Gå til innhold

Sykle til skolen - endelig !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Note to self:

"Pass på å ikke være på veien med bil, sykkel, eller til fots mellom kl 7.30 og 8.30, samt mellom kl 12 og 15.30."

Nei, jeg er ikke glad for at denne endringen kommer snart.

Her ser jeg ofte små barn sykle alene etter skoletid, og jeg sitter med hjertet i halsen hver gang disse er i nærheten av meg.

Som gruppe er barn på sykkel uforutsigbare, har lite kontroll, dårlig konsekvenstenkning, og dårlig impulskontroll.

Vi ser det når de går alene også, men da er farten mindre, og det er lettere å ha oversikten enn når de kommer i full fart ned en bakke, eller plutselig vrenger ut i veien.

Og når det da kommer store grupper av 6-8-åringer syklende til eller fra skolen/SFO, vil det bli nærmest umulig å ferdes på veien i dette tidsrommet, uansett om jeg kjører bil, sykler, eller går.

Anonymous poster hash: 69d79...99a
  • Liker 1
Skrevet

Synes det burde reguleres i lovverket i stedet for å være opp til FAU, ja. Men det jeg synes lovverket burde si er at barn under 12 ikke skal sykle etter veien uten følge av voksne.

Anonymous poster hash: 1aceb...a69
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker denne endringer velkommen. AB bruker #2, du undergraver foreldre ansvar og og myndighet når du er i mot dette. Tror du virkelig at foreldre ikke vurderer skolevei, barnets sykkelferdigheter, alder og mestringsnivå før det får lov å sykle til og fra skolen? Lovendringen betyr ikke at alle 1 til 7 klassinger kommer til å bli sluppet løs på sykkel. Lovendringen betyr at mor og far kan velge hva som er riktig for eget barn. I tillegg kan foreldre sykle sammen med barnet til skolen. Til info så finnes det faktisk skoler med totalt sykkelforbud uavhengig alder.

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 7c57b...a14
  • Liker 1
Skrevet

Tror du virkelig at foreldre ikke vurderer skolevei, barnets sykkelferdigheter, alder og mestringsnivå før det får lov å sykle til og fra skolen?

Hilsen TS

Når jeg ser barna som sykler alene her, så tror jeg ikke alle foreldre gjør dette nei.

Det er heller ikke alle foreldre som klarer å vurdere sitt barns på en objektiv måte. Av og til er det ikke så rart, for veldig mange barn oppfører seg annerledes sammen med foreldrene, enn de gjør alene eller sammen med venner, mens i andre tilfeller er foreldrene totalt blinde for barnas "feil".

Men jeg håper at ordningen med sykkelprøve videreføres, og at barna må bestå denne før de får sykle alene til skolen, uanvhengig av hva foreldrene sier.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ønsker denne endringer velkommen. AB bruker #2, du undergraver foreldre ansvar og og myndighet når du er i mot dette. Tror du virkelig at foreldre ikke vurderer skolevei, barnets sykkelferdigheter, alder og mestringsnivå før det får lov å sykle til og fra skolen? Lovendringen betyr ikke at alle 1 til 7 klassinger kommer til å bli sluppet løs på sykkel. Lovendringen betyr at mor og far kan velge hva som er riktig for eget barn. I tillegg kan foreldre sykle sammen med barnet til skolen. Til info så finnes det faktisk skoler med totalt sykkelforbud uavhengig alder.

Hilsen TS

Nei, jeg tror faktisk ikke alle foreldre gjør denne vurderingen godt. Det er nok av horrible tilfeller allerede i dag. Noen foreldre er fullstendig ansvarsløse.. for å si det mildt.

• Liker 2
Skrevet

med alle de gærningene som har barn som sender de ut i trafikken så er jeg ikke helt sikker på om dette er en god løsning.

Skrevet

Når jeg ser barna som sykler alene her, så tror jeg ikke alle foreldre gjør dette nei.

Det er heller ikke alle foreldre som klarer å vurdere sitt barns på en objektiv måte. Av og til er det ikke så rart, for veldig mange barn oppfører seg annerledes sammen med foreldrene, enn de gjør alene eller sammen med venner, mens i andre tilfeller er foreldrene totalt blinde for barnas "feil".

Men jeg håper at ordningen med sykkelprøve videreføres, og at barna må bestå denne før de får sykle alene til skolen, uanvhengig av hva foreldrene sier.

