Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I boka «Norge i Sudan: På bunnen av sola», som utkommer denne uka, bekrefter en tidligere ansatt i Norsk Folkehjelp anonymt at flere i organisasjonen hjalp til med å smugle våpen inn til den sørsudanske opprørsgruppen SPLA. Dette skal ha skjedd mens borgerkrigen raste som verst på 1990-tallet, uten at ledelsen i Norsk Folkehjelp kjente til det.

Boka er skrevet av Bibiana Dahle Piene, som til daglig arbeider som journalist i NTB.

For hjelpearbeiderne må situasjonen ha vært et vanskelig moralsk dilemma, mener Piene.

Befatning med våpen er tabu for hjelpeorganisasjoner, et klart brudd på deres humanitære mandat. Men samtidig, hva gjør du når de du støtter, og som du mener kjemper en rettferdig kamp, er i ferd med å tape? Hvor langt kan solidariteten strekkes? spør hun i boka.

Solidaritet er et tøyelig begrep, mener Piene.

- Når du jobber på bakken i en slik konflikt, blir de moralske grensene utfordret, sier hun.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nye-vapenanklager-mot-ansatte-i-Norsk-Folkehjelp-7688854.html

Våpensmugling har nok alltid vært en viktig del av norsk uhjelp. For eksempel, så gikk det sterke rykter om at Erik Solheim smuglet våpen fra Eritrea til tamiltigrene under konflikten på Sri Lanka, og at han ble rundelig betalt for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Våpensmugling har nok alltid vært en viktig del av norsk uhjelp. For eksempel, så gikk det sterke rykter om at Erik Solheim smuglet våpen fra Eritrea til tamiltigrene under konflikten på Sri Lanka, og at han ble rundelig betalt for det.

Den første delen av innlegget ditt var i og for seg interesant og avspeiler nok mye av problemet som finnes i konfliktområder. Det har dog lite med uhjelp å gjøre (da måtte Norsk Folkehjelp som organisasjon vært innblandet) og ingenting med NORSK Uhjelp å gjøre. .

Den delen som står over her, fremstår som en drittpakke av relativt usannsynlig proposjoner. Ikke det at jeg tror Erik Solheim er noe spesielt imun mot penger, men fordi han i sin posisjon antagelig var den personen som minst hadde muligheten til å smugle så mye som en patron i forhold til den konflikten.

Og en korrupt politiker i en mektig fredsmeklerposisjon ville heller egentlig ikke hatt noe direkte relasjon til Norsk Uhjelp. Det var andre årsaker til at vi var ønsket som nøytral part der nede.

Skal man kritisere Norsk Uhjelp, er det mere det faktum at vi har satt som mål å bruke 1 % av BNP på det, noe som er utrolig mye penger, hvilket gjør at vi har store problemer med å forvalte pengene riktig.

Den Rød/grønne regjeringen ønsket ikke gå til valg på å fjerne uhjelp, så de fant ut en regnskapsteknikk som gjorde at de kunne "bruke penger to ganger" og på den måten fremstille det som de overholdt kravet.

Og dagens regjering kan ikke røre det siden dette er en av de viktigste hjertesakene for KrF (det var de som fikk vedtatt forslaget i sin tid.) Til sammen betyr det at Norsk uhjelp til stadighet vil oppleve å være under har kritikk, siden det er umulig å ha god nok kontroll over det vi bruker penger på. Håpet er at den sittende regjeringen finner tilsvarende måter å bruke penger flere ganger på som de Rød/grønne, og helst på etableringen av Norske enklaver i pressområder.

Skrevet

Norsk uhjelp, ja. Kan ikke si noe pent og positivt om det, nei.

I dag snakket jeg med en bekjent som jobber i Fretex. Klærne dere donerer, kjære dere, kjøres til Polen og selges i polske butikker hvor eierne av butikkene tjener seg rike på det dere har donert. Nei, jeg er ferdig med å gi klær til Fretex, heller kaster dem fra nå av.

Anonymous poster hash: dc8ae...2d1
  • Liker 1
Skrevet

Norsk uhjelp, ja. Kan ikke si noe pent og positivt om det, nei. I dag snakket jeg med en bekjent som jobber i Fretex. Klærne dere donerer, kjære dere, kjøres til Polen og selges i polske butikker hvor eierne av butikkene tjener seg rike på det dere har donert. Nei, jeg er ferdig med å gi klær til Fretex, heller kaster dem fra nå av. Anonymous poster hash: dc8ae...2d1

Takk for info.

Anonymous poster hash: 30f80...870

Skrevet

Nødhjelp er bra. Bistandspenger er en dyr bjørnetjeneste.

Anonymous poster hash: 55d40...254

Skrevet

Norsk uhjelp, ja. Kan ikke si noe pent og positivt om det, nei.

I dag snakket jeg med en bekjent som jobber i Fretex. Klærne dere donerer, kjære dere, kjøres til Polen og selges i polske butikker hvor eierne av butikkene tjener seg rike på det dere har donert. Nei, jeg er ferdig med å gi klær til Fretex, heller kaster dem fra nå av.

1. Jeg tror du har misforstått hva han fortalte deg.

2. Selv om det skulle være situasjonen, ser jeg KUN oppsider i dette:

1. Mine klær som fortsatt kan brukes, blir brukt videre (ressurssparing for samfunnet)

2. Noen tjener penger og opprettholder ett levebrød på mitt søppel (Verdiskapning)

3. Samfunnet tjener penger på at penger går i omsetning og muliggjør økonomisk vekst (den fundementale verdien av kapitalisme)

Skrevet

1. Jeg tror du har misforstått hva han fortalte deg.

2. Selv om det skulle være situasjonen, ser jeg KUN oppsider i dette:

1. Mine klær som fortsatt kan brukes, blir brukt videre (ressurssparing for samfunnet)

2. Noen tjener penger og opprettholder ett levebrød på mitt søppel (Verdiskapning)

3. Samfunnet tjener penger på at penger går i omsetning og muliggjør økonomisk vekst (den fundementale verdien av kapitalisme)

Jeg tror ikke det var til å misforstå budskapet. Dessuten så mener jeg at Fretex burde komme offentlig ut med denne informasjonen selv. En liten spørreundersøkelse blant mine venner viste at alle trodde klærne havner i 3.verden hos fattige barn og deres foreldre. Ingen viste at de ble videresolgt til enkelte personers egen fortjening. Men uansett. Alle gjør som de vil, jeg har valgt selv hva jeg skal gjøre fra nå av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...