Gå til innhold

Mensblødning i mange uker.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Konen min har en mensblødning som kom på feil tidspunkt og som ikke stopper.

Hun har vel hatt mens i snart fire uker om jeg husker riktig.

I går blødde hun sånn at det dryppet på gulvet, da hun kledde av seg fordi hun skulle dusje.

I dag måtte hun skifte bukser da hun kom hjem fra jobben pga hun hadde blod på dem fra lekkasje.

Det virker som hun blør mer enn før, for hun kjøpte tamponger det står "Super" på og tar på bind i tillegg.

Jeg er så bekymret. Ikke bare fordi jeg syns blod er skrekkelig å tenke på, men fordi jeg tror det må være farlig?

Hun er sykepleier og sier at det ordner seg av seg selv. Hun er ikke redd i det hele tatt, men bare bytter disse tampongene og klager på lekkasjer.

Hun har brukt mange pakker med bind.

Burde hun høre på meg og gå til legevakten?

Jeg tilbød meg å kjøre henne ned der, fordi hun hadde blod gjennom buksen, selv med "Super"-tampong og bind.

Jeg har aldri sett hun har blødd sånn før.

Vanlig mens, ja. Men aldri mange pakker med bind, "Super"-tamponger og blod på klærne.

Jeg blir engstelig.

Hva mener damene i forumet?

Er det vanlig.

Vil det stoppe av seg selv med tiden, som hun sier?

(Mann 28)

Anonymous poster hash: d792d...aff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre hun er slapp og blek så er ikke legevakten nødvendig. Ville derimot oppsøkt lege i morgen. Det er ikke bra for blodprosenten og jernlagrene å blø så lenge og mye, så det må hun sjekke opp. Og det kan jo være greit å finne ut hvorfor hun blør så mye.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 262bf...273

Skrevet

Med mindre hun er slapp og blek så er ikke legevakten nødvendig. Ville derimot oppsøkt lege i morgen. Det er ikke bra for blodprosenten og jernlagrene å blø så lenge og mye, så det må hun sjekke opp. Og det kan jo være greit å finne ut hvorfor hun blør så mye.

Lykke til!

Hva kan skje hvis hun blir slapp og blek?

Jeg er redd for at hun plutselig må ha ambulanse, eller noe..

Skrevet

Hva kan skje hvis hun blir slapp og blek?

Jeg er redd for at hun plutselig må ha ambulanse, eller noe..

T.S

Skrevet

Jeg blødde i 4 uker i strekk, pga p-piller. Tok en pause med pillene og da stoppa det.

Skal som regel gå over, men bare få en legetime. Trenger ikke reise på legevakta.

Anonymous poster hash: 1e917...e8e
Skrevet

Hva kan skje hvis hun blir slapp og blek?Jeg er redd for at hun plutselig må ha ambulanse, eller noe.. Anonymous poster hash: d792d...aff

Hvis hun er slapp og blek kan det tyde på blodmangel. Iom. At dette har pågått over flere uker så vil det mest sansynlig ikke opptre akutt.

Skrevet

Ok, så lenge dere er sikre.

Jeg syns bare det virket skummelt, men da skal jeg be henne ringe legen.

Hun sier hun ikke vil bekymre legen "ennå".

Skrevet

Ser ikke poeng i å ringe legevakten så lenge det ikke er akutt, men en tur til legen høres absolutt fornuftig ut. Selv har jeg opplevd å blø "nonstop" i en periode med noen ganske store cyster på eggstokkene. Løsningen for min del ble å få cystene fjernet kirurgisk.

Skrevet

Ser ikke poeng i å ringe legevakten så lenge det ikke er akutt, men en tur til legen høres absolutt fornuftig ut. Selv har jeg opplevd å blø "nonstop" i en periode med noen ganske store cyster på eggstokkene. Løsningen for min del ble å få cystene fjernet kirurgisk.

Kan det være grunnen, altså?

Hun var til en undersøkelse av noe annet og fikk en ultralyd. Der sa legen at hun hadde cyster.

