Gå til innhold

Angrer på invitasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker også at dere får kutte kostnader et annet sted. Jeg ville i allefall blitt litt fornærmet hvis jeg først fikk invitasjon og så ble invitasjonen trukket (hadde dere kansellert bryllupet el.l., ville det vært en annen sak).

Finn et rimeligere lokale eller gjør noe annet som dere sparer på, vil jeg heller foreslå. :)

Anonymous poster hash: d94bf...55f
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uhørt å først invitere gjester pr sms, for så å ikke sende ut invitasjoner til de.

Sikkert noen som føler at dere jakter på gaver.

Før det sendes ut sms, må dere vite hvor mange dere har råd til, og ikke komme i ettertid med dumme unnskyldninger og bortforklaringer.

Anonymous poster hash: afd49...b87

Er helt enig. Det er jo derfor jeg spør om det finnes en måte. Var jo ikke akkurat klar over de utgiftene.

Jakter på gaver? Foreløpig har vi da bare sendt ut en sms...

Nei, jeg synes ikke det høres greit ut å gjøre dette. Det blir nesten som å trekke tilbake en invitasjon. Om dere likevel gjør det, så ville jeg vært forberedt på at det kan skape reaksjoner.

Jeg har full forståelse for behovet for å kutte kostnader på grunn av bilen, sånn at det er sagt. Du nevner likevel at det er "enkelte andre grunner" i tillegg, og dette virker som noe dereburde klart å tenke på før dere i det hele tatt sendte SMS til folk dere egentlig ikke vil ha i bryllupet?

Kan dere ikke kutte kostnader på en annen måte?

Vi har kuttet alt som er å kutte.

I alle dager. Har dere vært bevistløse da dere strødde om dere med sms?

Hadde det vært 1-2 stk, så kunne man kanskje ved å legge godviljen til, forstå at dere hadde vært litt forhastet, men 15 stk :sjokkert:

Anonymous poster hash: afd49...b87

Bevisstløse? Fordi vi ikke visste at noen kom til å meie ned vår parkerte bil? Og at regningen skulle havne på 50k?

Ikke greit. Det er ulempen med å sende ut save the date og slikt.

Da må dere heller avlyse bryllupet (eller festen hvertfall).

Ulempen med å IKKE sende det når folk bor langt unna er jo at de ikke kan komme. Vi avlyser ikke.

Nei. Da får dere heller redusere på andre kostnader (billigere middag for eksempel? Droppe proff bryllupskake og lage selv? Billigere lokale? Billigere pynt?), og håpe at noen av de inviterte ikke kommer (det er alltid noen som takker nei).

Anonymous poster hash: 77d53...452

Har kuttet alt som er å kutte.

Kan jo være noen av de dere ikke har tenkt å be likevel, allerede har kjøpt både gave og bestilt billetter og sånt.

Det er leeenge til bryllupet, så det har de garantert ikke gjort enda.

Dere bruker 50000kr på å reparere en bil??? :daane:

Ja, vi kan ikke kjøre rundt med trafikkfarlig bil?

Dette lurer jeg på og, dette må nesten forsikringen dekke??

Nei, den gjør visst ikke det sier de.

Da må man vel ha full kasko? Siden man ikke vet hvem som kjørte i bilen.

Uansett hadde jeg enten utsatt bryllupet, eller funnet rimeligere løsninger.

Anonymous poster hash: e042b...6a3

Vi har ikke full kasko pga jeg er bare 24 år og forsikringen vår er dritdyr frem til 25 år.

Regnet ikke akkurat med at dette skulle skje da...

Utsetting blir det ikke.

Er ikke poenget å sende invitasjon først, for så å sende en melding som en slags påminnelse? Det var det vi gjorde ihvertfall...

Anonymous poster hash: 9e286...c78

Tror "hold av datoen" er veldig vanlig. Vi har alltid fått det i forkant.

