Gå til innhold

PMS, jeg orker ikke mer!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg ber om unnskyldning på forhånd for et langt innlegg!

Jeg er ei jente i 20 årene som sliter voldsomt med PMS.

Det er så forferdelig hver gang, ca 2 uker før mens, to helt grusomme uker.

:(

Men når mensen kommer blir ALT så mye bedre, og jeg vil så gjerne alltid ha det sånt. Jeg må si jeg gruer meg helt vanvittig hver måned, fordi jeg vet hvordan jeg blir, nesten gal. Jeg kan gråte konstant, skulker jobb for eg klarer ikke omgås andre mennesker, og har ikke konsentrasjon til det i det hele tatt. Jeg blir rasende for småting, dypt deprimert og har skjært meg i armen med kniv flere ganger, truer med å ta mitt eget liv osv.

Det er helt grusomt, ikke bare for meg men for de som er rundt meg, jeg ødelegger virkelig for andre og meg selv.

Har bestilt time hos legen, noe jeg skulle gjort for lenge siden! Men når mensen kommer og livet blir verdt å leve igjen, så utsetter jeg å bestille time fordi da føler jeg så klart ikke behov for det, veldig typisk. Men nå er det nok, jeg klarer ikke mer av dette, det sliter på alt.

Er nervøs for hva legen vil si, for min lege er sånn at h*n gir ikke resept på medisiner uten videre, h*n er det man kan kalle sta. Jeg vet dette kanskje høres dumt ut med tanke på at jeg er villig til å ta i mot all hjelpen jeg kan få, men jeg vil ha hjelp med engang, jeg vil ikke bli sendt tomhendt hjem med beskjed om å endre kosthold og ferdig med det, og hvis det ikke hjelper, komme tilbake.

Jeg har lest mye om pms på nettet, at kosthold kan ha mye å si.

Jeg prøver å spise sunt, og om jeg skal ha brus, godteri og annen snacks så er det i helgen i små mengder, eller så prøver jeg å kutte helt ned på det.

Men føler depresjonen er like dyp, jeg prøver å trene også, for har lest det kan helpe, men når jeg har perioden så mister jeg motivasjon til ALT.

Hva tror dere legen kan gi meg som kan hjelpe, og er det andre her som har det sånn og fått hjelp, og hva hjalp for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan få hjelp av noe så enkelt som p piller. Andre må prøve litt forskjellige ting før de blir bedre. I ekstreme tilfeller kan Zoladex være løsningen for en periode. Den slår av eggestokkene, så lenge den blir brukt.

Anonymous poster hash: dbcd2...974

Skrevet (endret)

.

Endret av *Verdande*
Skrevet

Går du på p-piller nå? Kan det være de som gjør det?

Skrevet

Høres ut som dette http://en.wikipedia.org/wiki/Premenstrual_dysphoric_disorder

I så fall har SSRI vist god effekt.

fra linken

L-tryptophan, a serotonin precursor, was found to provide significant relief (p = 0.004) when supplemented daily in a large dose of 6 grams per day.[29] There is some evidence that vitamin B6 can alleviate symptoms.

Hormonal birth control containing drospirenone and low levels of estrogen helps relieve severe PMDD symptoms, for at least the first three months it is used.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...