Hun sier det ikke var noe unormalt å ha det.

Skrevet (endret)

Kan det være grunnen, altså?

Hun var til en undersøkelse av noe annet og fikk en ultralyd. Der sa legen at hun hadde cyster.

Hun sier det ikke var noe unormalt å ha det.

Slik jeg opplevde det ja. Mine cyster var også helt ufarlige i utgangspunktet. Slike kan dannes og sprekke og bli borte stadig vekk, men av og til sprekker de IKKE men vokser seg så store at de klemmer på vevet rundt og da tipper jeg de kan lage en del trøbbel. Min "verste" var etter sigende 7 cm i diameter da de fjernet den og du kan selv tenke det hvordan det må være for blodkar i området rundt en slik, når den vokser på et sted som ikke er beregnet for slike "utvekster".

Men ikke dermed sagt at det er det som feiler din kone naturligvis, men cyster avsløres jo som du sier lett på ultralyd, så om hun får en ny sjekk så ser de jo om cystene har vokst siden sist eller om de er forsvunnet.

Endret av Cata
Skrevet (endret)

På 4 uker så hadde jeg 6-7 blødningfrie sdager..blødde innimellom mye, og gikk til legen , hun sendte meg videre til gynekolog. Der fant de en polypp i livmoren, som var årsaken til blødningene,er vist ganske vanlig med polypper.så jeg ville dratt til legen med slik blødning :-)

Endret av annev
Skrevet

Hjelp.

Min kjære besvimte og dro på ø-hjelp til fastlege, fra jobb.

Der fikk hun beskjed om ø-hjelp på sykehuset i dag.

Hun dro dit og nå er hun hjemme men har besvimt igjen.

Legen sa hun hadde anemi. Hun ble underslkt av gynekolog og skal på noe som kalles "utskraping" av livmoren. Dette høres grusomt ut. Hva skal de skrape vekk?

Hun skal bli innlagt på sykehuset og gjøre det.

Men så sendte de henne hjem derfra!

Hun fikk med to typer tabletter hun skal ta og hun skal tilbake på denne utskrapingen.

Jeg vet ikke så mye og jeg vil ikke mase på henne, siden hun føler seg sliten.

Hva er "fortykket endometrie"?

Jeg tror det er diagnosen, men jeg vet ikke?

Hilsen engstelig TS.

Skrevet

Jeg hadde utskrapning for tre uker siden,pga jeg blødde i hytt og pine. jeg fjernet en polypp, og de skrapte innsiden av livmoren..undersøkelse gjør de i narkose.ingrepet tar ca 10 min. Og jeg hadde ikke no smerter etterpå..veldig mange kvinner som tar utskrapning av livmoren. Det høres myye værre ut enn det er..

Skrevet

Fortykket endometrie er når livmorslimhinnen er for tykk. Normalt skal livmorslimhinnen bli tykkere før eggløsning. Hvis egget er befruktet vil det feste seg i livmoren som er klar til å ta det i mot, men hvis egget ikke er befruktet men passerer rett gjennom er den tykke livmorslimhinnen unødvendig. Derfor kommer den ut som mensen. Deretter blir livmorslimhinnen igjen tykkere før neste eggløsning.

Noen ganger er ikke ting slik de skal, så da kan det hende at livmorslimhinnen skylles ut blir alt eller deler værende igjen i livmoren. Hvis dette skjer i mange syklusser vil den bygge seg opp og bli veldig tykk. Til slutt blir det så mye at det "renner over". Dette skjer enten ved mellomblødninger, altså blødninger utenom mensen, eller langvarig mens som hos din kone.

Tablettene hun fikk er antagelig for å få livmorslimhinnen til å slutte å bygge seg opp og bli mindre. Utskrapningen må være for å få den tilbake på normalt nivå. Det er også mulig hun har fått jerntabletter, siden hun antagelig har lave jernlagre etter all blødningen.

