AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Hun har vært lagt inn før. Et år siden sist. Da var det frivillig. Hun hadde mistet sin mor og tok det svært tungt. Mistet sin far når hun var liten, og hun har en (halv)bror Min bror sier ikke noe. Kjører på og klager ikke. Faren er at han har lett for å ta på seg for mye og ende med å svime av. Har gjort det flere ganger. De har en datter fra før. Snart 9 år gammel. Min svigerinne har også en datter fra tidligere, men hun er voksen. Problemet er at de bor så langt unna. 3,5 time å kjøre. Jeg jobber i uka og har to barn selv. Har barnefri annen hver helg, så tenkte jeg kunne reise til de da om de vil ha litt hjelp. Husarbeid etc, slik at de får ledig tid til å være med hverandre. Men kan jeg gjøre noe mer? Redd for å mase og pushe på de. Blir litt rådvill. Hva skal egentlig til for å bli tvangsinnlagt? Har litt vansker med å forstå.. Anonymous poster hash: e9f68...4b5 1
LilleSnupp Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Fare for eget liv og helse vil jeg tro er en grunn til å bli tvangsinnlagt. 1
GammelKaktus Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Hvis de er til fare for seg selv eller andre så kan de bli tvangsinnlagt. De kan vel bli innlagt hvis de er i en psykose og... Det greieste er vel bare å spør om han trenger at du hjelper han med et eller annet. Og at du uansett har lyst til å ta deg en tur innom for å hilse på, kanskje invitere de ut på middag, eller kino, noe som ikke absolutt innebærer prat om det som har skjedd. Jenta har nok fått med seg mye som hun ikke skulle ha fått med seg, så det kan være greit å få tankene hennes over på noe annet. Iallfall inntil hun vil prate om det.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Kan du invitere datteren til å være hos dere en helg eller flere? Høstferien kommer jo også snart, kan være fint for henne og ha noe å se frem til.Anonymous poster hash: 50151...2b7 12
Snakkis Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Man kan bli tvangsinnlagt hvis man er så dupt deprimert at fagpersonell blir bekymret. Det kan være for at hun trenger ro til å komme seg. For alle de som snakker i uvitenhet om psykose å selvmordskandidat er dette feil. En bekymring fra fagpersonell om at hun er så deprimert at hun KAN defineres eller scores som det heter som en selvmordkandidat er nok. Støtt henne, hvis at dette kan skje de beste. Si du er her for henne å tenker på hun. Si hun nå må bruke tiden der til å komme seg til heltene :-) lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Still opp for barna. Anonymous poster hash: 3fd65...89f 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Spør om du kan komme og spør om de ønsker hjelp med noe. Spør om datteren ønsker å komme på besøk.Anonymous poster hash: 6a167...217
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Man kan bli tvangsinnlagt hvis man er så dupt deprimert at fagpersonell blir bekymret. Det kan være for at hun trenger ro til å komme seg. For alle de som snakker i uvitenhet om psykose å selvmordskandidat er dette feil. En bekymring fra fagpersonell om at hun er så deprimert at hun KAN defineres eller scores som det heter som en selvmordkandidat er nok. Støtt henne, hvis at dette kan skje de beste. Si du er her for henne å tenker på hun. Si hun nå må bruke tiden der til å komme seg til heltene :-) lykke til. Vet ikke hvor du holder til men slik funker det ikke her i en av Norges største byer. For at noen skal bli tvangsinnlagt her så må de være en overhengende fare for seg selv eller andre. Psykose og vrangforestillinger er og en legitim grunn for tvangsinnleggelse. Tvangsinnleggelser er ikke dagligdags, det skal veldig mye til. Anonymous poster hash: 30296...891 5
Gjest Riskjeks Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Vet ikke hvor du holder til men slik funker det ikke her i en av Norges største byer. For at noen skal bli tvangsinnlagt her så må de være en overhengende fare for seg selv eller andre. Psykose og vrangforestillinger er og en legitim grunn for tvangsinnleggelse. Tvangsinnleggelser er ikke dagligdags, det skal veldig mye til. Anonymous poster hash: 30296...891 Dette er min erfaring også. For å bli innlagt må man være til reell fare for seg selv og/eller andre, enten det er pga selvmordsplaner, psykose, mani etc. Jeg synes TS bør spørre sin bror om det er noe han trenger hjelp med.