Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I boka «Norge i Sudan: På bunnen av sola», som utkommer denne uka, bekrefter en tidligere ansatt i Norsk Folkehjelp anonymt at flere i organisasjonen hjalp til med å smugle våpen inn til den sørsudanske opprørsgruppen SPLA. Dette skal ha skjedd mens borgerkrigen raste som verst på 1990-tallet, uten at ledelsen i Norsk Folkehjelp kjente til det.

Boka er skrevet av Bibiana Dahle Piene, som til daglig arbeider som journalist i NTB.

For hjelpearbeiderne må situasjonen ha vært et vanskelig moralsk dilemma, mener Piene.

Befatning med våpen er tabu for hjelpeorganisasjoner, et klart brudd på deres humanitære mandat. Men samtidig, hva gjør du når de du støtter, og som du mener kjemper en rettferdig kamp, er i ferd med å tape? Hvor langt kan solidariteten strekkes? spør hun i boka.

Solidaritet er et tøyelig begrep, mener Piene.

- Når du jobber på bakken i en slik konflikt, blir de moralske grensene utfordret, sier hun.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nye-vapenanklager-mot-ansatte-i-Norsk-Folkehjelp-7688854.html

Våpensmugling har nok alltid vært en viktig del av norsk uhjelp. For eksempel, så gikk det sterke rykter om at Erik Solheim smuglet våpen fra Eritrea til tamiltigrene under konflikten på Sri Lanka, og at han ble rundelig betalt for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Våpensmugling har nok alltid vært en viktig del av norsk uhjelp. For eksempel, så gikk det sterke rykter om at Erik Solheim smuglet våpen fra Eritrea til tamiltigrene under konflikten på Sri Lanka, og at han ble rundelig betalt for det.

Den første delen av innlegget ditt var i og for seg interesant og avspeiler nok mye av problemet som finnes i konfliktområder. Det har dog lite med uhjelp å gjøre (da måtte Norsk Folkehjelp som organisasjon vært innblandet) og ingenting med NORSK Uhjelp å gjøre. .