Gjest Vinglasset Skrevet 4. september 2014 #21 Skrevet 4. september 2014 Mye rimelig ull som selges er av forferdelig kvalitet, så jeg hadde mye heller kjøpt lite brukt ull i bra kvalitet framfor ny drittull.Anonymous poster hash: fff1c...ed7 Jeg har bare god erfaring med eksempelvis ull til barn fra Janus - det er både rimelig og av god kvalitet. Det er absolutt det jeg har brukt mest av til mine barn i oppveksten.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #22 Skrevet 4. september 2014 Jeg har bare god erfaring med eksempelvis ull til barn fra Janus - det er både rimelig og av god kvalitet. Det er absolutt det jeg har brukt mest av til mine barn i oppveksten. Jeg finner one pice klær oppi 399,- og bukser til 2-300 kr og trøyer til 2-300 kr og tynne innejakker til over 300 kr, så janus er langt fra det rimeligste. Men klart det er et billigere merke enn nye annet. Det rimeligste er jo sånne ullklær man kjøpe fra Cubus og h&m o.l Anonymous poster hash: fff1c...ed7
Mohair Skrevet 4. september 2014 #23 Skrevet 4. september 2014 Enig med dem som sier sånn ca 1/3 av prisen. Ihvertfall aldri mer enn 50%! Har ikke noe imot å kjøpe brukt eller arve ulltøy av andre.
Gjest Solsmil Skrevet 4. september 2014 #24 Skrevet 4. september 2014 Skjønner virkelig ikke at folk har så store problemer med å selge brukt tøy. Dårlig samvittighet? Ærlig talt. Hvis det er gode ullplagg som er lite brukt, så er det det da bare fint at noen andre kan ha glede av det, og det er faktisk ikke alle som har god råd, men som likevel vil ha kvalitetsklær til barna sine. I det overflodssamfunnet vi lever i idag, så hender det ofte at til og med barn har mye mer klær enn de får brukt. Å skulle kaste de/ til nød gi de til loppemarked vitner bare om utrolig dårlig bevissthet rundt miljø og økonomi.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #25 Skrevet 4. september 2014 Jeg ville hatt en grei posepris. Er det f.eks. inkludert flott ulltøy med f.eks ullfleece fra Nøstebarn eller andre gode merker, kan du si at hun får hele greia til 500. Nå vet jeg ikke hvor mange plagg det er snakk om her, da, ser for meg en stappfull plastikkpose nå. Ville ikke regnet prisen plagg for plagg, uansett. Anonymous poster hash: 145ac...d40
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #26 Skrevet 4. september 2014 Skjønner virkelig ikke at folk har så store problemer med å selge brukt tøy. Dårlig samvittighet? Ærlig talt. Hvis det er gode ullplagg som er lite brukt, så er det det da bare fint at noen andre kan ha glede av det, og det er faktisk ikke alle som har god råd, men som likevel vil ha kvalitetsklær til barna sine. I det overflodssamfunnet vi lever i idag, så hender det ofte at til og med barn har mye mer klær enn de får brukt. Å skulle kaste de/ til nød gi de til loppemarked vitner bare om utrolig dårlig bevissthet rundt miljø og økonomi. Altså. Det jeg og flere andre her mener, er at vi GIR tøyet bort til loppis/Fretex etc, slik at folk med dårlig råd kan kjøpe det der og samtidig støtter en god sak. Eventuelt går klærne i arv. Det er virkelig ikke snakk om å 'til nøds' gi vekk, men ellers kaste!Anonymous poster hash: fb330...d12
Gjest AnneShirley Skrevet 4. september 2014 #27 Skrevet 4. september 2014 Jeg tar aldri betalt for barnetøy jeg leverer videre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #28 Skrevet 4. september 2014 Jeg gir vekk det meste, men pleier å selge det jeg har av dyrere merker som MeMini.Mini A Ture osv, ellers syns jeg det er ok å gi vekk. Maks 1/3 av prisen. Anonymous poster hash: 4feb8...f4d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #29 Skrevet 4. september 2014 Synes det er rett og rimelig å selge brukt babytøy. Det koster en del for både baby og barneklær, spesielt ull og når de er så små vokser de ganske