Gå til innhold

Mangel på vitamin D


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg mangler visstnok vitamin D. Verdien er så lav som 4. Normalt skal det ligge på 75 - 150. Jeg synes det var så fryktelig lavt. Legen hadde ikke erfart at noen hadde hatt så lave verdier tidligere.

I tillegg har jeg mangel på jern og B12.

Noen andre?

Takk for input.

Anonymous poster hash: dd788...de2


Anonymous poster hash: dd788...de2



Anonymous poster hash: dd788...de2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du vel fått medisiner?

Har du aldri vært i solen?

Var det muskelverk eller andre ting som gjørde at dette ble oppdaget?

Anonymous poster hash: 21903...841

  • Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tar tilskudd nå, og har hatt mangler tidligere. I januar var forresten verdien på 35.

Jeg var på sydlige breddegrader i januar, og var noen uker i varmen nå i sommer. I solen ellers også.

Blant annet, verk i ledd og muskler, hodepine, samt trøtt og uopplagt.

Bare ville høre om noen andre hadde hatt så lav verdi.

Anonymous poster hash: dd788...de2

Skrevet

Jeg har hatt lavt jern, b12 og d-vitamin, fikk injeksjoner for b12 mangelen og tok tabletter for resten. Tok ca 3 mnd så var det hele bedre :)



Anonymous poster hash: 5c1c8...86e
Gjest Supersnella
Skrevet

Jeg var nede i 5 i fjor og sliter med å få normale verdier. Jeg har tatt store doser d-vitamin,vært mye i sola spist mat med mye d-vitaminer og egentlig gjort alt etter boka men får ikke verdiene opp dit de skal.

Nå har jeg hatt en tøff tid helsemessig med både kronisk sykdom og kreft,så det kan jo være en årsak. Men syns allikevel det er rart.

Skrevet

Jeg hadde 3.



Anonymous poster hash: c3506...f93
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg hadde verdier på 8. Klarer ikke svelge store tabletter/kapsler og orker ikke tanken på tran. Jeg begynte på Divisun 4 ganger til dagen. Da har verdiene steget jevnt og trutt, men veldig saaakte...

Skrevet

Fikk beskjed om at lagrene mine var helt tomme, uten at jeg vet hvor lavt det var. Begynte på divisun og jern (manglet det også) og fikk plutselig super energi, skjønte først da hvor slapp jeg hadde vært.

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar opp denne igjen istede for å lage ny tråd.

Jeg har fått påvist mangel av D-vit og B12. D-vit er på 10. Det ble sjekket pga muskelverk og NULL energi. Har vært sykemeldt i ukesvis. Nå har jeg tatt tilskudd i to uker uten bedring. Hvor lang tid tok det før dere var fine igjen? Jeg vil tilbake på jobb helst i dag.....



Anonymous poster hash: ec47d...026
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er blir tatt alvorlig ts. Mitt nivå med d-vitamin var på 15 for noen få uker siden og legen sa at det er ikke så verst det og så lenge man ligger på 30 så er det bra. Jeg pratet med en annen lege og, han sa det samme. Jeg har skjønt det sånn at det er helt feil, at man bør ligge på ca 100.

Jeg hadde vondt i hele kroppen og var veldig slapp, følte at det måtte feile meg noe alvorlig. Jeg lå bare i sengen og gråt, klarte knapt gå på do, spiste ikke. Var ødelagt rett og slett, begynte å frykte ME. Begynte med d-vitamin (reseptfri 40 mikrogram) og etter ca 4 dager kom kreftene gradvis tilbake, men jeg er ennå ikke "på topp" igjen, etter noen uker. Mange har sagt til meg at legen min ikke har peiling og at 40 mikrogram er latterlig lite men jeg er jo bedre. Skal vente og se hva nye blodprøver viser.

Anonymous poster hash: 088c1...4cb

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg husker ikke hvor lavt jeg lå da det ble påvist, men det var ganske lavt og jeg fikk det merkbart bedre etter et par uker med 40 mikrogram D-vitamin om dagen. Jeg manglet ikke noe mer altså.




Anonymous poster hash: 93cff...9d9

Endret av Bond
Skrevet

I Japan har de strengere krav til verdier. Jern og B12 og D-vitamin må ligge høyt hos pasienten, sånn at de holder seg sunne og friske.

Tror de japanske legene hadde fått om de hadde sett de lave verdiene som er godkjent i Norge - ikke rart vi er syke hele tiden.

Kostholdet er jo veldig viktig. Japaneserne har jo et kosthold med mye fisk og sjømat, tang og tare og andre grønsaer, sunt fett som avokado og sesamfrø.

Det er lite sukker, hvetemel og melkeprodukt, men kun ødelegger kroppen...

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon om dosering.
For slike spørsmål er det best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Bond, forumansvarlig

AnonymBruker
Skrevet

I Japan har de strengere krav til verdier. Jern og B12 og D-vitamin må ligge høyt hos pasienten, sånn at de holder seg sunne og friske.

Tror de japanske legene hadde fått om de hadde sett de lave verdiene som er godkjent i Norge - ikke rart vi er syke hele tiden.

Kostholdet er jo veldig viktig. Japaneserne har jo et kosthold med mye fisk og sjømat, tang og tare og andre grønsaer, sunt fett som avokado og sesamfrø.

Det er lite sukker, hvetemel og melkeprodukt, men kun ødelegger kroppen...

For mye jern er farlig, bl.a. for leveren. Høye vitamin B12-verdier (hos en som ikke tar tilskudd) ses ved flere alvorlige sykdommer. For høye vitamin D-nivåer synes å øke risiko for hjerte-/karsykdommer (dog ikke så uttalt som ved for lave nivåer). Mangelsykdommer er ikke bra, men det er ikke slik at det er bedre jo høyere nivåer en har. Passe høye verdier er supert!

Anonymous poster hash: 73eda...16c

AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er blir tatt alvorlig ts. Mitt nivå med d-vitamin var på 15 for noen få uker siden og legen sa at det er ikke så verst det og så lenge man ligger på 30 så er det bra. Jeg pratet med en annen lege og, han sa det samme. Jeg har skjønt det sånn at det er helt feil, at man bør ligge på ca 100.

Jeg hadde vondt i hele kroppen og var veldig slapp, følte at det måtte feile meg noe alvorlig. Jeg lå bare i sengen og gråt, klarte knapt gå på do, spiste ikke. Var ødelagt rett og slett, begynte å frykte ME. Begynte med d-vitamin (reseptfri 40 mikrogram) og etter ca 4 dager kom kreftene gradvis tilbake, men jeg er ennå ikke "på topp" igjen, etter noen uker. Mange har sagt til meg at legen min ikke har peiling og at 40 mikrogram er latterlig lite men jeg er jo bedre. Skal vente og se hva nye blodprøver viser. Anonymous poster hash: 088c1...4cb

Fint at du føler deg bra igjen, men det er nok ikke pga fire dager med et relativt lite tiskudd vitamin D. Det tar lang tid for en kropp med mangler å komme opp på normalnivå, så det var nok ikke D-vitaminmangel som forårsaket problemene som forsvant så fort. Virusinfeksjon, muligens influensalignende, høres mer sannsynlig ut fra symptomneskrivelsen.

Anonymous poster hash: 6283c...19c

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hei!

Jeg mangler visstnok vitamin D. Verdien er så lav som 4. Normalt skal det ligge på 75 - 150. Jeg synes det var så fryktelig lavt. Legen hadde ikke erfart at noen hadde hatt så lave verdier tidligere.

I tillegg har jeg mangel på jern og B12.

Noen andre?

Takk for input.

Anonymous poster hash: dd788...de2

Anonymous poster hash: dd788...de2

Anonymous poster hash: dd788...de2

http://www.health.harvard.edu/healthbeat/9-things-that-can-undermine-your-vitamin-d-level

Skrevet

Ja støtt og stadig.

Typisk hvis jeg får i meg for mye mat jeg ikke tåler over lengre tid.

Da bli jeg alltid lav på d, b12, folat er også alltid på 0, og jod mangel. Og jod mangel roter med stoffskite og jeg starter å legge på meg!!

Når de tok en ordtlig sjekk første gangen var jeg veldig slapp og sliten. D vitamin var på 2.Følte meg mer død en levende. Og jeg veide 96 kg og spiste nesten ingenting.

Det tar lang tid å få det opp igjen.

Ikke gjort på 4 dager.

Men det blir bedre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok tilskudd i to - tre mnder og verdiene bedret seg. Om jeg synes trøttheten har gitt seg, nja, kanskje bittelitt (dog jeg har også tatt b12 injeksjoner). Fastlegen råder meg til å sjekke verdier jevnlig for å sjekke status, siden jeg har manglet diverse, og skal snart sjekke ståa igjen. Det kan være med på å forebygge sykdommer som kan dukke opp i fremtiden.

Man må gi det tid. :)

- TS

Anonymous poster hash: dd788...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...