Gå til innhold

Noen som har termometer til kjøleskap her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt, og lurer på om det kan legges vannrett i kjøleskapet? Eller må det henges loddrett liksom? (Tenker om det kan ha noe betydning om det er kvittsølv inni).

Anonymous poster hash: 39c13...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-PS: jeg har ikke noe å henge det opp i i kjøleskapet

Skrevet

Har nettopp kjøpt, og lurer på om det kan legges vannrett i kjøleskapet? Eller må det henges loddrett liksom? (Tenker om det kan ha noe betydning om det er kvittsølv inni).

Rettning spiller ingen rolle.

Anonymous poster hash: ce600...8ad

Skrevet

Rettning spiller ingen rolle.

Anonymous poster hash: ce600...8ad

Ok, er du sikker?

Skrevet

Ok, er du sikker?

Ikke jeg som svarte, men jeg er sikker ja. Men ar du kjøpt et kvikksølvtermometer? Det ville ikke jeg hatt i nærheten av mat.

Anonymous poster hash: f4b9d...bc1

Skrevet

Har nettopp kjøpt, og lurer på om det kan legges vannrett i kjøleskapet? Eller må det henges loddrett liksom? (Tenker om det kan ha noe betydning om det er kvittsølv inni).Anonymous poster hash: 39c13...3f0

Kvikksølv er forbudt å selge i Norge, så har du fått tak i termometer med kvikksølv så får du det ut av huset fortere enn fy.

Om termometeret skal henge eller ligge pleier å stå på bruksanvisningen på pappen eller embalasjen.

Det er lurt å bytte på hvor termometeret ligger for å se om kjøleskapet kjøler jevnt. Ofte er det varmere i øverste hylle og i døra enn i midthyllene. Grønnsaksskuffa nederst er og varmere enn andre steder.

Har hatt termometer før, har nå elektronsik kjøleskap med div. Innstillinger og tempraturviser elektronisk.

Anonymous poster hash: acef2...467

Skrevet

Ikke jeg som svarte, men jeg er sikker ja. Men ar du kjøpt et kvikksølvtermometer? Det ville ikke jeg hatt i nærheten av mat.

Anonymous poster hash: f4b9d...bc1

Neppe kvikksølvtermometer, da disse ble ulovlig å selge allerede i 1998.

Men det er ikke farlig å ha disse i nærheten av mat. Den lille mengden metallisk kvikksølv som finnes i gamle termometre kan man til og med spise uten at det er farlig, det forsvinner ut av kroppen før noe skjer. Men varmer man kvikksølvet opp slik at det blir damp ut av det, kan det være farlig å innhalere.

Knuste termometre bør man være litt forsiktig med, og kvikksølvtermometre må leveres som spesialavfall. Hilsen nerden ;)

Skrevet

Neppe kvikksølvtermometer, da disse ble ulovlig å selge allerede i 1998.

Men det er ikke farlig å ha disse i nærheten av mat. Den lille mengden metallisk kvikksølv som finnes i gamle termometre kan man til og med spise uten at det er farlig, det forsvinner ut av kroppen før noe skjer. Men varmer man kvikksølvet opp slik at det blir damp ut av det, kan det være farlig å innhalere.

Knuste termometre bør man være litt forsiktig med, og kvikksølvtermometre må leveres som spesialavfall. Hilsen nerden ;)

Kvikksølv som kommer ned i mage- tarmsystemet til mennesker er like farlig som å svelge knappebatterier. Kommer man i kontakt med magneter eller aparater med magnetiske egenskaper kan både kvikksølv og knappebatterier bli dradd mot utsidens magneter og lage hull i mage-tarmsystemet. Bare noen dager siden dette ble tatt opp i nyhetssendinger.

Det er en familie som fikk skader i massevis på huset sitt fordi barn hadde funnet kvikksølv utendørs, tatt det med hjem og sluppet det ut av beholderen kvikksølvet var i. Hele underetasjen i huset ble "infisert" av kvikksølv.

Kvikksølv i tenner er nå forbudt. Men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Jeg kjøpte det på Expert i dag, så da er det vel neppe kvikksølv (hvis det ikke selges lenger). Det heter bare "frysetermometer plast" Så står det: "kvalitetstermometer til kjøle-og fryseskap". Men det står ingenting ang. retning, men det var en hank på toppen av det, så det var derfor jeg lurte på om det var greit å la det ligge vannrett..?

Skrevet

Kvikksølv som kommer ned i mage- tarmsystemet til mennesker er like farlig som å svelge knappebatterier. Kommer man i kontakt med magneter eller aparater med magnetiske egenskaper kan både kvikksølv og knappebatterier bli dradd mot utsidens magneter og lage hull i mage-tarmsystemet. Bare noen dager siden dette ble tatt opp i nyhetssendinger.

Det er en familie som fikk skader i massevis på huset sitt fordi barn hadde funnet kvikksølv utendørs, tatt det med hjem og sluppet det ut av beholderen kvikksølvet var i. Hele underetasjen i huset ble "infisert" av kvikksølv.

Kvikksølv i tenner er nå forbudt. Men det er en annen diskusjon.

Javel, det var nytt for meg. Jeg mener å ha hørt at man kan spise ca et halvt kilo metallisk kvikksølv uten at det er farlig... Jeg tror du kanskje blander med andre kjemiske kvikksølvforbindelser, det finnes mange, og de oppfører seg ekstremt forskjellig.

Alle batterier og spesielt knappebatterier (fordi de er lette å svelge) kan være svært farlige for barn. Først og fremst fordi de kan sette seg fast i spiserøret og gjøre skade. De kan lekke alkalisk væske som kan etse og føre til blødning, og de kan vel i teorien også utløse elektrisk strøm som kan skade vevet.

Har du linker til nyheter om at kvikksølvet i termometre har forårsaket hull i mage og tarmsystemet? Blir jo nysgjerrig...

Skrevet

Siden det er en hank på toppen, vil det være mest praktisk om du henger det i en trådhylle, hvis du har trådhyller i kjøleskapet, that is.
Det har ikke så mye å si hvordan termometeret blir plassert, men legg/sett/heng det ca på midten for å få en gjennomsnittstemperatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...