Gå til innhold

Når kom språket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var barnet ditt da språket kom?

Tenker litt mer enn bare "mamma, pappa, nam" på en måte. Men når løsnet det og barnet kunne begynne å gjøre seg forstått med litt ord?

Anonymous poster hash: d2704...8b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Eldste var rundt 11-12 mnd.

Yngste løsnet det skikkelig for da han var 18-19 mnd.

• Liker 1
Skrevet

Eldste var 3 før språket begynte å bli forståelig. Hadde logoped fra 4-6 år pga stamming og talefeil.

Minste var 11 mnd da han sa sin første setning.

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke helt. Eldste hadde flere ord før året, men så var det bom stopp etter en sykdomsrunde. Tror hun må ha vært nærmere 2 før hun begynte å virkelig bable i vei. Mellomste var nesten 3 grunnet øreproblematikk. Yngste snakket fra året, men det var komplett uforståelig for utenforstående. Bablet i vei fra halvannet, men tror hun må ha vært nærmere 2.5-3 for andre uten videre forstod hva hun sa, snakket ikke rent i det hele tatt. Akkurat som om uttalen var lagt vekk til fordel for ordforråd.

• Liker 2
Skrevet

Husker ikke helt. Eldste hadde flere ord før året, men så var det bom stopp etter en sykdomsrunde. Tror hun må ha vært nærmere 2 før hun begynte å virkelig bable i vei. Mellomste var nesten 3 grunnet øreproblematikk. Yngste snakket fra året, men det var komplett uforståelig for utenforstående. Bablet i vei fra halvannet, men tror hun må ha vært nærmere 2.5-3 for andre uten videre forstod hva hun sa, snakket ikke rent i det hele tatt. Akkurat som om uttalen var lagt vekk til fordel for ordforråd.

Interessant. Jeg har en toåring som har veldig dårlig uttale på mange ord. Har lurt på om det vil bedre seg etter hvert, eller om vi er nødt til å trekke inn logoped. Hvordan gjorde dere det med yngste?

Anonymous poster hash: 3d9e5...b9c

Gjest Magdalene
Skrevet

Interessant. Jeg har en toåring som har veldig dårlig uttale på mange ord. Har lurt på om det vil bedre seg etter hvert, eller om vi er nødt til å trekke inn logoped. Hvordan gjorde dere det med yngste?

Trenger absolutt ikke logoped til en toåring. Mange snakker ikke skikkelig og reint før de er 4-5år.

• Liker 1
Skrevet

Det gikk seg helt fint til.

Skrevet

En sånn veldig generell regel ( med masse normale avvik) er ett ordssetninger ved et års alder, to ordssetninger ved toårsalder, og tre ords setninger ved tre års alder.

Hilsen logoped

Anonymous poster hash: 4339e...eaf

Skrevet

Jeg har en gutt som snakket veldig mye og hadde veldig stort ordforråd, men også veldig dårlig uttale. Det løsnet gradvis helt av seg selv i løpet av det første året på storebarnsavdeling.

Skrevet

En sånn veldig generell regel ( med masse normale avvik) er ett ordssetninger ved et års alder, to ordssetninger ved toårsalder, og tre ords setninger ved tre års alder.

Hilsen logoped

Denne generelle regelen har verken lege eller helsesøster informert oss om. Vår gutt på snart 18 mnd (men er prematur) kan bare et ord tydelig, og de er ikke bekymret enda, har blitt fortalt at det ikke er bekymringsverdig før ved to års alderen.

Anonymous poster hash: 94a5d...091

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er jo utrolig individuelt. Den eldste her begynte å snakke i setninger på to ord rundt 14-15 mnd, mens den yngste var litt senere med språket. Kom ikke så mye før 2,5 års alder. Det viste seg at h*n hadde helt tette ører, så etter at h*n fikk satt inn dren i begge trommehinnene, ble det stor forbedring.

Skrevet

Denne generelle regelen har verken lege eller helsesøster informert oss om. Vår gutt på snart 18 mnd (men er prematur) kan bare et ord tydelig, og de er ikke bekymret enda, har blitt fortalt at det ikke er bekymringsverdig før ved to års alderen. Anonymous poster hash: 94a5d...091

Jeg ville nok ikke være så bekymret enda, premature barn er senere i utviklingen, og som sagt er dette en meget generell regel, da det er store individuelle variasjoner. Har dere skjenket hørselen? For øvrig kan leger og helsesøstere fint lite om språkutvikling. Hva sier barnehagen?