Mange gode bruktbiler som blir solgt for halvparten til og med...

Anonymous poster hash: 9e286...c78

Ja, vi har nesten ny bil til 350.000,-

De taper seg jo enormt i verdi og det hjelper jo ikke med den drøye skaden (bilen er ikke kjørbar uten reparasjon). Så vi vil jo ikke spare noe på selge den og kjøpe ny.

Ikke greit. Det kan godt tenkes at de allerede har ordnet fri fra jobb, barnepass, kjøpt klær og gave.

Anonymous poster hash: bb869...0e8

Ikke enda nei.

Du kan selvfølgelig ikke gå tilbake på dette. Du får finne andre steder å kutte.

Som hva da..? Er ikke noe mer å kutte i.

Det vi skal betale er mat og drikke. Vi har billig mat og drikke, men det blir fortsatt dyrt pga gjesteantallet.

Jeg tenker også at dere får kutte kostnader et annet sted. Jeg ville i allefall blitt litt fornærmet hvis jeg først fikk invitasjon og så ble invitasjonen trukket (hadde dere kansellert bryllupet el.l., ville det vært en annen sak).

Finn et rimeligere lokale eller gjør noe annet som dere sparer på, vil jeg heller foreslå. :)

Anonymous poster hash: d94bf...55f

Er ikke noe å gjøre... Vi har sjekket alle måter å kutte på FØR jeg skriver her SÅKLART.

Jeg har IKKE sagt at vi ikke skal sende ut invitasjon. Jeg bare tenkte å høre ang om det var noen muligheter siden vi allerede har droppet fotograf, dj, blomster, pynt, bil, brudekjole og dress osv (han bruker dress han har og jeg bruker en vanlig hvit kjole jeg har lånt av en venninne). Skal sminke meg selv, ikke ha negler eller noe sånn. Kun mat og drikke vi skal betale.

Men men.

Anonymous poster hash: 1086d...4cf

Skrevet

Ikke grei situasjon dere er i. Jeg føler med dere.

Slik jeg ser det, har dere noen valg:

• spleisefest
  • invitere kun nærmeste. Og gi beskjed snarest om at pga uforutsette kostnader, kan dere kun invitere nærmeste familie
  • Utsette bryllupet til dere får råd. Det er en ærlig sak.
  • Gifte dere alene med forlovere.

Dere skal ha råd til å leve etter et bryllup også. Og festen er tross alt ikke det viktigste.

Som gjest hadde jeg forstått det, dersom dere valgte noen av alternativene over. Men jeg hadde reagert dersom jeg var 1 av 15 gjester som ikke fikk komme.

• Liker 8
Skrevet

Uff, det burde nesten ikke vært lov å ha så dyr bil uten full kasko! At dere da får en utgift på 50.000 er virkelig ikke mer enn dere måtte forvente.

Dere kan ikke utelate noen nå, da må dere heller utsette bryllupet, eller omorganisere det fullstendig så det blir billigere. Og så er det lov å ønske seg penger i gave.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ulempen med å IKKE sende det når folk bor langt unna er jo at de ikke kan komme. Vi avlyser ikke.

(...)

Det er leeenge til bryllupet, så det har de garantert ikke gjort enda.

Dette er motstridende svar. Dere har tydeligvis sendt ut invitasjon altfor tidlig, siden de ikke har trengt å kjøpe billett ennå. Folk langveisfra trenger tidlig invitasjon nettopp for å rekke å kjøpe billett, fikse ferie etc, så ingen grunn til å sende invitasjon leeeenge før dette er nødvendig.

Dere får utsette bryllupet da?

Edit: Spleisefest som foreslått er også en god ide.

Endret av Ciegus
  • Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg tatt opp et lån på 50 000 til å betale reparasjonen. Det er vel vanlig å gjøre det hvis man ikke har en bufferkonto. Så dere skal bruke av det dere har spart til bryllupet på å reparere bilen?

