AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #1 Skrevet 1. september 2014 Hei! Jeg har en kronisk sykdom i utgangspunktet. I tillegg er jeg helt sikker på jeg har Fibromyalgi. Legen min mener og jeg har alle symptomer, men han sier at jeg ikke bør legge så mye vekt på dette. Grunnen til det er at FM ikke er en "godtatt" diagnose hos revmatologene, og at de også kan blande symptomene på den i mot grunnsykdommen. Jeg har lest at smertestillende virker dårlig på Fibromyalgipasienter. Det virker til en viss grad på meg. Jeg blir også bedre av prednisolon. Noen som har Fibromyalgi her? Er det enklere for meg i "krig" mot NAV med en "godkjent" revmatisk sykdom, eller godtar de Fibromyalgi som diagnose ved siden av.Anonymous poster hash: daa24...f7e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Nå er FM blitt mye mer forsket på og er en "godkjent" revmatologisk sykdom. Fikk selv diagnosen nå for to år siden etter først utredning hos legen med klinisk test og blodprøver. Deretter videre til revmatologisk sykehus på Lillehammer. Så dette er helt klart noe du kan gå videre med. Min mor er forøvrig arbeidsufør med bla FM som en av sykdommene Anonymous poster hash: 0e73a...a90 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 Jeg har fibromyalgi men er mer eller mindre symptomfri når jeg spiser riktig og holder meg i aktivitet. Det dummeste jeg gjør er å "sette meg ned i sofaen". Jeg har hatt diagnosen i 5 år og ble diagnosisert av fastlege og reumatolog. Det skal legges til at jeg nå er i full jobb og er forholdsvis aktiv på fritiden. Noe jeg MÅ være for å kunne fungere godt Man KAN fungere supert til tross for fibro, men det krever litt egeninnsats. Anonymous poster hash: adb68...16f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Jeg har også fibromyalgi. For meg er den beste smertelindringen å holde meg i aktivitet, men det stemmer som du sier i mitt tilfelle, vanlig smertestillende har svært liten effekt for meg. Anonymous poster hash: 02bd3...305 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Hei igjen Takk for innspill alle sammen Jeg reagerte litt på hvor lett min lege tok på denne sykdommen egentlig. Jeg vet jo ikke om det er det jeg har, eller om det er grunnsykdommen som lager disse problemene, men jeg har lest på amerikanske nettsider at 30% av de med min diagnose har Fibromyalgi som tilleggsdiagnose. Her i Norge vet de ikke mye om min sykdom, da den er veldig sjelden. For meg spiller det ikke så stor rolle om det heter det ene eller det andre, for dette er uansett noe som en må lære seg å leve med. Men jeg er ikke istand til å ha full jobb, og er i dialog med nav. Jeg har vært i full jobb i mange år, men kroppen sier stopp. Jeg legger vekt på en god døgnrytme, sunn mat og er mye i aktivitet. Dette kommer av seg selv og, da jeg har flere barn. Men de siste årene har jeg ikke vært istand til å ta huset på et par timer. Fortet jeg meg for mye, og stresser i tillegg er jeg helt ødelagt. Blir også veldig trøtt, må hvile litt i løpet av dagen. Jeg går mye og føler jeg er ganske så fysisk aktiv. Er dere veldig trette? Sover som regel åtte timer, og kan sovne på dagen hvis jeg feks sitter på et venterom. TSAnonymous poster hash: daa24...f7e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 For å få diagnosen må du jo tilfredsstille kriteriene om tenderpoints. Anonymous poster hash: 1b7b6...433 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 For å få diagnosen må du jo tilfredsstille kriteriene om tenderpoints. Anonymous poster hash: 1b7b6...433 Hva er det? Er det de punktene de trykker på? TSAnonymous poster hash: daa24...f7e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #8 Skrevet 1. september 2014 Vet ikke om dette er endret de seneste årene, men fibromyalgi var i hvertfall ikke en diagnose tidligere som gav rett til uføretrygd eller andre ytelser fra NAV. Fibromyalgi er en "sykdom" forbundet med mye rart, deriblant hevder enkelte at den er psykisk. Derfor synes jeg du skal høre på fastlegen din hanhar nok erfaring i forhold til NAV, og holde fibromyalgi helt utenfor. Særlig fordi du her ikke vet eller kan skille hoveddiagnosen din fra bidiagnosen.Anonymous poster hash: 5ad95...7e1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #9 Skrevet 1. september 2014 Vet ikke om dette er endret de seneste årene, men fibromyalgi var i hvertfall ikke en diagnose tidligere som gav rett til uføretrygd eller andre ytelser fra NAV. Fibromyalgi er en "sykdom" forbundet med mye rart, deriblant hevder enkelte at den er psykisk. Derfor synes jeg du skal høre på fastlegen din hanhar nok erfaring i forhold til NAV, og holde fibromyalgi helt utenfor. Særlig fordi du her ikke vet eller kan skille hoveddiagnosen din fra bidiagnosen.Anonymous poster hash: 5ad95...7e1 Det er noen år siden fibromyalgi ble sett på som en psykisk sykdom. Forskning viser at det er noe feil på smertesenteret i hjernen eller noe. Du kan lese mere på fibromyalgi foreningen om det. Fibromyalgi er nå en legitim sykdom på lik linje som andre revmatiske sykdommer ovenfor offentlige instanser. Anonymous poster hash: 02bd3...305 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå