Gå til innhold

Kvinnelig og mannelig hjerne

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Her er en artig sak http://www.nrk.no/contentfile/web/web_flash/schrodinger/quiz/hjernetest-for-menn.html

Jeg fikk 110, men er ikke særlig maskulin og har ingen problemer med høyt testosteronnivå eller lavt østrogennivå. Er bare noe analytisk anlagt når jeg vender den siden til. Dessuten er jeg både musikalsk,kreativ og intuitiv, selv om denne testen vil ha meg til å tro noe annet. ;)

Haha, den testen der er jo bare sprøyt. Det står at jo lavere poengsum (altså mer maskulin hjerne) en kvinne har, jo større sannsynlighet for at hun har "lesbiske tendenser" (hva nå det måtte være) :fnise:

Jeg fikk 65 poeng :ler: Er hundre prosent heterofil og ser ikke på meg selv som spesielt maskulin på noen måte. Det som gjorde at jeg fikk den poengsummen, er nok hovedsakelig at jeg er dårlig på å gjøre mange ting på en gang og foretrekker å arbeide alene. Noe jeg ser på som hverken feminint eller maskulint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store spørsmålet kan jo uansett problemstilling vere om skilnaden er på grunn av arv eller miljø eller om skilnaden er større mellom ulike menneske enn mellom kjønna?

Igjen; who knows?

:)

Who knows? Det er jo forsket mye på dette. Det er ikke sånn at dette bare er noe vi kan gjette på, og at alle meninger og hypoteser er like sannsynlige og gode, vi har ganske god oversikt. Det er forholdsvis store forskjeller på hjernene til en gjennomsnittlig mann og en gjennomsnittlig kvinne, og forskjellen der er større enn forskjellen mellom to tilfeldige av samme kjønn. Alt er ikke alltid så himla relativt. Selvsagt finnes det bøttevis med unntak fra tendensen, og det hos begge kjønn, men det er betydelige forskjeller på "mannehjerner og kvinnehjerner".

Anonymous poster hash: 2a1df...51f

• Liker 1
Skrevet

Who knows? Det er jo forsket mye på dette. Det er ikke sånn at dette bare er noe vi kan gjette på, og at alle meninger og hypoteser er like sannsynlige og gode, vi har ganske god oversikt. Det er forholdsvis store forskjeller på hjernene til en gjennomsnittlig mann og en gjennomsnittlig kvinne, og forskjellen der er større enn forskjellen mellom to tilfeldige av samme kjønn. Alt er ikke alltid så himla relativt. Selvsagt finnes det bøttevis med unntak fra tendensen, og det hos begge kjønn, men det er betydelige forskjeller på "mannehjerner og kvinnehjerner".

Anonymous poster hash: 2a1df...51f

De forskjellene er vesentlig mindre enn det mange her liker å innbille seg. Iøyenfallende mange menn her som liker å lese forskning til egen fordel.

Anonymous poster hash: aace5...ed4

• Liker 4
Skrevet

Who knows? Det er jo forsket mye på dette. Det er ikke sånn at dette bare er noe vi kan gjette på, og at alle meninger og hypoteser er like sannsynlige og gode, vi har ganske god oversikt. Det er forholdsvis store forskjeller på hjernene til en gjennomsnittlig mann og en gjennomsnittlig kvinne, og forskjellen der er større enn forskjellen mellom to tilfeldige av samme kjønn. Alt er ikke alltid så himla relativt. Selvsagt finnes det bøttevis med unntak fra tendensen, og det hos begge kjønn, men det er betydelige forskjeller på "mannehjerner og kvinnehjerner". Anonymous poster hash: 2a1df...51f

Og det er stor forskjell på anatomiske og funksjonelle forskjeller. De funksjonelle forskjellene er nok større mellom individer enn mellom kjønn. Det er forøvrig ikke så store anatomiske forskjeller heller.

Eller har du lyst til å opplyse meg om hvilke forskjeller dette er?

Anonymous poster hash: 5b162...529

• Liker 1
Skrevet

Ja, mannlig prostitusjon retter seg også mest mot menn.

