Gå til innhold

Menstruasjonssyklus - bekymret

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mensen min er sen - igjen. Jeg noterte ikke akkurat hvilke dager sist men vet det er lenge siden - i tillegg har jeg omtrent samme syklus som hun jeg deler leilighet med og hun har nå hatt noen dager.

Mensen er som regel alltid sen, opptil en uke. Likevel kommer den som regel til slutt. Jeg har opplevd som yngre at jeg har gått et par måneder uten mens, men det var også i perioder med stress (avsluttende eksamen) så jeg relaterte det til det.

Jeg og typen hadde EN gang ubeskyttet sex for et par uker siden, men han trakk seg ut og kom ikke inni. Jeg har ikke hatt noen graviditetssymptomer, men da mensen ikke kom tok jeg likevel to graviditetstester - begge negative.

Brukte P-ring tidligere og den var ikke stort mer regelmessig da, men noe - dersom jeg utsatte den et par måneder kom den som regel da den skulle til slutt.

Det jeg har begynt å bekymre meg for i det siste er at jeg er steril. Jeg vet ikke helt hvor denne paranoiaen er kommet fra, men en venninne av meg ble gravid ved et uhell og tok abort og sa at hun var glad at hun "i det minste kunne bli gravid".

Jeg er 24 år og har aldri blitt gravid men har også brukt prevensjon - stort sett kondom, som aldri har sprukket.

Men jeg lurer på om min ustabile syklus kan bety at jeg ikke får eggløsning.

Dere som har fått barn - har dere hatt uregelmessig mens som yngre? Og noen av dere som har hatt uregelmessig eller til tider skiftende mens, har dere slitt med å bli gravide? (Og hvor gamle er dere?)

Anonymous poster hash: f35ba...467
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du har en litt sen menstruasjon betyr overhode ikke at du har et fertilitetsproblem. Noen kvinner har bare en litt lengre syklus en andre, uten at det trenger å bety noe.

Anonymous poster hash: f5672...ead
Skrevet

Er du bekymret, snakk med legen din.

Anonymous poster hash: adb2c...02a

Skrevet

Er du bekymret, snakk med legen din.

Anonymous poster hash: adb2c...02a

Jeg nevnte det for ham, men han sa bare at det var vanskelig å vite ettersom det er så mye som potensielt kan slå galt ut mht. fertilitet.

Og de prioriterer som regel ikke noen slags testing med mindre man faktisk vil bli gravid men ikke blir det (over lengre tid).

Ble ikke mye klokere.

Anonymous poster hash: f35ba...467

Skrevet

For det første kan det være lurt å begynne å notere ned sykulen din (finne mange fine apper, f.eks M.Calender) slik at du kan se om den er ustabil eller bare litt lengre enn "vanlig" (28dager). Og selv om den er ustabil betyr ikke det at du er infertil bare så det er sagt... Når du begynner å få en viss peiling på sykulsen kan du også teste med eggeløsningstester for å finne ut om du har eggløsning hvis du er er nyskjerrig på det. De testene er desverre ikke så sensitive så kan være litt vansekelig å fange opp akkurat eggløsning, men kanskje verd et forsøk hvis du lurer? Fås i store pakinger ganske billig på nettet...

Lykke til! Og en lite PS: bekymring er ikke så gunstig for fertiliteten så kanksje like greit å forsøke å ikke tenke så mye på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...