Nei, jeg tror faktisk ikke alle foreldre gjør denne vurderingen godt. Det er nok av horrible tilfeller allerede i dag. Noen foreldre er fullstendig ansvarsløse.. for å si det mildt.

Og derfor skal den store majoritet av foreldre i Norge ikke få bestemme selv for eget barn ? Eller påstår dere at det store flertallet er inkompetente foreldre ?

Hilsen TS

• Liker 1
Skrevet

Er det tryggere med alle bilene som foreldrene kjører prinsene og prinsessene i til og fra skolen ?

Har dere sett kaoset rundt en del skoler kl 0800 rundt omkring i landet ?

• Liker 2
Skrevet

Og derfor skal den store majoritet av foreldre i Norge ikke få bestemme selv for eget barn ? Eller påstår dere at det store flertallet er inkompetente foreldre ?

Hilsen TS

Det store flertallet av foreldre er ikke inkompetente, men som jeg skrev vil veldig mange barn være annerledes når de er sammen med foreldrene, enn de er når de er alene, eller sammen med venner.

Men du så kanskje også at jeg kom med et forslag om at dagens ordning med sykkelprøve kunne fortsette.

Da kan de yngre barna som har fått tillatelse fra foreldrene til å sykle gjennomgå en test for å bevise at de er modne nok til å ferdes alene i trafikken.

Da blir ikke vurderingen opp til foreldrene alene.

Skrevet

Og når det da kommer store grupper av 6-8-åringer syklende til eller fra skolen/SFO, vil det bli nærmest umulig å ferdes på veien i dette tidsrommet, uansett om jeg kjører bil, sykler, eller går.

Snakk om krisemaksimering!

Bor selv i nærheten av to store barneskoler i Oslo, og ønsker dette velkommen. Å ferdes som bilist i tettbygd strøk innebærer uansett et stort ansvar.

Dette kommer til å gå helt fint, men dersom man er så tvilende til egne kjøreferdigheter, som du later til å være, ville jeg uansett vurdert bussen. Uavhengig av tid på døgnet.

Anonymous poster hash: a64bd...231

• Liker 3
Skrevet

Snakk om krisemaksimering!

Bor selv i nærheten av to store barneskoler i Oslo, og ønsker dette velkommen. Å ferdes som bilist i tettbygd strøk innebærer uansett et stort ansvar.

Dette kommer til å gå helt fint, men dersom man er så tvilende til egne kjøreferdigheter, som du later til å være, ville jeg uansett vurdert bussen. Uavhengig av tid på døgnet.

Etter å ha kjørt skadefritt i 30 år har jeg ingen problemer med å stole på mine kjøreferdigheter. Jeg har heller ingen problemer med å forstå at barn er uforutsigbare i trafikken.

Og i tillegg er jeg moden nok til å ikke gå til personangrep når noen er uenige med meg i en debatt.

• Liker 4
Skrevet

Noen foreldre kjøper motoriserte firhjulinger til barnehagebarn og lar barn få kjøre moped før det er gamle nok, så jo jeg synes vi trenger regler.

Og hvem tar skade av å ikke få sykle til skolen når de ennå er så unge at de har en vurderingevne og oppmerksomhet som på ingen måte tilsier at de har noe på veien å gjøre?

Skrevet

Det store flertallet av foreldre er ikke inkompetente, men som jeg skrev vil veldig mange barn være annerledes når de er sammen med foreldrene, enn de er når de er alene, eller sammen med venner.

Men du så kanskje også at jeg kom med et forslag om at dagens ordning med sykkelprøve kunne fortsette.

Da kan de yngre barna som har fått tillatelse fra foreldrene til å sykle gjennomgå en test for å bevise at de er modne nok til å ferdes alene i trafikken.

Da blir ikke vurderingen opp til foreldrene alene.

Det er ikke alle skoler som bryr seg om å tilby "sykkellappen" på barneskolen mer. Du kan heller ikke bevise modenhet på en slags sykkelprøve. Å kjøre mellom kjegler og over vippepinner forteller ikke noe om hvordan man reagerer i blandet trafikk med støy og overraskende momenter. Erfaring som syklist kommer ikke frem på en 5 minutters sykkeltest. Dette observerer man i trafikken hvor foreldre sykler sammen med barna.

Tror en del foreldre er redd for å ta ansvar selv, og derfor omfavner et forbud.

TS

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha kjørt skadefritt i 30 år har jeg ingen problemer med å stole på mine kjøreferdigheter. Jeg har heller ingen problemer med å forstå at barn er uforutsigbare i trafikken.

