Gå til innhold

Dette er hull i hodet mener jeg :-(


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest indiangranny

Hei :-)

Jeg har fått en ny kollega og han har tatt IT-kandidat studiet på It akademiet.Han har gode attester fra skolen og og fikk ikke jobb med det,det går jo tregt i databransjen for tiden.

De søkte begge trygdeetaten og han som fikk jobben var en nordmann som ikke hadde bestått alle testene.Jeg synes det er rart at trygdekontoret ansatte en som ikke hadde papirene iorden enn han pakistaneren som hadde alt i orden.

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤_Fairytale_¤

Dette kan han vel klage på, kan han ikke? Dette lukter fremmedfrykt lang vei! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

hei Ice White

Tror ikke han kommer noen vei,jeg skal snakke med han i dag på jobben.

Jeg reagerte på dette men mange norske synes vist det er ok og ikke la de få prøve seg.

Han er født i Norge av pakistanske foreldre og da ser jeg på gutten som norsk jeg selv om ikke adre gjør det.

hilsen fra

Indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Har han utenlandsk etternavn eller har han byttet til et norskt et? Har merket at det hender noen gjør det for å få jobb - noe det absolutt IKKE bør være noen grunn til! Jeg blir så sinna og provosert når slike ting skjer! :evil: Han er selvfølgelig norsk når han er født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke dette skje.... men skjer hver dag...

Det er merkelig så redde arbeidsgivere blir bare fordi noen har et "rart" navn eller ikke har samme hudfarge som en selv...

De burde skamme seg! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

...jeg tror det henger sammen med at de tror ubevisst at de ikke er like mye til å stole på. Bare pga hudfarge eller etternavn, ja, jeg synes det er helt teit!!

Men faktum dessverre.

Hva man kan gjøre??

Hvis man er arbeidsgiver- gå foran med et godt eksempel- hvis man er arbeidstaker- uttrykke ønske om et flerkulturelt miljø :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok mange arbeidsgivere er skeptiske til å ansette utlendinger. Jobber selv i it bransjen og vet at det er tøft i markedet nå.

Men det er faktiskt ikke bare papirer og erfaring som teller for å få jobb. Det som faktiskt teller mest er om personen er sosial og lett å prate med. Om man rett og slett kommer overens med personen. JEg har selv vært på intervjuer hvor jeg ikke har fått noen spørsmål om erfaring eller utdannelse. Ikke noe.

Jeg fikk til og med en jobb der det var ute etter en jente, men vi kom så godt overens at de valgte meg. (som er mann)

Jeg tror ikke man skal kalle dette for fremmedfrykt og rasisme, det er rett å slett å utnytte seg av det. Og det er ettert min mening vekdig feil. Man kan ikke regne med å få alle jobbene man søker på.

Men lykke til, til din pakistanske venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny
Jeg tror nok mange arbeidsgivere er skeptiske til å ansette utlendinger. Jobber selv i it bransjen og vet at det er tøft i markedet nå.

Men det er faktiskt ikke bare papirer og erfaring som teller for å få jobb. Det som faktiskt teller mest er om personen er sosial og lett å prate med. Om man rett og slett kommer overens med personen. JEg har selv vært på intervjuer hvor jeg ikke har fått noen spørsmål om erfaring eller utdannelse. Ikke noe.

Jeg fikk til og med en jobb der det var ute etter en jente, men vi kom så godt overens at de valgte meg. (som er mann)

Jeg tror ikke man skal kalle dette for fremmedfrykt og rasisme, det er rett å slett å utnytte seg av det. Og det er ettert min mening vekdig feil. Man kan ikke regne med å få alle jobbene man søker på.

Men lykke til, til din pakistanske venn.

Hei v1800 :-)

Den pakistanske mannen jeg fortalte om er bare en arbeidskollega,jeg sa ta jeg kunne godt tenke meg å ta It kandidat eller webdesign og få meg en annen jobb.Da fortalte han meg historien sin og han er lett og omgjengelig å ha med å gjøre.Ja jag er enig at det kan hyles for mye om rassime,men det lukter litt når han ikke far jobben fram for en uten papirene i orden.

Tror ikke han regnet med å få alle jobben han søkte på når en har søkt på en 200 stykker og ingen respons da begynner en å lure.

Tror gutten blir hos oss til It bransjen tar seg opp og søker jobb da i bransjen.

hilsen

indianlady :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det hørtes ut som god gammeldags rasisme, uten at jeg vet hva arbeidsgiveren var ute etter.

Har en ikke krav til å få vite hvorfor de har avvist søknaden? Det kan han vel gjøre, og da er det letter å få påvist rasisme; - det er ikke lovlig, selv om det skjer ofte... men det burde jo forventes bedre når det er stilling fra det offentlige.

Men be vennen din organisere seg, så er det lettere å gå til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der har jeg stusset over også..

Jeg kjenner folk ¨jeg også som har opplevd slik. Så også i avisen fra lenge siden om en jente, husker ikke hvor hun var fra, hun sendte 2 HELT LIKE søknader en med norsk navn, og en med hennes eget navn. Den søknaden med norsk navn fikk tilbud om intervju, mens den andre hørte hun ingenting om.....

Alle er så imot rasisme, rasisme er en uting. Når de superidiotene av noen samfunnstapere dvs Ny nazistene, banker opp noen, da reageres det: Jeg liker ikke og nevne det men: Benjamin drapet Hvor mange mennesker masjerte da? hvor mange viste avsky mot rasisme.

Og hvor inn i He*vete er de folkene nå da?

ang jobbsøknad osv, jeg synest det stinker rasisme lang vei!.

Forferdelig.....

Mvh Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Det er sinnsykt mye fremmedfrykt på arbeidsmarkedet. Bestevennen min har bodd i Norge i snart 4 år, har ikke norsk statsborgerskap, men har gått på skole her og leter etter lærlingplass. Han har gjort det veldig bra på skolen, men likevel fikk han ikke jobb på et sted hvor to andre nordmenn søkte som har dårligere karakterer enn han :evil: This pisses me off!! Ingen av mine utenlandske venner får seg sommerjobb en gang - og jeg fikk jobb på dagen! Du ser det jo overalt!! Nordmenn som går rundt og er sint på utlendinger som går på trygd har seg selv å skylde på. Ingen vil jo ansette dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle om en litt omvendt historie. Min utenlandske mor fikk for mange år siden jobb hos en nordmann, som kun hadde hatt nordmenn på lønningslisten. Opp gjennom årene har det kommet og gått en del nordmenn, mens moren min har vært trofast mot sjefen. Et "lys" gikk opp for sjefen, så nå har han ansatt to utlendinger til.

En annen liten ting, hvor mange utlendinger kjenner dere egentlig som selv sier at de har opplevd fremmedfrykt eller diskriminering? For selv kjenner jeg ingen, og har aldri opplevd det. Mener at man skal være litt vâr med å tro at hvis en utlending ikke får jobb, så skyldes det diskriminering. Den tanken går faktisk motsatt vei også: "han fikk sikkert jobben fordi han var svart" - sikter til en slags kvoteringstanke blant en del bedrifter/institusjoner. Det viktigste er jo å få rett person til rett jobb. Så får det heller være om han heter Ali eller Ola.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...