Gå til innhold

P-piller og penicillin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok for ca 1-2 uker siden en tredagers hestekur på Selexid da jeg hadde en skikkelig heftig urinveisinfeksjon. Rett før det gikk jeg litt på Dalacin for en halsbetennelse (altså helt i begynnelsen av syklusen). Jeg går på p-piller (Zyrona), og nå er jeg redd for å ha blitt gravid! Jeg har ikke testet meg, for skal ikke ha mensen før til helgen, men har PMS symptomer som jeg aldri pleier å ha. Selvfølgelig, det kan hende det bare er PMS og - og det er det vi håper på.

Men, jeg har ikke koblet dette med penicillin/antibiotika og p-pillene før nå.. Kan det ha hatt en innvirkning? Jeg har alltid vært veldig obs på å ta dem til riktig tid hver dag, i panikk for å bli gravid, så jeg vet at jeg ikke har glemt noen. Kan medisinene hemme opptaket av p-pillene i kroppen? Legen nevnte ikke dette med et ord, fikk både Selexid og Dalacin på legevakten.

Anonymous poster hash: fd8e7...bc2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som kan skje er at mange reagerer på antibiotika og får diare, og ergo minsker effekten av p-pillene pga diareen. Hvis du ikke har hatt diare mens du gikk på antibiotika så skal du være ganske så safe så lenge du har tatt p-pillene som du skal :)

Skrevet

Det som kan skje er at mange reagerer på antibiotika og får diare, og ergo minsker effekten av p-pillene pga diareen. Hvis du ikke har hatt diare mens du gikk på antibiotika så skal du være ganske så safe så lenge du har tatt p-pillene som du skal :)

Ok takk for svar. Fikk ganske løs mage av Selexid, men det var jo bare 3 dager..?

Anonymous poster hash: fd8e7...bc2

Skrevet

Ang. Diare så kommer det an på om du bare er løs i magen, eller om det er like rennende som når du tisser liksom.. Så lenge du bare er løs i magen så blir pillen tatt opp. Jeg har kronisk løs mage og mye problemer med dette - men har alltid gått på pilla og det går veldig fint. :-)

Anonymous poster hash: 7cb60...2b9
Skrevet

Det er ingen interaksjoner mellom de medisinene du har brukt og p-pillene, så det er trygt. Men om man kaster opp eller får veldig diaré så kan det hindre opptak fra p-pillene (og antibiotikaen). Men ikke ta sorgene på forskudd, det har nok gått bra.

Anonymous poster hash: 14d5f...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...