Gå til innhold

For gammel til helsestasjon? Ny resept

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ei jente som nettopp er fylt 21. Helsestasjon for ungdom her i området er kun for de opptil 20 år. Jeg trenger en by resept på p piller som jeg fikk av legen her for 3 år siden. Av personlige grunner og at jeg faktisk ikke har mulighet til å vente på time hos fastlege eller i det hele tatt gå (har skole/jobb som nettopp er begynt i fra 08-16, komplisert opplegg men kan iallefall ikke ta fri.) og dette haster litt nå, er det mulighet for at de kan ta seg av meg selv om jeg egentlig er over "aldersgrensa"?

Anonymous poster hash: 584ce...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror det bare er leger som har lov til å skrive ut resept på p-piller etter du er fylt 20 :) Det var i allefall det jeg fikk beskjed om.

Endret av Citha
Skrevet

Dette burde du jo fikset i sommerferien om det er så vrient nå.

Anonymous poster hash: 541dc...45b

• Liker 1
Skrevet

Det skader vel ikke å prøve.

Er du heldig så får du ordnet ny resept der.

Her jeg bor er det iallefall frem til man er 25, og det er helsesøstre som skriver ut resepten.

Anonymous poster hash: b6a60...377
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ringer og bestiller ny resept når den gamle har gått ut. Kan ikke du gjøre det?

Anonymous poster hash: 16012...eb0

Skrevet

du trenger ikke en legetime for å bestille ny resept. om legekontoret har SMS bestilling av timer, så kan du sende SMS dit og be om resept. eller så kan du ringe til legekontoret trur jeg. og da får du jo gjort det på dagen.

Anonymous poster hash: a0c3d...39b
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-04-03-450 Helsestasjonen vokste du ut av den dagenndu fylte 20 år.

Helsesøster eller jordmor har ikke lov til å skrive resept på p piller til andre enn dem mellom 16 år og til dagen før du blir 20 år.

Dette har du visst om at resepten går ut, og du har måttet kunne planlegge.

En fastlege som ikke kjenner deg skriver neppe resept til deg uten å snakke med deg først.

Anonymous poster hash: d682a...c32

Skrevet

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-04-03-450 Helsestasjonen vokste du ut av den dagenndu fylte 20 år.

Helsesøster eller jordmor har ikke lov til å skrive resept på p piller til andre enn dem mellom 16 år og til dagen før du blir 20 år.

Dette har du visst om at resepten går ut, og du har måttet kunne planlegge.

En fastlege som ikke kjenner deg skriver neppe resept til deg uten å snakke med deg først.

Om det ikke er lov så er det i såfall veldig rart at de skriver ut til folk opptil 25 år på helsestasjonen her jeg bor.

Skrevet

Om det ikke er lov så er det i såfall veldig rart at de skriver ut til folk opptil 25 år på helsestasjonen her jeg bor. Anonymous poster hash: b6a60...377

Da må det være en lege som signerer resepten!

Ingen jordmord eller helsesøster vil risikere stillingen sin på å skrive resepter til en aldersgruppe de ikke skal skrive resept til. Du kan lese i lovverket om du skulle være i tvil.

Skrevet

Da må det være en lege som signerer resepten!

Ingen jordmord eller helsesøster vil risikere stillingen sin på å skrive resepter til en aldersgruppe de ikke skal skrive resept til. Du kan lese i lovverket om du skulle være i tvil.

Nei, for det er kunn en lege på helsestasjonen her, og han er en mann. Jeg har alltid vært hos en helsesøster.

Skrevet

Nei, for det er kunn en lege på helsestasjonen her, og han er en mann. Jeg har alltid vært hos en helsesøster. Anonymous poster hash: b6a60...377

Dette stemmer ikke, den som skriver under en resept på p piller til en pasient over 20 år må være lege. Helsesøster eller jordmor kan ta i mot bestilling og få en lege til å signere men ikke signere selv. Hilsen helsesøster.

Skrevet

I lillestrøm er det frem til 25 år.

Anonymous poster hash: b4793...fb3
Skrevet

I lillestrøm er det frem til 25 år. Anonymous poster hash: b4793...fb3

Se på lenken over så ser du at detre ikke stemmer noe sted i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...