Anonymous poster hash: c55ae...be6
  • Liker 5
Skrevet

Ikke grei situasjon dere er i. Jeg føler med dere.

Slik jeg ser det, har dere noen valg:

• spleisefest
  • invitere kun nærmeste. Og gi beskjed snarest om at pga uforutsette kostnader, kan dere kun invitere nærmeste familie
  • Utsette bryllupet til dere får råd. Det er en ærlig sak.
  • Gifte dere alene med forlovere.

Dere skal ha råd til å leve etter et bryllup også. Og festen er tross alt ikke det viktigste.

Som gjest hadde jeg forstått det, dersom dere valgte noen av alternativene over. Men jeg hadde reagert dersom jeg var 1 av 15 gjester som ikke fikk komme.

Vi skal invitere alle. Ta det rolig :) Men det får bli betalbar og at de må stå for transport selv til vielsesstedet.

Uff, det burde nesten ikke vært lov å ha så dyr bil uten full kasko! At dere da får en utgift på 50.000 er virkelig ikke mer enn dere måtte forvente.

Dere kan ikke utelate noen nå, da må dere heller utsette bryllupet, eller omorganisere det fullstendig så det blir billigere. Og så er det lov å ønske seg penger i gave.

50.000 fordi en idiot stikker av når han smadrer en bil? Er det ikke mer enn vi bør forvente?

Vi har den bilen vi har pga den er helt nødvendig. Når vi trengte den (ganske akutt) fant vi ikke noe billigere. Jeg hadde en bil til 8.000 før som var et vrak, men ja, som sagt, det var ikke noe annet når vi trengte den bilen. Det er pga jobbsituasjon, men kan ikke si så mye i fare for å bli gjenkjent.

Skal selvfølgelig få full kasko, men nå var det bare 1 år igjen og jeg trodde ikke dette skulle skje på det året. Ser jo at jeg har vært dum, men fint lite å gjøre med det nå.

Vi får ordnet det. Jeg skrev det over.

Dette er motstridende svar. Dere har tydeligvis sendt ut invitasjon altfor tidlig, siden de ikke har trengt å kjøpe billett ennå. Folk langveisfra trenger tidlig invitasjon nettopp for å rekke å kjøpe billett, fikse ferie etc, så ingen grunn til å sende invitasjon leeeenge før dette er nødvendig.

Dere får utsette bryllupet da?

Edit: Spleisefest som foreslått er også en god ide.

Vi sendte ut smsen sånn at folk kunne planlegge siden det er i fellesferien.

Vi får det til som sagt.

Da hadde jeg tatt opp et lån på 50 000 til å betale reparasjonen. Det er vel vanlig å gjøre det hvis man ikke har en bufferkonto. Så dere skal bruke av det dere har spart til bryllupet på å reparere bilen?

Anonymous poster hash: c55ae...be6

Vi har buffer. Men den er ikke på 50.000 pga vi har hatt andre uforutsette utgifter i år (operasjon av kjæledyr + vi måtte som sagt kjøpe ny bil pga jobb). Vi skal nok få det til. Blir bare hard på sparingen fremover.

Skrevet

Vi skal invitere alle. Ta det rolig :) Men det får bli betalbar og at de må stå for transport selv til vielsesstedet.

50.000 fordi en idiot stikker av når han smadrer en bil? Er det ikke mer enn vi bør forvente?

Vi har den bilen vi har pga den er helt nødvendig. Når vi trengte den (ganske akutt) fant vi ikke noe billigere. Jeg hadde en bil til 8.000 før som var et vrak, men ja, som sagt, det var ikke noe annet når vi trengte den bilen. Det er pga jobbsituasjon, men kan ikke si så mye i fare for å bli gjenkjent.

Skal selvfølgelig få full kasko, men nå var det bare 1 år igjen og jeg trodde ikke dette skulle skje på det året. Ser jo at jeg har vært dum, men fint lite å gjøre med det nå.

