entotr3 Skrevet 31. august 2014 #1 Skrevet 31. august 2014 (endret) Jeg ønsker å fortelle min historie om hvordan hverdagen min ble etter jeg ble feildiagnosert og overmedisinert over en periode på 1,5 år. Det var rundt klokken 6 på morgenen i juni 2012. Jeg måtte på legevakten fordi jeg hadde skadet meg selv og måtte sys. Jeg hadde holdt meg skadefri over lengre tid, men noe denne dagen satte en stopper for dette og resultatet ble deretter. Via legevakten kom jeg i kontakt med et psykisk team. Jeg ble veldig glad for at de kunne hjelpe meg så fort som de gjorde. De kom hjem til meg og vi pratet om diverse ting, der jeg blant annet nevnte at noen nær i familien hadde bipolar lidelse. Vi tok en hypomantest, også kalt manikertest. Jeg fikk diagnosen fordi jeg trodde jeg var hypoman noen ganger. Nå ser jeg ingen tegn til at jeg er det. Vi startet med opptrapping på forskjellige medisiner. Lithium, Lamictal og Seroquel depot. Psykisk team kom hjem til meg en gang i uken. Jeg ble trappet mer og mer opp på de nevnte medisinene, i tillegg til en relativt sterk dose Nozinan for søvn, da jeg i mange år har hatt en dårlig døgnrytme og søvnmønster. Til slutt var jeg oppe i en dose på 350mg Nozinan, 500-600mg Lithium, 500mg Lamictal og 800mg Serouquel Depot, som forhindret meg i å kunne ta førerkort på bil og andre kjøretøy. Jeg ble en zombie, som man kan kalle det. Det gikk ikke an å få kontakt med meg. Jeg kunne stå å se ut i løse luften, hørte ikke når folk snakket til meg. Jeg hadde ikke mimikk i ansiktet. Jeg lo ikke, smilte ikke, viste ingen form for følelser. Bare samme uttrykk hele tiden. Jeg pratet svært lite og isolerte meg selv. Jeg sto ikke opp av sengen. Orket ikke stelle meg og gikk i slaskete klær og pysj hele dagen. Jeg brydde meg ikke om noenting. Jeg fikk mer angst og var konstant paranoid. Jeg merket ikke mye av dette selv, men har blitt fortalt av mine nærmeste at de nesten ikke kunne kjenne meg igjen lengre. Når jeg forsto dette selv, fikk jeg sjokk. Det var overhode ikke en bra tilværelse. Jeg trappet ned på medisinene, og ble søkt inn på distriktspsykiatrisk senter på medisinvurderingsgrunnlag i februar 2014. Jeg var der i 5 uker, hvor jeg de første ukene ikke trivdes i det hele tatt. Jeg ble etterhvert kjent med noen fantastiske personer og noen av de som jobbet der. I mars 2014 sluttet jeg på alle medisiner. Jeg ble ikke meg selv igjen etter det, og sliter fremdeles med å finne tilbake til den gamle meg. Situasjonen forandret meg ikke i det positive og ikke litt i det negative heller. Jeg håper at jeg en gang i fremtiden kan finne meg selv igjen. Per dags dato medisineres jeg med 300mg Seroquel. Søvnrytmen min er fremdeles ikke helt hvor jeg skulle ønske den var, og jeg sliter fremdeles med diverse psykiske- og fysiske problemer. Zombietilværelsen er heldigvis over og det er både jeg og mine nærmeste veldig glad for. Jeg kan endelig smile litt igjen. Jeg ville fortelle min historie for å advare mot overmedisinering og feilmedisinering i psykiatrien. Noen andre som kjemper for dette er Silje Benedikte Stiftelsen. Endret 31. august 2014 av entotr3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #2 Skrevet 1. september 2014 Tar selv en del medisiner. To forskjellige antidepressiv, paralgin forte innimellom, 600 mg serequel og 15 mg imovane hver kveld. Går også på en del andre medisiner, men de er livsviktig, så teller ikke de med. Ønsker å trappe ned på antidepressivene, så har startet å trappe ned på den ene. Tenker å trappe den helt vekk, og så gjøre det samme med den andre.Anonymous poster hash: 76f4b...4c8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #3 