Anonymous poster hash: fc375...da8

Helt riktig. Det er menn som kjøper sex. Kvinner og menn selger til menn.

Anonymous poster hash: cdd15...d74

Skrevet

Haha, den testen der er jo bare sprøyt. Det står at jo lavere poengsum (altså mer maskulin hjerne) en kvinne har, jo større sannsynlighet for at hun har "lesbiske tendenser" (hva nå det måtte være) :fnise:

Jeg fikk 65 poeng :ler: Er hundre prosent heterofil og ser ikke på meg selv som spesielt maskulin på noen måte. Det som gjorde at jeg fikk den poengsummen, er nok hovedsakelig at jeg er dårlig på å gjøre mange ting på en gang og foretrekker å arbeide alene. Noe jeg ser på som hverken feminint eller maskulint.

Den testen hadde noen svaralternativet som du visste helt 100% på om var "kvinnelig"eller "mannlig",de var veldig typiske da. Jeg fikk 105poeng,men det har ikke noe med at jeg ikke har typiske feminine tanker,bare at tankene mine ikke er STEREOTYPISKE feminine. Feks det med å lese kart og sånn så er da kvinnelig hjerne den som ikke skjønner noenting,og mannlig den som leser uten problemer, men dette spiller på stereotyper som at menn er logiske,rasjonelle og baserer seg på fakta, og kvinner er følsomme,tenker på mye samtidig,og ikke flinke med beskrivelser sånn utenat.

Kvinner er stereotypisk flinkere til å multitaske,tenke forskjellige tanker samtidig og raskere, tenker kanskje ikke så faktabasert, og de er flinkere til å mikse inn føleleser og vise sympati og husker bedre.

Menn er stereotypisk flinkere til å tenke teknisk,rett frem og rasjonelt,gjerne uten å blande følelser eller stole på sin egen magefølelse ang noe som har skjedd.

Men når det kommer til den største forskjellen mellom kvinnelig og mannlig hjerne så er det at den kvinnelige ligger i hodet og den mannlige ligger mellom beina....høhøhø...

• Liker 1
Skrevet

lol. jeg tror jeg må finne meg en mann med et SKIKKELIG stort hode. Han har sikkert en tung hjerne og er supersmart. :fnise:

Skrevet

Den testen hadde noen svaralternativet som du visste helt 100% på om var "kvinnelig"eller "mannlig",de var veldig typiske da. Jeg fikk 105poeng,men det har ikke noe med at jeg ikke har typiske feminine tanker,bare at tankene mine ikke er STEREOTYPISKE feminine. Feks det med å lese kart og sånn så er da kvinnelig hjerne den som ikke skjønner noenting,og mannlig den som leser uten problemer, men dette spiller på stereotyper som at menn er logiske,rasjonelle og baserer seg på fakta, og kvinner er følsomme,tenker på mye samtidig,og ikke flinke med beskrivelser sånn utenat.

Kvinner er stereotypisk flinkere til å multitaske,tenke forskjellige tanker samtidig og raskere, tenker kanskje ikke så faktabasert, og de er flinkere til å mikse inn føleleser og vise sympati og husker bedre.

Menn er stereotypisk flinkere til å tenke teknisk,rett frem og rasjonelt,gjerne uten å blande følelser eller stole på sin egen magefølelse ang noe som har skjedd.

Men når det kommer til den største forskjellen mellom kvinnelig og mannlig hjerne så er det at den kvinnelige ligger i hodet og den mannlige ligger mellom beina....høhøhø...

Nettopp - det er stereotypier. Og stereotypier finnes egentlig ikke i virkeligheten, de er kun abstraksjoner.

Skrevet

Mannens hjerne er en halv kilo større. Derfor tenker menn mer, oppfinner mer, finner ut av mer, løser fler problemer. Det er i det store og hele den store forskjellen.

