Gå til innhold

Hvordan regner man 15 delt på 0.5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager dagens teiteste spørsmål, men jeg klarer ikke å finne ut av det!! Jeg vet at svaret skal bli 30, men hvordan setter man opp på regneark uten kalkulator?

Er det ikke noe med at man må låne og noe greier?

Anonymous poster hash: 1ff0a...e81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 / (1/2) gang med 2 over og under brøkstreken og se hva som skjer

• Liker 1
Skrevet

15 / (1/2) gang med 2 over og under brøkstreken og se hva som skjer

Hvordan skal jeg sette det opp? 15 over streken og... hva under? og hvorfor gange med to? Herregud så vanskelig dette var da :(

Skrevet

Det betyr at du må gange 15 med 2 og 0.5 med 2. Da blir det 30 x 1, og det blir 30. Forstår du nå?

Anonymous poster hash: 8c245...469

Skrevet

15:0,5=150:5=30

• Liker 2
Skrevet

15/(1/2) = (15*2)/((1/2)*2)) = 30/(2/2) = 30/1 = 30

Anonymous poster hash: 00216...37b

Skrevet

Du må utvide brøken. Det er kjipe greier å dele på desimaltall(0,5 i ditt tilfelle). Så når du deler 15 på 0,5 så må du gange med samme tall både oppe og nede. F.eks kan du gange med 10(kan gange med HVA som helst) og får en brøk som ser ut som 150 delt på 5. da er det lett å se at 5 går 30 ganger opp i 150.

• Liker 2
Skrevet

Du må utvide brøken. Det er kjipe greier å dele på desimaltall(0,5 i ditt tilfelle). Så når du deler 15 på 0,5 så må du gange med samme tall både oppe og nede. F.eks kan du gange med 10(kan gange med HVA som helst) og får en brøk som ser ut som 150 delt på 5. da er det lett å se at 5 går 30 ganger opp i 150.

Dette er ikke riktig.

• Liker 1
Skrevet

(15)/(1/2). Det er enkelt. Det eneste du trenger er å endre rekkefølgen på (1/2) til 2/1 og multiplisere med 15. Du får da. 15*2/1=15*2=30. Du trenger aldri å utvide, kanskje forkorte hvis det er høye tall!

• Liker 1
Skrevet

Er det ironi jeg ikke får med meg her? Legger inn =15/0,5 i A1 svaret blir da 30. Alt. 15 i celle Aa1, 0,5 i celle A2 og SUM(A1/A2) i celle A3.

Anonymous poster hash: 161dd...65f
Skrevet

I hodet ;)

Anonymous poster hash: ac674...d3c
Skrevet

Dette er ikke riktig.

Bra du kom med en oppklaring på hva som er feil da. Selv om du gir deg ut for å være en fysiker, så er du elendig når det gjelder pedagogikk!

• Liker 2
Skrevet

Beklager dagens teiteste spørsmål, men jeg klarer ikke å finne ut av det!! Jeg vet at svaret skal bli 30, men hvordan setter man opp på regneark uten kalkulator?

Er det ikke noe med at man må låne og noe greier?

15 delt på 0,5 betyr egentlig "hvor mange ganger går 0,5 opp i 15?"

Altså, du har 15 (hele, 15 delt på 1) deler, som du nå skal dele opp i deler som er 0,5 altså halvparten så store deler. Du får da plass til 30stk 0,5 deler i 15 hele deler. Altså blir svaret 30.

Skrevet

Bra du kom med en oppklaring på hva som er feil da. Selv om du gir deg ut for å være en fysiker, så er du elendig når det gjelder pedagogikk!

Du kan ikke multiplisere med null.

Du vet ikke noe om mine pedagogiske evner.

Skrevet

Rart at enkelte tyr til angrip når du selv villeder andre. PS: Må si meg enig at mange fysiker er helt elendig til å forklare ting, og mattelæreren min er en godt eksempel.Men det å skjære alle over samme kam, er ikke bra :fnise:

Skrevet

Rart at enkelte tyr til angrip når du selv villeder andre. PS: Må si meg enig at mange fysiker er helt elendig til å forklare ting, og mattelæreren min er en godt eksempel.Men det å skjære alle over samme kam, er ikke bra :fnise:

Jeg var i et svakt øyeblikk, var ikke meningen å "angripe" fysikeren, men ble irritert når jeg ble sitert på noe som var feil uten å få en forklaring på hva det var! Men det er jo riktig, kan ikke utvide en brøk med 0!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...