Ungoliant Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Jeg har nylig "investert" i månedslinser. Jeg har brukt dem en dag, men merket fort at det ble ubehagelig på øyet, og jeg har synlige blodårer på den delen av øyet som er bak øvre øyelokk. Blodårene er svært røde, og de omkranser kanten der linsen har vært. Jeg mistenker derfor at øynene mine er for tørre, og at jeg har fått "gnagsår" rundt kanten. Dette oppstod etter noen få timer, og jeg måtte rett og slett ta linsene ut. I dag er øynene mine fortsatt røde og slitne, at jeg tør ikke å bruke linser i det hele tatt. Bør jeg gå til øyelege? Jeg har lite penger, så vil egentlig ikke det. Linsene er av merket air optix, som vissnok skal være bra for dem med ømfintlige øyne og de som sitter mye og leser eller sitter på dataen, men de er jo helt jævlige? Er det meningen at de skal være sånn eller har jeg gjort noe feil? Tidligere har jeg brukt engangslinser uten problemer, men jeg er student og dette blir for dyrt til daglig. Jeg brukte mye penger på linsene, så jeg har ikke råd til å "tape" dem. Hva skal jeg gjøre? Har jeg brukt linsene feil? Trenger jeg øyedråper? Kan jeg klage på dem? Takk for svar
Minya Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Det kan ende du har satt linsene inn feil vei, da kjennes det ut som du har litt rusk på øyet hele tiden. Når du setter dem inn, kontroller at linsen er konveks og ikke konkav. Når den er konveks ligger den som en pent formet bolle på fingeren din. Ligger den på vranga, ser den mer ut som en suppetallerken med brede kanter. Illustrasjon. Det kan også hende at linsevæsken du har er av en annerledes komposisjon enn du er vant til. Jeg tåler feks ikke ReNu-væsken, da klør jeg som en gal. Bruker selv Dailies AquaComfort og de kjenner jeg ikke når jeg har dem på. Daglinser trenger ikke være dyrere enn nødvendig. Sparer du opp litt penger kan du få ganske gode priser på 90-dagers esker. Jeg betaler rundt 950 kroner for to esker med 90 linser, og med brillebruk hjemme, rekker linsene til fire-fem måneder av gangen. Ta deg en ny tur til optiker for ny linsetilpasning, det koster ikke så mye og da kan du få prøve flere merker for å se hvilket merke som passer deg best.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Har du kjøpt de på nettet eller hos optiker? Hvis du har kjøpt hos optiker så har du vel noe gratis kontroll i prøveperioden? Man kan få linser gratis for å prøve forskjellige merker før man bestemmer seg og kjøper hos optiker så det er best å kjøpe der når man skal bytte merke. Prøv å ta linsene ut og skylle de litt. Det skal ikke være ubehagelig når du setter de inn, hvis det er det så bør du ta de ut og prøve på nytt. Om du har kjøpt på nettet kan det hende du har kjøpt feil "størrelse". Hvis det føles greit i starten, men etterhvert blir tørt og ubehagelig så kan det også være at du trenger øyedråper i perioder. Jeg bruker air optix (døgnlinser) og har i perioder ubehag med tørre øyne. Har kjøpt dråper som jeg bruker ved behov. Tror ikke det er merket på linsene det er noe galt med, men at jeg har øyne som trenger ekstra fukt i perioder. Har brukt døgnlinser i nesten 10år og det er først de siste årene jeg har hatt slikt ubehag. Ikke noe galt med øynene mine så har fått beskjed om at det sikkert er pga tørr luftAnonymous poster hash: 7c55a...e11
Ungoliant Skrevet 5. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2014 Har du kjøpt de på nettet eller hos optiker? Hvis du har kjøpt hos optiker så har du vel noe gratis kontroll i prøveperioden? Man kan få linser gratis for å prøve forskjellige merker før man bestemmer seg og kjøper hos optiker så det er best å kjøpe der når man skal bytte merke. Prøv å ta linsene ut og skylle de litt. Det skal ikke være ubehagelig når du setter de inn, hvis det er det så bør du ta de ut og prøve på nytt. Om du har kjøpt på nettet kan det hende du har kjøpt feil "størrelse". Hvis det føles greit i starten, men etterhvert blir tørt og ubehagelig så kan det også være at du trenger øyedråper i perioder. Jeg bruker air optix (døgnlinser) og har i perioder ubehag med tørre øyne. Har kjøpt dråper som jeg bruker ved behov. Tror ikke det er merket på linsene det er noe galt med, men at jeg har øyne som trenger ekstra fukt i perioder. Har brukt døgnlinser i nesten 10år og det er først de siste årene jeg har hatt slikt ubehag. Ikke noe galt med øynene mine så har fått beskjed om at det sikkert er pga tørr luftAnonymous poster hash: 7c55a...e11 Okay. Hvilken linsevæske og øyedråper bruker du? Jeg sjekket at "krummingen" på linsene er den samme som linsene jeg fikk av optikeren før, så jeg tror ikke at dette er problemet.
Gjest Violetta Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Prøv med en annen linsevæske. Jeg hadde akkurat de samme symptomene og det hjalp meg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Det er ikke bare krummingen som skal stemme, diameteren også. Anonymous poster hash: 4791c...ae1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå