Gå til innhold

Konfirmasjon uten bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har konfirmasjonforberedelse startet. Neste mai braker det løs, men hun vil ikke ha bunad. Har alltid tenkt å sy bunad, og tenker at det fortsatt er greit siden hun kanskje vil ha senere?

Hun har litt tid på å bestemme seg, jeg syr og monterer på noen få månder.

Anonymous poster hash: f8689...927
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hun skal få bestemme dette selv.

Anonymous poster hash: c9f32...425
  • Liker 12
Skrevet

Sy bunad å gi henne i gave.

Hva hun har på i konfirmasjonen må hun velge selv. Jeg satt mer og mer pris på bunaden hvor eldre jeg ble. Tror mange har det sånn.

Hun er heldig som har en mor som kan sy bunad :)

• Liker 9
Skrevet

Kunne ønske noen ga meg bunad til konf. den gangen jeg sa nei takk. Angret på det i mange år, måtte spare og kjøpe min egen i en alder av 30 år. La henne ha på hva hun vil på konf.dagen og pakk inn bunaden og gi den i gave. Hun vil takke deg om noen år.

Anonymous poster hash: ff2d7...3af
  • Liker 9
Skrevet

Hun kan fint bli konfirmert i annet tøy enn bunad.

Sy bunad til henne, men vent med montering til hun vet om hun vil bruke den på konfirmasjonsdagen. 14, 15 åringer vokser gjerne en del slik at bunaden ikke passer like godt når de blir 20 som da de var 14. Min bunad krympet i skapet......

Anonymous poster hash: 30327...655

• Liker 3
Skrevet

Bunad eller ingen gave, ville jeg sagt. Vil du heller gi 10 000 som hun roter bort på klær og sminke.

• Liker 3
Skrevet

Sier meg enig med flere over her; hun kan jo få bunad i gave og gå med hva hun vil på dagen? :)

Du skal se at plutselig skal ALLE i klassen ha bunad, og da er det sikkert veldig om å gjøre hehe..

Ting forandrer seg så i den alderen at selv om hun vil ha kjole nå, så kan jo det endre seg fram til mai.

Uansett får hun sikkert glede av bunaden senere i livet ;)

(Om hun skulle vise seg å være veldig anti-bunad i flere år framover kan hun jo selge den og bruke pengene på lappen eller noe?! :) )

Anonymous poster hash: 0e48b...ada

• Liker 2
Skrevet

Enig med de andre. Gi bunad i gave og la henne bestemme hva hun går med selv.

Lurer på å gjøre det samme til sønnen. Altså gi ham en framtidig bunad (umonterte deler +sølv og kniv) i gave.

Men de skal kanskje få noe mer også. Noe litt mer "her og nå".

Anonymous poster hash: d8b2c...203

• Liker 1
Skrevet

Bunad eller ingen gave, ville jeg sagt. Vil du heller gi 10 000 som hun roter bort på klær og sminke.

Er ikke dette litt i overkant strengt?

Verken jeg eller mine søsken fikk bunad til konfirmasjonen, jeg tror ikke vi ønsket oss det, og uansett var det ikke aktuelt med en så dyr gave. Selvfølgelig er en bunad spesiell og man beholder den hele livet, men alle vil ikke ha bunad. Jeg vil fortsatt ikke ha bunad, jeg liker best å pynte meg vanlig. Jeg tror jeg hadde fått dårlig samvittighet av å aldri bruke et så dyrt plagg som bunaden, men jeg vil heller ikke være nødt til å bruke den når jeg egentlig ikke har lyst for å ikke få dårlig samvittighet.

Gi henne heller mulighet til å få senere.

Anonymous poster hash: 57cfb...963

• Liker 9
Skrevet

Kunne ønske noen ga meg bunad til konf. den gangen jeg sa nei takk. Angret på det i mange år, måtte spare og kjøpe min egen i en alder av 30 år. La henne ha på hva hun vil på konf.dagen og pakk inn bunaden og gi den i gave. Hun vil takke deg om noen år.

Anonymous poster hash: ff2d7...3af

Samme her. Den gangen takket jeg delvis nei fordi jeg ikke ville at foreldrene mine skulle bruke så mye penger.

