Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jobbe i NAV, og er en god blanding av spent, livredd og overveldet akkurat nå. Jeg er nyutdannet og uerfaren, og er skrudd sammen sånn at jeg fort blir veldig usikker og nervøs når jeg ikke kan det jeg driver med, jeg liker å være GOD, kunne det jeg driver med og være en flink arbeidstaker. Det er vel kanskje ganske vanlig ... I alle fall vet jeg jo at det kommer til å ta lang tid før jeg har kontroll på arbeidsoppgavene mine og blir kjent med systemet, og jeg trenger litt oppmuntrende ord.

- Hvor lang tid tok det før dere følte dere kunne det dere drev med og ble gode i det?

- Trives dere på jobb?

- Er det vanlig å være redd og usikker i starten?

Tusen takk for alle svar.

Anonymous poster hash: 7d350...af1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ikke i NAV, men jeg har jobbet i det offentlige i noen år og min erfaring er at det tar ca.1 år før man blir trygg i jobben og minst 2 år før man blir god. Det tar tid og som nyutdannet er det viktig at du bruker tiden godt:)

Selv om man har en utdannelse så tar det tid å lære det praktiske, å lære seg å utdøve sjhønn på en god måte, å finne faglig trygghet og ikke minst: Å lære å kjenne sine brukere.

Det er med andre ord helt normalt å være redd, usikker og nervøs i begynnelsen. Lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 4b744...0b7
Skrevet

Åh, takk for svar. Det er så kjipt å være så stresset på grunn av jobb, men jeg VET jo at det blir sånn nå i starten ... Skulle ønske jeg kunne spole tiden frem et halvt år :P Hilsen TS

Skrevet

Det blir sånn i starten. Man vil prestere, skjønne alt og vise frem hele registeret med en gang. Jeg kjenner følelsen ;) Men det går seg til. Alle er vi ny en gang :)

Anonymous poster hash: 4b744...0b7
Skrevet

6 mnd

Trivdes veldig godt, men generelt så er det veldig slitsomt å jobbe der.

Du har så lyst til å gi alt og føle at DU bidrar til å kunne hjelpe mennesker. :) Sannheten er at veldig mange klager og at du bare må si til deg selv at selv om noen klager vil dette KUN være et fåtall! :) HUSK det! Folk ringer ikke inn for å gi beskjed om at de er glade :)

Tenkte aldri på å bli redd

Anonymous poster hash: cea64...03d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var nyutdannet sosionom for over ti år siden, og jobbet litt i sosialtjenesten før nav-reformen. Jeg jobber nå i nav, ca 6 mnd,og. Føler meg superfersk, og overveldet av saksmengden, sliten og tenker at i lengden kan jeg ikke finne meg ii å aldri bli ajour med atpåtil dårlig opplæring. Jeg vet ikke om jeg trives, nå er jeg sykmeldt....

Anonymous poster hash: 43217...a16

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jobbe i NAV, og er en god blanding av spent, livredd og overveldet akkurat nå. Jeg er nyutdannet og uerfaren, og er skrudd sammen sånn at jeg fort blir veldig usikker og nervøs når jeg ikke kan det jeg driver med, jeg liker å være GOD, kunne det jeg driver med og være en flink arbeidstaker. Det er vel kanskje ganske vanlig ... I alle fall vet jeg jo at det kommer til å ta lang tid før jeg har kontroll på arbeidsoppgavene mine og blir kjent med systemet, og jeg trenger litt oppmuntrende ord.

- Hvor lang tid tok det før dere følte dere kunne det dere drev med og ble gode i det?

- Trives dere på jobb?

- Er det vanlig å være redd og usikker i starten?

Tusen takk for alle svar.

Jeg jobbet i NAV i ett år. Lite opplæring, lite støtte fra kolleger (alle har sitt, og ingen er a jour med porteføljen sin). Jeg hadde stor tro på meg selv og min egen kompetanse da jeg startet. Men uten innføring i "opplegget" sier det seg selv at mine møter med brukere ikke ble de mest effektive når jeg måtte slå opp alt mulig underveis, og selv lære meg opp på systemer. Etter lang tid med kveldsjobbing og helgearbeid, sa kroppen stopp. Nå sa jeg opp jobben uten å ha ny etter anbefaling fra legen, er sykemeldt med depresjon og fremtiden ser mørk ut.

Hvis du ønsker en fremtid i NAV er det bare å spørre MANGE spørsmål og forholde seg til det man blir målt på (antall bedriftskontakter, jobbmatch, oppfølgingspunkter (helst telefon, det er kjappest)). Ikke prøv å redde verden, eller å _virkelig_ hjelpe noen, for da har du over 200 mennesker på arenabenken som ikke får hjelp (spørs litt hvor i landet du jobber, da men....).

Jeg skulle ønske jeg sa opp første uken, jeg burde ha luktet lunten.

Anonymous poster hash: a49a9...0eb

Skrevet

Bare tenk som så at du vet like lite som resten av de som jobber på nav!

Og vet du ikke svaret på det noen spør om, så bare svar noe. Det gjør nemlig alle de andre også. Brukeren får uansett ulike svar fra de den spør og blir vant med det.

men kan gi deg ett tips, ta vare på papir som blir levert inn. De fleste blir sure når noe forsvinner og de må levere inn dokumentasjon osv på nytt!

Lykke til i Norges største vernede bedrift!

Anonymous poster hash: d5fa2...674

• Liker 2
Skrevet

Til dere som jobber på NAV, hva har dere studert og hvor mye er lønna førsteåret?

Anonymous poster hash: 52f0e...007
Skrevet

nå kan jeg kun snakke for moren min som jobber i NAV. men hun stortrives :) det er så klart mye å sette seg inn i av regler og ymse dataprogrammer, men hun kunne ikke tenkt seg en annen jobb :)

å fordommer folk har mot NAV er virkelig uvitenhet når jeg snakker med mamma om hvordan ting fungerer, for jeg har ofte spurt henne om råd. å det jeg får høre fra henne er noe helt annet enn hva jeg har fått høre fra andre :)

lykke til!

Anonymous poster hash: 0a0a6...15a
Skrevet

Du kommer sikkert til å gjøre mye feil, men bare vis at du er klar over det, unnskylde deg og vis at du er lærervillig og ønsker å forbedre deg :)

Folk vet at du er ny, og så lenge de ser at du prøver å lære av dine feil, vil de nok heller sette mer pris på deg. Alle feiler i nye jobber.

Lykke til!

Gjest Malanthor
Skrevet

Hvor lang tid det tar før du blir trygg og før du blir god er veldig varierende.

En grei ting å huske på i NAV er at hvis du oppfører deg hyggelig får du stort sett hyggelige ting tilbake.(men ikke alltid) Og jatt med klientene dine og skyld på systemet så slipper du å bli svarteper. Hehe. :fnise:

Skrevet

Til dere som jobber på NAV, hva har dere studert og hvor mye er lønna førsteåret?

Anonymous poster hash: 52f0e...007

Det spørs jo hva du forhandler deg frem til. Jurister og oss med master som krever litt får ca 450tusen.

Anonymous poster hash: a49a9...0eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...