Gå til innhold

Tips til bacheloroppgave i reiseliv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Ønsker innspill på aktuelle tema/problemstillinger til bacheloroppgave i reiseliv.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan unge personers reisevaner har endret seg? Eller andre type reisevaner?:)

Skrevet

Hvordan turisme påvirker naturens gang? Feks,er det egentlig så lurt å la folk dra til Galapagos øyene der dyr har levd i fred i mange år? Eller hva med safari? Alle afrikanske dyr føler et fast mønster på hvor de skal bevege seg,og det har skjedd at dyr har dødd i hopetall pga folk har vært på safari og stelt seg opp i veien for der hvor dyrene ferdes.

• Liker 1
Skrevet

Drikkevaner på ferie-ungdom og foreldre.

Anonymous poster hash: 33200...dff
Skrevet

Frivillig arbeid: veldedighet eller egoisme?

Vi ser blant annet hvordan det har blitt en trend de senere årene å reise til Afrika for å "redde løvene fra utryddelse", mens det i sannhet handler om å kose og ta bilder med søte løveunger som senere blir ofre for andre turister på jaktsafari.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan turisme påvirker naturens gang? Feks,er det egentlig så lurt å la folk dra til Galapagos øyene der dyr har levd i fred i mange år? Eller hva med safari? Alle afrikanske dyr føler et fast mønster på hvor de skal bevege seg,og det har skjedd at dyr har dødd i hopetall pga folk har vært på safari og stelt seg opp i veien for der hvor dyrene ferdes.

Du bør lese litt mer om turismen på Galapagos :) Det er veldig strengt hvor turister får gå i land og ikke, og når de først kommer på land er det helt bestemte stier som må følges. Det aller meste av Galapagos er fremdeles helt uberørt av turisme. Natur og dyreliv vil alltid være i endring, og de største ødeleggelsene av Galapagos skjedde lenge før turisme var et tema. Det var sjøfarere (blant annet nordmenn) som utryddet skilpaddene på enkelte øyer og introduserte geiter og katter som gjorde mest skade. Det har senere blitt gjort en fantastisk innsats med å fjerne dyr som ikke hører hjemme der, og bevare øyene slik de er. Som turist må man følges av guide og får kun besøke visse områder. Tråkking utenfor stiene er fullstendig uakseptabelt. Jeg har vært både på Galapagos og i Nord-Korea, og jeg vil påstå at bevegelsesfriheten min var minst like begrenset på Galapagos (sett bort fra de bebodde områdene av øyene, naturligvis).

Gjest Badabing
Skrevet

Det blir jo utfra hva en er interessert i.

Men selv tror jeg at jeg ville skrevet noe om hvordan man kan få folk til å ta mer etiske valg når de reiser.

Enten perspektivet med å velge mer lokalt og støtte befolkningen fremfor all inclusive, eller dette med hvordan dyr brukes i elefantridning, delfiner som slaktes ned eller fanges for å være med i show, tigrer dopes ned så man skal kunne ta bilde med dem og at fugler vingeklippes for at man skal kunne få holde dem.

Synes det er synd at vi er uvitende om dette.

Så min problemstilling ville vært noe slikt som: "Hvordan brukes dyr i turisme, og hvilke etske utfordringer gir dette reiselivsoperatører""

Det er jo bare én vinkling, men ofte har ikke dyr det like bra i andre land som i Norge, og jeg har selv bitt meg merke i at jeg har blitt anbefalt Sea World gjennom hotell i USA, dyrepark i Kairo (der giraffene var grå og apene hadde det fryktelig) gjennom operatør der, elefantridning da jeg var i Thailand osv. Har ei venninne som jobbet frivillig i elefant sanctuary i Thailand, og de fikk inn elefanter som når de tok av dem disse benkene som folk satt på, så hadde de enorme sår under. Og elefantbabyen til den ene elefanten hadde blitt slått og drept av elefantpasseren og slikt. Hvorfor anbefaler ikke heller operatørene en tur til slike sanctuaries fremfor ridning?

Mye spennende du kan skrive om egentlig. :)

Skrevet

Takk for svar alle!

Mye spennende temaer å ta tak i her, det kreves dog at det finnes relevant litteratur og forskning man kan benytte seg av i prosessen :- )

Skrevet

Turisme og universell utforming. Se om hoteller/severdigheter/reisemål i Norge tilrettelegger opp i mot tanken om universell utforming.

Reisevaner til funksjonshemmede (kanskje i sær bevegelseshemmede?).

Anonymous poster hash: 59a3a...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...