Vi får ordnet det. Jeg skrev det over.

Vi sendte ut smsen sånn at folk kunne planlegge siden det er i fellesferien.

Vi får det til som sagt.

Vi har buffer. Men den er ikke på 50.000 pga vi har hatt andre uforutsette utgifter i år (operasjon av kjæledyr + vi måtte som sagt kjøpe ny bil pga jobb). Vi skal nok få det til. Blir bare hard på sparingen fremover.

Vi prøver bare å hjelpe. Du trenger ikke bli irritert på oss av den grunn.

• Liker 11
Skrevet

Du kan ikke droppe å invitere de nå...du sier de fleste bor utenbys...hva om de allerede har bestilt fly(annen transport)?

Dere får heller prøve å gjøre bryllupsfesten billigere eller spare inn på noe annet.

Har dere ikke forsikring som dekker det som hendte med bilen? (Eller den som var skyldig -om dere vet hvem)

Skrevet

Du kan ikke droppe å invitere de nå...du sier de fleste bor utenbys...hva om de allerede har bestilt fly(annen transport)?

Dere får heller prøve å gjøre bryllupsfesten billigere eller spare inn på noe annet.

Har dere ikke forsikring som dekker det som hendte med bilen? (Eller den som var skyldig -om dere vet hvem)

Du burde lest innlegget. Har svart på alle disse tingene.

Vi vet ikke hvem som var skyldig. H*n stakk av, den idioten.

Stedet hvor det skjedde nekter også å gi oss overvåkningsvideoen i hensyn til personvernet.

Skrevet

Vi prøver bare å hjelpe. Du trenger ikke bli irritert på oss av den grunn.

Jeg er ikke irritert. Bare stresser av at alle er så negative.

Jeg spurte jo bare om det fantes en måte å evt. kunne forklare det på eller om jeg bare skulle sende ut.

Prøvde å "vise" i innlegget at jeg selv ikke hadde lyst til dette eller sånn. Men alle virket så sinte og da blir jeg jo litt lei meg. Jeg ønsker jo ikke dette selv!

• Liker 3
Skrevet

Nei, dessverre. Enten må man ha økonomi til å dekke skader inntil hele verdien av bilen selv, eller så må man ha kasko. Jeg har, som dere, ikke råd til kasko på en nyere bil enda, og har derfor en bil som har totalverdi på 30.000, så om noe skjer så må jeg heller bare kjøpe ny bil. Man kan ikke ha dyr bil uten full kasko og uten svært god økonomi, på samme måte som man ikke kan ha bolig uten å ha den forsikret. Verden er kanskje urettferdig, men sånn er det nå.

• Liker 13
Skrevet

Jeg er ikke irritert. Bare stresser av at alle er så negative.

Jeg spurte jo bare om det fantes en måte å evt. kunne forklare det på eller om jeg bare skulle sende ut.

Prøvde å "vise" i innlegget at jeg selv ikke hadde lyst til dette eller sånn. Men alle virket så sinte og da blir jeg jo litt lei meg. Jeg ønsker jo ikke dette selv!

Jeg forstår godt at du er lei deg. Jeg håper dere finner en løsning.

Jeg syns det var en gode idè over, å ønske seg penger. Og betalbar må være helt ok. Hvilke type lokale skal dere ha? Er bryllupet på sommeren? Kanskje dere kan plukke noen markblomster?

• Liker 4
Skrevet

PS! Har dere sjekket andre verksted enn merkeverksted? Det blir ofte nesten halve prisen.

Skrevet

Nei, dessverre. Enten må man ha økonomi til å dekke skader inntil hele verdien av bilen selv, eller så må man ha kasko. Jeg har, som dere, ikke råd til kasko på en nyere bil enda, og har derfor en bil som har totalverdi på 30.000, så om noe skjer så må jeg heller bare kjøpe ny bil. Man kan ikke ha dyr bil uten full kasko og uten svært god økonomi, på samme måte som man ikke kan ha bolig uten å ha den forsikret. Verden er kanskje urettferdig, men sånn er det nå.

