Gå til innhold

Svetter mye i ansiktet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 16 år og jeg har et problem. Jeg svetter veldig mye i ansiktet, spesielt på morgenene. Selv om det ikke er så veldig varmt så svetter jeg, og jeg synes dette er veldig problematisk fordi jeg merker at det har mye å si på selvfølelsen og det er også ganske slitsomt å hele tiden måtte tørke seg i ansiktet og alltid ha papir tilgjengelig. Av en eller annen grunn kommer svetten med en gang jeg begynner å være litt aktiv om morgenen, når jeg er hjemme merker jeg det ikke, men så fort jeg går utenfor huset og begynner å gå litt så kommer det. Etter omtrent en time svetter jeg ikke mer, men det er fortsatt en ganske så ubehagelig måte å starte dagen på.. Dette skjer hver dag og jeg har sluttet å sminke meg fordi det uansett bare forsvinner så fort svetten kommer. Jeg synes dette er veldig ubehagelig fordi jeg kan se på andre at de synes at det er veldig ekkelt. Håper noen her kan hjelpe meg, for jeg begynner nesten å bli litt desperat, og jeg vil sette stor pris på all mulig hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååh, det er som at jeg skulle skrive det selv!

Jeg gikk/syklet på skolen, og var veldig svett i ansiktet når jeg kom inn i varmen, umulig å ha på seg briller for de dugget bare første halvtimen..

Men jeg fant ut en ting som virker for meg! Når jeg kom frem så gikk jeg rett på do entur og hadde hendene en stund under iskaldt vann! Vet ikke hvorfor dette virker, men er som at alt kjøler seg ned og sender signal om det i hele kroppen :fnise:

Anbefaler å prøve det, sjekk om det funker for deg :)

Skrevet

Ååh, det er som at jeg skulle skrive det selv!

Jeg gikk/syklet på skolen, og var veldig svett i ansiktet når jeg kom inn i varmen, umulig å ha på seg briller for de dugget bare første halvtimen..

Men jeg fant ut en ting som virker for meg! Når jeg kom frem så gikk jeg rett på do entur og hadde hendene en stund under iskaldt vann! Vet ikke hvorfor dette virker, men er som at alt kjøler seg ned og sender signal om det i hele kroppen :fnise:

Anbefaler å prøve det, sjekk om det funker for deg :)

Hmm, kanskje jeg skal prøve det :) Tusen takk for tips!

Skrevet

Det kalles hyperhidrose (lokalisert hyperhidrose om du kun har i enkelte områder). Det kan være svært hemmende sosialt.

Man har noen behandlingsalternativer:

1) Thorakal sympatectomi (ETS). Man må da få henvisning til thorakskirurgisk avd ved Ullevål, Riksen eller A-hus. Ulempen er at man kan oppleve å svette andre steder på kroppen etterpå (men det skjer ikke med alle, og de fleste opplever det som mindre plagsomt enn de opprinnelige plagene).

2) Dridase eller Egazil. Man kan få Egazil skrevet ut av fastlege. Dridase må skrives ut av hudlege. Vet det er en lang tråd om Dridase (Ditropan) her inne, og mange har effekt av dette.

3) Botox. Ulempen er at du må gå privat og betale for det selv. Og det må gjentas etter 6-12 måneder. Svetteklinikken.no eller en del private klinikker gjør dette.

4) Aluminiumsklorid som Stop-24 o.l. Ofte virker det ikke så godt om plagene er uttalte.

Anonymous poster hash: 98023...3a3

Skrevet

Prøv det! Håper det hjelper deg også :)

Aluminiumsklorid bruker jeg under armene, kjøpes på apoteket. Kunne ikke levd uten det!

Ville ikke hatt den i ansiktet ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...