raskt ut av klærne. Jeg er fan av posesalg, har selv solgt poser med alt man trenger av klær i en størrelse. En stappfull pose med bare bomullsklær er som regel verd flere tusen kroner nytt, så ser ikke problemet med å ta noen hundrelapper for det. Anonymous poster hash: fff1c...ed7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2014 #30 Skrevet 4. september 2014 Jeg har masse god ull, blir det ikke brukt til nr 2 kommer jeg til å selge det beste til halv pris og resten til ca 1/3. Et mange på finn som selger klær og de går unna. Ser ikke problemet. Har mye ull fra janus og devold og dette får man grei pris for brukt. Pga god kvalitet ser de lite slitt ut også.Anonymous poster hash: 79da0...830
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #31 Skrevet 5. september 2014 Det er tydelig noe jeg ikke forstår her, altså... Hvorfor er det så galt å selge pent brukte klær for en fair pris? Mange plagg er jo ikke engang synlig brukt, og da forstår ikke jeg helt hvorfor man ikke kan i det minste få igjen 50% av det man har betalt for dem. Og så 1/3 av prisen ca for det som er mer synlig brukt, men ikke mye slitt eller flekkete. Jeg, og sikkert mange andre også, synes jo det er helt genialt å få kjøpt "nytt" tøy til halv pris. Og ferdig utvasket "skiftetøy" til en ganske billig penge. Det er jo gjerne sånn at man trenger en del skift, og alt trenger faktisk ikke å være strøkent, så lenge det er rent og helt. Det virker nesten som at alle som er ferdig med klær selv skal gi bort alt, uansett, evt ta en symbolsk pris for det. For det er jo "brukt". Men det er jo gjerne sånn at å få igjen litt av pengene er et godt bidrag til å kunne fortsette å kjøpe klær av litt bedre kvalitet til ungene, også i fremtiden. Jeg har ofte "spekulert" i det. At jeg kjøper klær av god kvalitet, som koster litt mer brukt, og selger når ungene har vokst fra dem. Da får jeg igjen litt, og så ender det totalt sett opp som like billig som å kjøpe billigklær, men ungene får noe som er bedre å gå i, og som tåler mer. Det er noe helt annet med sko, synes jeg. Det selger jeg aldri. De gis bort om noen vil ha, eller kastes. Anonymous poster hash: a2e9a...241 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #32 Skrevet 5. september 2014 Tror du skal lete lenge etter noen som vil betale over halv pris for brukt tøy, uansett hvor fint det er. Når jeg kjøper nytt ulltøy, pleier jeg å passe på å kjøpe det på halv pris. Så "full pris" er ikke mitt sammenligningsgrunnlag. Jeg har aldri blitt bedt om å betale for brukt tøy jeg har fått, og jeg gir videre tøyet som er ok etter mine gratis. Anonymous poster hash: fce91...f26 2
SiMa Skrevet 5. september 2014 #33 Skrevet 5. september 2014 Fine hjemmestrikka gensere og bukser kan man godt ta litt for, men trøyer og stilllongser synes jeg man kan gi bort. Anonymous poster hash: 99c71...ac7 Det kan man også ta vare på, som fine minner og kanskje til barnebarna. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #34 Skrevet 5. september 2014 Tror du skal lete lenge etter noen som vil betale over halv pris for brukt tøy, uansett hvor fint det er. Når jeg kjøper nytt ulltøy, pleier jeg å passe på å kjøpe det på halv pris. Så "full pris" er ikke mitt sammenligningsgrunnlag. Jeg har aldri blitt bedt om å betale for brukt tøy jeg har fått, og jeg gir videre tøyet som er ok etter mine gratis.Anonymous poster hash: fce91...f26 Det er ganske stor forskjell på å kjøpe noe av andre, og det å få noe av andre. Jeg hadde aldri gitt bort noe, og så krevd betaling. (Det er jo bare lureri.) Ei heller solgt noe dyrt som jeg selv hadde fått gratis/billig. (Med mindre det var nytt da jeg fikk det, som gave.) Ja, en del ulltøy er greit å få tak i til 40% og 50%. Og da blir jo det på en måte "nypris" man må sammenligne med. 50% av prisen det koster å kjøpe nytt er en ganske fair bruktpris i mine øyne. Og er det lett å kjøpe nytt på 50% så er det det det koster å kjøpe nytt. Dermed blir 50% av det igjen en fair bruktpris. Det er ikke alle ting som er like greit å kjøpe på salg, nemlig. Og noen ganger må man kjøpe på et tidspunkt da det ikke er salg å finne. Da er det plutselig kjekt med bruktkjøp til 50% av fullpris alikevel. Anonymous poster hash: a2e9a...241