Skrevet 1. september 2014 AnonymBruker, on 01 Sept 2014 - 08:20, said: Tar selv en del medisiner. To forskjellige antidepressiv, paralgin forte innimellom, 600 mg serequel og 15 mg imovane hver kveld. Går også på en del andre medisiner, men de er livsviktig, så teller ikke de med.Anonymous poster hash: 76f4b...4c8 Tar du 15 mg Imovane hver kveld? i så fall har medisinen din mer en psykisk placebo-effekt på deg enn at den hjelper fysisk... Imovane skal ikke tas jevnlig over lengre tid. Det gjelder de fleste innsovningsmedisiner. Anonymous poster hash: fd626...582
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #4 Skrevet 1. september 2014 Tar du 15 mg Imovane hver kveld? i så fall har medisinen din mer en psykisk placebo-effekt på deg enn at den hjelper fysisk... Imovane skal ikke tas jevnlig over lengre tid. Det gjelder de fleste innsovningsmedisiner. Anonymous poster hash: fd626...582 Det er vel heller slik at vedkommende er tilvendt Imovane og dermed må ta en dobbel dose for å få en fysisk effekt. Det er ikke placebo, men avhengighet. Anonymous poster hash: 71020...ade 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Tar du 15 mg Imovane hver kveld? i så fall har medisinen din mer en psykisk placebo-effekt på deg enn at den hjelper fysisk... Imovane skal ikke tas jevnlig over lengre tid. Det gjelder de fleste innsovningsmedisiner. Anonymous poster hash: fd626...582 Ja, så og si hver kveld sammen med serequel. Sovner og sover som oftest godt på det.Anonymous poster hash: 76f4b...4c8
Gjest Riskjeks Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Hvem gav deg denne diagnosen? Det "psykiske teamet"? Regner med det er AAT (akutt ambulant team) du snakker om her? Disse er ment å være krisehjelp og ikke behandling, og de fleste av dem er heller ikke psykologer, så at de har diagnostisert deg, høres veldig merkelig ut. Det høres også rart ut at du fikk masse medisiner på en gang. For å få en såpass alvorlig diagnose som bipolar, kreves det masse utredning. Mulig jeg har misforstått deg, men historien henger ikke helt på grep.
Gjest GetOverIt Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Er nok et dårlig forsøk på skjult reklame.
entotr3 Skrevet 7. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. september 2014 hva er et dårlig forsøk på skjult reklame?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #9 Skrevet 7. september 2014 Det er dessverre mye overmedisinering ute og går. Anonymous poster hash: 561f7...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Jeg synes det er et bra initiativ. Alt for mange velger å ty til piller med det første tror mange ser på det som en enkel utvei.Anonymous poster hash: aa85b...fc9
Gjest Whitestripes Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Det er dessverre mye overmedisinering ute og går. Anonymous poster hash: 561f7...0b7 Det kan jeg skrive under på! Da jeg jobbet innen psykiatri, ble jeg sjokkert over hvor mange medisiner enkelte går på, og da i årevis. Et par av brukerne fikk mellom 13 og 18 tabletter hver dag! De var så klart veldig syke, og jeg er ikke medisinsk utdannet, så jeg har ingen forutsetning for å ta stilling til medisineringen. Likevel tenkte jeg mye på hva så tung medisinering over lang tid gjør med kropp og sinn. Finnes det noe forskning på det?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 Jeg gikk på 1200 mg Seroquel (400 mg mer enn anbefalt dose) og 300 mg Truxal for å sove. Jeg kunne nesten ikke gå, snøvlet osv. om jeg ikke kom meg i seng i tide...Anonymous poster hash: fd626...582
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå