Gå til innhold

PLUKKE SOPP I OSLO

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei allesammen:)

Jeg har super lyst til å ta med min far på litt kantarellplukking i oslo. men jeg klarer ikke google meg frem til rett skog. er det noen som har noen bra tips på hvor jeg kan plukke sopp?

Alle tips taes imot med stor takknemlighet :)

:blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dere skal belage dere på å kun finne og plukke kantareller gitt, les dere opp om sopp. Skrubb, traktkantarell, trompetsopp og steinsopp er gode matsopper, og særlig skrubb og steinsopp finner man oftere enn kantarell.

Anonymous poster hash: a9423...31e

Skrevet

Min erfaring er at de som plukker mye sopp og er soppkjennere, sjelden forteller hvor de finner soppen. Det blir litt som multemyrene på fjellet.

Skrevet

Min erfaring er at de som plukker mye sopp og er soppkjennere, sjelden forteller hvor de finner soppen. Det blir litt som multemyrene på fjellet.

Jeg tipser alltid folk om jeg ser sopp. Men jeg er vel unntaket, da...

Anonymous poster hash: a9423...31e

Skrevet (endret)

Ett godt soppsted snakker man ikke høyt om annet enn at "ja, det er mulig å finne sopp i området". På samme måte som med multer og andre gode plasser for bær er dette gjerne noe man finner ved å gå en tur en gang i blandt og ikke nødvendigvis når man skal finne noe.

Endret av skrue
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Sopp finner man nok mest av i gammel skog slik jeg har forstått det. Muligens også i den typen skog som ligger litt høyt oppe.

Skrevet

http://www.soppognyttevekster.no/

Her finner du oversikt over turer med soppsakkyndige i ditt distrikt ( se i aktivitetskalender).

Nå til helga er det Soppens dag på søndag. Da er det arrangementer over hele landet.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 07dd5...3f5
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg har plukket mye sopp i Oslo-området i år. Min erfaring så langt er at hele skogen er stappfull av sopp. Uansett hvor jeg har lett har jeg funnet MYE. Feks fant jeg mengder med rimsopp i svartskog. Masse steinsopp ved Durud gård. Piggsoppen er overalt. Jeg vasser i traktkantareller uansett hvor jeg går i Enebakk. Det er generelt veldig enkelt å finne sopp i år, vet ikke om det er vanlig for dette er første året mitt som soppplukker :)

Men man må ha masse tålmodighet og gå saaakte og se i bakken. Se etter områder med mye mose og gå litt opp i høyden - der har jeg funnet mest. Kom hjem med 6 liter traktkantarell i går :) Fant også svart trompetsopp - gøy!

Endret av murray

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...