Skrevet

Min eldste begynte ikke særlig tidlig med sine første ord. Men fra han var drøye året tok det av helt, og da han var knappe to snakket han temmelig flytende. Så fra å være litt etter snittet i starten, var han veldig tidlig med å snakke godt.

Minstemann var kjempetreig. Det er først nå i sommer, knappe to år gammel, at han begynte å si mange forståelige ord. Noen veldig få måneder senere snakker han i setninger på 2-3 ord, så det har gått fort med ham når han satte i gang, selv om han ikke er tidlig ute. Men han er en type som helt klart studerer lenge før han kaster seg ut i det, for så å mestre ting ganske raskt.

Skrevet

Denne generelle regelen har verken lege eller helsesøster informert oss om. Vår gutt på snart 18 mnd (men er prematur) kan bare et ord tydelig, og de er ikke bekymret enda, har blitt fortalt at det ikke er bekymringsverdig før ved to års alderen.

Vår gutt er ikke prematur, men han hadde bare ett ord da han var 18 måneder. To-tre måneder senere eksploderte det :) Avvikene er store! Ungen til et vennepar gikk ikke før han var over to år, absolutt ingenting galt med ham. Jeg sier ikke at man ikke skal sjekke ut ting, men det gjelder å huske at barn vokser i sitt eget tempo. Noen må være sist.

Anonymous poster hash: ac114...aa6

• Liker 1
Skrevet

Vår eldste var tidlig til å snakke og da vi fikk et skjema som skulle fylles ut til toårskontrollen, spurte de om barnet kunne sette sammen to ord. Husker min far lo og sa at de heller burde spørre om barnet kunne delta i diskusjoner. Hun snakket (og snakker fortsatt) på inn- og utpust. MEN: Uttalen har vært dårlig inntil nylig, og jeg har jo sett at mange har slitt med å forstå den enorme ordflommen. Vi tok det opp med bhg for å høre om de så behov for å sette inn tiltak ift det, men de mente det ville gå seg til, og det gjorde det. Plutselig kom de siste lydene på plass og uttalen ble bedre , selv om den kanskje ikke er helt på topp enda. Ei annen jente jeg kjenner, sa bare 5-10 enkeltord da hun var langt over 2 år, men plutselig løsnet det og ut kom lange setninger. Normalvariasjonen er stor!

Skrevet

Jeg ville nok ikke være så bekymret enda, premature barn er senere i utviklingen, og som sagt er dette en meget generell regel, da det er store individuelle variasjoner. Har dere skjenket hørselen? For øvrig kan leger og helsesøstere fint lite om språkutvikling. Hva sier barnehagen?

Han har fått nøye oppfølging siden han er prematur og har fått sjekket hørselen som det ikke er noe galt med. Nå er han bare fem uker prematur.

Var på kontroll senest i dag, ingen kommentar på at han ikke kan flere ord. Han babler mye selv om det ikke er ord. Barnehagen har aldri påpekt at de tror noe er galt. Alle har alltid sagt at utviklingen er så forskjellig at det ikke er å bekymre seg over før de i minst er over 2 år.

Skrevet

Min løsnet det for litt før toårsdagen. Nå er han to år og en mnd og kan utrolig mange ord, men ingen setninger. Er ikke bekymret.

Anonymous poster hash: 33751...6da
Skrevet

Ungen min snakker ennå utydelig, ble 4 i vår.

Har vært på 4-årskontroll og snakket med bhg.

Ingen er bekymret for dem ser klare forbedringer hele tiden samt så er språkforståelsen upåklagelig.

Hørselen har vært testet for sikkerhetsskyld, og ørebarn er h*n ikke. H*n kun hvis hun vil, har det bare litt travelt.

Var vel faktisk nesten 2 før en hel fullstendig setning kom.

Nå har h*n munndiare på norsk og vil vite hva alt er på engelsk.

Noen barn holder veldig igjen, men når de slipper løs så kommer det masse på en gang.

Anonymous poster hash: 5dd0e...657
Skrevet

16 mnd og kan fortsatt ingen ord. Begynner å bli litt bekymret.

Anonymous poster hash: 93cf9...a0b

Skrevet

Begge mine har vært rundt 2 år når de har begynt å snakke. Før det har det bare vært enkle ord som 'mamma' 'ma(t)' ol

Anonymous poster hash: 38879...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...