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #35 Skrevet 5. september 2014 Vinglasset: Forstår ikke helt hva problemet med trøye og stillongs er, alle klær kan jo brukes rett på huden. Ulltøy kan da fint kokes på kjele! Vi gjør det jevnlig med alt ulltøy som er i barnehagen og før salg/arv. Ulltøy kokes? krymper det ikke ekstremt mye da?? Anonymous poster hash: d0a02...3ab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #36 Skrevet 5. september 2014 Altså; brukt tøy gir man vel bort? Man selger det vel ikke!? Det hadde jeg aldri hatt samvittighet til...Anonymous poster hash: 3bd9a...af0 Hvis du betaler 300kr for en ulltrøye fra nøstebarn. (Og du må ha 4-5 sånne) Pluss ca det samme for en longs. (Som du må ha like mange av.) Og disse brukes lite av ett barn. Da sitter du med klær du har betalt 2500kr for. Som er like fine, og som er vasket riktig, og dermed har like stor bruksverdi for dem som overtar det. Hvorfor har du ikke samvittighet til å be om å få igjen litt av investeringen din? Det er noe annet med brukt, utslitt, utvasket cubus-ull, som kanskje hadde en innkjøpsverdi på 700kr, og som er godt brukt. Da er det mer "gis bort", synes jeg. I mitt hode vil også klærne leve lenger om de selges fremfor å gis bort. For de som kjøper klær behandler dem penere fordi de har verdi for dem. I motsetning til de som får dyrere klær som egentlig krever litt spesialbehandling. De bryr seg ikke så mye om det er pent og kan arves videre eller ikke. (Joda, det er forskjell på folk, men litt generelt så opplever jeg det sånn.) Og så er det forskjell på om det arves av familie/nære venner også. Eller om du gir/selger til noen du ikke kjenner. Anonymous poster hash: a2e9a...241 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #37 Skrevet 5. september 2014 Fine hjemmestrikka gensere og bukser kan man godt ta litt for, men trøyer og stilllongser synes jeg man kan gi bort. Anonymous poster hash: 99c71...ac7 Etter å ha fulgt med en stund på finn.no. så vil jeg mene at det er langt lettere å få solgt trøyer og stillongser, enn hjemmestrikkede plagg. Kjøperene er ute etter klær av merker de kjenner, og er skeptiske til hjemmestrikk fra fremmede. Oftest forsvinner ullundertøy ganske raskt, og så ligger hjemmestrikken igjen i annonsen til den stenges... Anonymous poster hash: a2e9a...241
fruBeist Skrevet 5. september 2014 #38 Skrevet 5. september 2014 Ulltøy kokes?krymper det ikke ekstremt mye da?? Anonymous poster hash: d0a02...3ab http://m.dinside.no/879963/ullklaerne-trenger-slett-ikke-aa-krympe-i-vask Kok på komfyren uten å røre. Det er ikke temperaturen som krymper, men kombinasjon av bevegelse og høy temperatur.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #39 Skrevet 5. september 2014 I år har jeg lagt igjen alt ullet fra i fjord som ikke lenger passer igjen i barnehagen. De ansatte ble veldig glade da det er mange med dårlig råd i området her og mange som ikke er vandt med å bruke ull. Anonymous poster hash: a2ce0...190
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #40 Skrevet 5. september 2014 http://m.dinside.no/879963/ullklaerne-trenger-slett-ikke-aa-krympe-i-vask Kok på komfyren uten å røre. Det er ikke temperaturen som krymper, men kombinasjon av bevegelse og høy temperatur. Ok Flott! Tusen takk! Anonymous poster hash: d0a02...3ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå