Gå til innhold

Erfaringer med antidepressiva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har slitt en lang stund med depresjon. Har fått en begynnende angstfølelse nå i det siste også. Har snakket med fastlegen min og hun anbefalte antidepressiva, ikke fast, men for en stund. Jeg var veldig skeptisk, men nå begynner jeg å revurdere.

Vil ikke gå inn på for mye her, men er det noen her inne som har erfaring med bruk av slike medikamenter? Hadde vært fint å høre både positive og negative erfaringer :)

Anonymous poster hash: 03708...45d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det positive er at de hjelper og gjør livet verdt å leve igjen.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger eller annet negativt bortsett fra at jeg ikke klarer å slutte. DA får jeg abstinenser i form av "strømstøt" angst og uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti depressiva forandret livet mitt helt. Jeg var helt på bunn i fjor sommer, vurderte å ende livet mitt osv. Så begynte jeg på efexor og alt ble snudd på huet:) gikk fra å gråte hver dag, sove meste parten av døgnet og gjemme meg til og være våken 15-16 timer i døgnet, gråte bare da det er normalt og fungere litt bedre i verden utenfor inngangsdøra. Har angst enda, men i mye mindre grad.

Pøvde å slutte fordi jeg trodde de ga meg mer bivirkninger enn hjelp, men det var altså ikke tilfellet. Jeg fungerer ikke uten mine "lykkepiller". Prøver jeg å slutte får jeg strømstøt og blir sint og lei. Håper det hjalp. Lykke til ts:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Godt å høre at det hjalp dere i hverdagen, men skremmende at dere ikke kan slutte uten å få abstinenser....

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i over et år på cipralex 10mg. Hjalp meg veldig, og har fått en helt ny hverdag :) Valgte å slutte med de for 3mnd siden, og har ikke hatt noe som helst bivirkninger når jeg sluttet. Trappet ned til 5mg i over 1mnd før jeg sluttet helt.

Har heller ikke fått tilbake depresjonen og håpløsheten jeg slet med tidligere. Men, samtidig som jeg gikk på cipralex så gikk jeg også i samtaleterapi.

Det kjipe med cipralex var at jeg gikk opp endel i vekt, men det er jo egentlig en filleting så lenge den psykiske helsen ble bedre. Vekta er på vei til å gå nedover igjen nå :)

Anonymous poster hash: 80dea...a6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er veldig individuelt og avhengig av hvilken medisin man bruker.

Men fint å høre erfaringene deres!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex gav bare birvirkninger som gjesping og tørr munn. Effexoren ga meg ufrivillge muskelsammentrekninger, sinnsyk selskadingstrang de første månedene, gnissing av tenner om natten, ekstrem nattesvette, høyt blodtrykk, blodtrykksfall, underlige drømmer, ekstrem rødme, hjerteflimmer, konsentrasjonsvansker, pluss at jeg ble litt zombie av dem.. Var helt forferdelig å slutte på, var sengeliggende i flere dager. Når det er sagt hadde jeg nok ikke klart meg uten de periodene jeg begynte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex gav bare birvirkninger som gjesping og tørr munn. Effexoren ga meg ufrivillge muskelsammentrekninger, sinnsyk selskadingstrang de første månedene, gnissing av tenner om natten, ekstrem nattesvette, høyt blodtrykk, blodtrykksfall, underlige drømmer, ekstrem rødme, hjerteflimmer, konsentrasjonsvansker, pluss at jeg ble litt zombie av dem.. Var helt forferdelig å slutte på, var sengeliggende i flere dager. Når det er sagt hadde jeg nok ikke klart meg uten de periodene jeg begynte på dem.

Huff, det hørtes ikke bra ut :( Det er bivirkningene jeg er så redd for. Vet ikke om jeg takler det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex hadde liten/ingen effekt. Remeron gjorde det lettere å sovne om natten, men gikk i halvsvime resten av tiden. Venlafaxin (~effexor) ga 'lyn' i hodet, nesten total tap av matlyst +++, og hjalp ingenting mot selve depresjonen. Beste jeg har forsøkt var Wellbutrin, som i det minste ga litt mer energi - og var uten bivirkninger. Om den gjorde så mye annet stiller jeg meg tvilsom til. Likevel, Wellbutrin kunne jeg ikke klart meg uten den stunden jeg tok den.

Er alltids verdt å prøve, bare man er klar over at det kan ta tid - lang tid - å finne riktig type medisin og dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Cipralex 10mg i et par år, hjalp meg veldig men sleit veldig med bivirkninger i nedtrappingsperioden. Men det var deilig å kunne få alle negative tanker litt på avstand. Går faktisk å vurderer om jeg skal begynne igjen, sliter en del for tiden.

Anonymous poster hash: f9841...5e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke bra ut :( Det er bivirkningene jeg er så redd for. Vet ikke om jeg takler det...

Du kan jo forsøke en stund, er langt i fra alle som blir så plaget, men det kan være greit å være klar over. Av og til kan bivirkningene komme snikende og man kan "glemme" at det er grunnet medisinene. Er også lettere å slutte om man ikke har stått på dem så lenge. Ellers er det også mange bivirkninger som går over etter tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke en stund, er langt i fra alle som blir så plaget, men det kan være greit å være klar over. Av og til kan bivirkningene komme snikende og man kan "glemme" at det er grunnet medisinene. Er også lettere å slutte om man ikke har stått på dem så lenge. Ellers er det også mange bivirkninger som går over etter tid! :)

Bivirkningene varer bare de ukene når du trapper ned. Kvalme og svimmelhet. Men vet mange som ikke merker noe i det hele tatt så du kan jo være heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bivirkningene varer bare de ukene når du trapper ned. Kvalme og svimmelhet. Men vet mange som ikke merker noe i det hele tatt så du kan jo være heldig.

Man har jo ofte bivirkninger mens man står på medisinene også? Eller missforsto jeg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive er at de hjelper og gjør livet verdt å leve igjen.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger eller annet negativt bortsett fra at jeg ikke klarer å slutte. DA får jeg abstinenser i form av "strømstøt" angst og uro.

Jeg gikk på antidepressiv i 2 år, fikk også abstinenser i form av "strømstøt" når jeg skulle slutte, men det er normalt. Kalles antidepressiv nedtrappingssyndrom og går over etter 2 uker :) Du må bli kjent med følelsene dine etter du slutter på dem, men nå (2 mnder etter jeg sluttet) kunne jeg ikke tenkt meg å begynne igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo ofte bivirkninger mens man står på medisinene også? Eller missforsto jeg? :P

Det kan selvsagt skje, slik som med alle medisiner men er nok sjelden. Hvis du merker noe slikt kan det være at en annen type antidep. passer deg bedre, man må ofte prøve seg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan selvsagt skje, slik som med alle medisiner men er nok sjelden. Hvis du merker noe slikt kan det være at en annen type antidep. passer deg bedre, man må ofte prøve seg litt frem.

Når man slutter er det vel typ seponeringssymptomer som gjør seg gjeldene. Jeg har alltid hatt bivirkninger på medisiner, men jeg er kanskje uheldig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Cipralex 20 mg, og har gjort det nå i halvannet år. Psykiateren min sa at jeg hadde alt for lenge med angst og depresjon uten å få hjelp (fra jeg var 14 til jeg kom inn hos psykolog når jeg var 22), og at hun trodde jeg måtte fortsette på antidepressiva resten av livet. Hun ville også i utgangspunktet ha meg på en høyere dose enn 20 mg, men jeg var litt skeptisk. Moren min er veldig i mot at jeg skal gå på medisinene for lenge, men jeg orker ikke tanken på å gå tilbake til der jeg var. Det er helt fantastisk å ha energi, konsentrasjon, og det å klare å sove. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger i det heletatt og gikk fra å tenke på selvmord hvert femte minutt til å aldri tenke tanken lenger.

Mitt beste tips er å lytte til hva legen/psykologen sier, og søke hjelp så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 8996a...8b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar her inne. Bivirkningene dere nevner skremmer meg, men samtidig høres det helt fantastisk ut å føle seg litt bedre.

Jeg snakket med legen min i dag, og har fått resept på cipralex 5 mg i første omgang. Skal begynne på dem i morgen, og er veldig spent på hvordan det vil bli framover. Håper at det hjelper litt. Jeg er bare lei meg for at det har gått så langt at jeg trenger medisiner for å kunne fungere normalt uten angst eller depresjon...Skulle vel egentlig ha begynt på dem for lenge siden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var en lur avgjørelse. Cipralex regnes som en av de "snilleste" antidepressivaene samtidig som de har god effekt hos mange. Håper det hjelper deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...