Trodde bare ikke det gikk an å få så dyre skader uten å faktisk kollidere selv på veien.

Foreløpig skal vi levere den inn og få den kjørbar, så får vi ta resten av skadene senere. Det utseendemessige er jo ikke så farlig. Vi måtte kjøpe den bilen pga jobb da, så føler ikke vi hadde så mye valg... Ja, evt. å gå uten arbeid da...

Jeg forstår godt at du er lei deg. Jeg håper dere finner en løsning.

Jeg syns det var en gode idè over, å ønske seg penger. Og betalbar må være helt ok. Hvilke type lokale skal dere ha? Er bryllupet på sommeren? Kanskje dere kan plukke noen markblomster?

Jeg tror vi skal finne en løsning. Vi kommer til å ønske oss penger til bryllupet.

Jeg tar ekstrajobber for tiden også, så håper å kunne tjene inn litt der.

Vi har lokale lånt av en idrettsklubb. Det er på sommeren. Vi skal bruke en del planter som vi allerede har i huset og hagen. Det blir ikke så mye, men tenkte å klippe av tuppene og dekorere fatene med småblomster også skal vi ha noen sånne karafler med blomster i på bordene for det har vi allerede karafler og blomster til. :) Kommer også til å bruke lysestaker og sånn som vi allerede har. Og duker og alt sånn.

PS! Har dere sjekket andre verksted enn merkeverksted? Det blir ofte nesten halve prisen.

Ja, vi gjør reparasjonen hos et bilverksted hvor jeg får avslag pga en jeg kjenner eier det :)

Skrevet

Er evl flere enn bare noen få da? Går vel an å si at pga en uforventet utgift blir bryllupet mindre enn antatt og vil nå kun gjelde de nærmeste. Be dem på kakerester i etterkant av bryllupet:)

Anonymous poster hash: 8e65b...1dc

Sier meg enig i denne! :)

Si at dere må kutte ned pga økonomi :)

Anonymous poster hash: 566c1...a76

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere har ikke full kasko på en bil til 350 000??!

Herregud, snakk om å være tankeløse!

Jeg hadde tidligere en bil til ca 60 000,-, og selv den hadde jeg full kasko på..

Forresten så er det mange forsikringsselskaper som har en grense på 23 år, ikke 25.

Håper virkelig dere lærer av dette. Har dere råd til bil til 350 000,- og brullyp bør dere også ha råd til det forsikringen (og da snakker jeg om full kasko) koster.

Dere hadde jo faktisk griseflaks i og med at det "bare" ble 50 000,-. Plutselig kunne bilen vært kondemnerbar og dere hadde tapt 350 000,-.

Endret av Britt Banditt
  • Liker 12
Skrevet

Vi skal invitere alle. Ta det rolig :)Men det får bli betalbar og at de må stå for transport selv til vielsesstedet.

Så med andre ord så må gjestene være med på å betale på reparasjon av bilen. Jeg synes ikke noe om den løsningen.

Anonymous poster hash: 8dfd2...31d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville istedenfor å ha betalbar, valgt å be gjestene ta med seg den drikken de vil. Da kan de kjøpe med seg en flaske vin til 100kr hvis de ønsker det, og slippe å betale overprisede drinker/glass med vin.

Har dere forresten tenkt på muligheten å ta opp lån for å betale reparasjonen av bilen? Eller å utsette bryllupet ett år, til dere har bedre råd?

Håper det uansett ordner seg for dere!

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg hadde skjønt det hvis jeg var invitert invitert. Folk bør fortså litt mer og ikke bli sur for sånne ting, det er ikke deres feil. Skjønner fortsatt ikke hva slags drittsekker som jobber i forsikringsselskapet deres, de skulle hatt juling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...