Anonymous poster hash: cb351...152

:sjokkert::fnise::laugh:

Anonymous poster hash: 708ff...ff4

Skrevet

lol. jeg tror jeg må finne meg en mann med et SKIKKELIG stort hode. Han har sikkert en tung hjerne og er supersmart. :fnise:

:fnise:

Anonymous poster hash: 708ff...ff4

Skrevet

Nettopp - det er stereotypier. Og stereotypier finnes egentlig ikke i virkeligheten, de er kun abstraksjoner.

Jepp.

De glemmer at man utvikler hjernen med kunnskap og pr idag så MÅ man tenke mer logisk.

Det er bare fjortiser som sitter og griner med vennina og er helt enige at han bare er så dust ass-uten å komme med noen gode råd. De fleste andre kvinner klarer å føle sympati med venninen men samtidig også komme med fakta.

La oss si en fyr hadde likt masse bilder til en ex og den nye dama ble usikker/sjalu. En manns råd ville kanskje vært å si at hun bare er dramaqueen,det bare er bilder osv imens en kvinnes råd ville vært å spørre den mannen hvordan han hadde tatt det hvis den nye dama hadde likt masse bilder av sin ex. Vi tenker mer "utviklet"og ser flere sider,imens menn er mer rett frem og ferdig med det.

Skrevet

Mannens hjerne er en halv kilo større. Derfor tenker menn mer, oppfinner mer, finner ut av mer, løser fler problemer. Det er i det store og hele den store forskjellen.

Halv kilo større? eller tyngre, den tyngden må jo ligge i pungen..

Anonymous poster hash: 58bd7...5e6

Skrevet

Elefanten har også en gigahjerne, men det hjelper da ikke. De er hjernen i forhold til kroppsstørrelsen som betyr noe. Hvordan forklarer vi ellers at jenter gjør det bedre enn gutter på skolen? Kvinnelige professorer, leger, ingeniører etc.? Kvinnen har blitt holdt tilbake pga. føding av barn, og fysisk svakhet. Har ikke noe med intelligens å gjøre.

Anonymous poster hash: 53b62...a2a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror en stor forskjell på menn og kvinner kan tilskrives hormonene, og ikke hjernens struktur som sådan. Kvinner blir gjerne sett på som litt mer "følsomme", og dette har med hormoner å gjøre, ikke hjernen som sådan. Jeg er ganske "mann" i personlighet helt til PMSen tar meg. Da blir jeg følsom, stressa og sur. Heldigvis varer det bare to-tre dager.

Skrevet

Elefanten har også en gigahjerne, men det hjelper da ikke. De er hjernen i forhold til kroppsstørrelsen som betyr noe. Hvordan forklarer vi ellers at jenter gjør det bedre enn gutter på skolen? Kvinnelige professorer, leger, ingeniører etc.? Kvinnen har blitt holdt tilbake pga. føding av barn, og fysisk svakhet. Har ikke noe med intelligens å gjøre.Anonymous poster hash: 53b62...a2a

Fordi skolen pr idag er mer tilrettelagt for jenter og fordi jenter blir kvotert inn på studier.

Hvis vi skal konkludere med at menn er logiske og rasjonelle og kvinner ikke så kan vi likegodt konkludere med at kvinner har omsorg og sympati mens menn er følelsesløse,hvis vi skaø være EKSTRA barnslige.

Skrevet

Fordi skolen pr idag er mer tilrettelagt for jenter og fordi jenter blir kvotert inn på studier.

Hvis vi skal konkludere med at menn er logiske og rasjonelle og kvinner ikke så kan vi likegodt konkludere med at kvinner har omsorg og sympati mens menn er følelsesløse,hvis vi skaø være EKSTRA barnslige.

Skolen er ikke mer tilrettelagt for jenter. Problemet er heller at man ikke lenger fordrer den nødvendige disiplin av elevene. Det rammer guttene i større grad, men det betyr ikke at skolen ikke er tilrettelagt for gutter. Det er i større grad et symptom på at oppdragelsen svikter, slik at guttebarn som trenger tydelige rammer ikke er godt nok forberedt på virkeligheten hjemmefra.

Anonymous poster hash: 5b162...529

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om at f.eks legestudier er åpne for kvotering? Her er det kun karakterer som gjelder. Nå er ca. 60% av legestudenter kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...