Bunaden jeg skaffet meg som voksen benytter jeg ved enhver anledning. Er veldig, veldig glad for å ha den nå.

• Liker 1
Skrevet

Å pådytte henne en gave som hun har presisert at hun ikke vil ha er en smule respektløst. Det er hennes dag, og hennes ønsker bør respekteres.

Anonymous poster hash: e9ec6...3c1
  • Liker 5
Skrevet

Jeg fikk bunad til 18-årsdagen i stedet for til konfirmasjonen. Det er jeg takknemlig for som voksen, siden jeg ikke var fullt utvokst som 15-åring og dro på med nesten 10 cm til på høyden pluss mye mer pupper og hofter året etter. Jeg slapp å svømme rundt i en bunad til å vokse i da jeg ble konfirmert og bunaden min måtte ikke legges ut og ned et utall ganger fram til jeg var utvokst, i motsetning til flere av de jeg ble konfirmert sammen med.

Anonymous poster hash: 47867...367
  • Liker 2
Skrevet

Er uenig med mange over her.. Jeg ønsket meg ikke bunad, og har aldri angret på det. Å ikke ønske bunad burde være helt i orden. De som bruker gruppeargumentet med at "alle andre har": av 14 jentekonfirmanter var vi to uten bunad, og som mer motstander da enn nå, var jeg overlykkelig over å være en av de med en kjole jeg faktisk syntes var fin isteden, så det trenger ikke være slik at man plutselig angrer seg selv om man ser at de andre har valgt bunad.

Om du allikevel vil gi bunad, ville jeg gitt det som et "gavekort", slik at hun kan få den når kroppen er nærmere en voksenkropp, siden hun allikevel ikke er interessert i å bruke den nå. Jeg har ikke lagt på meg nevneverdig siden konfirmanttiden, men jeg hadde allikevel ikke fått på meg en bunad laget til meg som 14åring, fordi kroppen har forandret seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa også at jeg ikke ville ha bunad, men fikk det like vel. Nå i ettertid er jeg veldig glad for det! Kompromisset ble at jeg fikk ha på meg noe annet på selve dagen.

Så utrolig heldig hun er som har en mor so vil sy bunad til henne!

• Liker 1
Skrevet

Hva med å gi bunad i 18-års gave isteden? Hvis jenta ikke vil ha bunad til konfirmasjonen, så er jo ikke det noe å ta på vei over, og det er uansett sjelden at en bunad man har fått til konfirmasjonen passer spesielt lenge uten at man må sy gjøre noe med den i lengden og bredden.

• Liker 4
Skrevet

Vent og se om hun ombestemmer seg. Det er bortkastet tid og penger å sy bunad til en som ikke vil ha det. Du kan ev. spørre om hun vil ha det til en senere anledning, når hun blir 18, 25 eller 30, som eksamensgave ved avsluttet ev. høyere utdannelse, bryllupsgave el. (Hvis hun da også takker nei trenger du selvfølgelig ikke gi en gave av tilsvarende verdi.)

Skrevet

Tror ikke det er mulig å få noe bunad for titusen i dag. Tror du må gange summen med nesten tre i hvertfall.

Anonymous poster hash: 30327...655

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Takk for svar. Tror nok det ikke blir noen bunad, men får hun lyst på det senere skal hun få det. Kan ogå sy delene og oppbevare de godt til en eventuell senere montering

Hun skal selvfløgelig bestemme selv hva hun skal gå med på selve dagen(nesten hvertfall)

Anonymous poster hash: f8689...927
Skrevet

Jeg syntes heller ikke bunad var så kult når jeg var konfirmant, men nå i voksen alder er det noe jeg skulle ønske jeg hadde fått når jeg var yngre..

Anonymous poster hash: 1cd49...931
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad på den alderen selv, men jeg hadde ikke passet den noen få år senere.

Kjøpte bunad for egne penger når jeg var 20, og da hadde jeg helt andre mål. Den passer fortsatt i 30 årene, men en fra konfirmasjon hadde jeg måttet selge eller gi bort/fått egne barn til å arve.

Anonymous poster hash: 58414...cd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...