Det beste du kan gjøre er å passe på at hun holder seg i ro og stelle pent med henne. Gi henne nok drikke. Lag mat med mye jern, som blodmat, lever, rødt kjøtt, grønne grønnsaker og grovt brød. Server det med mat med c-vitamin, f.eks appelsin. C-vitamin kan også fint gis som jus. Unngå kaffe eller te et par timer før og etter jernmat.

Mamma, som har mye egen erfaring, sier det er lurt å ta et par biter sjokolade etter å ha besvimt for å komme seg raskere. Det gir rask energi og helper med å forebygge kvalme.

Skrevet

Fortykket endometrie er når livmorslimhinnen er for tykk. Normalt skal livmorslimhinnen bli tykkere før eggløsning. Hvis egget er befruktet vil det feste seg i livmoren som er klar til å ta det i mot, men hvis egget ikke er befruktet men passerer rett gjennom er den tykke livmorslimhinnen unødvendig. Derfor kommer den ut som mensen. Deretter blir livmorslimhinnen igjen tykkere før neste eggløsning.

Noen ganger er ikke ting slik de skal, så da kan det hende at livmorslimhinnen skylles ut blir alt eller deler værende igjen i livmoren. Hvis dette skjer i mange syklusser vil den bygge seg opp og bli veldig tykk. Til slutt blir det så mye at det "renner over". Dette skjer enten ved mellomblødninger, altså blødninger utenom mensen, eller langvarig mens som hos din kone.

Tablettene hun fikk er antagelig for å få livmorslimhinnen til å slutte å bygge seg opp og bli mindre. Utskrapningen må være for å få den tilbake på normalt nivå. Det er også mulig hun har fått jerntabletter, siden hun antagelig har lave jernlagre etter all blødningen.

Det beste du kan gjøre er å passe på at hun holder seg i ro og stelle pent med henne. Gi henne nok drikke. Lag mat med mye jern, som blodmat, lever, rødt kjøtt, grønne grønnsaker og grovt brød. Server det med mat med c-vitamin, f.eks appelsin. C-vitamin kan også fint gis som jus. Unngå kaffe eller te et par timer før og etter jernmat.

Mamma, som har mye egen erfaring, sier det er lurt å ta et par biter sjokolade etter å ha besvimt for å komme seg raskere. Det gir rask energi og helper med å forebygge kvalme.

Tusen takk for hjelpsomt svar.

Jeg har vært å handlet nå og kjøpt appelsinjuice, leverpostei og roastbeef (fordi jeg så for meg at det var jern i dette) og grovbrød.

Jeg skal lage biff stroganoff til middag, som hun får når hun kommer hjem om en havtime. Det er vel jern i biff?

Hun gikk på jobben, selv om hun kunne vært hjemme.

Jeg syns det er veldig skummelt å tenke på at noe er feil og at hun skal få skrapet innsiden av livmoren.

Det høres fælt ut.

Men hun tar det jo veldig rolig selv. Jeg syns hun tar det for rolig.

Hun sier at nå får hun jo behandling og at det ikke er noe å være redd for.

Men jeg syns hun har tatt det for lite alvorlig hele tiden.

Jeg skal forsøke så godt det går å få henne til å ta det rolig.

Skrevet

Jeg hadde utskrapning for tre uker siden,pga jeg blødde i hytt og pine. jeg fjernet en polypp, og de skrapte innsiden av livmoren..undersøkelse gjør de i narkose.ingrepet tar ca 10 min. Og jeg hadde ikke no smerter etterpå..veldig mange kvinner som tar utskrapning av livmoren. Det høres myye værre ut enn det er..

Så det vil si at det er en vanlig prosedyre?

T.S

Skrevet
Så det vil si at det er en vanlig prosedyre? T.S Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

En helt vanlig prosedyre, jeg hadde polypp som skapte blødninger, og var ifølge gynekolog vanlig hos noen kvinner:-)

Skrevet

Så det vil si at det er en vanlig prosedyre? T.S Anonymous poster hash: d792d...aff

Ja, det er det:) blir ikke sett på som en rissikoprosedyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...