på at noen har åpent en time kortere. Vær glad for at dere ikke betaler det plassen faktisk koster og at staten tar på seg den regningen!Anonymous poster hash: 32c45...020 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Det burde da ikke spille noen som helst rolle hvor lenge barnehagen er åpen da plassen til deres barn koster mye mer en den lille egenandelen som betales. Mao absolutt alle får sponset barnehageplassen med ganske mye og nå skal det i tillegg krangles på at noen har åpent en time kortere. Vær glad for at dere ikke betaler det plassen faktisk koster og at staten tar på seg den regningen!Anonymous poster hash: 32c45...020 det er jo ikke det det er snakk om her da, det er at barnet maks kan være i bhg 8,5 time, så om mor kommer og henter når barnet har vært der i 9 timer så må man betale ekstra for det selvom bhg fortsatt er åpne. De fleste har jo litt kjørevei til og fra jobb i tilegg til at de jobber 8 timer, da blir det fort opp mot 9 timer i bhg de fleste dager i uken om man ikke er heldig å har andre som kan hente. Jeg er alenemor hvor bf ikke stiller opp i det hele tatt, og med null familie så er jg den som må kjøre og hente hver dag, og da kan det bli lange dager for min datter iblant. Det hadde ikke gått om jeg skulle betalt ekstra for at hun er der ti min mer enn 8,5 time feks. En ting er jo hvor lenge bhg er åpen, for det vil variere fra bhg til bhg, en annen ting er denne absurde regelen som denne bhg har innført. Gjør det komplett umulig for mange å få hverdagen til å gå opp. Og ja vi betaler en egenandel for bhg, men ser vi over til Sverige feks så er barnehage nesten gratis. Hadde det vært bedre om vi hadde det slik som for 12 år siden? da enkelte måtte betale 7-9000 for en bhg plass? Foreslår du leser hva ts har skrevet en gang til, for du har ikke fortstått hva tråden handler om her. Jeg har reist litt rundt i verden og Norge er på topp over bhg priser. Anonymous poster hash: 8db81...a35
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Tror heller det er du som ikke har skjønt hva ts skriver. Hun nevner en maxpris og spør om det er riktig at alle skal betale den selv om barnehager har forskjellig åpningstid. I det andre eksempelet spør hun om man burde betale om barnehagen selv setter opp et tillegg dersom barnet er der etter maxtid. Det finnes ikke noe som tilsier at det skal det og er kun en oppfinnelse fra barnehagens side. Og er i så fall ikkr riktig. Det jeg oppfatter ts spør om i hoveddelen er om det er riktig at samme pris skal betales for en barnehage med åpningstider på 8, 9 og 10 timer. Det er riktig. Så jeg har faktisk lest hva som står skrevet.Anonymous poster hash: 32c45...020 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #17 Skrevet 10. september 2014 Tror det kommer an på kommunen, her er det sånn at hvis man kommer for sent må man betale den ansatte for en time ekstra som er rundt 150 kr om jeg husker rett. Det gjelder enten man er 2 minutter for sent eller 20 minutter sen.Anonymous poster hash: 37ba3...6f0 Skulle bare mangle. Respektløst ovenfor de ansatte å hente i siste liten eller for sent. Anonymous poster hash: 3c724...96b 1
absinthia Skrevet 10. september 2014 #18 Skrevet 10. september 2014 I de alle barnehager jeg har vært borte i som har åpen fra f.eks 7.45-16.15, fullt mulig å søke om utvidet åpningstid for ditt barn om man har behov for det, uten at man må betale noe ekstra.
SmallTalk Skrevet 10. september 2014 #19 Skrevet 10. september 2014 (endret) Jeg har ikke barn i barnehagen altså, jeg jobber der. Jeg vet det er stor misnøye blant foreldrene pga åpningstid. Jeg bor på et lite sted, og de aller fleste jobber sånn at de rekker å hente og levere. Men det er blant annet ikke videregående her, da må en pendle. Så for unge alenemødre uten utdannelse går det faktisk ikke an å bo her, ha barn i barnehagen og samtidig gjøre ferdig videregående. Det er heller ikke mulig å pendle ut av bygda, med mindre man har en partner som kan hente eller levere i barnehagen. Dermed blir jo jobbmulighetene ganske små - du kan jobbe på sykehjemmet, på matbutikken, skolen, barnehagen eller den lokale fabrikken. Dette er umilig med på å hindre fraflytting fra bygda, og det gjør jo ikke til at folk med barn ønsker å bosette seg her. Alle forslag om å utvide åpningstiden blir møtt av en vegg, som sier "vi har et budsjett, og det må vi holde!" Jeg bor på et sånt sted som du beskriver og her har vi to barnehager, en privat og en kommunal. Den private barnehagen har hele tiden hatt en åpningstid som tilsier at det faktisk er mulig å bruke den for alle som bor her, uansett hvor de jobber, imens den offentlige barnehagen hadde inntil nylig en åpningtid fra 08-16. Gjett hvilken barnehage som har vært mest populær og hvilken barnehage som har måttet endre åpningstidene sine? Den private barnehagen åpner kl 0645 og stenger kl 1715. Det høres sikkert ut som om den åpner grytidlig (og det er jo egentlig det), men når morgenskiftet på den lokale fabrikken starter kl 0700, så må det nesten bli sånn. Alternativet er jo at folk ikke kommer seg på jobb. I tillegg så bor det mange pendlere her og da må man nesten ta høyde for at folk faktisk må kjøre til og fra jobb i tillegg til en arbeidstid på 8 timer. Den offentlige barnehagen har nå måttet utvide åpningstidene sine fra kl 07-17 av de samme årsakene, hvis ikke er det kun de som jobber på sykehjemmet her i bygda som hadde kunnet bruke barnehagen. Endret 10. september 2014 av SmallTalk
Nique Skrevet 10. september 2014 #20 Skrevet 10. september 2014 Det høres veldig spesielt ut. Om bhg har åpningstid fra 7-17, så skal vel barn med 100% plass kunne være der hele åpningstiden vel? Bhg vår, kommunal, har åpnet fra 06:45 til 17:15, og der er flere barn, inkludert vårt, som er der fra 7-17. +/- Sånn må det bli med 8 timers arbeidsdag, og reiseveg til byen. Og i tilfelle noen reagerer på all tiden barnet er i bhg, nei, vi har ikke luksusforbruk, men er to voksne i lavtlønnede yrker, med boliglån og vanlig forbruk. Så redusert arbeidstid er ikke ett alternativ for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå