Gå til innhold

Kostnader når man bor alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 18 år som har en kjæreste på 21 år. Vi har bodd sammen i ca litt over et halv år, riktig nok hos foreldre. Vi vurderer nå å flytte ut, men det er sikkert mye man må tenke på.

Hvor mye koster det ca å bo alene? Vi har få faste utgifter, men har to hunder så har utgifter mtp dem.

Jeg går på vgs og kan få bo stipend, jobber ved siden av. Han jobber, men har ikke faste vakter, men tjener en del i mnd.

Tar gjerne i mot tips fra andre som har gode råd eller forslag å komme med :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer først og fremst an å hva dere kommer til å betale i husleie. regner med dere har sett litt på Finn og veit sånn ca hva det koster å leie den type bolig dere ønsker. selv betaler jeg 6500,- i mnd og har ingen andre faste utgifter. bruker maks 2000,- på mat i måneden. jeg bor aleine. dere kommer vel til å dele utgifter til husleie, strøm, mat osv. så da blir det rimelige for hver av dere... aner ikke hva det koster å ha hund, men det vet jo dere :) ellers må man jo tenke på hva annet dere pleier å bruker penger på. kinobesøk, shopping, om dere spiser mye ute, fritidsaktiviteter osv.

Skrevet

Okei, tusen takk :-) Er bare redd for å flytte ut og så finne ut at det koster mye mer enn vi hadde trodd, for så å gå på en smell.

Skrevet

Dere må sette opp en liste med utgifter og inntekter.

Husleie, strøm, internett, forsikringer, tvabn. Nrklisens, telefon, helse og tannlege innkjøp av alt fra toalettpapir til vaskemidler og mat i tillegg til transport.

2000 kroner på mat synes jeg er lite, i hverfall for 2 personer.

Men 18 år så bør du bo hjemme så lenge du kan og spare. Du må og være sikker på at du kan dele ansvar, postkasse og seng med den du skal bo sammen med. Husleiekontrakter er ofte på 3 år.

Anonymous poster hash: 61f26...906

• Liker 1
Skrevet

Vi betalte i 3 år:

Husleie-8000kr

Strøm, alt fra 200-1500kr kom an på hvilken årstid. Det var ikke isloert der vi leide.

Nettleige også alt fra 200-1500 kr.

Tv og internett- ca. 790 kr

To mobilab. til sammen ca. 1300kr.

Skrevet

Takk for svar. Har ikke bodd hjemme det siste halvvåret (hos mine foreldre) og er ganske sikker på at jeg vil dele seng med han. På en måte har vi allerede testet ut hvordan det er å bo sammen, men siden vi har bodd hos foreldrene hans så har vi ikke hatt erfaringen med så mange utgifter. Føles veldig naturlig å flytte sammen med han.

Skrevet

Mitt beste tips er å alltid sette av ekstra penger til regninger og alltid prioritere regninger frem for noe annet.

• Liker 1
Skrevet

To hunder??

Anonymous poster hash: d9922...0a5

Skrevet

To hunder??

Anonymous poster hash: d9922...0a5

Den tiden jeg bodde alene hadde jeg to katter, etter at jeg fikk samboer ble det fem katter.

Skrevet

Ja, jeg har to hunder. Noe jeg har prioritert fremfor merkeklær og siste mote osv osv som andre på min alder ønsker seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor alene og har èn hund. Her er en liste over utgifter jeg har, som du kan bruke som veiledende og kanskje sette opp ditt eget budsjett?

- husleie

- strøm

- tv, internett og telefonregning

- hundeforsikring (kommer riktignok èn gang i året, men må jo sette av et fast beløp til det)

- hundefòr og utstyr

- mat og husholdningsartikler

- andre forsikringer, som innbo, reise, skade, etc.

- underholdning og gøy (f.eks. kino, gå ut, restaurant)

- sparing til ferie

- busskort

Anonymous poster hash: 282b0...481
Skrevet

Jeg bor alene og har èn hund. Her er en liste over utgifter jeg har, som du kan bruke som veiledende og kanskje sette opp ditt eget budsjett?

- husleie

- strøm

- tv, internett og telefonregning

- hundeforsikring (kommer riktignok èn gang i året, men må jo sette av et fast beløp til det)

- hundefòr og utstyr

- mat og husholdningsartikler

- andre forsikringer, som innbo, reise, skade, etc.

- underholdning og gøy (f.eks. kino, gå ut, restaurant)

- sparing til ferie

- busskort

Anonymous poster hash: 282b0...481

Tusen takk!

Skrevet

Vær obs på at det kan være vanskelig å finne en utleier som vil godta to hunder, dere finner det sikkert, men fet snevrer nok inn utvalget deres, dessverre :(

Gjest KeyserSoze
Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt leilighet og betaler ca 10 000 i mnd bare på lån. Så kommer utgifter I tillegg som linser, mobilregning,busskort og selvfølgelig mat osv. Hva det blir nøyaktig er jeg litt usikker på. Men jeg bor alene da. Med en hund :) blir billigere når dere er to.

Endret av KeyserSoze
  • Liker 1
Skrevet

Vær obs på at det kan være vanskelig å finne en utleier som vil godta to hunder, dere finner det sikkert, men fet snevrer nok inn utvalget deres, dessverre :(

Ja, har merket det, men siden jeg har verdens herligste hunder, så hadde jeg ikke byttet de ut mot å kunne bo hvor jeg vil :rodmer:

Skrevet

En ting er de faste utgiftene, men jeg lurer på om dere har det dere trenger til huset? Vaskemaskin, kjøleskap, komfyr, alle møblene dere trenger. Seng, sofa, bord mm. Pluss alt dere trenger for å lage og spise mat. Mye penger som "går" til ting iskuffer og skap.

Skrevet

En ting er de faste utgiftene, men jeg lurer på om dere har det dere trenger til huset? Vaskemaskin, kjøleskap, komfyr, alle møblene dere trenger. Seng, sofa, bord mm. Pluss alt dere trenger for å lage og spise mat. Mye penger som "går" til ting iskuffer og skap.

Det meste av dette kan skaffes veldig billig på bruktbutikker, hos venner og familie eller gjennom annonsering på fb, avisa ol. Og man trenger heller ikke alt på en gang.

Anonymous poster hash: 8a134...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...