Og i tillegg er jeg moden nok til å ikke gå til personangrep når noen er uenige med meg i en debatt.

Dette var ikke et personangrep.

Du skrev jo selv at du ville passe på å ikke være på veien i skoletiden. At barn er uforutsigbare i trafikken er noe man som bilist skal forutse og takle. Når du selv innrømmer at tanken på barn syklende på fortauet skremmer deg såpass at du ikke vil føre motorvogn i denne tiden er det et velment råd at du bør revurdere kjøringen din.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Det er ikke alle skoler som bryr seg om å tilby "sykkellappen" på barneskolen mer. Du kan heller ikke bevise modenhet på en slags sykkelprøve. Å kjøre mellom kjegler og over vippepinner forteller ikke noe om hvordan man reagerer i blandet trafikk med støy og overraskende momenter. Erfaring som syklist kommer ikke frem på en 5 minutters sykkeltest. Dette observerer man i trafikken hvor foreldre sykler sammen med barna.

Tror en del foreldre er redd for å ta ansvar selv, og derfor omfavner et forbud.

TS

Her har alle barna måttet gjennomgå, og bestå, sykkelprøven før de får sykle til skolen alene.

Prøven er to-delt.

Del 1 er en teknisk del, der barna skal vise at de behersker sykkelen, og denne prøven må bestås før de kan gå løs på del 2, som foregår ute i trafikken.

Skrevet

Du skrev jo selv at du ville passe på å ikke være på veien i skoletiden. At barn er uforutsigbare i trafikken er noe man som bilist skal forutse og takle. Når du selv innrømmer at tanken på barn syklende på fortauet skremmer deg såpass at du ikke vil føre motorvogn i denne tiden er det et velment råd at du bør revurdere kjøringen din.

Det falt deg ikke inn at jeg satte ting på spissen for å illustere et poeng?

Skrevet

Det falt deg ikke inn at jeg satte ting på spissen for å illustere et poeng?

Nei, hvordan skal jeg kunne tolke det? Jeg leste det du skrev, og responderte på det.

Hadde du skrevet "satt på spissen:" før det du skrev hadde det vært noe annet, men når du ikke gjør det må man nesten få lov til å tolke deg bokstavlig.

Skrevet

Du forsøker å overbevise om at du ikke driver personangrep, ved å gå på med et nytt personangrep. Nice!

Å velge å styre unna ekstremt farefulle situasjoner, kan vel ikke akkurat sies å være et dårlig tegn på vurderingsevnen heller.

Selvfølgelig er barn uforutsigbare i trafikken. Og det ER faktisk et reelt problem. Å da gjøre dem MER uforutsigbare ved å plassere dem på en sykkel som både går raskere enn til fots, kan velte og som de generelt gjerne ikke mesterer godt nok, vil være en tydelig risikoøkning.

Jeg har en gutt som akkurat har begynt på skolen, og skoleveien hans (en av de tryggeste i landet, er jeg rimelig sikker på) er noe vi har øvd MYE på. Jeg vet likevel at han raskt blir uoppmerksom og lar seg øse opp av andre barn. Foreløpig er vi glade vi kan følge ham til og fra. Jeg er glad han skal modnes en del før det blir aktuelt at han går alene. Å sette ham på en sykkel er VELDIG langt fram i tid.

Nabogutten kjører motorisert firhjuling som han parkerer hos sin bestemor (som bor 100 m unna skolen). En katastrofe som venter på å skje, spør du meg.

Skrevet

Noen foreldre kjøper motoriserte firhjulinger til barnehagebarn og lar barn få kjøre moped før det er gamle nok, så jo jeg synes vi trenger regler.

Og hvem tar skade av å ikke få sykle til skolen når de ennå er så unge at de har en vurderingevne og oppmerksomhet som på ingen måte tilsier at de har noe på veien å gjøre?

Her har du to argumenter som jeg ikke finner fornuft i.

1. Reglene for firhjulinger og moped er helt klare. Det er altså regler for dette. Fordi at noen bryter dem har ingenting med dette å gjøre. Det som du beskriver er ulovlig og farlig og har ikke noe i denne debatten å gjøre.

2. Det er ingen som tar skade av å ikke sykle til skolen når man ikke er moden nok, heller tvert imot. Hvorfor tror du at barn skal sykle til skolen når de ikke er moden nok ? Dette regulerer foreldre fint selv. De foreldre som ikke klarer å gi barna sine sykkelferdigheter får la være å sende dem ut på sykkel. De fleste foreldre er fornuftige oppegående mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...