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Hjelper du til med datteren så hjelper du samtidig svigerinnen din. Anonymous poster hash: 51efc...43e 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Man kan bli tvangsinnlagt hvis man er så dupt deprimert at fagpersonell blir bekymret. Det kan være for at hun trenger ro til å komme seg. For alle de som snakker i uvitenhet om psykose å selvmordskandidat er dette feil. En bekymring fra fagpersonell om at hun er så deprimert at hun KAN defineres eller scores som det heter som en selvmordkandidat er nok. Støtt henne, hvis at dette kan skje de beste. Si du er her for henne å tenker på hun. Si hun nå må bruke tiden der til å komme seg til heltene :-) lykke til. Dette er jo direkte feil. Ved tvangsinnleggelser etter lovens § 3-3 (tvungent psykisk helsevern) må pasienten vurderes til å ha en alvorlig sinnslidelse. Dette betyr eksempelvis at pasienten gis en eller flere av følgende diagnoser; psykose, mani, depresjon, paranoia, schizofreni, etc. I tillegg må pasienten vurderes til å oppfylle enten det såkalte behandlingskriteriet (a) eller det såkalte farekriteriet (b), altså at pasienten enten a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.Anonymous poster hash: ae2ac...666 4
minister-mio Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Hvis du kunne ta med datteren på noe en helg hadde det sikkert vært til stor hjelp. Hun trenger nok å vite at hun har flere voksne som er der for henne og broren din trenger litt tid med beina på bordet. 3
FruRaeder Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Husarbeid blir nok veldig godt tatt i mot tror jeg. At du kan finne på noe med barna også kanskje. Så fint av deg at du ønsker å hjelpe, TS. 1
Ciara Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Så hyggelig du er! Jeg ville ringt bror og sagt at jeg har holdt av helga og gjerne kommer for å tilbringe tid med niese og hjelpe til - med mindre de har enorme motforestillinger. Så ville jeg sett an om bror ønsket å snakke om det eller ikke. Fokuset mitt ville vært på nærvær. Jeg føler med familien din.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 Stakars broren din. Hjelp han og barna å oppmuntre han til skillsmisse. Barn burde ikke vokse opp med en så psykisk syk mor, det kan potensielt ødelegge hele livet dems. Anonymous poster hash: 1c1c2...a0f
Ciara Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Stakars broren din. Hjelp han og barna å oppmuntre han til skillsmisse. Barn burde ikke vokse opp med en så psykisk syk mor, det kan potensielt ødelegge hele livet dems.Anonymous poster hash: 1c1c2...a0f Dette er noe faren får finne ut av selv, basert på informasjonen han har. Vi andre vet langt fra nok til å kunne påstå at skilsmisse er best i dette tilfellet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #17 Skrevet 10. september 2014 Jeg ville invitert datter og far på besøk - eventuelt bare datter Kanskje spesielt i høstferien som noen foreslår - hun trenger nok gode opplevelser og et fristed. Kanskje du kan begynne med å reise opp dit ene dagen, vaske litt og bake til frysing(så han har middager osv) og så ta med datter(og evt far) nedover neste dag om hun har lyst? Anonymous poster hash: 2739f...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Dette er min erfaring også. For å bli innlagt må man være til reell fare for seg selv og/eller andre, enten det er pga selvmordsplaner, psykose, mani etc. Jeg synes TS bør spørre sin bror om det er noe han trenger hjelp med. Så du har vært tvangsmidler mye.. For jeg har blitt det og det skal faktisk ikke mer til enn at de tror det er fare for selvmord..Anonymous poster hash: cedf0...9a4
SmallTalk Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 TS: Spør broren din om han ønsker at du skal komme på besøk og hjelpe til med noe eller om han kanskje heller ønsker at datteren skal få ta en tur til deg. Det kan jo hende at han trenger en pustepause han også og at datteren har godt av å komme seg litt vekk noen dager. Så du har vært tvangsmidler mye..For jeg har blitt det og det skal faktisk ikke mer til enn at de tror det er fare for selvmord..Anonymous poster hash: cedf0...9a4 Da blir det jo ansett som at man er til reell fare for seg selv, da. Det er jo det hun skriver...
Gjest Riskjeks Skrevet 11. september 2014 #20 Skrevet 11. september 2014 Så du har vært tvangsmidler mye.. For jeg har blitt det og det skal faktisk ikke mer til enn at de tror det er fare for selvmord..Anonymous poster hash: cedf0...9a4 Ja - det må være fare for selvmord, akkurat som jeg skrev. Men psykologer skiller mellom ulike grader av selvmordstanker. Dreier selvmordstankene seg om å "slippe vekk" fra det vonde, anser de det ikke som reell fare for selvmord. Dreier selvmordstankene seg om et ønske om å dø, er det reell fare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå