AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Tror jeg har ganglion. Spurte tidligere her om noen visste hva denne "kulen" på håndleddet kunne være, googlet det, og det stemmer veldig med det jeg har. Men usikker på om jeg skal dra til legen og spør om å fjerne. Det står at det kommer tilbake i ca. 50 % av tilfellene.. og at det ikke er farlig. Så jeg vet ikke ? Anonymous poster hash: ea617...685
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Tror jeg har ganglion. Spurte tidligere her om noen visste hva denne "kulen" på håndleddet kunne være, googlet det, og det stemmer veldig med det jeg har. Men usikker på om jeg skal dra til legen og spør om å fjerne. Det står at det kommer tilbake i ca. 50 % av tilfellene.. og at det ikke er farlig. Så jeg vet ikke ? Anonymous poster hash: ea617...685 Ikke gå til legen og få et råd fra en med medisinsk utdannelse. Vent heller på svar fra ekspertisen på KG! Anonymous poster hash: d6f63...c30
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Ikke gå til legen og få et råd fra en med medisinsk utdannelse. Vent heller på svar fra ekspertisen på KG! Anonymous poster hash: d6f63...c30 Jeg hadde nok tatt opp dette med fastlegen min ja, ved første anledning Anonymous poster hash: 677ff...3c9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Ikke gå til legen og få et råd fra en med medisinsk utdannelse. Vent heller på svar fra ekspertisen på KG! Anonymous poster hash: d6f63...c30 Jesus.. det er vel lov å spørre her på Kvinneguiden FØR man eventuelt går til lege? Har som sagt lest at det absolutt ikke er farlig dette her, og at det dermed i mange tilfeller ikke gjøres noe med det... Legg bort spydigheten eller hut deg ut av tråden min Anonymous poster hash: ea617...685
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Jesus.. det er vel lov å spørre her på Kvinneguiden FØR man eventuelt går til lege? Har som sagt lest at det absolutt ikke er farlig dette her, og at det dermed i mange tilfeller ikke gjøres noe med det... Legg bort spydigheten eller hut deg ut av tråden min Anonymous poster hash: ea617...685 Er det bare på den ene hånden? Hva kommer det av? Anonymous poster hash: 677ff...3c9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Legg bort spydigheten eller hut deg ut av tråden min Anonymous poster hash: ea617...685 Hehe, ser den! Jeg spinner. Sorry:) Anonymous poster hash: d6f63...c30
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Er det bare på den ene hånden? Hva kommer det av? Anonymous poster hash: 677ff...3c9 Google det! Der stod alt. Hehe. Men det er bare en ansamling av noe gele-aktig inni hånden. Anonymous poster hash: ea617...685
loffen Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Jeg har hatt det i mange år. Noen ganger er det plagsomt vondt, også blir det bedre igjen. Men kulen er der hele tiden. Legen min sa at jeg skulle legge en 5-kroning på den, og surre en bandasje rundt ganske stramt, for å klemme den ned. Det var det eneste hun kunne hjelpe med. Men nå har jeg ny lege, kanskje jeg skal spørre ham neste gang.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Jeg har hatt det i mange år. Noen ganger er det plagsomt vondt, også blir det bedre igjen. Men kulen er der hele tiden. Legen min sa at jeg skulle legge en 5-kroning på den, og surre en bandasje rundt ganske stramt, for å klemme den ned. Det var det eneste hun kunne hjelpe med. Men nå har jeg ny lege, kanskje jeg skal spørre ham neste gang. Takk for svar! I den forrige tråden var det noen som skrev at de kjente noen som hadde klemt den med en bok eller no sånt. Det høres jo ganske vondt ut, vet ikke om jeg har så lyst å prøve det... Min er forøvrig ikke vond eller noe sånt, bare når jeg klemmer hardt på den. Anonymous poster hash: ea617...685
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Google det! Der stod alt. Hehe. Men det er bare en ansamling av noe gele-aktig inni hånden. Anonymous poster hash: ea617...685 Ok. Takk! Jeg ville nok valgt å få den behandlet dersom den gir plager. "Kirurgisk fjerning av ganglion er aktuelt ved mye plager og mislykkede forsøk på å fjerne cysten(e) ved å tappe ut innholdet. Kirurgi oppfattes som ganske effektivt, men hvis inngrepet ikke er utført korrekt, så er det muligheter for at ganglionet vil komme tilbake." http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/albue-underarm-hand/ganglion-2716.html?page=4 http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/albue-underarm-hand/ganglion-2716.html?page=5 Jeg ville uansett snakket med fastlegen om det og blitt undersøkt og fått diskutert det. Anonymous poster hash: 677ff...3c9
