Gå til innhold

Noen med ibs her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker å komme i kontakt med andre som sliter med Ibs og matintoleranser. Noen?

Anonymous poster hash: 0fda7...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke ibs. Men vet hva det er pga utdanning. Men har laktoseintoleranse :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Ønsker å komme i kontakt med andre som sliter med Ibs og matintoleranser. Noen?

Jeg har IBS :)

Skrevet

Jeg har IBS :)

Hvordan er den generelle formen din? Er du mye oppblåst og smerter?

Jeg er det, kommer ikke på do så bruker resolor. Det hjelper mer enn ingenting, men ikke fullkomment. Blir du værre av stress?

Skrevet

Jeg har IBS og blir dårlig av mat og stress. Jeg har fått matbiten under kontroll med FODMAP-dietten. Men stress (tannlege o.l.) gjør meg fortsatt syk (diare). Vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Vurderer imodium. Har prøvd beroligende, men det hjelper ikke mot magen min dessverre.

Anonymous poster hash: 5f74a...594
Skrevet

Hvordan er den generelle formen din? Er du mye oppblåst og smerter?

Jeg er det, kommer ikke på do så bruker resolor. Det hjelper mer enn ingenting, men ikke fullkomment. Blir du værre av stress?

Jeg er kronisk syk i tillegg da, så formen generelt er dårlig. Men ang IBS er det for det meste vondt og løs mage som er problemet. Jeg kan være helt fin i noen dager/uker, så reagerer jeg plutselig på noe jeg spiser. Får mye vondt i magen uten grunn. Føler det i stor grad har mye med stress/angst å gjøre. Dersom jeg stresser eller er urolig blir symptomene verre. Kan fks få helt utrolig vondt og bli skikkelig dårlig i magen rett før jeg skal noe jeg gruer meg til. Så jeg prøver å slappe av og roe meg ned så mye som mulig siden jeg vet jeg blir verre av stress.

Jeg har hatt god effekt av å spise en spiseskje chiafrø hver morgen. Det er det eneste som har gitt meg noen bedring i hverdagen, ellers er det bare "nødløsninger" fks imodium.

Skrevet

Jeg har IBS og blir dårlig av mat og stress. Jeg har fått matbiten under kontroll med FODMAP-dietten. Men stress (tannlege o.l.) gjør meg fortsatt syk (diare). Vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Vurderer imodium. Har prøvd beroligende, men det hjelper ikke mot magen min dessverre.

Imodium er en god nødløsning å ha i bakhånd. Det er jo ikke noe en skal bruke flere dager på rad eller for ofte, men å bruke det som nødløsning i den typen situasjon er virkelig gull verdt.

Aner ikke hva jeg skulle gjort uten imodium, hadde jo ikke kommet meg noen steder :P

Forresten! Om du vet du kommer til å bli dårlig av en situasjon kan du ta det forebyggende 1-2 timer før du tror du vil bli dårlig. Funker kjempebra :)

Skrevet

Imodium er en god nødløsning å ha i bakhånd. Det er jo ikke noe en skal bruke flere dager på rad eller for ofte, men å bruke det som nødløsning i den typen situasjon er virkelig gull verdt.

Aner ikke hva jeg skulle gjort uten imodium, hadde jo ikke kommet meg noen steder :P

Forresten! Om du vet du kommer til å bli dårlig av en situasjon kan du ta det forebyggende 1-2 timer før du tror du vil bli dårlig. Funker kjempebra :)

Tusen takk for tips! Jeg har nemlig lurt på hvor lenge i forveien jeg burde ta det. Skal kjøpe med imodium neste gang jeg er innom apoteket.

Skrevet

Be om å bli testet for fruktosemalabsorpsjon.

Anonymous poster hash: 80d48...dd6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også IBS. :)

Har både imodium (godt råd), og sånn dråper (mot forstoppelse), greit å ha liggende. :P

Skrevet

Jeg har det også. HATER det :grine: Er sjuk hver dag, og gjør mitt beste for å fungere likevel. Er i kreativ bransje med mange deadlines, og stress gir meg verre mage.

Er oppblåst hver dag, og varierer mellom løs og LÅST mage. Dette er meg etter middag hver dag: :gravid:

Tar gjerne imot flere gode tips, altså! :)

Jente, 23.

Skrevet

Jeg har det også. HATER det :grine: Er sjuk hver dag, og gjør mitt beste for å fungere likevel. Er i kreativ bransje med mange deadlines, og stress gir meg verre mage.

Er oppblåst hver dag, og varierer mellom løs og LÅST mage. Dette er meg etter middag hver dag: :gravid:

Tar gjerne imot flere gode tips, altså! :)

Jente, 23.

Chia frø er mitt beste tips. Svelg en hel ts med vann om morgenen. Motvirker løs mage, og hjelper også på om en er forstoppet (gjør ehm.... "ting"... mykere). Det er ærlig talt det eneste som ikke er medisin som har gitt meg noen effekt. Tar en ss chia frø hver morgen, og glemmer jeg det en dag er symptomene som oftest forverret :)

Det er nok ikke noen universell mirakelkur, men verdt å prøve :)

Skrevet

Jeg har IBS. Prøver å spise lav-FODMAP, men får det ikke alltid til. Vet ikke om det hjelper meg så mye heller, har ikke prøvd det i lang nok tid til å vite om det fungerer. Oppblåsthet, rumling i magen og at jeg blir utrolig slapp er det jeg synes er verst, men har de andre plagene som hører med også.

Skrevet

IBS her også - ganske nyoppdaget, faktisk.

Veldig godt å endelig få svar og oversikt over hva jeg bør holde meg unna.

Trodde først det bare var gluten jeg reagerte på, så kunne ikke fatte å forstå hvorfor jeg ble så dårlig av alt mulig annet hele tiden og ingen allergitester slo ut. :P

Lav FODMAP-dietten hadde ganske umiddelbar effekt, selv om jeg ikke alltid er så flink til å følge den nøye.

Oppdager stadig ulike typer mat med innhold jeg ikke hadde tenkt over i det hele tatt - som at nesten alle kjøpe-smoothies inneholder eple, og at eple er noe av det som gir meg vondt i magen.

Når man har gått med mageplager så lenge ender man opp med å tro at det er normalt til slutt, og når store deler av kostholdet inneholder ting man reagerer på så er det vanskelig å sette fingeren på hva det var man fikk i seg som gjorde at man ble liggende og kveile seg på badegulvet :/

Jeg savner løk :(

Skrevet

Jeg er kronisk syk i tillegg da, så formen generelt er dårlig. Men ang IBS er det for det meste vondt og løs mage som er problemet. Jeg kan være helt fin i noen dager/uker, så reagerer jeg plutselig på noe jeg spiser. Får mye vondt i magen uten grunn. Føler det i stor grad har mye med stress/angst å gjøre. Dersom jeg stresser eller er urolig blir symptomene verre. Kan fks få helt utrolig vondt og bli skikkelig dårlig i magen rett før jeg skal noe jeg gruer meg til. Så jeg prøver å slappe av og roe meg ned så mye som mulig siden jeg vet jeg blir verre av stress.

Jeg har hatt god effekt av å spise en spiseskje chiafrø hver morgen. Det er det eneste som har gitt meg noen bedring i hverdagen, ellers er det bare "nødløsninger" fks imodium.

Hvor finner du chia-frø?

Anonymous poster hash: 5efac...4e0

Skrevet

Hvor finner du chia-frø?

Anonymous poster hash: 5efac...4e0

Jeg bestiller mine på iHerb fordi det er billigst, men alle helsekostbutikker har :)

Skrevet

Jopp...Eneste som holder meg delvis i sjakk ,lavkarbo .Samt selvfølgelig å holde meg unna det jeg vet trigger :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...