loffen Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Takk for svar! I den forrige tråden var det noen som skrev at de kjente noen som hadde klemt den med en bok eller no sånt. Det høres jo ganske vondt ut, vet ikke om jeg har så lyst å prøve det... Min er forøvrig ikke vond eller noe sånt, bare når jeg klemmer hardt på den. Anonymous poster hash: ea617...685 Ja uff, det boktrikset tør ikke jeg heller. Det blir jo kalt 'bibelkul' også, nettop fordi man før i tiden brukte en stor bok, som f.eks. bibelen til å slå på den med. *grøss*
loffen Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Ok. Takk! Jeg ville nok valgt å få den behandlet dersom den gir plager. "Kirurgisk fjerning av ganglion er aktuelt ved mye plager og mislykkede forsøk på å fjerne cysten(e) ved å tappe ut innholdet. Kirurgi oppfattes som ganske effektivt, men hvis inngrepet ikke er utført korrekt, så er det muligheter for at ganglionet vil komme tilbake." http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/albue-underarm-hand/ganglion-2716.html?page=4 http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/albue-underarm-hand/ganglion-2716.html?page=5 Jeg ville uansett snakket med fastlegen om det og blitt undersøkt og fått diskutert det. Anonymous poster hash: 677ff...3c9 Takk for fin info! Visste ikke at den kunne fjernes sånn, skal høre med den nye legen min om han kan fikse det.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Ja uff, det boktrikset tør ikke jeg heller. Det blir jo kalt 'bibelkul' også, nettop fordi man før i tiden brukte en stor bok, som f.eks. bibelen til å slå på den med. *grøss* AU! Jeg er litt redd for å rett og slett knuse hånden ved å gjøre det på den måten... Anonymous poster hash: ea617...685
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 Jeg hadde en på håndleddet (de kan også sitte på håndbaken og på undersiden av hådnleddet). Så falt jeg og slo hånda hardt i bakken, da var den plutselig borte. Den kom tilbake, men vokser nå så sakte at det hittil ikke gjør noe. Anonymous poster hash: 7f702...ea6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Har hatt det. Fikk den først fjernet med en nål hos legen, han sprøytet inn noe greier som myket det opp og sugde ut geleen. Den kom tilbake etter en stund og ble like stor. Fikk dama til å slå den med en bok i fjor sommer og har ikke sett den siden var ikke vondt heller. Anonymous poster hash: f5600...904
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Takk for svar! I den forrige tråden var det noen som skrev at de kjente noen som hadde klemt den med en bok eller no sånt. Det høres jo ganske vondt ut, vet ikke om jeg har så lyst å prøve det... Min er forøvrig ikke vond eller noe sånt, bare når jeg klemmer hardt på den.Anonymous poster hash: ea617...685 Det var meghttp://m.youtube.com/watch?v=AO4iOTD2_ek Det funker, men er vondt
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Du kan få den fjernet kirurgisk på sykehus, da vil de også kunne tette lekkasjen så kulen ikke kommer tilbake. Om du ikke plages av kulen er det ikke noen helsemessig fordel med å fjerne den, men hvis du opplever at den er i veien så er det bare å gå til legen og be om henvisning til sykehus. Anonymous poster hash: 650ee...54e
Alenia Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Jeg har hatt gabglipn i håndleddet. Den var smertefull, det kjentes ut som jeg hadde senebetennelse i hånda hele tiden.. Ble henvist til en spesialist, som først prøvde å sprøyte den med kortison.. Dette hjalp ikke veldig og etterhvert opererte han den bort. Operasjonen ble tatt med lokalbedøvelse, og var over på ca 1 time :-) Dette er ca 3-4 år siden nå, og den har ikke kommet tilbake enda. Så veldig vellykket ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå